Nyt kun näky naapurikylään tulleen tuota e85 ainetta myyntiin niin pakko kysästä.
Mahtaisko Lucaksen ruisku bensalastulla varustettuna toimia e85:lla? Pellin alla on punainen ruuvaamaton boksi, eli ahdot n.1,0bar.
Sitä vain että meneekö nuilla eväillä auttamattomasti laihalle?
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA) SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Itse olen ajellut 16v satkulla jo useamman tuhatta kilometri e85:llä.
Yksi hyvä kikka on laittaa sekaan hieman 95e10:iä, n. 10%.
Tämä perustuu siihen, että e85 tarvitsee enemmän puristuksia kuin 95e10 (e85:n oktaaniluku on 106). Oktaanien tippuessa lantrauksen myötä moottorin tarvitsee puristaa vähemmän ja kylmäkäynnistykset helpottuvat.
Jos sitä laajakaista lambdan hommaisin ja nii eespäin.. Eikös E85:sen seossuhteen pitäis turbollisessa autossa olla jotain 10:1?? Toisaalta vois hommata jonkun trionic 5 vehkeen tota E85 pelleilyä varten
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA) SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
jiskag kirjoitti:Itse olen ajellut 16v satkulla jo useamman tuhatta kilometri e85:llä.
Yksi hyvä kikka on laittaa sekaan hieman 95e10:iä, n. 10%.
Tämä perustuu siihen, että e85 tarvitsee enemmän puristuksia kuin 95e10 (e85:n oktaaniluku on 106). Oktaanien tippuessa lantrauksen myötä moottorin tarvitsee puristaa vähemmän ja kylmäkäynnistykset helpottuvat.
Oktaanilla ei ole muuta merkitystä kuin se millaisella puristussuhteella polttoaineseos syttyy pelkästään paineen vuoksi. Väitän että tuo bensiinin lisäys parantaa sen polttoaineseoksen syttyvyyttä ja se on olennaisempi ero kylmäkäynnistyksen kannalta, kuin oktaani.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ostin lihoiksi pantavaksi 1989 mallisen 16V OG satkun. Tässä ei siis ole lambdaa vaan ruuvi siellä immun kyljes. Ennen lihoiksi laittoa innostuin tässä kokeileen tätä etanolikäyttöisenä.
Olen tilannut flexitunen satsin ja se olis tarkoitus asentaa heti kun tulee. Samalla laitan 2.1 imusarjan.
Toki sitä piti kokeilla viinaa heti ilman flexituneakin ja voin sanoa, että ei toimi tämä ei lambdaohjattu edes e50:llä. Eli tommosen mixin tein bensasta ja e85:sta. Kun immulta kääntää niin paksulle seo ruuvin kun saa niin se toimii siedettävästi tuolla e50 seoksella, mutta vetoja on kyllä heikosti. 80km/h ja alle pystyy ajaan tasakaasulla että ei nyi, mutta sen päälle nykiminen lisääntyy vauhdin kasvaessa. e30 toimii ok ja myös E10 toimi ok. Käyntiin on lähtenyt hyvin kyllä tuolla e50lläkin.
Kirjoittelen lisää kun tuo flexitune satsi tulee.
EDIT: Korjattu ajatustenvirtaa
Viimeksi muokannut ahietalahti, Pe Tammi 13, 2012 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Kyllä se mittari toimii, sieltä saa potikan ääripäissä vastusarvot 180-950 ohmia ja käynti muuttuu 600-1000 kierroksen välillä. Sellainen ongelma muuten oli jo bensalla ajettaessa, että sammuu jos tk:lta polkasee kaasu reippaammin ja päästää kaasun. Tämä ainakin viittais imuvuotoon tai toimimattomaan kaasuläppäkytkimeen.
Samalla kun vaihdan imusarjan, kaikki imuvuodot tutkitaan. Myös EGR on tarkoitus tulpata. Tuossa taitaa hieman pakoputki vuotaa, niin paha mennä pk-mittariinkaan kattomaan jäännöshappea kun se ei kumminkaan sitten mee nollille.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Nyt on Flextune asennettuna ja tuntuuhan tuo toimivan. kokemusta on nyt vasta noin 40km + yksi kylmästartti. Tankissa on nyt viinaa noin 75-80%. Hieman tarvii kääntää rikkaammalle kuumana toimii täysin, mutta kylmänä kun vaihtaa vaihdetta niin hieman on tahmeaa kun painaa vaihdon jälkeen uudelleen kaasua. Ja lisäksi se että sekoitussuhde ei vielä ole ihan maksimissa puoltaa pientä lisärikastusta. Kirjoitellaan lisää sitten kun selviää jotain tarkempaa dataa kulutuksesta. Jos sattuu jonnekin 11l/100km maastoon voisi olla ihan tyytyväinen.
EDIT: Autohan oli 900i16V ilman kattia ja turboa ja vm 1989
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
LH2.4 vehkeissähän on nopea-toiminen kylmäkäynnistyssuutin. Tämänhän voisi johdottaa suoraan suuttimien rinnalle niin saisi sen 10% (? ei muista enään) lisää kakkua samantien kaikkiin pyttyihin noin about.
LH2.2 on hidastoiminen, eli kun antaa sähköä, niin kestää tovin ennenkuin alkaa soppaa tulla.
Juuri tuolta hommasin, ja sitten se halvempi riitti ainakin tässä mun projektissa.
Tänään räjäytin koneet käyntiin ilman lohkista 27 asteen pakkasesta ja mitään ongelmaa ei ollut. Hieman laiskasti pyöritti, mutta eihän siihen viina vaikuta. Lähti käyntiin ja toisella myös jäi käyntiin. Vedot oli kohdillaan heti alusta alkaen. Hieman olen säätäny ruuvia rikkaammalle kun eilen tankkasin 35 litraa E85 ihan piri pintaan asti.
Nyt sitten vain odotellaan kulutuslukemia. Kumminkin mun tuurilla tyyliin 20l/100km
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Juuri tuolta hommasin, ja sitten se halvempi riitti ainakin tässä mun projektissa.
Tänään räjäytin koneet käyntiin ilman lohkista 27 asteen pakkasesta ja mitään ongelmaa ei ollut. Hieman laiskasti pyöritti, mutta eihän siihen viina vaikuta. Lähti käyntiin ja toisella myös jäi käyntiin. Vedot oli kohdillaan heti alusta alkaen. Hieman olen säätäny ruuvia rikkaammalle kun eilen tankkasin 35 litraa E85 ihan piri pintaan asti.
Nyt sitten vain odotellaan kulutuslukemia. Kumminkin mun tuurilla tyyliin 20l/100km
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010