900 C ja kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

Eipä lähtenyt satku tänä aamuna kylmänä käyntiin. Nollakeli eli ei luulisi olevan normaalissa kunnossa olevalle autolle mikään ylitsepääsemätön suoritus. Puolen tunnin nuhraamisen tuloksena muutama lupaus ja tyhjä akku. Toissapäivänä kävi sama homma -10 asteen pakkasella, annoin autolle apuvirtaa ja kun tarpeeksi kauan yritti niin hörähti ihan nätisti ja normaalisti käyntiin. Lämpimällä koneella ei mitään ongelmia käynnistyksen tai tyhjäkäynnin suhteen, eli ilmeisesti ei ainakaan sytkäpuolella ole häikkää. Mistä kannattais lähteä paikallistamaan vikaa?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko ryyppy kunnossa???
imuputken alapuolella sähköliitin joka ohjaa ilmanputsarin kylmä/kuuma ilmantuloa...

myös sytkäpääte saattaa temppuilla...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jokin paikka jäässä, mahdollisesti vettä polttoainejärjestelmässä.

onko kaasuttimessa riittävästi öljyä ja tuleeko kaasuttimelle kunnolla pensaa kun starttaat?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

vmt kirjoitti: Mistä kannattais lähteä paikallistamaan vikaa?
nalleolut kirjoitti:onko ryyppy kunnossa???
Eli katso ihan ekana onko ryypyvaijeri ironnut vahingossa kaasarista? Mulla oli yhdessä 900 c:ssä käynyt näin. Siitä on hyvä aloittaa :D
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

Luulisin ettei oo ryypystä kyse koska silloin kun tuo on suostunut lähtemään käyntiin, se ryypyn käyttely kyllä vaikuttaa tyhjäkäyntiin ihan selkeästi.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jonkun kerran on kaasarien kanssa luisti jämähtänyt = juuttuvakurkkuinen piirpurkki.
Luisti pois ja huolellinen puhdistus. Pikkuisen sipaisin ohutta öljyä kylkeen.
Toinen vika on ollut alipaineletkun irtoaminen imusarjasta.
# 419 Vesa Pohjalainen
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

Meinasin tuossa nyt sitten lähteä pellin alle pähkäilemään ja piruuttani ajattelin vielä kerran kokeilla. Lähti ensimmäisellä kuin palmun alta. Liekö sitten vaan ollut jossain letkun mutkassa vettä. Sinänsä ei olisi ihme, koska ostin auton viime perjantaina ts. tankki on ollut pitkään melkein tyhjänä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

Tai sitten ei ollut sitä vettä. Ei nimittäin tänä aamuna taas inahtanutkaan. Sen verran tuossa nyt äkkiseltään ehdin vilkaista että kipinä tulee ja kaasarille bensaa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noita ulkolämpötiloja kun on seurannut, ei olisi iso investointi kuitenkaan kaataa sitä masinolia tankkiin?

lisäksi jos uuden hankinnan huoltohistoriasta ei ole tietoa, itse ainakin vaihtaisin tulpat, virranjakajan kannen, pyörijän, ilmansuodattimen. Toki ensin silmämääräinen tarkistus ovatko sen näköisiä ettei herran aikoihin uusittu.

noissa malleissahan on usein kaasutin säädetty kovin laihalle pakokaasupäästörajojen takia, säätöhän tapahtui 8mm hylsyllä kaasuttimen pohjasta, vaan mahtaako vaikuttaa kuitenkaan kylmäkäynnistykseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liekkö joku letku irti... tai muuta..

missä päin finladiaaa tää kulkine majailee...jos saisit vaikka täsmähoitoo....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

lucaf kirjoitti:noita ulkolämpötiloja kun on seurannut, ei olisi iso investointi kuitenkaan kaataa sitä masinolia tankkiin?

lisäksi jos uuden hankinnan huoltohistoriasta ei ole tietoa, itse ainakin vaihtaisin tulpat, virranjakajan kannen, pyörijän, ilmansuodattimen. Toki ensin silmämääräinen tarkistus ovatko sen näköisiä ettei herran aikoihin uusittu.

noissa malleissahan on usein kaasutin säädetty kovin laihalle pakokaasupäästörajojen takia, säätöhän tapahtui 8mm hylsyllä kaasuttimen pohjasta, vaan mahtaako vaikuttaa kuitenkaan kylmäkäynnistykseen?
Masinol tuli mieleen itelläkin juu. Edelliset kulkineet kun on olleet ruiskuilla niin ei oikeastaan muistanut tuonkaan aineen olemassa oloa. Huoltohistoriasta peräti on tietoa, tulpat, kansi ja pyörijä on vaihdettu. Kuin myös kaasarin kalvo. Eräs tuttu mekaanikko arveli myös että saattaa vaan olla että on tehty perinteiset ja vaihdettu myytävään autoon akuksi joku loppuun käytetty p**ka.
nalleolut kirjoitti:liekkö joku letku irti... tai muuta..

missä päin finladiaaa tää kulkine majailee...jos saisit vaikka täsmähoitoo....
Porissa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

Annoin nyt sitten masinolia ensiavuksi, eilen pelas nollakelillä ihan nätisti. Tänään -8 astetta pakkasta ja jälleen muutama lupaus ja tyhjä akku. Kaiken muun hyvän lisäksi lukot oli jäässä.

On kyllä osuvia ne puheet Saabien erinomaisista talviominaisuuksista.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikään auto ei pelaa ilman huoltoa..

käykääs nyt jotku satakuntalaiset katsomassa "potilasta"
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos akku menee muutamalla starttauksella tyhjäksi niin se nyt ensimmäiseksi kannattaa uusia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vmt »

antti.hakamaa kirjoitti:jos akku menee muutamalla starttauksella tyhjäksi niin se nyt ensimmäiseksi kannattaa uusia.
Joo, se mulla nyt on tässä huomisen ohjelmanumerona. Kuhan vaan vähän totesin tuollasta yleistä tilannepäivitystä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin