Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tiivisteen ostopaikkoja mm:
ostin bensapumpun O- renkaat tuolta tiivistekeskuksesta viton materiaaliset, ei löytynyt ihan samaa ainepaksuutta ( tosin paha vanhasta ihan varmuudella mitata), mutta kyllä ne sinne tiukasti liukasteen kanssa menivät. Kun muuten tarkkaan katsoi, niin "ylikokoiset " voikin olla asialliset, koska näytti se tiivisteen vastinpinta pikkasen pullistuneen ajan saatossa väljemmäksi, vai oliskohan ollu vaan näköharha. No kylläkän ne keinoaineet viruu ja vanuu.
hinta oli 2 egee kipale.

http://www.tiivistekeskus.fi/

http://www.lohjankonehuolto.fi/

http://www.korjakumi.fi/tuoteryhmat/103 ... iivisteet/

http://customer.canter.fi/Tiivistekesku ... telmat.htm

laippatiivisteitä/- materiaalia ei tiivistekeskuksessa ollut, lähinnä O- rengas ja huulitiivareita, suosittelivat seuraavaa lafkaa laippatiivareden suhteen

http://luettelomedia.fi/Klinger-Ramikro ... 174850.htm

On tossa käyttämätön öljypumpun orkkistiivari, mittasin sen. 3 mm ainetta , sisä dia noin 141 tai 142 mm, paha mitata kun on niin lerppua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kahlasin tämän ketjun läpi saadakseni vastauksen onko B-moottorissa samat kampuran stefat kuin H-moottorissa. Ei vastausta.

Kuka kertoisi?

Paikallinen Saab korjaamo ei tunne vuotta 1986 aikaisemmin valmistettuja saabeja.

Heiltä löytyisi -86 satkuun kampuran stefat, kytkimen puoleinen 39 eur, hihnapyörän puoleinen 46 eur. Hinnat on ainakin hyvät!

Mutta kun autoni on vm 1975/6, niin mistä tiedän sopivatko nuo stefat siihen?

katos vaan, onhan motonetissa tuota vauhtipyörän puolen tiivistettä tarjolla ja väittää että sopii kaikkiin B-koneisiin!
www.motonet.fi kirjoitti: KAMPIAKSELIN TAKATIIVISTE SAAB 99
Vauhtipyörän puoleisessa päässä
1.7/1.85 --74 (76,2x95,5x9,5). . . . . . . . . . . . . . . 27-1722 12.90 ???
2.0 kaikki (88x108x12). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1718 9.90 ???

KAMPIAKSELIN ETUTIIVISTE SAAB 99
Hihnapyörän puoleisessa päässä
1.75/1.85 --74 (47,6x67x9,5). . . . . . . . . . . . . . . . ei saatavana
2.0 B-moottori 72--81 myös Turbo (47,6x67x9,5). . . . . . . ei saatavana
2.0 H-moottori 81--84 myös Turbo (48x66,7x8). . . . . . . . 27-1719 7.40 ???
ETUTIIVISTE on hihnapyörän puoleinen, "rintapellinpää"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kirjoitanpa kysymykseni tähän ketjuun koitin etsillä saada vastausta mutta en onnistunut löytämään. Eli autona kaasarisatku vm. 88. Tänään käytin autoa pajalla öljuvuotojen takia ja diagnoosi oli että öljykello ja kampuran jakopään puoleinen stefa vuotaa. Öljykello vaihdettiin mutta kampuran stefaa ei kun on kuulemma päivän homma. Sanoivat että stefan vaihtamiseksi pitää vaihdelaatikko irroittaa ja menee koko työpäivä. Pitääkö tämä paikkaansa? En epäile etteikö homma olisi työläs mutta vähän epäilyttää tuo vaihdelaatikon irroitus.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja stara »

ei helvata voi olla totta, jos vahingossa kävelit väärästä ovesta " korjaamoon", jos se olikin luontaishoitolan puoli ja vedättivät sinua :lol:
paljon on tälläinen homma kiinni tekijän ripeydestä ja osaamisesta. jos ei ole vastaavaa tehnyt ja muutenkin on työtä, niin herkästi antavat arvion yläkanttiin varmuuden vuoksi...toisaalta laskutuksen tyypillisesti saa helpommalla vakiohuolloista, jarrujen ja pakoputkien vaihdosta ja uudemman auton omistajalta rahaa tyypillisesti löytyy helpommalla.]saattavat jopa olla sitä mieltä, että vanhaan isoruokaiseen ei enää moisen suuruista hommaa kannata tehdäkään, mutta eivät tietenkään sano ääneen. minulla kuitenkin vanhat uskolliset palvelevat hyvin nuorten kesäautona ===LUE:: minä siis ajan vanhalla :lol:
kait se n. 3--4 tunnin homma on ripeätä osaavalta ( ilmastointi remmeineen ja kompurasiirtoineen ottaa herkästi n. tunnin) , kysy ohjeaika merkkiliikkeestä. se öljypumpun O- rengas on syytä ehdottomasti vaihtaa samalla, usein se on jopa isompi syypää vuotoon. paljon tarinaa löytyy haulla, Eksoottisia juttuja kampiakselin mutterin avaamisesta, joka lie se vaikein juttu.
Halvimmalla homma hoituu, kun pesee vaan painepesurilla paikkoja ennen katsaria ja lykkää vaihtoa. :mrgreen: pesu suositeltavaa myös ennen avaamista, koska kuraa herkästi menee vääriin paikkoihin.
Hall- anturia ei kandee ruuvailla irti vaan ottaa piuhaliitos auki, joka on alle puolen metrin päässä siellä jossain..townsend sivuilta löytyi joskus erittäin tarkka työselostus asiasta..
alla kyseinen selostus, parhaat kohdat suomennettu

ilmastoinnin kompura kannattaa löysätä pulteiltaan ja kääntää sivuun, helpottaa luoksepääsyä. hommaa tehdään sekä ala- että yläkautta, eli oltava auto nosturilla. öljyjä ei tarvitse poistaa koneesta. mulla eivät laittaneet mitään rasvoja tms öljypumppuun, kyllä lähti paineet nostamaan ilman mitään ( voi tosin johtua öljypumpun kunnosta = imukyvystä ?). ja eivät varmaan mitään lukitusnestettä kampiakselin mutteriinkaan laittaneet. oli niin sähäkkä jannu, jotta ei ehtinyt lukemaankaan mitään tekemiäni ohjeita, vaikka tunnusti kyllä , ettei ole vastaavaa autoa koskaan tehnyt, lohdutti minua ihan vietävästi :roll:

REPLACEMENT OF THE FRONT CRANKSHAFT OIL SEAL SAAB 900 81-93, 94 Convertible
________________________________________
The FRONT CRANK pulley on the 2.1 Liter motor underwent a design change to strengthen it. The pulley also requires the replacement of the aperture ring that bolts onto the back part of the pulley, for the ignition primary signal. If your belts are screaming and they are tight ... the chances are the Front Crank Pulley is coming apart
First step is to remove the A/C and power steering belts. Loosen the four 10 mm headed bolts that hold the Water Pump Pulley on. Remove the belts on that pulley and then remove the four bolts.
Remove the outer pulley( poista ilmastoinnin urapyörä) on the crank pulley by removing the three 10 mm bolts securing it. It is a cadmium pulley and the rest of the crank pulley is made together. I use a 1/4 inch flex head ratchet with a shallow 10 mm socket and work from up top= työskentele yläkautta with a remote starter switch to bump the motor over to get the pulley bolts where I want them. Its a tight fit.
Now comes the fun part, breaking the crank pulley bolt loose. The bolt is a 30 mm on 81 - 90 900s. It is a 27 mm on 90 and up cars. I use a long breaker bar and go at the bolt from the bottom. Get the socket and bar on the bolt, routing them so that they will not contact the power steering lines or the rack. The engine turns clockwise when cranking, so extend the bar to the left käännä avaustanko rungon siihen laitaan, mihin moottorin starttivoima sitä kääntää, jos avaat startilla. saattaa tarvita useita yrityksiä. . Pushing the button on the remote starter switch will slam the breaker bar against the frame of the car and usually gets the bolt loose. Several attempts might have to be made. Make sure the breaker bar is clear of anything it might hit and damage and that the socket is on the bolt well after each attempt. varmistu jotta tanko ei riko mitään tielläolevaa. I have never seen this fail to remove a bolt or damage anything if care is used. Once the bolt is loose, the pulley usually slides off the crankshaft real easily. A puller is not needed. The original white seal usually comes with it. There is a flywheel locking tool part number 8393993 if you have problems with the bolt. I have had some older pulley bolts that someone red loctited on. These can be very stubborn. I had to fire up the torch and put the flame dead center of the bolt for a short time. Sometimes it takes several attempts. Sooner or later it finally loosens.
Its also a wise idea to disable the ignition system while dealing with this bolt as you don't want the motor to start with the breaker bar attached! irroita esim puolan johto ennen startteja !!
Once this deep, it is a good idea to go ahead and remove the oil pump and replace its O-ring. The o ring is soft and pliable when new. As it ages, it hardens and shrinks and looses its ability to seal.O- rengas kovettuu vanhetessaan ja menettää tiivistyskykyään Remove the 10 mm bolts and the two 12 or 13 mm bolts securing it to the timing cover. Later model cars have a crank shaft sensor mounted to the oil pump housing. Remove the two 20 torx holding it to the pump and swing it up and out of harms way. Be sure to reinstall it and use blue Loctite on the torx when reinstalling jos irroitat Hall – anturin ruuveja, käytä lukitetta kiinnitykseen . There are two line up dowles in the timing cover for the oil pump . They will make the pump harder to remove, but they are necessary for proper alignment of the pump. Carefully use a flat screwdriver to persuade the pump off the studs, but take care not to damage the sealing surfaces varovasti kampea pumppua suoraan ulos vuoroitellen eri puolilta, jotta tiivistepinta ei vaurioidu. Walk the pump off the studs, a little on each side at a time. When it is off, remove the gears and clean it all well. A pot scrubber should be used to polish the crank pulley on its sealing surface. Clean the timing cover gently as well as the sealing surface of the pump. We use a square piece of a thick mirror and 220 grit emery paper to wet sand the sealing surface of the pump. This will show if the pump is flat and also tightens up the seal just a tad. While sanding it gently on the flat surface, you can see if the whole surface is touching the flat surface by the sanding marks. When the whole surface shows swirl marks, the sanding is done. This is not a necessary step, but a helpful one if you have a flat piece of glass handy. I do both sides of the big gear and the front side of the smaller center gear enough to put a cross hatch on them too. This helps bring the oil pump clearances up to new standards and ensures optimal pressure. Then, after again cleaning the pump well, install the new seal in the pump. It should fit flush with the outer part of the pump housing. Make sure the tensioning spring on the seal lip stays in place. I use spray adhesive in the grove for the O-ring to hold it while reassembling. Spray the groove sparingly then insert the new o ring and let it dry a few minutes, making sure it stays home varmistu, jotta O- rengas pysyy paikoillaan asennettaessa. Then clean and reinstall the gears. Note that the center (smaller) gear only goes one way, so its machined surface goes into the pump. The larger gear has a triangular small mark on it that should face you when you look at the pump from behind. isommassa hammaspyörässä on pieni kolmikulmamerkki, ja sen tulee jäädä näkyviin kasattaessa Then IMPORTANT: pakkaa hammasalue vaseliinilla tai muulla korkealaatuisella rasvalla Pack the gear area of the pump with Vaseline or a clean high quality grease to ensure the pump is lubricated and primes when you crank it jotta alkuvoitelu ja alkuimu saadaan toimimaan. Install the alignment dowels in the timing cover asenna kohdistus ajoituskannen mukaan. Carefully align the center gear with one of the slots in the timing gear on the crank and the two line up dowels with the holes in the pump. Make sure the pump goes all the way flat against the timing cover and that the o ring is not disturbed before tightening any bolts. Reinstall all the bolts and torque evenly to 6-8 ft/lbs = 0,8—1,1 kpm = 8—11 Nm pienemmille on the small ones and 14-16 ft/lbs = 20---22 Nm isommille on the two larger ones.
Note that the pulley is held from turning by a key way on the crankshaft. When reinstalling the crank pulley, lube the inside and outside of the pulley's sealing/mounting surfaces with Vaseline and carefully reinstall it, making sure its notch lines up and slips over the key way. voitele akselin tiivistepinta ja Stefan pesä ja huolellisesti asenna jotta kiilaura linjautuu kiilaan ja ajoituslevyn kolot kohdilleen Do not run the pulley up with the bolt, it should slide right on if it is lined up properly älä vedätä hihnapyörää pultilla, sen kuuluu mennä vapaasti käsin, jos on oikein linjattu. Reinstall the the crank bolt with several drops of blue loctite and torque to _____ Ft/Lbs working from up top kierrelukitetta kampiakselin pultin kierteeseen, momentti 175 Nm . I remove the side bolt on the plastic clutch cover, pry it to the side and use a medium size needle nose vice grip to bite on the ring gear of the flywheel. On tightening it jams against the clutch housing and locks the crank in place. minä poistan hammaskehän muovisuojuksen sivupultin ja kampean sen syrjään. sovitan keskikokoisen kiintoavaimen hammaskehän hampaalle lukitukseen.
Before I put the belts back on I always make sure there is at least 4 quarts of oil in the motor, start the motor and make sure the oil light goes out and leak check ennen hihnojen pujottelua panen koneen käyntiin ja katson, että öljynpaineen merkkivalo sammuu ja ettei öljyvuotoa esiinny. Put the belts back on and allow the engine to reach operating temp, then change the engine oil and filter.
This job requires a fair amount of patience and skill along with the proper tools.
Hommaa tarvitaan hieman kärsivällisyyttä ja taitoa kuten myös asialliset kalutkin.
Viimeksi muokannut stara, Ma Tammi 30, 2012 18:35. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

