Saab on lentokoneiden sukua ja onhan se lentokoneissakin meluisin paikka siinä moottorin takanakimmoa kirjoitti:Isä osti aikoinaan 2-ovisen c:n ja se melusi aivan raivona. On kyllä käsittämätöntä miten asiaan ei tehtaalla panostettu yhtään ja auto maksoi kuitenkin silloin yli 110tmk. Kilpailijat tarjosivat kyytiä josta saabisti ei voinut edes unelmoida.
i-malleissa on lattiamaton alla semmoiset reilun sentin vahvuiset vaahtomuovimatot ja taisi kojelaudan alaosassakin olla vähän enemmän fylliä.
Tänään tutkin noita kahta turboa ja molemmissa on sisempi oventiiviste sellainen että väliin menee sormi eikä tee tiukkaakaan. Ei ihme jos kohisee. Korja-Kumi myy metritavarana kutakuinkin alkuperäisen näköistä nauhaa jossa on paksumpi kokoonpainuva osa. Näytti olevan kuitenkin kyllin ohut että ovi menee vielä kiinni. Sillä saisi ehkä kyytiä vähän hiljennettyä.
Koeajoin joskus aikanaan 900S:n, uudempaa koria, 2.3 bensan ja VW Passat 1.9TDi:n. VOlkkari melusi huomattavasti vähemmän. Ehkäpä möykkä on Saabin akilleen kantapää...
Ovien tiivisteiden paikoilleen asettelu on helppoa, mutta miten sivuikkuinoiden alaosassa olevat kumilistat saisi (helpoiten) paremmin ikkunaa vasten ja ikkunan ympärillä olevan "tiivisteen" tiiviimmäksi?