Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Minun 99petron raato oli vapautettu diesel verosta sillä syylä ettei petroolia enää saa, jos tulee dieselvero lasku ,pitää tehdä valitu akee tai traffiin koska suomesta ei saa petroolia ,vapautus dieselverosta tulee nopeasti .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja otto »

SA AB kirjoitti:Onko mitään muuta ainetta, jota voisi käyttää tuon petroolin sijaan siinä? Olkoonkin sitten vaikka dieselverollista menoa. Mutta että petroolille säädetty tekniikka toimisi ja siis tuo alkuperäinen idea kaksipolttonesteisestä käytöstä toteutuisi. Vaikka alunperin tavoiteltua kustannushyötyö ei saavuttaisikaan sillä aineella.
Refuel 85E ?. Eikös tässä olisi valmis paketti etanolilla ajoon jos muuten sisuskalut kestää. Bensalla käyntiin ja sammuksiin ja lämpimänä ajot etanolilla? Ihan niinkuin aikoinaan petroolilla.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Voi veljet ku on nätti :o :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ainakaan 80-luvulla ei nimenomaan tehdastekoisissa petro Saabeissa ja Talboteissa ollut mitään dieselveroa. Perheessämme oli 82 ja 84 malliset petro Saabit, ja niillä ajettiin jotakuinkin 5 vuotta. Olisi ajettu enemmänkin, mutta koko touhu lopetettiin nostamalla petrolin hintaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se totuus on, että tuommonen petroolimoottori kaipaa turboa :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Mertmi kirjoitti:Kyllähän se totuus on, että tuommonen petroolimoottori kaipaa turboa :D
Bensalla ku ajelee, niin mielestäni kulkee ihan pirteästi :D
Nyt tänään ajelleessani auto alkoi taas pätkimään, ja sammui :evil:
Siinä ku sahaili niin välillä lupasi käyntiin, mutta kun pellin aukaisi ja vähän heilutteli liitoskohtia, niin johan starttasi Saabi käynttin, tosin pätki melkoisesti ku antoi kaasua ja samalla poksui ilmanputsarissa :D
No, aukaisin jakajankannen ja jakajassa oli jotain öljynomaista ja ruosteista töhnää sisällä joten pari vanupuikkoa ja virranjakaja oli puhdas. Sen jälkeen ilmanputsarin ja liitoskohtien kimppuun: jokainen liitoskohta oli löystynyt ja ilmansuodattimen pömpelissä oleva putki oli kokonaan irronnut.
Samalla tuli lisättyä kaasuttimeen vaimennusöljyä ja ei muutakun auto käyntiin.
Puolisen tuntia ajelin pihalla eikä mitään pätkimistä ilmennyt, tosin käsiryyppy täytyi olla n. sentin verran vedettynä, jotta vastaa hyvin kaasuun. Kuka osaa kertoa kuvien perusteella, onko autossa kärjellinen vai kärjetön sytytys? Katso kuvat: http://kuvablogi.com/nayta/3427815/
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei näy kärkiä ni villi veikkaus kärjetön :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

nalleolut kirjoitti:ei näy kärkiä ni villi veikkaus kärjetön :mrgreen: :mrgreen:
Itsekkin epäilisin kärjetöntä sytytysjärjestelmää...
Tarkistin samalla tuon jakajassa olevan alipainekellon, johon ei tullut alipainetta, kun siitä alipaineletkusta varovasti imaisi / puhalsi.... Normaalia, vai onko kalvo rikki? Miten tuon kellon voi aukaista, ku ei näy olevan mitään ruuviakaan, josta aukeaisi :D
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihdetaan kokonaan.. yhdellä ruuvilla siin kylessä kiinni.

kellon numero on siellä varressa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Petro Saabeissa oli 15 hevosta vähemmän, mutta välitys oli tiuhempi, joten kulku ainakin tuntuu ihan asialliselta. Kärjetön sytytys taisi tulla petroihin bensamalleja aiemmin.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tuossa 99 Petron tekniikkaa vuodelta 1980:

http://www.kotinet.com/ad/sivu011.jpg
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Tarkka on ollut nopeusmittari jo tuolloin :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se minun turbotus -ideahan perustuu siihen että tuossa moottorin sisuskalut on turbomallista "otettu". Käytännössä siis 7,2 puristeinen pannu oli ennen apc-järjestelmää olleissa 900 turboissa (145hp/235Nm).

