satkun turbo
satkun turbo
Kyselen sitä että mikä turbo -91 900s on?
Ja miten saa helpoiten muutettuu tuollaisen täys paineturboksi.?
Ja miten saa helpoiten muutettuu tuollaisen täys paineturboksi.?
Re: satkun turbo
Turbo on Mitsubishi TE05-12B
Mulla ja ässän muutos 0.8-0.9bar tavoite keväällä.
Osia hommattu:
- orkkis cooleri putkineen + kumeineen 40e ja ilmanohjain 25e
- lastu 20e
hankintaan tulee vielä kuulajousiventtiili ja näillä sinne 200-210hv max 1.2bar ehkä pääsee, tuo alle 1bar saa riittää mulle.
Ja siitä eteenpäin hankittava jo isompi uudemman tonnarin tai kiinacooleri, ryssänmutka pois (akku siirrettävä), putkisto isommaksi, turbo isompi mitsu (välilaipalla) tai garret (sopii laippaan), nakutunnistin, suuttimet (oranssit) saamani tiedon mukaan noin 220hv asti riittää lastu jne kaikkea muuta kivaa tilpehööriä.
Onko kytkin sulla 228? Näitä kai myös 215 ollut mutta 228 vaatii jos tehoa reilusti ottaa.
Etsi napista "ässän viritys" löytyy lisää tarkempaa tietoa, neuvoja ja kokemuksia.
Mulla ja ässän muutos 0.8-0.9bar tavoite keväällä.
Osia hommattu:
- orkkis cooleri putkineen + kumeineen 40e ja ilmanohjain 25e
- lastu 20e
hankintaan tulee vielä kuulajousiventtiili ja näillä sinne 200-210hv max 1.2bar ehkä pääsee, tuo alle 1bar saa riittää mulle.
Ja siitä eteenpäin hankittava jo isompi uudemman tonnarin tai kiinacooleri, ryssänmutka pois (akku siirrettävä), putkisto isommaksi, turbo isompi mitsu (välilaipalla) tai garret (sopii laippaan), nakutunnistin, suuttimet (oranssit) saamani tiedon mukaan noin 220hv asti riittää lastu jne kaikkea muuta kivaa tilpehööriä.
Onko kytkin sulla 228? Näitä kai myös 215 ollut mutta 228 vaatii jos tehoa reilusti ottaa.
Etsi napista "ässän viritys" löytyy lisää tarkempaa tietoa, neuvoja ja kokemuksia.
Viimeksi muokannut Kupari, La Tammi 14, 2012 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: satkun turbo
Eli siis se ahdin itsessään ei ole matalapaine tai täyspaine, vaan nuo kertoo siitä paljonko ahdin on säädetty/ohjattu antamaan paineita. Ite turbolle ei tehdä tuossa muutoksessa mitään - jos alkuperänen kysymys siis koski tätä, en ihan selvittänyt tuosta.
Ja Kuparin vastauksessa tosiaan yksinkertaisuudessaan, kuinka pienellä saa muutettua tuon jotakuinkin vastaamaan täyspaineista. Alkuperäinen täyspaineturbo ei tosin ole itse ruuvattavalla "Hi-performance turbo pressure boost control system"-tarralla koristellulla turboruuvilla varusteltu!
Ja Kuparin vastauksessa tosiaan yksinkertaisuudessaan, kuinka pienellä saa muutettua tuon jotakuinkin vastaamaan täyspaineista. Alkuperäinen täyspaineturbo ei tosin ole itse ruuvattavalla "Hi-performance turbo pressure boost control system"-tarralla koristellulla turboruuvilla varusteltu!
Re: satkun turbo
Omasta exästä tatechin dataa http://www.nic.fi/~sodeteem/uusi/saab/FAP-733.pdf
Kyseessä siis vm 90 ässä, jossa lastu, tonnarin välijäähdytin, 3" putkisto katilla ja vakiolla dp:llä. Ahdot nostettuna bleedin ja alipainekellon lisäjousivirityksien yhdistelmällä. Ahdot siis vaalean sinisellä käyrällä (1.05bar max), tummemmalla sinisellä vääntö (325Nm) ja punaisella teho (225hp). Veikkaisin tuolla Mitsun vakioturbolla saatavan vielä pari säälihevosta helposti...
Ja vielä tuosta ahtojen nostosta se perinteinen vinkki, että parempi nostaa suoraan hukkaportin kellolta, mielellään uudella jäykemmällä, kun tuo alkuperäinen (ja oletettavasti vanha) tuppaa olemaan aivan liian löysä ja hukkaportti avautuu jo pakopaineistakin. Aiheuttaa siis suomeksi sanottuna hirveää piikkailua ja seilaamista pelkällä rajapaineventtiilillä tai bleedillä.
Kyseessä siis vm 90 ässä, jossa lastu, tonnarin välijäähdytin, 3" putkisto katilla ja vakiolla dp:llä. Ahdot nostettuna bleedin ja alipainekellon lisäjousivirityksien yhdistelmällä. Ahdot siis vaalean sinisellä käyrällä (1.05bar max), tummemmalla sinisellä vääntö (325Nm) ja punaisella teho (225hp). Veikkaisin tuolla Mitsun vakioturbolla saatavan vielä pari säälihevosta helposti...
Ja vielä tuosta ahtojen nostosta se perinteinen vinkki, että parempi nostaa suoraan hukkaportin kellolta, mielellään uudella jäykemmällä, kun tuo alkuperäinen (ja oletettavasti vanha) tuppaa olemaan aivan liian löysä ja hukkaportti avautuu jo pakopaineistakin. Aiheuttaa siis suomeksi sanottuna hirveää piikkailua ja seilaamista pelkällä rajapaineventtiilillä tai bleedillä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: satkun turbo
Itse alkuperäisyyttä arvostavana laitoin täyspaine turbon kamat abc boksia myöten, sekin helppo muutos ja haulla löytää tarkat ohjeet siitäkin, mm 900 aero.com sivulta. Arvo pysyy paremmin tulevaisuudessa, museoikä koittaa vajaan 10 vuoden päästä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: satkun turbo
Missä noita lastuja noi halvalla saa?
Ja apc bokseja?hinta
Mites onko mitää järkee laittaa bumpii satkuun?
Ja apc bokseja?hinta
Mites onko mitää järkee laittaa bumpii satkuun?
Re: satkun turbo
Terve!
Anteeksi jo etukäteen herjauksesta ja vääräoppisuudesta!
Eli mulla on ke30 corolla, mutta 2T-GEU 1600cc twin cam tekniikalla joka on turbotettu. Turbona toimii SAAB TE05-12B ja maltillisilla 0,6 barin ahdoilla auto lykkää takapyöriltä semmoset 184hv/240nm vääntöä. Sytkäpuoli(kin) on hoidettu megasquirtin kautta jakaja jumittamalla ja autossa on myös Ysisatkun sytkäpuola ja etuvastus.
Kysymys kuuluukin, minkälainen ahdin tuo "Saabin oma" on ja millaisia bar-lukemia se kestää? Entä miten ahdin ois prepattavissa paremmaksi? Mulla siis lukee otteessa tuo saabin ahdin niin ei taida olla paljon vaihtoehtoja vaihtaa erimerkkiseenkään enää. Entäs mitä suurtehopuolaa suosittelette ton saabin puolan tilalle?
Anteeksi jo etukäteen herjauksesta ja vääräoppisuudesta!
Eli mulla on ke30 corolla, mutta 2T-GEU 1600cc twin cam tekniikalla joka on turbotettu. Turbona toimii SAAB TE05-12B ja maltillisilla 0,6 barin ahdoilla auto lykkää takapyöriltä semmoset 184hv/240nm vääntöä. Sytkäpuoli(kin) on hoidettu megasquirtin kautta jakaja jumittamalla ja autossa on myös Ysisatkun sytkäpuola ja etuvastus.
Kysymys kuuluukin, minkälainen ahdin tuo "Saabin oma" on ja millaisia bar-lukemia se kestää? Entä miten ahdin ois prepattavissa paremmaksi? Mulla siis lukee otteessa tuo saabin ahdin niin ei taida olla paljon vaihtoehtoja vaihtaa erimerkkiseenkään enää. Entäs mitä suurtehopuolaa suosittelette ton saabin puolan tilalle?
Re: satkun turbo
Aika pitkälti varmaan alkaa satkun viritysosat olemaan käytettyä/hyllyssä lojunutta, eli osto ilmotusta, nettivaraosan selailua ja purkamoita tonkimalla löytyy mitä löytyy. Speedparts.se myy myös kaikenlaista, ja löytyy englannin kielellä sivut. Joku viisaampi osaa kertoa miten Ruotsista tilaaminen toimii.bcd kirjoitti:Missä noita lastuja noi halvalla saa?
Ja apc bokseja?hinta
Mites onko mitää järkee laittaa bumpii satkuun?
Lastuja tekee myös Saab-harrastajat, joilta tarvittavat vehkeet löytyy, joten osto ilmoituksella tuokin voi onnistua. APC-on kokonainen järjestelmä, joka vaatii muutakin hilpettä kun pelkän laatikon ja mm. johtosarjan asennuksen. Löytyy ohjeet vissiin foorumilta?
Tosta dumbista on myös asiaa foorumilla monessa keskustelussa, ja vastaus taitaa olla että periaatteessa ei, koska ruisku toimii ilmamäärämittarilla jonka toimintaa tuo haittaa. By-pass venttiili kuitenkin löytyy ihan vakiona, joka ajaa saman asian muttei pidä merkittävää suhinaa ainakaan vakio ilmanputsarilla.
Kannattaa käyttää hakua ja kokeilla erilaisia hakusanoja, sillä löytyy kaikki tässäkin ketjussa läpikäyty. Ei sillä, etteikö olisi hyvä kysyä jossei tiedä, itekin teen ihan samaa ja liiankin kanssa, mutta oon huomannut että ne ketkä oikeesti tietää, ei jaksa vastata aina uudestaan ja uudestaan samoihin kysymyksiin, joten vanhoista ketjuista löytyy eniten infoa.
Re: satkun turbo
Itsellä myös 900s vm91. Vielä vakio ahtopaineet.Hieman omia kokemuksia,jonkun verran kerinny jo rassata parin vuoden aikana.Coolerihan kannattaa tietenkin hankkia ensin.Itse löysin 900 oman coolerin putkineen joka käy suoraan.Asennus n.10min.Eron huomasi ihan perstuntumalla tuossa 2000-3000 kpm välillä.Terävämmin nostaa ahtopaineet.Itsellä oranssit suuttimet eli samat kuin täyspaineturbossa.Näihin tuskin tarvitsee kajota.Vihreät ovat ne pienemmät,ainakin 90 vuosimallin ässässä nämä.Putkisto,turbo ja kone ovat ässässä samat kuin täyspaineturbossa.Tuo putkihan 2.25 tuumanen.Nettivaraosassa näkyny jonkin verran valmiita 3 tuuman putkistoja.Joku näköjään jonkinlaista viri pakosarjaakin kauppaa.Ilmanputsari mitoitettu riittävän isoksi vakiona,lienee turha kajota.Ahtojen nosto helpointa juuri hukkaportin jousta vaihtamalla.Muista ässässä oleva rajoitin joka katkaisee ahdot 0.6:teen.Sitä säädettävä/poistettava.Mukava auto rassata kun osia löytyy kiitettävästi.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: satkun turbo
Turbob onko tarkka merkintä corollan luvissa juuri tuo matalapaine (og900S) mitsu TEO5-12B, vai mitsubishi saabin oma ahdin vai pelkästään saabin ahdin? Täyspaineisessahan og taitaa muuten olla alkuperäisenä ahtimena garret.
Jostain topicista haulla aikoinaan löysin että joku ässä penkitetty omalla ahtimella 1.2bar paineilla, T-Mu on myös laittanut jo aikaisemmin tähän topiciin että yli 1bar hänelläkin penkitetty.
Ahtimiahan on ollut saabeissa vaikka mitä erilaisia isompia mitsuja ja garretteja vakiona eri versioissa joten vaikka koppaa isomman muusta jos merkintä luvissa on vain saabin oma ahdin muttei mallia.
En tiedä voiko tuosta omasta muuten tehdä jonkinlaista hybridiä.
Jostain topicista haulla aikoinaan löysin että joku ässä penkitetty omalla ahtimella 1.2bar paineilla, T-Mu on myös laittanut jo aikaisemmin tähän topiciin että yli 1bar hänelläkin penkitetty.
Ahtimiahan on ollut saabeissa vaikka mitä erilaisia isompia mitsuja ja garretteja vakiona eri versioissa joten vaikka koppaa isomman muusta jos merkintä luvissa on vain saabin oma ahdin muttei mallia.
En tiedä voiko tuosta omasta muuten tehdä jonkinlaista hybridiä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: satkun turbo
MSD Blaster 2. käy suoraan vanhan puolan tilalle ilman etuvastusta. Tuo puola tosin pitää olla pystyssä, eli 900:ssa kiinnitys pitää muuttaa. Itellä on nyt jo yli vuoden ollut 99 turbossa paikallaan. Ennen piti pienentää tulppien kärkiväli 0.5milliin ettei pätki täysillä ahdoilla, mutta tuon puolan kera väliä pystyi kasvattamaan vakiosta 0.8aan milliin ilman mitään ongelmia. Välyksen kasvattaminen vakiosta paransi alle 2000rpm kierroksilla alavääntöä.Turbob kirjoitti:Terve!
Entäs mitä suurtehopuolaa suosittelette ton saabin puolan tilalle?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: satkun turbo
Joo turbon tyyppikilvessä ei oo mitään muuta merkintää kuin juuri tuo edellämainittu TE05-12B ja SAAB:in merkki. Jotain valmistenumeroita on vielä kylläkin kaksin kappalein alapuolella. 1.1 Barin ahdoilla on saatu 211 heppaa vielä takapyöriltä mutta lisää tekis mieli kunhan saa muut(kin) osat kondikseen. Puolakun ei enää tahdo piisata ja nakuttaa niin ei viihi pelleillä, vielä.
Mietin vaan tuota hybridi mahdollisuutta sillä otteessa lukee juuri samat jutut mitä turbossakin joten sitä ei voi vaihtaa, tai ainakaan imupesää. Hukkaportti tuossa on kuulemma aika heikko, rupeaa korkeammilla paineilla lyömään läpi. Turbossa siis erillinen hukkaportti, ei integroitu niin senhän voi kyllä vaihtaa. Tosiaan tämä on tällä hetkellä ainoa katulaillinen iso-corolla 2T-G turbo-motilla Suomessa niin siitä voi päätellä ettei ollu kovin helppo saada lupia edes saabin ahtimellekkaan. Harmittaa vaan ku tuohan on käsittääkseni aikalailla samalla laipalla Garretin te03:sen kans? Voiskohan siitä sovittaa jotain osaa tähän saabin versioon?
Niin ja kiitos tuosta puolavinkistä, ei asennon vaihdos haittaa kun kyllä tuolla imusarjan puolella ainaki toistaiseksi tilaa on joka suuntaan sen verran että kiinnitystapaa ja paikkaa voi vaihtaa. Jotku suositteli accelin suurtehopuolaa mutten sitte tiiä miten pelaa turbon kans ku tuntu jenkkimiehet nuita suosivan.
Mietin vaan tuota hybridi mahdollisuutta sillä otteessa lukee juuri samat jutut mitä turbossakin joten sitä ei voi vaihtaa, tai ainakaan imupesää. Hukkaportti tuossa on kuulemma aika heikko, rupeaa korkeammilla paineilla lyömään läpi. Turbossa siis erillinen hukkaportti, ei integroitu niin senhän voi kyllä vaihtaa. Tosiaan tämä on tällä hetkellä ainoa katulaillinen iso-corolla 2T-G turbo-motilla Suomessa niin siitä voi päätellä ettei ollu kovin helppo saada lupia edes saabin ahtimellekkaan. Harmittaa vaan ku tuohan on käsittääkseni aikalailla samalla laipalla Garretin te03:sen kans? Voiskohan siitä sovittaa jotain osaa tähän saabin versioon?
Niin ja kiitos tuosta puolavinkistä, ei asennon vaihdos haittaa kun kyllä tuolla imusarjan puolella ainaki toistaiseksi tilaa on joka suuntaan sen verran että kiinnitystapaa ja paikkaa voi vaihtaa. Jotku suositteli accelin suurtehopuolaa mutten sitte tiiä miten pelaa turbon kans ku tuntu jenkkimiehet nuita suosivan.
Re: satkun turbo
t3 jaollahan tuo turbo on..Turbob kirjoitti:Joo turbon tyyppikilvessä ei oo mitään muuta merkintää kuin juuri tuo edellämainittu TE05-12B ja SAAB:in merkki. Jotain valmistenumeroita on vielä kylläkin kaksin kappalein alapuolella. 1.1 Barin ahdoilla on saatu 211 heppaa vielä takapyöriltä mutta lisää tekis mieli kunhan saa muut(kin) osat kondikseen. Puolakun ei enää tahdo piisata ja nakuttaa niin ei viihi pelleillä, vielä.
Mietin vaan tuota hybridi mahdollisuutta sillä otteessa lukee juuri samat jutut mitä turbossakin joten sitä ei voi vaihtaa, tai ainakaan imupesää. Hukkaportti tuossa on kuulemma aika heikko, rupeaa korkeammilla paineilla lyömään läpi. Turbossa siis erillinen hukkaportti, ei integroitu niin senhän voi kyllä vaihtaa. Tosiaan tämä on tällä hetkellä ainoa katulaillinen iso-corolla 2T-G turbo-motilla Suomessa niin siitä voi päätellä ettei ollu kovin helppo saada lupia edes saabin ahtimellekkaan. Harmittaa vaan ku tuohan on käsittääkseni aikalailla samalla laipalla Garretin te03:sen kans? Voiskohan siitä sovittaa jotain osaa tähän saabin versioon?
Niin ja kiitos tuosta puolavinkistä, ei asennon vaihdos haittaa kun kyllä tuolla imusarjan puolella ainaki toistaiseksi tilaa on joka suuntaan sen verran että kiinnitystapaa ja paikkaa voi vaihtaa. Jotku suositteli accelin suurtehopuolaa mutten sitte tiiä miten pelaa turbon kans ku tuntu jenkkimiehet nuita suosivan.
ei muuta kuin vanhasta turbosta lätkä irti ja niittaa sen uuten isompaan kiinni.
kyllä tuo penkittämäsi teho alkaa olla jo ylä rajoilla, koneeltahan on silloin jo pitkälti yli 200hv ja pakopaineet alkaa olla aika ylhäällä, kyllä sieltä nyt pienellä ahtojen nostolla saadaan vielä ehkä se 15hv mutta tuo 211hv ampuu jo järkevien arvojen yli, ahdin muuttuu jo ahdistimeksi..
virtaavuudeltaan ovat varmaan aika samoissa saab ja 2tg..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: satkun turbo
Saahan tuosta ahtimesta vielä irti niitä sääliheppoja jonkun verran, mutta tosi asia on tuo mainitsemasi, ettei sillä enää tuosta huomattaviin pääse. 1.1-1.2 bar satkun koneessa oli, mutta eipä sen enempää uskalla tai ole järkeä pikkuahtimesta vääntää, ja turhaa tuommonen 2,5 tonnin vääntöpiikki on missään vehkeessä. Potkii vain perseelle väärissä paikoin.
