99 keittää
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
99 keittää
Joo tällä säällä, en ole aikaisemmin joutunut tappelemaan lämpöongelmien kanssa että kaikki vinkit on tervetulleita. Pers tuntumalta syyttäisi vesipumppua, en kyllä tiedä miksi.
Re: 99 keittää
Vedet jäässä eli tod.näk jäähdytin jäätynyt? Vaikka se kummallista onkin, niin jäätynyt kone keittää
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 keittää
Se oli joo eka epäily, ajoin sen töihin lämpimään talliin sulamaan. Siellä sitten kaadoin 1,5ltr lisää jäähdytysnestettä. Luulin että se loppui mutta lauantaina kun ajoin se alkoi taas keittämän ja sylki jälleen nesteitä ulos.
Re: 99 keittää
No termari nyt ainakin kannataa vaihtaa. Jos ei auta, niin sitten voi olla kansipahvi mennyttä -eipä olis mitenkään tavatonta näissä autoissa. Ja jos on pari kertaa päässyt kunnolla keittämään, niin voi se kansi jo halkikin olla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 keittää
Onko B vai H moottorilla, jos B kone ja päässyt jäätymään niin varmaan vesipumpun käyttöakselista ainakin hampaat pois.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 keittää
H kone, täytyy kokeilla ihan tolla termarilla. onneksi on kylmät kelit ja työpaikka lähellä niin saa sen sinne talliin tutkittavaksi.
Re: 99 keittää
Haljennut kansi aiheutti omassa 99:ssä vesien ulos kiehumisia. Lisäoireena oli kylmäkäynnistyksissä yhden sylinterin pätkimisenä, eli kävi kolmella. Korjasin sen tilapäisesti kaatamalla pussillisen kanelia jäähdytysjärjestelmään. Korjaus kesti puolivuotta mainiosti. Ei pätkinyt ja vedet pysyi sisässä. Sitten vaihdoin toisen kannen ja uuden kannentiivisteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 keittää
Jep, kun kansi on halki, kertyy jäähdytysjärjestelmään helposti painetta. Kun kone on lämmennyt, kannattaa tunnustella letkuja. Jos ovat kovat, niin varmasti on myös painetta järjestelmässä. Helppoa on myös käydä mittauttamassa paisarista, tuleeko sinne pakokaasuja jäähytysveden mukana. Ei pitäisi maksaa paljoa ja kertoo aika hyvin, mikä autoa vaivaa. Jos löytyy kaasuja niin kansipahvi ainakin on rikki -pahimmassa tapauksessa sitten kansi halki.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 keittää
Letkut on kovat lämpimänä, vettä menee ihan sairaasti, tulee ilmeisesti ulos tuolta paisuntasäiliön letkusta. Tuuletin ei näytä toimivan, tänä aamuna oli lämmöt ~3/4 mittarissa mutta tuuletin ei pyörinyt kuitenkaan. Ei kyllä uskoisi että näillä säillä olisi niin tärkeä, viimakaan ei jäähdytä tarpeeksi että lämmöt pysyisivät alhaalla.
Täytyy ilmeisesti katsastaa toi Toyo et saa jonkun pelin millä liikkua.
Täytyy ilmeisesti katsastaa toi Toyo et saa jonkun pelin millä liikkua.
Re: 99 keittää
olisko syylärin kupeessa oleva puhaltimen anturi rikki
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 keittää
Toyota ei halunnut mennä katsastukseta läpi, oli kiukkunen katastussetä.
Saabissa on pysynyt lämmöt kurissa, korkeita mutta eivät nouse yli puolen välin. Täytyy tänään käydä hakemassa vähän osia, jos se siitä rauhottuisi.
Saabissa on pysynyt lämmöt kurissa, korkeita mutta eivät nouse yli puolen välin. Täytyy tänään käydä hakemassa vähän osia, jos se siitä rauhottuisi.
