apua 900i kylmäkäynnistyshuoliin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
oxfoti
"Turbo"
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Loka 20, 2004 00:13
Paikkakunta: orivesi

apua 900i kylmäkäynnistyshuoliin

Viesti Kirjoittaja oxfoti »

mulla 900i automaatti. Muuten hyvä, mutt kun ilmat on kylmenny ni aamun eka käynnistys tuottaa tuskaa. Saa sahata niin saamaristi. Vielä on lähtenyt käyntiin monen yrityksen jälkeen. Kun lähtee käy vähän aikaa ontuen eikä vastaa kaasuun. Noin minuutin päästä käy kuin mitään vikaa ei olisikaan. Muuten ei käynnissä eikä käynnistyksissä ongelmia, vain päivän ensimmäisessä.
Mikähän vaivaa ?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Sama vikaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa satkussa (-90 900i kat)on samaa vikaa. Kokeilin omassa jo toista lämpöaikakytkintä. Seuraavaksi pitäisi tarkistaa/vaihtaa bensalinjan takaisku venttiili.

PS. Mikä vuosimalli?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
oxfoti
"Turbo"
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Loka 20, 2004 00:13
Paikkakunta: orivesi

Re: Sama vikaa

Viesti Kirjoittaja oxfoti »

9000LPT kirjoitti:Omassa satkussa (-90 900i kat)on samaa vikaa. Kokeilin omassa jo toista lämpöaikakytkintä. Seuraavaksi pitäisi tarkistaa/vaihtaa bensalinjan takaisku venttiili.

PS. Mikä vuosimalli?
vm 88. Nyt kun tuli pakkasta ei lähtenyt enää ollenkaan käyntiin. Harmillista kun muuten auto on hyväkuntoinen.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Koittakaapa antaa alkuhuikka suoraan akusta hyppylangoilla. Virtaa pitää avaimella silti käyttää päällä, että paine akku täyttyy. Jos sit lähtee hyvin käyntiin niin johtoja poikki tai anturi rikki.

Mulla oli johdot poikki ja en oo tähän päivään mennessä saanut toimimaan omilla johdoilla. Laitoin kytkimen koppiin ja leikin itse lämpöanturia.


Nimim. Olis 5min kiinni ollut anturi myynnissä.... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tota lämpöaikakytkintä katoin netistä, kandee kyllä ettiä käytettynä. Hinta dollareissa liikkuu noin 60-90 välillä. bosch numero on 0 280 130 217 ja saabin oma numero on 8361362.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: apua 900i kylmäkäynnistyshuoliin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

oxfoti kirjoitti:mulla 900i automaatti. Muuten hyvä, mutt kun ilmat on kylmenny ni aamun eka käynnistys tuottaa tuskaa. Saa sahata niin saamaristi. Vielä on lähtenyt käyntiin monen yrityksen jälkeen. Kun lähtee käy vähän aikaa ontuen eikä vastaa kaasuun. Noin minuutin päästä käy kuin mitään vikaa ei olisikaan. Muuten ei käynnissä eikä käynnistyksissä ongelmia, vain päivän ensimmäisessä.
Mikähän vaivaa ?
http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

yhtä hommaa voisi tietysti tsekata, tuleeko bensaa pakoputkesta miten paljon starttiyrityksien aikana, ts. haiseeko bensa rajusti auton takana. Jos nimittäin antaa liikaa bensaa, niin eihän se lähde käyntiin. Tossa lämpöaikakytkimessähän on se aikaosuus, joka katkaisee pitkällä startilla ryyppysuuttimen pois juuri tämän kastelun välttämiseksi. Nyt jos esim. suuttimet vuotavat bensaa koneen ollessa sammutettuna, niin startissa bensaa on aivan liikaa tarjolla koneessa.

Yksi vihje, jolla voi tuota kasteluominaisuutta testa, on tehdä se, mitä ei yleensä ruiskuautojen startissa suositella. Painaa siis kaasupoljinta startin aikana, ja jos kone lähtee herkemmin käyntiin, siitä tietää, että kone saa liikaa bensaa. (Tämä ohje on muuten Saabin ohjekirjassakin, jos luette oikein tarkkaan, kuinka auto käynnistetään).

Kerran käynnistin tuon mun 900i -88:n kastuneen koneen ottamalla bensapumpun releen irti ja starttailin niin pitkään, että kone alkaa köhimään ja yrittämään käydä. Tämän jälkeen laitoin releen takaisin, jolloin bensansyöttö alkaa pelaamaan normaalisti ja lähtihän se epeli käymään. Kastuminen tapahtui ilmeisesti heikosti starttia pyörittävän akun takia, startti kyllä pyöritti nihkeästi konetta, mutta se ei lähtenyt käyntiin. Kokoajan tottakai ruisku syötti lisää ja lisää bensaa koneeseen... Nykyisellä 70Ah Hankook-akulla ei ole ollut mitään murheita kovillakaan pakkasilla ilman lohkolämmitystä startattessa.

Joskus jos lämmittää lyhyen tovin lohkolämmittimellä, joutuu starttaamaan hemmetin pitkän startin. Ruisku kait luulee konetta umpijäiseksi ja syöttää liikaa bensaa (lämpöaikakytkin ei ole saanut lämpöä lohkolämmitykseltä, niin että ryypytys olisi lyhyempi tai jotakin).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin