Automaattivaihteistosta
Automaattivaihteistosta
Yksinkertainen kysymys; Miten nuo OG900 automaattivaihteistot kestävät, oletetaan että auto on vaikka ihan tavan 900i ruisku.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Automaattivaihteistosta
Itsellä ollut kolme vuotta 900i automaatti ja kestänyt ainakin tähän päivää asti. Edellisen omistajan laatikkoöljyjen vaihdosta en tiedä ja itsekin olen laiminlyönyt... Pitäs kuulemma vaihdella niin kestää ihan siinä missä manuaalikin.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteistosta
Saab oli aikanaan ehkä yleisin poliisiauto. Mieleeni on jäänyt, että jossakin alan lehden haastattelussa kyseltiin Poliisiautovarikon edustajalta Saabin vaihteistojen kestävyyttä. Vastaus oli, että manuaalilaatikko kestää poliisiajossa siinä 300 tkm ja automaattilaatikko 500 tkm. Täytyy muistaa, että poliisivaunut saivat osakseen asianmukaisen huollon ja hoidon. Väärin käytettynä juuri mikään ei kestä. Toisaalta taksimiehet eivät juuri suostuneet käyttämään Saabeja, koska "niiden laatikot ei kestä ammattikäyttöä". Itse olen ajanut automaattivaihteisilla satkuilla satoja tuhansia kilometrejä ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ainoa negatiivinen seikka on kolmevaihteisuus. Motarinopeuksilla kone voisi kiertää rauhallisemminkin.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
95-66, 95-07
Re: Automaattivaihteistosta
Omassa varaosa vehkeessä 440tkm mittarissa ja automaattilaatikko toimii hienosti, kori on paalaus kunnossa ollut vuodesta -08 jolloin itse pistin sen seisomaan, joten tuskin ollut pitkään aikaan millään hyvällä huollolla.
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: Automaattivaihteistosta
Kysymys: oma (turbo)automaattisatku vm 87 vaihtaa kaupungissa aika nihkeästi kolmosvaihteelle. Usein vaatii vauhdin nostamisen yli 50, jopa 60 asti. Urheilulliset säädöt vaihteistossa? Jos kuitenkin siirrän 40:n vauhdissa vaihdevalitsimen kohtaan 2, ja sen jälkeen palautan kohtaan D, niin vaihtaa hetikohta kolmoselle (80% varmuudella). Onko tämä ominaisuus? Vaihteistoöljyn väri ja tuoksu on terve, ei tosin tietoa koska viimeksi vaihdettu. Autolla ajettu vain 153tkm.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Automaattivaihteistosta
Moro! Eiköhän tuo borgwarner kestä ihan isältä pojalle normikäytössä ja huollettuna.Sen verta simppeleitä nämä vanhat laatikot.Muutamia saab miehiä jututtanu,mittarissa 420-480 tkm automaattilaatikolla ilman murheita.Itsellä 900 ässä,tuli susipaha moka öljynvaihdossa,ajelin ilman tasauspyörästö öljyä,vaihteiston seassa oli sit nämä tasauspyörästölitkut
1200km kesti ajaa ilman öljyjä...varmaan suht hyvin.Nyt ässässä vaparin automaattilaatikko ollu rapiat 10tkm ja hyvinhän tuo pelittäny vaikka vääntöö yli 200nm ässässä(pikkasen piristelty).Kolmivaihteinen laatikko ei innosta revittelemään,senkin takia kestää.Omassa vaihtaa normiajossa kakkoselle n.20-25km/h ja kolmosta 60km/h.Täysiä vejätettäessä kakkoselle n.75-80km/h ja kolmosta 120-125km/h. Nämä varmaan ne normi vaihtokohdat.Aavistuksen lyhyempi välitys on vaparin laatikossa verrattuna turboon.Kierroksia satasen vauhdissa 3100kpm. suht korkeallahan nuo.Vähän kuin ajais volvo 240 nelosvaihteella. Jani
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Automaattivaihteistosta
Satunnaisesti kierrokset nousevat omassakin (900SA -90, 199tkm) lpt-turbossa ylemmäs ennen kuin vaihtuu kolmoselle. Kevyellä kaasulla normaalioloissa n. 40-45kmh ja vaihtuu, vähänkin raskaammalla jalalla kun kiihdyttää tai on raskaammat kiihdytysolosuhteet niin vaihtonopeus on korkeampi. Myös kylmänä tapahtuu tuota 60:een nousua ja kun kunnolla antaa ahtaa niin menee 80kmh tienoolle.lucaf kirjoitti:Kysymys: oma (turbo)automaattisatku vm 87 vaihtaa kaupungissa aika nihkeästi kolmosvaihteelle. Usein vaatii vauhdin nostamisen yli 50, jopa 60 asti. Urheilulliset säädöt vaihteistossa? Jos kuitenkin siirrän 40:n vauhdissa vaihdevalitsimen kohtaan 2, ja sen jälkeen palautan kohtaan D, niin vaihtaa hetikohta kolmoselle (80% varmuudella). Onko tämä ominaisuus? Vaihteistoöljyn väri ja tuoksu on terve, ei tosin tietoa koska viimeksi vaihdettu. Autolla ajettu vain 153tkm.