Re: 99 keittää
Jos mittari pysyy puolessa välissä, niin silloihan lämmöt on just eikä melkein kohdallaan. Jos muuten lämmöt nousee ajossa, niin ei muuta kuin lämppäri niin kuumalle kuin mahdollista ja puhallin täysille. Usein tippuu lämmöt ihan tuolla konstilla -kesällä tietysti ikävämpi käyttää... Jos järjestelmässä on ilmakuplia, niin tuolla tavalla lähtevät yleensä liikkeelle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 keittää
Hassua, aikaisemmin lämmöt olivat liikkeellä ~1/4 ja ruuhkassa +2/4. Noh tiedä sitten viitsiikö tota termaria vaihtaa, en kerennyt sitä eilen laittaa. Tosin se on kuulemma aika vanha, parempi kai tänään laittaa se kun on aikaa.
Re: 99 keittää
Ööh, onko toi sun auto nyt sitten ollenkaan keittänyt? Eli nouseeko lämmöt punaselle tai lähelle sitä. Viisarinhan pitäis olla kutakuinkin vaakatasossa, kun kaikki toimii niin kuin pitää.
Uusilla termareilla viisari usein hieman roikkuu ja niiden toiminta voi olla muutenkin vähän äkkinäisempää tai seilaavampaa, kuin vanhojen, parempilaatuisten. Mutta kunnossa nämäkin pitävät lämmöt sentään vihreällä alueella ihan hyvin.
Jos viisari kovasti seilaa ylös-alas ja jäähdytysjärjestelmään selvästi kertyy painetta ja nesteitä häviää, voi sitten olla se kansipahvi mennyttä tai kansi halki. Jos lämmöt muuten vaan nousee, niin huono jäähdytin tai termari voi olla syypäänä. Risa jäähdytin voi tietysti nesteitäkin lorotella.
Termarin vaihto on oikeasti helppoa, joten siitä voi aloittaa. Tarkista samalla, nouseeko jäähdyttimestä jostain höyryä, kun moottori on lämpöinen, eli onko vuotoja. Ja kannattaa ne kaasut käydä mittauttamassa jäähdytinjärjestelmästä.
Muuten tässä voidaan tietysti arvailla vaikka loppuvuosi, että mikähän siellä vois mahdollisesti olla vikana
Uusilla termareilla viisari usein hieman roikkuu ja niiden toiminta voi olla muutenkin vähän äkkinäisempää tai seilaavampaa, kuin vanhojen, parempilaatuisten. Mutta kunnossa nämäkin pitävät lämmöt sentään vihreällä alueella ihan hyvin.
Jos viisari kovasti seilaa ylös-alas ja jäähdytysjärjestelmään selvästi kertyy painetta ja nesteitä häviää, voi sitten olla se kansipahvi mennyttä tai kansi halki. Jos lämmöt muuten vaan nousee, niin huono jäähdytin tai termari voi olla syypäänä. Risa jäähdytin voi tietysti nesteitäkin lorotella.
Termarin vaihto on oikeasti helppoa, joten siitä voi aloittaa. Tarkista samalla, nouseeko jäähdyttimestä jostain höyryä, kun moottori on lämpöinen, eli onko vuotoja. Ja kannattaa ne kaasut käydä mittauttamassa jäähdytinjärjestelmästä.
Muuten tässä voidaan tietysti arvailla vaikka loppuvuosi, että mikähän siellä vois mahdollisesti olla vikana
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 keittää
Onpa minulle ihan uusi juttu tuo. Useita termareita olen vaihtanut erimerkkisiin autoihin ja uusi termostaatti on toiminut juuri niinkuin sen kuuluukin, eli ajoon lähdettäessä viisari nousee tasaiseen tahtiin asteikon keskialueelle ja jää siihen. Mikäli viisari on seilannut, niin järjestelmän uudelleenilmaus on korjannut vian.Lahti411 kirjoitti: Uusilla termareilla viisari usein hieman roikkuu ja niiden toiminta voi olla muutenkin vähän äkkinäisempää tai seilaavampaa, kuin vanhojen, parempilaatuisten. Mutta kunnossa nämäkin pitävät lämmöt sentään vihreällä alueella ihan hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01