Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rate kirjoitti:Onkos raadilla kokemuksia E85:n käytöstä K-jetissä? Itse en ole vielä kokeillut, mutta pikkaisen tekisi mieli.

Jos olette käyttäneet, millaisella sekoituksella olette ajaneet? Oletteko tehneet säädöille mitään?
Jotenkin k-jettiläisten kanssa telkunneena kuuntelen kauhulla moisia suunnitelmia. Kyseessä on mekaaninen ruisku ja olen kuullut joidenkin saaneen sen jumittelemaan pelkästään jääneston käytöllä. Ite pysyttelisin k-jetin kanssa turvallisesti bensiinissä ja laittaisin silloin tällöin kakstahtiöljyä bensaan, jotta määräjakaja pysyy kunnossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuosta linkistä selviää kaikki E85 käyttöön tarvittavat kysymykset, esimerkiksi kaks-tahtisen konverteeraus ynnä-muuta,ynnä-muuta. Siellä on niin paljon tekstiä etten ainakaan minä jaksa suomentaa, mutta osaahan täällä moni muukin swedua.

http://www.etanol.nu/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Nyt olis flexitune tulossa tännekkin päin. Saas nähdä tuleeko inttikilometreistä edes vähän halvempia. Kyseessä siis 900i 16v -91.
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Video

Siinä olis ensitestailua bensiinin kanssa... Kyllä se jotaki seokselle tekee ku vääntää etanoli asetuksen päälle :D
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Miten tuo Flexitune mahtaa tarkalleen toimia? Pidentääkö se ECU antamaa pulssia vai tekeekö se perään lisäpulssin? Mietin vaan, että saisiko sitä asennettua myös matalaimpedanssisiin suuttimiin (900 T16 Lucas CU14.1-ruiskulla). Matalaimpedanssidenhan maadoitetaan pulssin aluksi suoraan maihin, ja suutin pidetään auki pulssin loppuun alennetulla jännitteellä maadoittamalla esivastuksen kautta. Eli periaatteessa, jos Flexitune ei muuta pulssin ajoitusta/niiden määrää, vaan pidentää vain pulssin aukioloaikaa, voisi ruiskun ecu hoitaa suuttimen avauksen ja flexitune hoitaisi aukiolon. Eli etuvastus kytkettäisi flexitunen ja maan väliin ja Flexitune etuvastuksen paikalle, eli suuttimien ja boksin navan 11 väliin. Onkos kellään kokemuksia Lucaksesta ja Flexitunesta? Yksi vaihtoehto päästä oikealle säätöalueelle etanolin kanssa olisi tietty nostaa bensanpainetta, kun mulla on säädinkin säädettävää mallia. Se ei tietenkään auta kylmäkäynnistyksissä yhtään mitään.
Flexitunen ohje muuten neuvoo kytkemään esivastuksen suoraan plussan ja suuttimien väliin matalaimpedanssisten suuttimien tapauksessa. Tämä ei minusta ole oikea tapa, koska tällöin suutin ei saa suurta aukaisujännitettä (täysi akun jännite), vaan koko aukiolon ajan alennetun jännitteen.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Nyt kun näyttäisi muillakin olevan suunnitelmissa opettaa OG-satkuja viinavetoisiksi niin mitä olette mieltä seuraavanlaisesta viritelmästä? 2.0 i16 -91, LH-jetti ja vakiosuuttimet. 200cc vakiosuuttimien tilalle 249cc suuttimet turbosatkusta tai tonnarista ja LH-jetin purkki 2.3 vaparitonnarista. Suuttimilla voisi saada sen 25% lisää ruokaa ja jos tonnarin purkista saisi 10% lisää niin sehän voisi jo riittää ja lambda ehkä pystyisi oikomaan loput vääryydet. Jäikö jotakin huomaamatta?

t. Vee
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Mertmi kirjoitti: Kyseessä on mekaaninen ruisku ja olen kuullut joidenkin saaneen sen jumittelemaan pelkästään jääneston käytöllä. Ite pysyttelisin k-jetin kanssa turvallisesti bensiinissä ja laittaisin silloin tällöin kakstahtiöljyä bensaan, jotta määräjakaja pysyy kunnossa.
Kuinka paljon tuota 2t-öljyä pitäisi laittaa?
Uskaltaako laittaa myös katilliseen versioon?