S-satkun sytkä muutenkin tuppaa iskemään ihme piikin tuohon 2.5-3 tonnin kohdalle. Tuntuu nykäsyltä, ja ei varmasti ainakaan hiero oikeista paikoista vaihteistoa. Sytkä ei pysy siis mukana ja iskee vajeella sinne MOJOa. No enpä tiedä enempää kuina omasta, mutta omassa ainakin näin. Paras MuTulla ois paljon myöhemmin syttyvä, tai ainakin rauhallisempi, jos enemmän vääntöä halajaa. 205 renkailla tuppasi kesällä sutimaan jo kakkosella, ja päästi ohi ne viksummat immeiset... Talvella taas vittumainen, kun jääradalla ei vääntöpiikin takia saanut pitoa kuin vasta vitosella alle kahdentonnin...
S-satkun sytkä muutenkin tuppaa iskemään ihme piikin tuohon 2.5-3 tonnin kohdalle. Tuntuu nykäsyltä, ja ei varmasti ainakaan hiero oikeista paikoista vaihteistoa. Sytkä ei pysy siis mukana ja iskee vajeella sinne MOJOa. No enpä tiedä enempää kuina omasta, mutta omassa ainakin näin. Paras MuTulla ois paljon myöhemmin syttyvä, tai ainakin rauhallisempi, jos enemmän vääntöä halajaa. 205 renkailla tuppasi kesällä sutimaan jo kakkosella, ja päästi ohi ne viksummat immeiset... Talvella taas vittumainen, kun jääradalla ei vääntöpiikin takia saanut pitoa kuin vasta vitosella alle kahdentonnin...
Re: satkun turbo
Joo mullahan on sytytyskartat hoidettu megasquirt'n'sparkin kautta ja tuo suapin puola alkaa tökkimään vasta siellä 6000rpm/min tienoilla niin ei viihdi tällähetkellä rajotinta pitää ku 5500rpm/min. Suorasytkää ei vielä ainakaan viihi laittaa, saa nyt nähä. Ens kesä mennään tossa alle parinsadan kaakin kunhan saa uuen puolan, kansipahvin ja venajouset. Kiitoksia infosta, eli pitää joku jepulikonsti keksiä taas ton turbohomman varalle.
PS. Raahessa on muuten paikallisella hajottamolla halvalla orkkis alumiinivanteita saabeihin ( ainaki 4x114,3 ja 4x108 jakosia). Tykkivanteita ja EMS:n jalkapallovanteita useammat kipaleet ja näkyy siellä vielä olevan kokonaisia autojakin useampi. Romu-ukko aikoo kuulemma taas "vähentää kalustoa" eläkkeelle jäämisen takia. 9satkuja suurin osa. Saattas olla yks tahtari ysikutonenki lähöllään jos joku tarjoaa tarpeeksi!
PS. Raahessa on muuten paikallisella hajottamolla halvalla orkkis alumiinivanteita saabeihin ( ainaki 4x114,3 ja 4x108 jakosia). Tykkivanteita ja EMS:n jalkapallovanteita useammat kipaleet ja näkyy siellä vielä olevan kokonaisia autojakin useampi. Romu-ukko aikoo kuulemma taas "vähentää kalustoa" eläkkeelle jäämisen takia. 9satkuja suurin osa. Saattas olla yks tahtari ysikutonenki lähöllään jos joku tarjoaa tarpeeksi!