Saabin 2.1 moottori.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko tuossa koneessa jotain perusheikkouksia? Jossain olisin kuullut, että olisi huonoin konetyyppi mitä saabilta olisi tullut, onko väitteessä perää? Tehoahan tuossa on vapariksi kohtuullisesti, millaiset on kulutuslukemat tuolla moottorilla? Haulla en oikein löytänyt mitään ihmeellistä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja heksi »

Tätä mietin kanssa kun olin aikanaan ostamassa tuolla koneella olevaa OG900:sta.

Väitettyjä miinuksia:

- nostajien naputus
- vie öljyä
- kuulemma kansipahvi vaihdettava tiheämpään
- sitten tämä PTFE-mäntäjuttu, joita ei tiettävästi nykyään ole ongelmana liikenteessä olevissa autoissa.

Oma 2.1 (B212) on ollut nyt 6 vuotta ja 390tkm ajettuna. Samaan aikaan ollut perheessä 4 vuotta 2.0i 16v OG900. Molemmista hajosi tänä aikana startti ja laturi, jotka ovat normaalisti kuluvaa tavaraa.
2.0i 16v koneessa oli lisäksi maadoitusongelmia ja tyhjäkäyntiongelmia, joita voi olla 2.1 koneessakin.

Oman 2.1 koneen puolesta ei ole ollut ongelmaa. Tukeva moottori. Perus-öljyinenhän se, kuten 2.0i 16v moottori.


Tarkempaa juttua:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 44&start=0
Viimeksi muokannut heksi, Su Joulu 25, 2011 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Omat käyttökokemukset perheen 2,1 ruiskuista ovat pelkästään hyviä.
Molemmat toimivat erittäin luotettavasti ja hyvin. Mukava käyttömoottori ja suotta parjattu pata.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Lähipiirissä on yksi 2,1-litrainen satku. Eipä siinä karkeampaa käyntiääntä lukuunottamatta ole mitään ihmeellistä muihin satkun moottoreihin verrattuna.
Bensankulutuskaan ei tunnu poikkeavan mitenkään merkittävästi muista satkuista.
Oikein miellyttävä ja vapariksi suorituskykyinen moottori.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mäntiä lukuunottamatta samanlainen pata kuin 2.0:n. Joskus muinoin huolta aihettaneet männät olivat semmoisia, että pinnoite irtosi 100-150tkm viimeistään jos oli irrotakseen. Tänä päivänä niin vähän ajettuja kotteroita ei enää löydy eikä ole tullut yhtään vastaan jossa olisi myöhemmin pinnoite irronnut. Ei huolta siis.

Mitä nostajien naputukseen tulee niin samat nostajat kuin 2.0:ssakin ja samanlainen öljynkierto. Ei siis erityisesti 2.1:n ongelma. Ei kyllä muissakaan jos on ajeltu laadukkailla öljyillä ja vielä muistettu joskus vaihtaakin öljyt.

Samat viat siis kuin 2.0:ssakin. Jos kone ei vuoda öljyä niin siellä ei todennäköisesti ole sitä. Kansipahvi menee jossakin 250-300tkm välissä. Itse korjaten kulut yhden tankkauksen luokkaa - teettämällä toki kalliimpi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja repa »

Samanlaiset kokemukset kuin edellä, ihan toimiva moottori. Nytkin on kaksi kaksykköstä ajossa, ei moittimista.
#2260
96V4 projekti
oce942
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 11:43
Paikkakunta: KONTIOMÄKI

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja oce942 »

Joo, ei ole kyllä ollu mitään valittamista ko. konetyypin kanssa. Kylmänä hieman karkeahko kylmäkäynti, jos ilman lohkista näin talviaikaan täräyttää käyntiin. Ja tietty öljynvaihdot kannattaa tehdä ajoissa, ite oon jopa vaihtanu tuohon toiseen 5 tonnin välein öljyt, kun ovat aikoinaan Rajavartiolaitoksella siihen tahtiin alkaneet vaihtamaan, niin arvelin etten rupea muuttelemaan vaihtoväliä pidempään, tiedä vaikka tuo KRE-1:nen ei siitä tykkäis :lol:
#3160
99GL -76, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuohan selvensi tilannetta. Meni nimittäin seuraavalle omistajalle tuo viimeinen ostos, kun aloin räknäilemään mitä tuo olisi tullut maksamaan kun sen olisin laittanut mieleiseksi. Katselen hieman tarkemmalla silmällä jatkossa ja tuo 2.1 kone on varmaan tarpeeksi tehokas normikäyttöön ja niitä on jonkinverran tarjolla. Mallihan on oltava joko 3 tai 5 ovinen.
Aikaisemmin ei yksikään saabin kone ole öljyä kuluttanut kymppitonnin vaihtovälillä.
Nostimet nyt vanhemmissa tuppaa raksuttelemaan.
Seinäjoella olisi mielenkiintoinen tummansininen yksilö, mutta mikäköhän on todellinen kunto?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mikset ostaisi sieltä Mese.fi palstan kautta sitä Ville500 nikin uudesta asti samassa suvussa ollutta Saab 90:iä? Jos sitä Saappia on pietty yhtä hyvin kuin niitten Mersuja, niin on priima kunnossa. :wink: Vilkaseppa se Villen ilmo sieltä Mesen myyvään autoja palstalta.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Katsoin kyllä ilmoituksen. Ideana olisi se, että auto toimisi talviautona ja samalla työautona. Raivaussahan kuljettaminen sedan mallissa on hankalaa, vaikka takapenkki kääntyy. Combi Coupeen on helppo laittaa saha ja muut vermeet. Tonnari oli viime talvena vielä parempi, kun on jaettava takaistuin. Nythän olen joutunut kuskaamaan raivuria auton etupenkillä tuossa alfassa, elikä kone jalkatilaan ja terä lepää penkin päätuella, suojat tosin käytössä, ettei penkki likaannu.
Väri olisi tuossa ysikympissä kyllä plussaa ja varmasti helppo ylläpitää, kun on kaasarivehje.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Perheessä 2 kappaletta. Moottorina yksi parhaista og900:sen keulalle. Jaksaa mennä eikä tarvitse jälkikäyttää. Jos hieman naputtaa kylmänä niin rauhoittuu aika nopeasti. Eräs nuori harrastaja kysyi jos hänen 8 venasesa on jotain häikää kun oli tottunut 2,1:sen ääneen.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saabin 2.1 moottori.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Tervehdys Ulvilasta, minullakaan ei ole pahaa sanottavaa 2.1 koneesta. :D
Kylmänä hiukan rouheempi käyntiääni mutta lämpimänä normaali.
Koneessa ei ole ollut mitään vikaa, ei kuluta öljyä juurikaan. Eikä siis korjattu.
Lähtee käymään nätisti, toisinaan tokalla yrittämällä. Veto ihan kohtuullinen vapariksi.

ps. auto myynnissä, 9-5 Wagon hankittu tilalle. :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin