K-jet kiukuttaa..(toimii)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noh, nyt sitten tuli tunnit täyteen, kun jätti tielle. Taitaa olla bensapumppu kaput. Siirretään kottero seisomaan.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
amok1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 18:46

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja amok1 »

Terveppä terve. Onkohan omassa k-jetissä kanssa tuo ohjauspaineensäädin sekaisin, ei lähde nimittäin käyntiin ilman että joku pitää ilmamäärämittarin läppää raollaan, ja läppä on kyllä sen verran tiukka että ei lähtisi minkään maailman imulla aukenemaan, mutta heilahtaa kyllä imulla. Kun OP-säätimen ottaa pois välistä, lähtee käyntiin kuin palmun alta ja käy aika raskaasti ja bensaa tuntuisi tulevan, mutta onko normaalia kun molemmista letkuista mitkä menee ohjauspaineensäätimelle tulee bensaa :?: Eikös sitä pitäisi tulla vain toisesta?
amok1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 18:46

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja amok1 »

amok1 kirjoitti:Terveppä terve. Onkohan omassa k-jetissä kanssa tuo ohjauspaineensäädin sekaisin, ei lähde nimittäin käyntiin ilman että joku pitää ilmamäärämittarin läppää raollaan, ja läppä on kyllä sen verran tiukka että ei lähtisi minkään maailman imulla aukenemaan, mutta heilahtaa kyllä imulla. Kun OP-säätimen ottaa pois välistä, lähtee käyntiin kuin palmun alta ja käy aika raskaasti ja bensaa tuntuisi tulevan, mutta onko normaalia kun molemmista letkuista mitkä menee ohjauspaineensäätimelle tulee bensaa :?: Eikös sitä pitäisi tulla vain toisesta?
Eikö kukaan tosiaan tiedä? ei muuten mutta kun olisi pieni kiirus.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaine vastustaa läpän nousemista. Jos ohjauspaine on poikkeavan suuri, läppä ei nouse helpolla. Ohjauspaineet mittaamalla tiedät onko vika ohjauspainesäätimessä vai jossain muualla.

Kirjoitit ottavasi ohjauspainesäätimen pois välistä käynnistyksen ajaksi. Jos jätät putkenpäät vapaaksi ja niistä bensaa tulee bensaa, ohjauspaine on nolla ja seos on mahdollisimman rikas. Jos yhdistät putkenpäät jatkonipalla toisiinsa ilman ohjauspainesäädintä, ohjauspaine on mahdollisimman korkea ja seos mahdollisimman laiha.

Toimiiko kylmäkäynnistyssuutin ja sitä ohjaava lämpöaikakytkin? Eli esim. tuleeko kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite kun starttaat kylmää moottoria?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
amok1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 18:46

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja amok1 »

eipä ole suutinta eikä lämpöaikakytkintä, auto ei ole alkuperäinen ruisku vaan joku joskus vaihtanut.. voiko k-jet toimia ilman niitä? Ruisku on turbomallista.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja jus »

Toimiihan se k-jet ilman kylmäkäynnistyssuutinta jos käymään saa, mutta luulisi pidemmän päälle alkavan harmittaa irrottaa putkia melkein jokaisessa kylmäkäynnistyksessä.

Ei pitäisi olla paha rasti laittaa kylmäkäynnistyssuutin, vaikka vaan ihan painonapilla ohjattavana.
amok1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 18:46

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja amok1 »

kyllähän siihen on tarkoitus laittaakin, kummastuttaa vaan mikä piru on vikana kun ei toimi. Onkos se tosiaan normaalia että jos ei ole op-säädin kiinni että molemmista letkuista tuloo bensaa, että onko nyt vikana säädin vai määräjakaja?
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Heipä hei. On taas tullut kamppailtua tuon k-jetin kanssa. Laitettiin kaikki sytkäosat uusiksi, säädettiin seokset, niin jo hetken tuntui, että pelaa kuin unelma.

Keskiviikkona ajelin autolla noin 15 kilometriä, ja pelasi hyvin. Torstaiaamuna ei inahtanutkaan. Nyt tilanne se, että kylmäkäynnistyssuutin ei toimi, kun kone kylmä ja starttaa. Ja myöskin ilmamäärämittarin lautanen on todella jäykkä. Kokeiltu kahta ohjauspainesäädintä, ja ei mitään vaikutusta (toinen uusi). Mistähän lähtisin vikaa metsästämään. Sen verran kokeiltu, että kun starttipilottia ruiskauttaa kaasuläpän tykö, niin hörähtää kyllä hyvin, eli imua on koneessa.

Kiitos.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo3d kirjoitti: Ja myöskin ilmamäärämittarin lautanen on todella jäykkä.

Kiitos.
Ei sen kuulu olla jäykkä missään tilanteessa. Voisikohan olla jopa jopa roska siellä luistin välissä? Ehkäpä itse ottaisin irti jakajan. Eli suutinputket irti ja esim. ohjauspainesäädin ja ryyppysuutin voi olla kiinni letkuineen mukana. Pakettina koko hoito irti siitä ilmansuodatinkotelosta. Sieltä alta läppävivusto pois. Suutinputkien nippojen keskellä oleva ohjauspainesäätimelle menevä liitin irti ja siihen liitäntään paineilmalla puhaltamalla luisti ulos. Paineilmalla puhdistelua, luisti takaisin ja nippuun. Sitten pitää olla varovainen ettei pudota luistia lattialle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja toms »

kyllä se on vaan jäykkä / liiku vapaasti. Kylmänä vähemmän ja kuumana enemmän. Ohjauspainesäädin tekeen vastapainetta lautasen liikuttamalle
männälle.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omien kokemusten mukaan sen läpän saa nostettua puhtaana ollessa ihan sormin siitä pultin päästä nostamalla. Tai jos ei pito riitä, niin pihdeillä. Ja ihan siis bensapumpun pyöriessä. Jos on epäilystä bensan tulosta, niin suuttimet vaikka kaljapulloihin. Bensapumppu päälle ja sitten läppää nostamaan. Samalla näkee että kaikki suuttimet toimii oikein eli sumuttaa pienellä syötöllä ja toisaalta että kaikista tulee yhtäpaljon bensaa. Itellä meni yksi määräjakaja silleen rikki että yksi suutin antoi vähemmän kuin muut... Vaihdoin koko härvelin toiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa oli spekulaatiota miten systeemi toimii ilman ohjauspainesäädintä. Siis sehän säätää painetta. Virtaus suunnassa menopuolella on se määräjakajan luisti. Eli jos säädin jätetään pois ja putket liitetään yhteen, ohjauspaine on matalimmillaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Omassa on se kyllä kokeiltu, että kun ottaa pihdeillä kunnolla kiinni ja nostaa läpäistä, niin bensaa tulee suuttimista ja jopa hyväoloinen suihku joka suuttimista. Läppä vaan on jäykkä. Ei imuvuotoja. Testasi niin, että suuttimet irti säädin seosruuvista niin kauan,että alkoi jo suuttimet laskemaan bensaa läpi ilmamäärämittarin läppä kiinni. Siitä piiru takaisin, suuttimien reiät tiivisti tukkoon ja starttia. Ei tullut tippaakaan suuttimista.

Ostin toisen määränjakajan ja kokeilen sillä lähipäivinä.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: K-jet kiukuttaa..(ei toimi)

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Vasta entisöitiin kuntoon 900i joka oli seissyt 10v projektina ja K-jet lähti toimimaan kutakuinkin oikkuilematta kunhan muisti laittaa sen yhden johdon startin solenoidiin kiinni. Ilman sitä ei lähde kirveelläkään käyntiin. No tuota pähkiessämme kokeiltiin kanssa niin että pihdeillä nostettiin läppää. Mun muistikuva asiasta on että ei se läppä todellakaan ole mikään kevyt nostaa, mutta toimii silti.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: K-jet kiukuttaa..(määränjakajan putkien sekasotku)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tervehdys. Miten tuollaisessa määränjakajissa tuo putkien järjestys menee. Kyseessä vaparijakaja. Mulla on vanhaa mallia oleva jakaja, jossa 4kpl suuttimien lähtöjä, sekä pa tulo ja paluu ja siihen päälle se ohjauspainesäätimen tulo. Uudemmissa on pa tulo, paluu sekä yksi pienempi lähtö ja paluu + ruiskusuuttiemien lähdöt, ohjauspainesäätimeltä tuleva putki.

Miten nuo putket kulkee tuossa uudemmassa mallissa?

Onko niin, että siinä on tulo ja paluulinjat tankkiin. Sitten piinillä lähdöillä lisäruiskusuuttimelle lähtö ja sen liki naapurissa ohjauspainesäätimen paluu. Sitten on ruiskuputkien lähdöt ja siinä yhteydessä ohjauspainesäätimelle menevä putken lähtö (keskellä). Jos joku vain viitsisi vaikka 8v iivarisatkun pellin alle kurkata, tai tässä Kouvolan alueella minulle peltiänsä raottaa, ajan toki vaikka kotipihaan.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin