Fredrik kirjoitti:
Osaako joku selittää mulle EGR-ventiilin toimintaa sekä alipaineletkujen ohjaussysteemiä? Voisiko ne aiheuttaa edellä kuvatut häiriöt, vai onko sytytyksessä jotain pielessä?
EGR:n tarkoitus on kierrättää pakokaasuja takaisin imupuolelle, kun ajetaan osakaasulla, ja tällä tavoin laskea palotapahtuman lämpötilaa, mikä pienentää typenoksidipäästöjä. Omassani tuo EGR-venttiili oli tosin varmaan jo vuosia sitten karstoittunut jumiin, joten systeemi ei taatusti toiminut enää oikein. Vaihdoin tuon uuteen, tosin koko härvelin poistaminen olisi ollut ihan käypä vaihtoehto sekin.
Voisko tässä olla EGR:n sijaan syynä se, että kone saa tosiaan liikaa bensaa? Itselläni oli kaasarin etupuolelta irronnut lyhyt alipaineletku, joka ohjaa venttiiliä, joka laihentaa seosta sen jälkeen, kun kone on startannut. Koneen lämmettyä tyhjäkäynti oli korkeampaa, sammutettaessa jälkikäyntiä, ja lämpimää konetta joutui sahaamaan pidempään käyntiin. Letku kiinni, ja meno jatkui.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)