t
Mikko L
Re: Automaattivaihteistosta
Kiitos vastauksista. Tälläista vielä lähdin pohtimaan, kun jouduin liikennevaloruuhkassa tekemään äkkijarrutuksen. Mitenkähän paljon automaattilaatikko pidentää jarrutusmatkaa? Kyllähän se D-asennossa koko ajan vähän puskee tyhjäkäynnilläkin? Tuli vaan siinä tilanteessa sellainen fiilis, että olisi pitänyt pysähtyä nopeammin (kun olen tottunut manuaalivaihteisia saabeja kuskaamaan)
Ja mitäs tuumaatte 9.5L kulutuslukemaan (90% matka-ajoa, keskinopeudella about 90) 8-venttiilisellä turboautomaatilla? Olen itse erittäin tyytyväinen tuohon. Yritin ajaa hyvin rauhallisesti, ja ehkä 30% matkasta käytin vakionopeudensäädintä joka tuntuu olevan erittäin huonosti toimiva yhdistelmä automaattivaihteiston ja turbon kanssa.
Ja mitäs tuumaatte 9.5L kulutuslukemaan (90% matka-ajoa, keskinopeudella about 90) 8-venttiilisellä turboautomaatilla? Olen itse erittäin tyytyväinen tuohon. Yritin ajaa hyvin rauhallisesti, ja ehkä 30% matkasta käytin vakionopeudensäädintä joka tuntuu olevan erittäin huonosti toimiva yhdistelmä automaattivaihteiston ja turbon kanssa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Automaattivaihteistosta
Ajoin n. 150 tkm I8 automaatilla ja sen keskikulutus kesällä oli melko tarkaan 9,3 ja talvella 9,5. Muuten ajo-olosuhteet ei juurikaan siihen vaikuttanut (kaupunki/ maantie/ "ruuhka"-aika/ hiljainen arki-ilta). Sitten tais mennä yli kympin, jos lähes koko tankillinen oli motariajoa. Kuuppamaisen korkeat kierrokset rajoitti kyllä siellä(kin) pitämään nopeuden maltillisena, siis max 120.
Jarrutusmatkan arvelisin saamaan samaksi kuin manuaalillakin, mutta suuremmalla poljinvoimalla
Ei ainakaan siltä ajalta ole muuta muistikuvaa, kuin että uuden abs-manuaali-ogsatkun jarrut tuntui paljon raskaammilta kun kävin pari kertaa koeajolla.
Jarrutusmatkan arvelisin saamaan samaksi kuin manuaalillakin, mutta suuremmalla poljinvoimalla
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Automaattivaihteistosta
Ei kuulosta pahalta kulutukselta.
En itse ole juuri jaksanut mittailla kulutusta, mutta mielestäni tuolla ässällä pääsee 9 litran tienoille jos ajossa noudattaa äärimmäistä säästeliäisyyttä. Näin käy harvoin.. Normaaliajossa menee 10 litraa maantiellä.
(vuoden 1990 ysisatasen ässän esite kertoo automaattivaihteisen kulutukseksi 90kmh 9l, 120kmh 12,4l, kaupunki 13,6)
Ässän automaatissa sentään vähän pidemmät välitykset (n. 2800-2900rpm/100kmh) enkä malta olla ajamatta melko lujaa kesäisin ja eihän tällä talvella ajetakaan. 120-140 laskettelen Lahteen saakka.
Ohituskiihtyvyys noissa lukemissa melko makoisa:)
Ja niin, kulutus ei minusta nouse esitteen kertomalla tavalla ainakaan 100 > 120kmh välillä..
Automaatteja on ollut harraste ja kayttöautona ja kyllähän ne enemmän jarruja syö.
Omaan ässään vaihdettiin kaikki levyt, kaikki palat ja nesteet. Nyt vastaa jarrujen osalta uutta autoa tai näin voisin kuvitella.
t
mikkoL
En itse ole juuri jaksanut mittailla kulutusta, mutta mielestäni tuolla ässällä pääsee 9 litran tienoille jos ajossa noudattaa äärimmäistä säästeliäisyyttä. Näin käy harvoin.. Normaaliajossa menee 10 litraa maantiellä.
(vuoden 1990 ysisatasen ässän esite kertoo automaattivaihteisen kulutukseksi 90kmh 9l, 120kmh 12,4l, kaupunki 13,6)
Ässän automaatissa sentään vähän pidemmät välitykset (n. 2800-2900rpm/100kmh) enkä malta olla ajamatta melko lujaa kesäisin ja eihän tällä talvella ajetakaan. 120-140 laskettelen Lahteen saakka.
Ohituskiihtyvyys noissa lukemissa melko makoisa:)
Ja niin, kulutus ei minusta nouse esitteen kertomalla tavalla ainakaan 100 > 120kmh välillä..
Automaatteja on ollut harraste ja kayttöautona ja kyllähän ne enemmän jarruja syö.
Omaan ässään vaihdettiin kaikki levyt, kaikki palat ja nesteet. Nyt vastaa jarrujen osalta uutta autoa tai näin voisin kuvitella.
t
mikkoL