stara kirjoitti:ei helvata voi olla totta, jos vahingossa kävelit väärästä ovesta " korjaamoon", jos se olikin luontaishoitolan puoli ja vedättivät sinua :lol:
:lol: :lol: :lol:

Joo näin sen itsekin ajattelin että luulis tuo puolessapäivässä vaihtuvan ja se vaihdelaatikon irrotus ei tuntunut uskottavalta. Harmittaa. Olen käyttänyt Rovaniemellä aina kyseisen korjaamon palveluja ja olen ollut tosi tyytyväinen työn laatuun ja veloitukseen 55€/tunti. Mutta näköjään pitää tuo stefa sitten vaihdattaa jollain muulla pajalla. Iso kiitos hyvästä vastauksesta. Helpotti nimittäin suuresti :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja stara »

koeta puhua kuutamokeikka suoraan asentajan kanssa... ...parhaassa tapauksessa kelpaat pikkukorjaamossa itse vänkäriksi..sitä herkästi tuossa hommassa kaipaa..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

stara kirjoitti: se öljypumpun O- rengas on syytä ehdottomasti vaihtaa samalla, usein se on jopa isompi syypää vuotoon.
Mites muuten itse öljypumppu? Kannattasko vaihtaa samalla sekin uuteen? Autolla on 225tkm ajettu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kylla se öljypumppu pelaa vieläkin näillä km-lla. Jos ei ole jotain ihan ekstreemia tapahtunut :wink:
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juu. Onko mitään näkemystä siitä kuinka pitkään nuo pumput keskimäärin kestää?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja stara »

parhain tieto pumpun kestävyydestä on painemittaus/ painemittari ennen stefan vaihtoa, jos epäilyttää ovatko paineet riittävät. pumpun vaihtohan onnistuu kyllä siinä samalla, jos tarvetta ilmenee. pumpulle on spesifioitu jokumin paina/ max päittäisvälys korjaamokässärissä, mutta en arvoa muista.

Eli tuollainen hammasrataspumppuhan ei kerrasta luovuta vaan kuluneisuus teoriassa pikkuhiljaa alentaa painetta, mutta ilman mitään hamoja varmaan kestää auton iän. kyllä kait lähes kaikki voiteluvauriot ovat jostain tukkeumista tai vääristä sovitteista tai vääristä öljyistä/ öljyn vuodoista jne johtuneet.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Oukei. Nyt on taas vähän viisaampi. Kiitoksia.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Viesti Kirjoittaja toms »

Yli 600 tkm ja paineet 4,5-5 bar ja heti nostaa paineet ku startaa. Pumppu kestää taatusti yhtä kauan kuin auto jos ei damagea / jotain outoa satu
. Muistaa vain et pumppu on aina ennen suodatinta...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin