Kansipahvi rikki?
Re: Kansipahvi rikki?
Toimi se ennen vaihtoakin ok. Puski vain öljyä veden sekaan. No nyt ei puske, vaan vettä palotilaan. Ajattelis josko pitäisi vetää jälkikiristyksenä vielä 90 astetta. Pultit on ne ohuimmat 12 mm, ja ihan uudet.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kansipahvi rikki?
Ei se minullakaan auton toimintaan "vaikuttanut", vaikka paffi oli mennyttä. Pystyi ajamaan, käynnistyi ihan ok yms. Jos kansi on plaanattu, tiivistepinnat huolellisesti puhdistettu, hattu laitettu paikalle ja kiristetty ohjeiden mukaan, niin pitää kyllä olla ok kannentiivisteen asennuksen puolesta. Jos epäilyttää tuo, että vettä menee palotilaan, niin korjaamolta voi käydä pyytämässä "testin", jossa kokeilivat, onko pakokaasuja päässyt nesteen sekaan.
Kuinka paljon olet ajanut autolla pahvin vaihdon jälkeen?
Kupliiko paisuntasäiliössä jos otat korkin pois?
Mistä päättelit, että puskee vettä palotiloihin?
Kuinka paljon olet ajanut autolla pahvin vaihdon jälkeen?
Kupliiko paisuntasäiliössä jos otat korkin pois?
Mistä päättelit, että puskee vettä palotiloihin?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Kansipahvi rikki?
Olen ajanut 300-400km900turbo3d kirjoitti:Kuinka paljon olet ajanut autolla pahvin vaihdon jälkeen?
Kupliiko paisuntasäiliössä jos otat korkin pois?
Mistä päättelit, että puskee vettä palotiloihin?
Tutkin huomenna kupliiko, öljyt ok, vedessä ei ole öljyä.
Pakoputkesta tulee samaa ruosteista vettä, mitä on jäädyttimessä. Pesen sen ja laitan uudet nesteet nyt kun säät lämpeni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kansipahvi rikki?
Mitkähän on varmoja merkkejä siitä, että kansipahvi on entinen?
Minulta hajosi vesipumppu joku aika sitten ja sen seuraksena lämmöt pääsi hetkeksi nousemaan tappiin asti. Vaihdon pumpun ja tänään ensimmäisellä pidemmällä reissulla kone rupesi nostamaan lämpöjä n. 30km (~100km/h) ajon jälkeen. Eivät nousseet tappiin asti vaan asettuivat noin 3/4 maksimista. Tuohon varmasti vaikuttaa sekin, että syyläristä on ritilöitä irronnut jonkin verran. Ongelmaan auttoi, kun pisti puhaltamaan sisälle kuumaa ilmaa, jolloin lämpömittarin viisari asettui vaakatasoon (oli muuten lämmin ajella tänään
). Vilkuilin välillä paisariin ja sinne muodostui painetta, nesteet näyttivät kiertävän ihan ok. Jonkin verran nesteen pinnalle oli kertynyt ruskeaa, hieman vaahtoa jäykempää mönjää jollaisesta joku muukin kirjoitti.
Kun rauhallista ajoa oli takana noin 400km, ohitustilanteessa moottori rupesi nykimään. Tuota se sitten teki jatkossakin lähinnä kiihdytystilanteissa, tasakaasulla kulki 90 km/h oikein nätisti. Lopulta motarin rampissa ei meinannut enää saada kiihdytettyä yli 80 km/h, kun nykiminen oli niin rajua. Kun nopeuden sai sinne, niin taas tasakaasulla kulki täysin ilman ongelmia.
Olen ilmannut systeemiä kiertämällä kannen keulanpuoleisessa päässä olevan lektkunipan auki koneen käydessä. Kun virtaus tasoittui nätiksi, niin laitoin takaisin kiinni. Onko joku muu paikka vielä, mistä ilmaus tulisi suorittaa?
Öljyt näyttivät mustilta, minusta siellä ei ollut vettä seassa. Vilkaisin kahta tulppaa ja ne molemmat olivat aivan vaaleita, suorastaan valkoisia. Päteekö tähän sama nyrkkisääntö kuin mopoihin eli tulpan tulisi olla kauniin kahvinruskea?
Minulta hajosi vesipumppu joku aika sitten ja sen seuraksena lämmöt pääsi hetkeksi nousemaan tappiin asti. Vaihdon pumpun ja tänään ensimmäisellä pidemmällä reissulla kone rupesi nostamaan lämpöjä n. 30km (~100km/h) ajon jälkeen. Eivät nousseet tappiin asti vaan asettuivat noin 3/4 maksimista. Tuohon varmasti vaikuttaa sekin, että syyläristä on ritilöitä irronnut jonkin verran. Ongelmaan auttoi, kun pisti puhaltamaan sisälle kuumaa ilmaa, jolloin lämpömittarin viisari asettui vaakatasoon (oli muuten lämmin ajella tänään

Kun rauhallista ajoa oli takana noin 400km, ohitustilanteessa moottori rupesi nykimään. Tuota se sitten teki jatkossakin lähinnä kiihdytystilanteissa, tasakaasulla kulki 90 km/h oikein nätisti. Lopulta motarin rampissa ei meinannut enää saada kiihdytettyä yli 80 km/h, kun nykiminen oli niin rajua. Kun nopeuden sai sinne, niin taas tasakaasulla kulki täysin ilman ongelmia.
Olen ilmannut systeemiä kiertämällä kannen keulanpuoleisessa päässä olevan lektkunipan auki koneen käydessä. Kun virtaus tasoittui nätiksi, niin laitoin takaisin kiinni. Onko joku muu paikka vielä, mistä ilmaus tulisi suorittaa?
Öljyt näyttivät mustilta, minusta siellä ei ollut vettä seassa. Vilkaisin kahta tulppaa ja ne molemmat olivat aivan vaaleita, suorastaan valkoisia. Päteekö tähän sama nyrkkisääntö kuin mopoihin eli tulpan tulisi olla kauniin kahvinruskea?
Re: Kansipahvi rikki?
Kahvin ruskea tulppa oli lyijyllisen bensan aikaan. Harmaa vaahto paisuntasäiliössä on yksi merkki palaneesta pahvista. Toinen on tietysti vesi oljyn seassa. Kokeile antaa kierroksia, ja tarkista ettei jäähdytrysneste lennä pakoputkesta. Jos vuotaa paljon vettä pyttyn päin, niin voi käydä vain osalla pytyistä.
Minulla ei kuplinut jäähdytysneste. Kummasti sitä oli hävinnyt, mutta en saanut tallissa sitä tulemaan putkesta. Täytyy ajaa huomenna ulos, ja koittaa taas. Toivottavasti olisi kunnossa.
Minulla ei kuplinut jäähdytysneste. Kummasti sitä oli hävinnyt, mutta en saanut tallissa sitä tulemaan putkesta. Täytyy ajaa huomenna ulos, ja koittaa taas. Toivottavasti olisi kunnossa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kansipahvi rikki?
jos vettä pääsee männän päälle niin kyllä se pytty on sitten aika puhdas muihin verrattuna, että ruuvaile vielä ne parikin tulppaa irti ja tirkistele tulpan reijistä sisälle ja vertaile pyttyjä keskenään...
ja tuo vaahto on kyllä aika varma pahvi vian oire..
ja tuo vaahto on kyllä aika varma pahvi vian oire..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Kansipahvi rikki?
Nostelenpa tästä ettei tartte uutta aihetta alottaa.
Tuossa äskettäin kaupungilla ajellessa -89 900 C nosti äkillisesti lämmöt melkein tappiin. Nestettä on, joskin hieman rusehtavaa sellaista, liekö sitten vaan jäähdytysjärjestelmästä kertynyttä paskaa vai öljyä. Öljyn seassa ei ole vettä. Auto jättää jälkeensä sellaisen savupilven että vaikka joku ajaisi perässä metrin päässä lisäpitkät päällä niin ei häiritse.
Merkithän nyt on siis aika selkeät mutta kiinnostaisi tietää että miten pahasti tuo nyt on mennyt kun auto kuitenkin esim. käy ihan normaalisti. Ja kestääkö sillä mahdollisesti ajaa vielä loppuviikon pakolliset ajot ennen kuin alkaa vaihtohommiin?
Tuossa äskettäin kaupungilla ajellessa -89 900 C nosti äkillisesti lämmöt melkein tappiin. Nestettä on, joskin hieman rusehtavaa sellaista, liekö sitten vaan jäähdytysjärjestelmästä kertynyttä paskaa vai öljyä. Öljyn seassa ei ole vettä. Auto jättää jälkeensä sellaisen savupilven että vaikka joku ajaisi perässä metrin päässä lisäpitkät päällä niin ei häiritse.
Merkithän nyt on siis aika selkeät mutta kiinnostaisi tietää että miten pahasti tuo nyt on mennyt kun auto kuitenkin esim. käy ihan normaalisti. Ja kestääkö sillä mahdollisesti ajaa vielä loppuviikon pakolliset ajot ennen kuin alkaa vaihtohommiin?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Kansipahvi rikki?
Vmt:
Itselläni on ollut samankaltaisia oireita viime aikoina omassa 8V turbo automaatti -88 satkussa. Ensimmäisiä oireita olivat ne, että liikennevaloissa pudotti tyhjäkäyntiä todella matalalle ellei avittanut kaasulla, tyhjäkäynti siis sahasi 500rpm - 700rpm pahimmillaan. Toinen merkille pantava oire oli juuri tuo että ussakka pakoputkesta oli melkoinen aina, olipa kone sitten kylmä tai kuuma. Kylmä konehan nyt tietysti saa ja pitääkin savuttaa mutta kun kone oli lämmin niin tuo savun määrä itseänikin huolestutti. Ryhdyin seuraavanlaisiin toiminpiteisiin:
Tarkistin öljyt --> Öljy oli öljyä, ainakaan en sitä muuksi havainnut
Jäähdytysnesteet --> neste oli nestettä
Meni hetken aikaa, samat tyhjäkäynti + savutusoireet jatkuivat
Tarkistin uudelleen öljyt --> oli kummasti laihempaa ja öljyn seasta havaitsi selkeästi jäähdytysnestettä kun kirkkaalla lampulla sitä tarkasti. ja "öljynmäärä" oli lisääntynyt. Teki yhden kerran myös sen tempun että kun kone oli tarpeeksi lämmennyt niin haistoin hytissä vähän palaneen käryä, kone piti vähän kummallisen suurta kihinää (lienee voitelu vähän heikkoa jäähdytysnesteillä
), ajoin suoraan pysäkille ja tutkin öljytikkua: TÄYttä lirua! Otin peräkontista öljyä ja lorautin sitä lisää moottoriin ja tällä hätäavulla pääsin kotipihalle ilman suurempia oireita ja ongelmia.
Seuraavana päivänä ostin hätäensiapuna Bars jäähdytysjärjestelmän paikkausainetta (ylivoimaisesti kehutuin aine) ja lorautin sen mäskin ylävesiletkuun. Jäähdytysjärjestelmän tulee siis olla puhdas kun näitä aineita käytetään joten puhdistin järjestelmän ens alkuun CRC radiator cleanerilla jonka jälkeen uusien nesteiden sekaan tuo Bars litku. Tein homman huolellisesti ja täysin pakkauksen ohjeen mukaan. Tämän jälkeen vaihdoin vielä moottoriöljyn + suodattimen kahteen kertaan.
Tästä 50€ huollosta seuranneena satku on toiminut erittäin hyvin, kaikki oireet hävisivät ja hyttiinkin tulee entistä paremmin lämmintä ilmaa.
Tein siis johtopäätöksen että kansipahvissa oli pieni vuoto. Eihän nämä paikkausaineet ikuisia ole, mutta hyvää tekohengitystä ne ovat JOS niitä oikein ja huolellisesti käyttää. Jossakin vaiheeessa kansirempan satkuuni kyllä teen/teetätän pajalla mutta toistaiseksi vain kovaa ajoa! 
Itselläni on ollut samankaltaisia oireita viime aikoina omassa 8V turbo automaatti -88 satkussa. Ensimmäisiä oireita olivat ne, että liikennevaloissa pudotti tyhjäkäyntiä todella matalalle ellei avittanut kaasulla, tyhjäkäynti siis sahasi 500rpm - 700rpm pahimmillaan. Toinen merkille pantava oire oli juuri tuo että ussakka pakoputkesta oli melkoinen aina, olipa kone sitten kylmä tai kuuma. Kylmä konehan nyt tietysti saa ja pitääkin savuttaa mutta kun kone oli lämmin niin tuo savun määrä itseänikin huolestutti. Ryhdyin seuraavanlaisiin toiminpiteisiin:
Tarkistin öljyt --> Öljy oli öljyä, ainakaan en sitä muuksi havainnut
Jäähdytysnesteet --> neste oli nestettä
Meni hetken aikaa, samat tyhjäkäynti + savutusoireet jatkuivat
Tarkistin uudelleen öljyt --> oli kummasti laihempaa ja öljyn seasta havaitsi selkeästi jäähdytysnestettä kun kirkkaalla lampulla sitä tarkasti. ja "öljynmäärä" oli lisääntynyt. Teki yhden kerran myös sen tempun että kun kone oli tarpeeksi lämmennyt niin haistoin hytissä vähän palaneen käryä, kone piti vähän kummallisen suurta kihinää (lienee voitelu vähän heikkoa jäähdytysnesteillä

Seuraavana päivänä ostin hätäensiapuna Bars jäähdytysjärjestelmän paikkausainetta (ylivoimaisesti kehutuin aine) ja lorautin sen mäskin ylävesiletkuun. Jäähdytysjärjestelmän tulee siis olla puhdas kun näitä aineita käytetään joten puhdistin järjestelmän ens alkuun CRC radiator cleanerilla jonka jälkeen uusien nesteiden sekaan tuo Bars litku. Tein homman huolellisesti ja täysin pakkauksen ohjeen mukaan. Tämän jälkeen vaihdoin vielä moottoriöljyn + suodattimen kahteen kertaan.
Tästä 50€ huollosta seuranneena satku on toiminut erittäin hyvin, kaikki oireet hävisivät ja hyttiinkin tulee entistä paremmin lämmintä ilmaa.


900 2.0 Turbo -88
Re: Kansipahvi rikki?
Jäähdytysnesteen seassa öljyä, nestettä kuluu jonkin verran normaalia enemmän. Ajossa ei mitään vikaa. 900 vm.-93. ajettu hurjat 97 000.
Onko kansipahvin rikkoontumisen lisäksi muita mahdollisia diagnooseja?
Onko kansipahvin rikkoontumisen lisäksi muita mahdollisia diagnooseja?
Re: Kansipahvi rikki?
Olisi myös kannentiivisteen vaihto edessä ja ajattelin suoriutua hommasta itse kaverin tai parin kanssa. Olen lueskellut ohjeita sieltä täältä ja monissa niistä puhutaan ohjuritapin käyttämisestä kannen pois noston ja takaisinlaiton aikana. Sellainen epäilemättä helpottaa elämää, mutta onko se välttämätöntä, onnistuuko ilman?
Jos sellainen kuitenkin tarvitaan, mikä on kannenpulttien kierre ja miten pitkä tapin pitäisi olla?
edit: Potilas on tuo allekirjoituksen 1992 900 S
Jos sellainen kuitenkin tarvitaan, mikä on kannenpulttien kierre ja miten pitkä tapin pitäisi olla?
edit: Potilas on tuo allekirjoituksen 1992 900 S
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Kansipahvi rikki?
Ei tarvita muuta kuin alkuperäiset lohkossa jo olevat ohjuriholkit.
Eli pärjää hyvin ilmankin varsinkin jos on kaveri laittamassa kantta paikalleen.
tärkeintä kannen laitossa paikalleen on puhtaat, suorat tiivistepinnat ja oikeanlainen kannen kiristys.
Eli pärjää hyvin ilmankin varsinkin jos on kaveri laittamassa kantta paikalleen.
tärkeintä kannen laitossa paikalleen on puhtaat, suorat tiivistepinnat ja oikeanlainen kannen kiristys.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Kansipahvi rikki?
Asia selvä, kiitoksia 

Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Kansipahvi rikki?
Tänään nousi kansi irti ässästä. Pari kertaa oli usko loppua ja näytti todella pahalta, mutta onnistuipa kuitenkin, eikä mitään edes hajonnut. Onneksi oli hyviä kavereita mukana.
Kansi pitää kuitenkin plaanata, sen verran olivat liekkirenkaat kalvaneet jälkeä.
Ajattelin viedä tuonne: http://www.pp-autokoneistus.fi/
Kokemuksia ko. firmasta? Olisiko jotain sisäpiirin vinkkiä Lappeenrannan seudun moottorikoneistamoista?
Kansi pitää kuitenkin plaanata, sen verran olivat liekkirenkaat kalvaneet jälkeä.
Ajattelin viedä tuonne: http://www.pp-autokoneistus.fi/
Kokemuksia ko. firmasta? Olisiko jotain sisäpiirin vinkkiä Lappeenrannan seudun moottorikoneistamoista?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Kansipahvi rikki?
PP-Autokoneistus hoiti homman nopeasti ja kohtuuhintaan.Jortsu kirjoitti:Tänään nousi kansi irti ässästä. Pari kertaa oli usko loppua ja näytti todella pahalta, mutta onnistuipa kuitenkin, eikä mitään edes hajonnut. Onneksi oli hyviä kavereita mukana.
Kansi pitää kuitenkin plaanata, sen verran olivat liekkirenkaat kalvaneet jälkeä.
Ajattelin viedä tuonne: http://www.pp-autokoneistus.fi/
Kokemuksia ko. firmasta? Olisiko jotain sisäpiirin vinkkiä Lappeenrannan seudun moottorikoneistamoista?
Kansi saatiin jopa takaisin paikoilleenkin ja remontti näyttäisi onnistuneen, öljyt ja nesteet pysyvät omilla puolillaan.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kansipahvi rikki?
Liittyen tähän lauseeseen ja mahdolliseen pahvin palamiseen.Tuossa äskettäin kaupungilla ajellessa -89 900 C nosti äkillisesti lämmöt melkein tappiin.
Sattui kauan kauan sitten:
Porvoon moottoritiellä satkun lämmöt pomppasi lähes tulkoon tappiin.
Nopeuden lasku auttoi tähän ongelmaan, ja kun vauhti kasvoi niin myös lämmöt
nousi.
Jonkun aikaa asiaa ihmeteltiin, kunnes kurkkasin syyläriä edestäpäin.
Ihmetys oli suuri kun syylärin kennot olivat aivan tukossa.
( ja painepesurilla ei todellakaan kannata pestä syyläriä..

Jos autostanne on pahvi vioittunut, niin kannattaa tutkia sitä syyläriäkin
remontin yhteydessä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#