Myöhemmissä H-moottoreissa, joita löytyy siis eri versioina 900-mallin keulalta: turbo 8 apc koneissa on 8,5 puristukset (ilman välijäähdytintä 145hp/235Nm ja välijäähdyttimen kera 155hp/240Nm) ja 8-venttiilisissä vapareissa 9,5. Ruiskun kera tuosta 9,5 puristeisesta moottorista on otettu 118hp/167Nm, yhdellä kaasuttimella 100hp/162Nm ja kahdella kaasuttimella 108hp/164Nm.

Eroa on siis pelkästään vertaamalla 9,5 puristeista kaasaria 100 hevosvoimalla tuohon petromallin 7.2 puristeiseen ja 85 heppaiseen/147Nm ratkaisuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ei muuta kun lentokentältä kinuamaan JET-A1:tä testiä varten :)
M97CSB234EFM57001 RE85
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Minulla oli tuollainen petro aikanaan, v. -93-95. Ei siitä mitään veroja mennyt ainakaan silloin. Ideana on se että siinä ol tehtaalla asennettu rinnakkainen polttoainejärjestelmä. Se takasi verovapauden horiskoille ja saabeille, mutta kotona tehdyt viritykset meni verolle. En tiedä sitten, onko joku vero nyt myöhemmin määrätty kun noita verotuksia uudistettiin.

Petrossa on kärjetön sytytys. Jakajasta saattaa pimetä hall-anturi jolloin se ei lämmettyään toimi.

Petroolilla ajaessa pätke, nykiminen ja yskiminen kuuluvat asiaan, bensalla ei sais sitä tehdä. Yksi vikakohde on siinä imusarjan päällä oleva lisäilmaventtiili, josta sammutuksessa laskee ilmaa imusarjaan seoksen laihentamiseksi. Muuten tuo auto ei petroolilla ikinä sammu avaimesta vaan rytyyttää jälkikäyntiä. TUo ilmaventtiili ei ikinä toiminut, vaan se oli täyttä kuraa ja paskaa, jonka takia vaihteella sammuttaminen tuli tutuksi.

Säilytä se petro reliikkinä ja fiilistelykamppeena. Sellaisena sillä on todella paljon museo-ja tunnearvoa, kun noita ei juurikaan ole säilynyt. Jos tuolla meinaat ajaa päivittäisiä ajojasi, tulet hulluksi ennen pitkää. Varsinkin jos käytät petrolia tai tärpättiä.

POK taikka Jet-A1 eivät sovellu millään muotoa tuossa käytettäväksi polttoaineena. Eivät höyrysty tarpeeksi helposti, josta seuraa yskimistä, rykimistä ja moottoriöljyn aika nopeaakin lisääntymistä. Samoin nakuttaa jo tasakaasulla ajaessa. Pineenitärpätti toimii, ja EHKÄ white spirit-liuotin. Moottoripetrolia ei saa enää mistään.
Ylipäätään tuon auton järkevyys katosi petrolin hinnan nousun myötä. Lisäksi matalapuristeinen kone kulutti sitä niin helvetisti, että ainoastaan se sikahalpa petroli olisi tehnyt tuosta halvemman ajaa kuin diesel, taikka joku pieni bensa-auto. Ei sillä tahtonut päästä alle kympin sadalle millään. Lisäksi vielä bensaa sataselle se litra-kaksi.
Vastaa Viestiin