Huomasin, että täällä oli viestiketju aiheesta, joka viime viikolla kouraisi myös minua.
Löytyi puolitahattomasti SAAB 900 c vm. -89, jolla ajettu 116000 km. Neljä ovea ja valkoinen. Talvisodassa olis hyvin maastoutunut tuollaisenaan. Viimeisiä Uudenkaupungin kaasarivehkeitä. Ensimmäiseltä omistajalta. Huoltokirja leimattu ja historiadokumentit koottuna. Alkuperäiskuntoinen. Kaikki tallessa. Ovien alareunoja täytyy hieman ehostaa ja massaus tarkastaa ja hoitaa ajantasalle että säilyy tästäkin eteenpäin. Ja aivan pikkuisen muuta siistimistä. Penkitkin on melkein kuin tehtaan linjalta suoraan. Suomalaista laatua kun ovat. Kukahan alihankkija nuo on aikanaan valmistanut. Ei hassumpaa työtä.
En tiedä oliko halpa vai ei, mutta nettiautossa oli paljon halvempiakin, kylläkin enemmän ajettuja kaikki. Sieltähän noita voi tarkastella, että ei noihin kovin kauaa tartte säästellä ennen kuin kaupoille voi lähteä. Kauppa kun oli syntyäkseen, en voinut olla pelastamatta tätä jaloa suomalaisen autoteollisuuden ilmentymää.
Kaukoidässä valmistetun surkean mopon hinnalla aito SAAB!!!
Nyt suunnitelmat kehittyvät kuinka tästä elämä Retro-Saabistina menee eteenpäin. Varmaan kyselen täällä jatkossa kaikenlaisia neuvoja ja apuja kokeneemmilta. Viimeksi omistin useita Saabeja 1980-luvulla (96, 99, 900), nyt olen sitte retro.
Eihän tällaista voi olla pelastamatta kun kohdalle sattuu ja antaa aiheelle pikkusormen.
Ihmisten kohdalla Suomen laki sanoo jotain sinne päin, että jos huomaa lähimmäisen terveydentilan olevan uhattuna niin pitää pysähtyä auttamaan. Muutoin voi uhata syyte heitteillejätöstä. Tätä voi - ja melkein pitäisi - oikeastaan soveltaa myös suomalaiseen SAABIIN.
Aikanaan minulla on ollut useita Saabeja ja nyt siis palasi historia eteen. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Ei muuta kuin rohkeutta muillekin samanhenkisille tehdä isänmaallisia tekoja:
Old Generation Saabeja talteen. Joissainpa on hinta- / laatusuhde vieläpä ällistyttävän hyvin kohdallaan. Niitä on tarjolla vielä vähän aikaa. Aika hoitaa kyllä asian toisenlaiseksi muutamien seuraavien vuosien aikana. Se on aivan varma.
Ajamiseen tuota en tarvitse, mutta tunnehan siis menee järjen edelle kuten tiedetään. Jos tulee tilanne että tuosta joskus luovun, niin vain hyvään kotiin.
Hyvää talven jatkoa ja hyviä 900-päätöksiä muillekin!
t. SA AB
Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Re: Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Hienoa toimintaa! Talvisuojaväristä on aina hyötyä...
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Hienoltahan tuo näytti kuvissa. Sehän on vielä katiton vehje. Hyvästä kannanttaa aina maksaa vähän reilummin, koska äkkiä halvalle autolle tulee lisähintaa kun sitä laittelee.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Jatkoraporttia tekee mieleni laitella hankinnastani.
Suomalainen Saabini toimii aika mukavasti.
Ei negatiivisia yllätyksiä.
Akkukin tuntuu ottavan varausta vastaan, kun Auto on saanut liikkua.
Nyt ollaan viikon aikana hieman ehditty tutustua toisiimme.
Pientä listaa on kertynyt laitettavista asioista.
Aivan perushuoltotyyppistä hommaa aluksi edessä. Tuulilasinpyyhkijän sulkaa, moottorin ja laatikon öljyt ja suodatin, erinäisiä voiteluja, tulpat täytyy tarkistaa, ilmansuodatin vaihtoon, raitisilmasuodatin? ja muutakin lähinnä huoltotyyppistä. Kaasari täytyy tarkistaa / kenties huoltaa. Pientä nypytystä tuntuu jossain nopeudessa isolla vaihteella.
En nyt vanhastaan muista enää näitä kaasariautojen ryyppyjä, kauanko pitää tällaisella viiden asteen pakkasella käyttää ryyppyä ennenkuin pitäisi alkaa käydä ilmankin kun kylmänä lähtee liikkeelle.
Termarikin lienee syytä vaihtaa, lämmöt tuntuu jäävän vähän alakanttiin. Viisari ei nouse vaakatasoon, jossa se kait olis omiaan olemaan lämpimällä padalla, jos oikein muistan. Jää selkeästi alaviistoon.
Auto tuntuu aika jämäkältä ja hyväajoiselta. Tuommoiset sata kilometriä on tullut vetreytettyä vanhaa rouvaa.
Vaimokin jo tuli ilman suurempaa dramatiikkaa kyytiin, vaikka vielä muutama päivä sitten oli todistelemista koko hankinnan järkevyydestä. Vai olisko pientä mustasukkaisuutta jos pelkää että alan liikaa viettää aikaa vanhan rouvan seurassa.
Nostettiin tänään Auto tutkintatarkoituksessa ruostekäsittelyfirman hallissa ylös. Aika hyvältä näytti alusta. Näyttää siltä, että tähän kannattaisi panostaa, siis jos tällaisen haluaa säilyvän. Kunhan kevät koittaa niin tarkoitus olisi hoitaa tarpeelliset kohdat alustan pintaruosteista puhtaiksi, käsitellä ja sitten "tervauttaa" tämä suomalainen Auto kunnon ammattilaisella joka homman osaa. Ja ovien alareunat kuntoon.
Nyt saapi Saabi levätä lämpimässä tallissa odottelemassa kevättä ja auringonpaisteita. Ei siihen kauan mene.
Yksi puutekin tuli havaittua. Tarttisin apukuskin puolelle sen oven yläpuolella olevan kahvan. On näköjään joku pelkääjä vienyt sen mennessään kun on kahva murtunut. Vaaleaa mallia vm -89. Vaikka samanlainen se on tainnut olla koko mallihistorian ajan kait. Aika monella tuollainen makaa ylimääräisenä joten mielellään yv:tä, kiitos.
Voin tulla hakemaan jos ei ole kaukana
Vielä ei ole kaduttanut, että lähdin "pelastustalkoisiin".
Mukava ajella Saabilla, tulee nuoruus mieleen. Vaikka täytyy myöntää, että tuo nykyinen nelivetoinen kakskymmentä vuotta uudempi saksalaiskäyttiskin on hyvä näin talvella. Hinta-/laatusuhteeltaan se ei kuitenkaan vedä vertoja Saabilleni. Ei se mitenkään ole 50 tai 100 -kertaa parempi hinta-/laatusuhteeltaan. Sen nykyarvolla kun saisi näitä Saabeja kait vähintään viiskymmentä ellei sata pihaan. No, eihän ne mahtuisi, joten hoitakaat muut nuo talteen kellä urheilumieltä piisaa...
Harrasteautona tällainen ei ole kovin vaikea, koska tekniikka on selkeätä ja moni asia itse korjattavissa. Vaikka ei ole mekaanikon koulutusta. Kunhan rupee hommiin ja mihin ei kykene niin niihin hankitaan apuja.
Muutama päivä pakkasta ja sitten on helmikuu. Ja kohta on kevät...
Onko joku muu saanu päähänsä tehdä jotain vastaavia hankintoja?
T. SA AB
Suomalainen Saabini toimii aika mukavasti.
Ei negatiivisia yllätyksiä.
Akkukin tuntuu ottavan varausta vastaan, kun Auto on saanut liikkua.
Nyt ollaan viikon aikana hieman ehditty tutustua toisiimme.
Pientä listaa on kertynyt laitettavista asioista.
Aivan perushuoltotyyppistä hommaa aluksi edessä. Tuulilasinpyyhkijän sulkaa, moottorin ja laatikon öljyt ja suodatin, erinäisiä voiteluja, tulpat täytyy tarkistaa, ilmansuodatin vaihtoon, raitisilmasuodatin? ja muutakin lähinnä huoltotyyppistä. Kaasari täytyy tarkistaa / kenties huoltaa. Pientä nypytystä tuntuu jossain nopeudessa isolla vaihteella.
En nyt vanhastaan muista enää näitä kaasariautojen ryyppyjä, kauanko pitää tällaisella viiden asteen pakkasella käyttää ryyppyä ennenkuin pitäisi alkaa käydä ilmankin kun kylmänä lähtee liikkeelle.
Termarikin lienee syytä vaihtaa, lämmöt tuntuu jäävän vähän alakanttiin. Viisari ei nouse vaakatasoon, jossa se kait olis omiaan olemaan lämpimällä padalla, jos oikein muistan. Jää selkeästi alaviistoon.
Auto tuntuu aika jämäkältä ja hyväajoiselta. Tuommoiset sata kilometriä on tullut vetreytettyä vanhaa rouvaa.
Vaimokin jo tuli ilman suurempaa dramatiikkaa kyytiin, vaikka vielä muutama päivä sitten oli todistelemista koko hankinnan järkevyydestä. Vai olisko pientä mustasukkaisuutta jos pelkää että alan liikaa viettää aikaa vanhan rouvan seurassa.
Nostettiin tänään Auto tutkintatarkoituksessa ruostekäsittelyfirman hallissa ylös. Aika hyvältä näytti alusta. Näyttää siltä, että tähän kannattaisi panostaa, siis jos tällaisen haluaa säilyvän. Kunhan kevät koittaa niin tarkoitus olisi hoitaa tarpeelliset kohdat alustan pintaruosteista puhtaiksi, käsitellä ja sitten "tervauttaa" tämä suomalainen Auto kunnon ammattilaisella joka homman osaa. Ja ovien alareunat kuntoon.
Nyt saapi Saabi levätä lämpimässä tallissa odottelemassa kevättä ja auringonpaisteita. Ei siihen kauan mene.
Yksi puutekin tuli havaittua. Tarttisin apukuskin puolelle sen oven yläpuolella olevan kahvan. On näköjään joku pelkääjä vienyt sen mennessään kun on kahva murtunut. Vaaleaa mallia vm -89. Vaikka samanlainen se on tainnut olla koko mallihistorian ajan kait. Aika monella tuollainen makaa ylimääräisenä joten mielellään yv:tä, kiitos.
Voin tulla hakemaan jos ei ole kaukana
Vielä ei ole kaduttanut, että lähdin "pelastustalkoisiin".
Mukava ajella Saabilla, tulee nuoruus mieleen. Vaikka täytyy myöntää, että tuo nykyinen nelivetoinen kakskymmentä vuotta uudempi saksalaiskäyttiskin on hyvä näin talvella. Hinta-/laatusuhteeltaan se ei kuitenkaan vedä vertoja Saabilleni. Ei se mitenkään ole 50 tai 100 -kertaa parempi hinta-/laatusuhteeltaan. Sen nykyarvolla kun saisi näitä Saabeja kait vähintään viiskymmentä ellei sata pihaan. No, eihän ne mahtuisi, joten hoitakaat muut nuo talteen kellä urheilumieltä piisaa...
Harrasteautona tällainen ei ole kovin vaikea, koska tekniikka on selkeätä ja moni asia itse korjattavissa. Vaikka ei ole mekaanikon koulutusta. Kunhan rupee hommiin ja mihin ei kykene niin niihin hankitaan apuja.
Muutama päivä pakkasta ja sitten on helmikuu. Ja kohta on kevät...
Onko joku muu saanu päähänsä tehdä jotain vastaavia hankintoja?
T. SA AB
Re: Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Minä annan ryyppy päällä käydä noin tupakin verran tyhjäkäyntiä. sitten voi lähtä liikenteeseen ilman ryyppyä.
Minä pitkänlinjan volkkariharrastajana sain samanlaisen päähänpiston.. kait se sairaus tarttui minuunkin, kun kohdalle tuli edullisesti todella siisti SAAB 99 1984 GL. On nämä mahtavia autoja. Ensimmäistä kertaa pitäisi tämä 99 viedä katsastukseen. Hieman jännittää, mitä sieltä löytyy, kun tosiaan ekaa kertaa katsastutan. No kori ainakin on kunnossa, joten hitsaamaan ei pitäisi joutua, toisin kuin volkkareitten kanssa
Minä pitkänlinjan volkkariharrastajana sain samanlaisen päähänpiston.. kait se sairaus tarttui minuunkin, kun kohdalle tuli edullisesti todella siisti SAAB 99 1984 GL. On nämä mahtavia autoja. Ensimmäistä kertaa pitäisi tämä 99 viedä katsastukseen. Hieman jännittää, mitä sieltä löytyy, kun tosiaan ekaa kertaa katsastutan. No kori ainakin on kunnossa, joten hitsaamaan ei pitäisi joutua, toisin kuin volkkareitten kanssa
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Suomalaisuus syntyy teoista - Ysisatku pelastettu!
Ryyppyä ainakin omassa yksilössä kannattaa pitää vähän päällä siihen lämpömittarin vihreän alueen alalaitaan asti, yleisesti ottaen sen voi painaa pois päältä heti kun moottori siististi ilman sitä toimii.SA AB kirjoitti: En nyt vanhastaan muista enää näitä kaasariautojen ryyppyjä, kauanko pitää tällaisella viiden asteen pakkasella käyttää ryyppyä ennenkuin pitäisi alkaa käydä ilmankin kun kylmänä lähtee liikkeelle.
Sama juttu oli omassa autossa, termarinvaihdolla nousi neula vaakatasoon.Termarikin lienee syytä vaihtaa, lämmöt tuntuu jäävän vähän alakanttiin. Viisari ei nouse vaakatasoon, jossa se kait olis omiaan olemaan lämpimällä padalla, jos oikein muistan. Jää selkeästi alaviistoon.
Omassa oli myös joku kallistuksenvakaajien puuttuessa kauhuissaan repäissyt kahvan mukaansa, jäljellä oli vain kiinnikkeet. Klubilaisten varastoista noita tosiaan löytyy.Yksi puutekin tuli havaittua. Tarttisin apukuskin puolelle sen oven yläpuolella olevan kahvan. On näköjään joku pelkääjä vienyt sen mennessään kun on kahva murtunut. Vaaleaa mallia vm -89. Vaikka samanlainen se on tainnut olla koko mallihistorian ajan kait. Aika monella tuollainen makaa ylimääräisenä joten mielellään yv:tä, kiitos.
Täältä lähtee aina kunnioittavat ja kannustavat pisteet kun joku ostaa vanhan Saabin tarkoituksenaan pitää se alkuperäisenä ja mahdollisesti laittaa museoon.
Mvs ehtikin jo väliin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22