900i -88 Käynnistysongelmia....hermot menee!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
makebo
"Kaasari"

900i -88 Käynnistysongelmia....hermot menee!!!

Viesti Kirjoittaja makebo »

Niin mulla alkoi tossa kosteiden ilmojen alettua semmonen ongelma että toi ei lähe käyntii...tai jos lähtee käy vaan aluks muutamalla....sitten se syö tulppia (3 tulpat 3 kk). Kävi korjaamolla olevinaan tekivätj jotain ...ja paskat ei toimi. Mulla alkaa mennä usko saabehin, auto on muuten loistavassa kunnossa mutta ei sillä mitään tee jos ei pääse eteenpäin. Olenkin jo harkitsemassa siirtymistä idän ihmeeseen eli ladaan kun se on niin yksinkertanen ettei siihen voi tulla isoa vikaa taikka sitten johonkin japsi röttelöön. Bensaa se muuten syö yht äkkiä hitosti kesällä vei sadalla keskimäärin 9l nyt 15l ,olettaen että siinnä on 60-65 tankki.....hyvä auto mutta ei ettene.
Hinattaessa polttaa putkessa ja paukku mutta ei ees yritä käyntiin.
Auttakaa viisaammat kiitos
Saabismi on sairaus, mutta mä olenkin lähihoitaja!
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onkos sulla i8? Eli k-jet ruiskulla.
Oireet vois sopia siihen, että kone kävis turhan rikkaalla. Kastelee tulpat --> ei käynnisty helpolla ja ajossa bensaa menee paljon. Tulpat menee tommosessa ajanmyötä pilalle.

Olisko tässäkin se kuuluisa määräjakaja jumissa. Taasko olis sen 2T öljyn paikka
K-jet asiantuntijat tietää paremmin?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
makebo
"Kaasari"

tota ööö

en osaa sanoo muuta kiun et se on 88-89 viisovinen ruisku ei vissii ees mikää 16v
900i
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mitehän toi kylmäkäynnistys suutin antaneeko soppaa koko ajan. Kokeilis vaikka ottaa piuhan irti?
Sytkä boxikin juolahti mieleen?? Ei taida liittyä tähän, tai jos kuitenkin kun tulppia syö? Voihan se ylen syöntikin niitä tulppia niellä.

Idän kombi malliseen rautaan olen itsekin päiväksi sekaantunut kun oli Ex saabi ojassa käyny ja oli hammastankoa vaille :( .
Totesin että kuljen vaikka kävellen ennemmin kuin larssella.
Voi jeesus niitä sähkö ym vikoja kun jäi valokatkaisijat käteen ja takavalo häiriöitä koko ajan 8O .Mahtavat piirilevy systeemit taka valoissa oli ihan perseestä.
Nyttemmin auto vaikuttaa kotimaassaan.. :twisted:
Ei vakuuttanut se ei..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jaahans... Et maininnut millainen ruisku saabikkaassasi on, mutta aavistelen että puhutaan K-jetistä...:) Osaa olla joskus aika muikea värkki käyntiinlähdön suhteen...

Mites jos ja kun saat auton käyntiin niin miten käyttäytyy? Käykö hyvin ja vastaa kaasuun? Jos temppuilee vain startatessa niin huomio kohdistuu kylmäkäynnistyssuuttimeen ja sen oheis kilkkeisiin.

Mahdollisesti lämpöaikakytkin(termostaattikotelossa) antaa väärää tietoa koneen lämpötilasta ja ryypyttää vaikka kone ei oikeasti sitä kaipaisikaan.

Myös joku viidestä suuttimesta voi vuotaa auton seisoessa löpöä imusatsiin, joka sitten startatessa vedetään koneeseen vielä mahdollisen oikein toimivan ryypytyksen lisäksi.

Testaa "yli ryypyttäminen" ottamalla liitin lisäsuuttimesta irti ja starttaa.
Vuotavat suuttimet saa helposti selville nostamalla niitten päät näkösälle.
Vuotomäärään oli olemassa joku arvokin. Pisara voi päässä olla, mutta jos tiuttaa koneen päälle niin se on liikaa. Muista käyttää virrat päällä niin pitkään että pumpun hurina lakkaa(paineakku täyttää bensalla, joka sitten tihkuu pois jos on tihkuakseen).
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
makebo
"Kaasari"

juu tota

mistä ne suuttimet löytyy.....
välillä se käy hyvin sen jlk kun sen on saanu käyntiin välillä ottaa pari kilsaa ajoa ennenkuin lähtee kaikilla pytyilla tai pari moottori jarrutusta ni jo herää.....
oon itte tosi avuton noitten kanssa ..eli tarviin aika yksityiskohtasii ohjeita....ei viittis viiä korjaamolle kun ei tuota rahaakaan liiemälti juuri ole..
kiitos hyvistä vinkeistä mitä oon tähän mennessä saanut
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuolta hyvät K-jetin ohjeet ( suomeksi )

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
e0000333
"Hölösuu"

Re: juu tota

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

makebo kirjoitti:mistä ne suuttimet löytyy.....
Suuttimet on niitten muovisten suutinputkien päissä. Menevät kannen sisälle jonkin verran.
makebo kirjoitti:välillä se käy hyvin sen jlk kun sen on saanu käyntiin välillä ottaa pari kilsaa ajoa ennenkuin lähtee kaikilla pytyilla tai pari moottori jarrutusta ni jo herää.....
Vaikuttais siltä, että vika on tuossa rikastuspuolessa. Kannattaa ottaa selkoa ja tarkastaa se puoli kuntoon ennenkuin purkaa mitään suurempia.

Kirjoja löytyy jonkin verran kuten myös netti tietoutta, suomeksi kyllä valitettavan vähän varsinkin saabeihin liittyen. Kuvat tietysti auttaisivat, mutta nyt ei tule yhtään osotetta mieleen. Kokeile hakua täällä foorumilla mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Kuviakin saattaa löytyä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
turbojake
Matalapaineturbo

Re: juu tota

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Kuulostais vähän että lisäilmaluisti olis sönder? Hae haulla "lisäilma" artikkeleita tästä foorumista, osuuko diagnoosit yhteen?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
makebo
"Kaasari"

lisäilma

mistä se löytyy..koneesta
makebo
"Kaasari"

vaihdoin

tulpat siiihen ja taas soi eli neljänet tulpat vähän ajan sisään ...huomasin myös että aina polttaa sisätilan puhaltimen sulakkeen samalla kun tekee ton tempun
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tutki ne moottorin maadoitus johtimet..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jokos sä kyllästyit, kun näyttäis olevan myynnissä toi auto :?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
makebo
"Kaasari"

öööö

juu kyllästyin ...ostin invamopon sillä pääsee töihin ja siinä on moottori jonka päälle mäkin ymmärrän :lol: ...mutta mielenkiinosta mistä löytyy ne maadotus johdot.....ja kaikille tiedoksi siitä saa nyt priima saabin...tota pientä vikaa lukuunottamatta!!! Kävi muuten huollossa ennen katastusta tossa 1kk sitten makso 400€ vaihdettiin hihnat, öljyt , hitsattiin pohjasta jotain palkkeja jostain jotka aina kuulemma näistä ruostuu kun sinne pääsee pesii vesi sano valtuutetun jälleenmyyjän korjaaja. Pohjassa ei ruostetta ookkaan.
Vastaa Viestiin