900:sen ostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pealahu
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 20:15

900:sen ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pealahu »

Olen suunnitellut ysisatasen Saabin ostamista (1994 vanhempaa mallia). Hinnoiltaan näyttävät olevan varsin edullisia, mutta on alkanut mietityttää, minkälaisia kilometrejä 900:set yleensä kestävät: myynti-ilmoituksissa on näkynyt jopa yli 400 000 km:n mittarilukemia. Myöskin kiinnostaa, minkälaisia vikakohtia näissä autoissa ilmenee, ja onko olemassa joitain kori-,vuosi-, ym. malleja joita ei kannata missään nimessä/kannattaa ehdottomasti ostaa, sekä tietenkin kokemukset ko. autoista.
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

saab 900

Viesti Kirjoittaja hza »

Saabin "heikot kohdat " ? ------- Onko sellaisia lainkaan ???
No joo, itelläni on ´87 900:n kaasariversiona ja mittarissa taittuu kohta (vasta) 240 000km. Henk. koht. olen kyllä ajanut tuosta vain noin 25 000km mutta oikeastaan ongelmitta.
Edellisessä vastuksessa mainittiinkin ovista, muita ongelmakohtia voisi olla konepellin sivut (kohta jossa "SAAB" - teksti) ja kaipa pelti akun alapuoleltakin lähtee helposti ruostumaan (jos akku pyörän edessä alhaalla) , edessä alapallonivelet kuulemma kuluu herkästi ?, vaihdelaatikon kestävyyttäkin on jossain kirjoituksissa epäilty ?, itse olen hieman taistellut sähköliitinten huonon kytkennän vuoksi sekä takaluukun lattian kulmissa alkaa olla paikan tarvetta.
Kaikesta huolimatta, en vaihda helpolla merkkiä, menee edelleen kuin juna eteenpäin ! Uskollinen Sotaratsu !

hza
Onnea ostolle.
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Konepelti ruostuu huomattavasti vähemmän, kun luo lumet sen päältä ennen liikkeellelähtöä...kostea lumi aiheuttaa äkkiä "paiseita".
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Minä ainakin heilutan kaasarimallien lippua korkealla, jos luotettavuudesta jokapäiväisessä ajossa puhutaan. Ovat lähestulkoon idioottivarmoja toimimaan, vaihdelootan tuhoavia vääntöpiikkejä ei ole (vs. turbo) ja jos jotain menee pieleen, niin on ainakin tilaa puuhastella konehuoneessa :D Kaasarin jäätymisiltäkin säästyy, kun laittaa aika-ajoin Masinoolia tankkiin.

Kaasarimallitkin ikävä kyllä ruostuvat siinä missä muutkin, mutta muuten erinomaisia kiirettömään ajoon :)

-Ville
eeko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 14:48

matkaa

Viesti Kirjoittaja eeko »

viime kesänä 5000 km ilman ongelmia vanhalla 900:lla, kyllä toimii ja ihan perusversio 4v ja kaasari...
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Juu, ovien alareunat ruostuu aika helposti, ainakin 5-lovisissa vaihdelaatikoissa on jonkin verran laakerivikoja (sen kyllä kuulee helposti, pitää tasaista ulinaa kun on veto päällä), etujarrusatulat kannattaa tarkistaa (pakittaa vähän kovempaa ja jarruttaa, klonksahtaa jos on kulunut), alapallonivelet ja ulommat vetonivelet on aika kulutustavaraa.

Suosittelisin itse 8-venttiilistä ruiskukonetta, on aika pomminvarma vehje, oikeastaan se joku Boschin ohjausboxi (siellä kuskin puolen lokasuojassa) saattaa joskus mennä rikki. Silloin auto sammuu kuin saunan lyhty, mutta boxeja saa jopa monilta huoltoasemilta (hinta n.60euroa).

Automaateista ei ole itsellä kokemuksia kuin yhdestä, mutta se toimi ainakin ihan hyvin. 300tkm on käytänössä vasta sisäänajo vanhalle satkulle... :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Kone kestää, ei ole vielä ikinä pettänyt lopullisesti, nykyisessä on yli 335 000 km. Kaikenlaista pientä löytyy: Lämmityslaitteen hana, ohjaustehostin, vesipumppu, pallonivelet, jarrut jne. Kuluvaa osaa niinkuin muissakin autoissa.

Alkavat olla nuo klassikot jo siinä iässä, että tärkein tarkistettava on PELLIT. Erot ovat aika huimia yksilöiden välillä. Ovien alareunat, takaluukun lattia/vasen takapyöräkotelo, etummaiset runkopalkit, akun "lattia", jousilautaset edessä, tunkin paikkojen keskikohta ja sitä rataa. Hyvässä yksilössä kaikki on ok, huonossa kaikki ennenmainitut ja pari muuta kohtaa mädät. Tosin hitsaaminen on halpaa ja harvoin on Saab niin huonossa kunnossa, että yli 100 euroa tuhraantuu hitsauksiin jos omaa suhteita.

Hanki joko 900C (kaasutin + ohjaustehostin) tai 8v ruisku. Ovat varmoja pelejä. 16v aiheuttaa paljon enemmän rahanmenoa (=kalliimpaa tekniikkaa) ja 2.1 on asia erikseen. Minulla on siitä vähän huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.

Autothan ovat todella halpoja, jopa 1500 eurolla saatat saada hyvän käyttöpelin vuosiksi, kunhan varaudut kuluvien osien uusimiseen. Saman ikäisestä Toyotan rimpulasta saat maksaa enemmän ja saat puolet vähemmän tilaa ja ajo-ominaisuuksia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

itellä iha ekana autona 900 aero Turbo 16valve vm-84. Sillä on joku akka ajellu viimeset 12vuotta kunnes mää sen kesällä ostin itelleni. En tiiä millo on remonttia viimeks tehty ku öljy vaihto on ollu viimeks vuonna 2000 alussa mutta kilometrejä ei kuitenkaan oon kertyny ku vähä reilu 2000km.
Vaihdelaatikko on tällä hetkellä vaihdossa ja turbossa on muutama sisäinen hius halkeama. Ulkopuolisesti ruostetta on etu kaarien päällä ja konepellin etu reunassa. toista etu lokasuojaa on jouduttu hitsaamaan jonkun verran ja ite hitsasin peräluukun pohjan laijasta laitaan, siitä saumakohdasta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin