Rattivaihde kirjoitti:Hetkinen, nyt vasta sain ajatuksia hiukan selvitettyä: Siis jos ongelmana olisikin alipainevuoto, niin silloinhan tämä alipainevuoto samalla sotkisi sytytyksen alipainesäätimen toimintaa ja voisi aiheuttaa nämä kiihtymis- ja tyhjäkäyntiongelmat ihan sinällään (tai yhdessä hieman myöhäisellä olevan sytytyksen kanssa)?
Käsittääkseni alipainevuodot voi aiheuttaa hyvin monenlaista murhetta, kuten kuvasit. En sen sijaan usko, että esim. alipainesäätimen tanko pääsisi lipsahtamaan pois paikoiltaan.
Kyllä tuo kuntoon vielä saadaa, ei kannata vielä luovuttaa
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1 Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Näissä vanhoissa kaasarivehkeissä on se hauska puoli, että vaikka vikaa ei tunnu löytyvän, niin kyllä ne ongelmat tavallisesti häviää, kun vaan malttaa laittaa perusasiat kuntoon.
Eli nyt kun tässä tapauksessa kaasaria on säädelty mutu-meiningillä, niin aloittaisin säätöjen palauttamisesta perusasetuksiin. Eli seos, joutokäynti ja ryyppy ohjearvoihin. Kaasarin kalvon ja neulan voi myös vaihtaa ja jos malttaisi hökötyksen avata, niin kohojen säätö ja tuuletus kuntoon + uudet tiivisteet.Ja vaimennusöljyä kaasarin kammioon.
Sitten sytkäpuolen perusjutut: tulpat, johdot, kärjet (ei taida tosin enää tässä mallissa olla?), alipainekello ja perusajoitus.
Sitten kaikki imuletkut ja kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste kuntoon. Eli jarrutehostimen letku ja sen läpiviennit, venakopan huohotus ja läpivienti, alipainekellon letku ja olikos vielä muuta?
Kaikki em. osat on kuluvia ja niitä pitäisi ajoittain vaihtaa tai säätää. Näissä vanhoissa autoissa ei ole mitään takeita, siitä että minkäänlaista huoltoa on tehty viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen. Tässä kyseessä olevassa autossa osia on kaiketi jo vaihdettukin, mutta kun kaikkea ei vielä ole uusittu, voi esim. piilevä imuvuoto sekoittaa koko homman.
Osat noiden perusjuttujen huoltoon eivät paljoa maksa, joten hirveää lovea ei tällaisen operaation pitäisi lohkaista kenenkään budjettiin. Osien vaihto on ihan kivaa näpertelyä ja onnistuu perus työkaluilla. Jos tämän operaation jälkeen ei ala käynti ja kulku parantua, niin sitten on joku paikka niin kulunut tai rikki, että vikaa pitää alkaa etsiä perusteellisemmin. Joka tapauksessa nämä perushuollot on hyvä tehdä, eikä niistä ainakaan haittaa ole siinäkään tapauksessa, että ongelma on jotain vakavampaa.
blair kirjoitti:
Käsittääkseni alipainevuodot voi aiheuttaa hyvin monenlaista murhetta, kuten kuvasit. En sen sijaan usko, että esim. alipainesäätimen tanko pääsisi lipsahtamaan pois paikoiltaan.
Juu, kyllä itsekin tulin mietinnässä siihen tulokseen että kyllä tuo näiden kuvailujen ja tietojen perusteella vaikuttaa kovasti sinne alipainepuolelle nojaavan, kun kuitenkin koko laitos välillä toimii niin mallikelpoisesti. Vielä tuossa ennen 9-3:n hakua käynnistin tuossa pihassa, johon se jättäessä melkein sammui, ja käynnistyi täysin mallikelpoisesti ja kävi tasaisesti.
blair kirjoitti:Kyllä tuo kuntoon vielä saadaa, ei kannata vielä luovuttaa
Näin itsekin uskon. Itsellä on taipumusta siihen että kun riittävästi tulee vaikeuksia eteen menen hetkeksi täyteen pessimismiin ja sitten sieltä palaan vartissa-tunnissa normaaliin optimismiini.
Lahti411:lta tuli niin hyvä ja pitkä viesti että en sitä tähän lainaa, vaan totean että sitä käytetään muistilistana kun (luultavasti huomenna) alan satkua laittamaan kuntoon (erityismainintana kiitos noista alipaineletkujen tarkoista koordinaateista, yleensä vain mainitaan "kaikki alipaineletkut"). Auttoi tässä välissä kun sai asiat täysin pois tuosta autosta, kun olin yhdeksältä alkaneessa Ylen vaalitentissä yleisönä tuolla lukiolla.
Edit: ja hyvin huomaa että jotain erityistä tuossa autossa/automallissa on koska käytettävissä on myös mainittu 9-3 jossa on puolitoistakertainen määrä tehoa, kolmasosa melusta ja mukavampi alusta, mutta silti satkuun istuessa on kuin tulisi kotiin.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lahti411 kirjoitti:Sitten sytkäpuolen perusjutut: tulpat, johdot, kärjet (ei taida tosin enää tässä mallissa olla?), alipainekello ja perusajoitus.
Ei taida tosiaan kärkiä olla. Kukaan ei taida olla maininnut sytytysmodulia ja hall-anturia sytytyksen yhteydessä, eikö sieltä tuon ikäsessä kaasarissa moiset palikat kuitenkin löydy? Ainakin tuo moduli oli omassa kaasarisatkussa aikanaan, ja se ei taida pelkkänä mitään tehdä niin varmaan löytyy myös hall. Vai onko niin, että nuo olisivat epätodennäköisiä vikakohteita tai oireilevat erilailla?
Rattivaihde kirjoitti: Sen verran pitää tuosta kysyä että kun se seossäätö on siellä kaasarin pohjassa, niin onko auki ylhäältä päin katsottuna vastapäivään, vai onko se siellä alla päinvastoin? Olen tämänkin asian kanssa kärsinyt ajatusvirheestä...
Kannattaa käyttää "peukalosääntöä" tässä jos ei hahmota. Eli käsi nyrkkiin, peukalo pystyyn ja osoitat peukalolla ruuvin/pultin menosuuntaan (eli kannasta kärkeä kohti). Nyt muut sormesi näyttävät suunnan, johon päin pyörittämällä ruuvi etenee peukalon suuntaan, eli kiristyy.
Kumpi käsi?
Sama käsi kuin minkä kätiset kierteet ruuvissa/pultissa. Ja jos tuota ei muista, niin keskittyy raapimaan vasemmalla päätä ja kokeilee oikealle mihin suuntaan pitäisi kiristyä.
Saapisti1993 kirjoitti:Onko og900 meluisa auto? Lähinnä kiinnostaa kuuluvatko rengasäänet sisälle?
Kaasarimalleissa kuuluu, ruisku/turbomalleissa (sekä special-kaasarimalleissa?) luultavasti vähemmän kun niissä on äänieristystä, josta kaasarikuski on kateellinen.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Nuo aiemmin käsitellyt käyntiongelmat on enimmäkseen nyt voitettu, tarkempi selonteko löytyy täältä, tuohon voi vielä nyt tarkentaa että se neula täytyy tosiaan vielä säätää oikeaan kohtaansa kun on pari kertaa sammunut kaasun nostaessa eli ei toimi ihan optimaalisesti.
Uusi kysymys aivan toisesta aiheesta johon ei etsi ainakaan heti antanut vastausta: Mitä kohdetta lähden öljyämään/kiristämään/korjaamaan, kun oikeanpuoleinen ovi kitisee/sirittää vasemmalle kääntyessä? Kun ovea työntää kädellä ovipahvista ulospäin ääni loppuu, siritys tuntuu tulevan lukon seudulta. Lukkopesää ja lukon mekanismeja karmissa olen öljynnyt mutta se on auttanut korkeintaan hetkellisesti, öljynä olen käyttänyt CRC:tä.
Aloitin projektitopicinkin kun tämä laittaminen ei ilmeisesti ihan heti lopu ja saa hieman keskitettyä tuon satkun kehitystarinaa.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Omissa 900 ja 99:ssä on ovesta kuuluvat äänet kohdentuneet ikkunaan. Eli apuna ikkunan kammen kääntö tiukemmin kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nyt on lopulta ilmaantunut sen verran vapaata aikaa että voi paneutua satkun laittamiseen vähän täyspainoisemmin, seuraa pari kysymystä joiden pohjalta voin päättää mitä teen ja missä järjestyksessä.
- Kun kori heiluu moottorin mukana esim. käynnistäessä ja sammuttaessa ja moottoriäänet tulevat kovana ohjaamoon, voisiko päätellä moottorin tukikumien vaativan huomiota?
- Jos vastaus edelliseen on kyllä, mitä kumeille yleensä tehdään, voiko niitä jotenkin korjata vai vaihdetaanko suoraan?
- Kytkinlevy alkaa olemaan lopussa, eilen luin Alfameristä että vaihto on satkussa poikkeavasta moottorin ja vaihteiston sijoituksesta johtuen yksinkertaisempaa kuin useimmissa autoissa, mutta onko se niin helppoa että perustyökaluilla, pienellä autotallilla ja aloittelijan innolla pärjää?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22