Alkanut jotkin ongelmat pahentua, kun tuli tuota jäänestoa käytettyä..
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
jiskag
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Marras 24, 2010 18:06

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jiskag »

Onkos kellään kokemuksia viinalla ajamisesta, jos satkusta löytyy Lucaksen ruisku? Onko eroja boschiin verrattuna?
900i -91 "Setä"
9000 CSE 2.3i -93
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Täällä olis Tampereen suunnalla suunnitelmissa päivittää kärry E85 kelpoiseksi. Moottoriohjauksena on Lucas CU14.1 ja Flexifuel-purkkia olin ajatellut kokeilla. Ohjeiden mukaan tuossa ei mitään ongelmia pitäisi ollakkaan.

Jossain ruotsin foorumeilla kehuskeltiin, että tällainen muistaakseni lucas-ruiskullinen saabi olisi muunnettu etanolikäyttään vaihtamalla suuttimet suurempiin (2.3t punaiset?). Joku siihen tällä foorumilla osasi vastatakkin, kun aiheesta kyselin. Tietää ken kokeilee.

Tuohon yllä mainittuun etuvastuskysymykseen en osaa kantaa ottaa. Saiskohan suoraan Flexifuelilta tietoa, jos oikein tarkkaan osais kysyä. Viimeksi kun jotain sieltä kyselin, niin hyvin yleisesti vastasivat asian vierestä.

Mutta kokemukset aiheesta kiinnostaa myös täällä, jos niitä jollakin on tällä kokoonpanolla.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

täällä on ässässä juuri 2,3 tonnarin -431 suuttimet, perstuntumalla erittäin hyvin toimii, en ole vaan ehtinyt vielä paremmin kokeilemaan kun kaikki aika kuluu maailmalla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt on mun laitoksella viinalla takana noin 10tkm ja hyvin tuo on pelannut. Keskikulutus 10,6l/100km. Pienin kulutus 7,8l/100km ja suurin 12,4l/100km. Auton tiedot löytyy tuolta edeltä. Im really satisfied to my :saab:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

orava kirjoitti:Matalaimpedanssidenhan maadoitetaan pulssin aluksi suoraan maihin, ja suutin pidetään auki pulssin loppuun alennetulla jännitteellä maadoittamalla esivastuksen kautta. Eli periaatteessa, jos Flexitune ei muuta pulssin ajoitusta/niiden määrää, vaan pidentää vain pulssin aukioloaikaa, voisi ruiskun ecu hoitaa suuttimen avauksen ja flexitune hoitaisi aukiolon. Eli etuvastus kytkettäisi flexitunen ja maan väliin ja Flexitune etuvastuksen paikalle, eli suuttimien ja boksin navan 11 väliin. Onkos kellään kokemuksia Lucaksesta ja Flexitunesta?
En osaa sanoa varmaa tuosta Flexitunen toimintatavasta. Jotenkin olen olettanut, että pulssia pidennetään. Kysyin tästä kytkennästä (Lucas-Flexitune) suoraan sylttytehtaalta, katsotaan mitä vastaavat, jos vastaavat.

Onko muita vaihtoehtoja, kuin kytkeä Flexitune vastuksen viereen joko suuttimien tai boksin puolelle. Vai meneekö se näin yksinkertaisesti?
***
Edit:

Sieltähän tuli vastausta heti illalla foorumilla esittämääni kysymykseen. Flexitune boksi pitäisi kytkeä Lucas boksin pinnin 11 ja vastuksen väliin. Ollaanko täällä samaa mieltä?

http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80

***
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

hkylmala kirjoitti: Onko muita vaihtoehtoja, kuin kytkeä Flexitune vastuksen viereen joko suuttimien tai boksin puolelle. Vai meneekö se näin yksinkertaisesti?
***
Edit:

Sieltähän tuli vastausta heti illalla foorumilla esittämääni kysymykseen. Flexitune boksi pitäisi kytkeä Lucas boksin pinnin 11 ja vastuksen väliin. Ollaanko täällä samaa mieltä?

http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80

***
Joo, noinhan se epäilemättä menee jos systeemi pidentää pulssia, ja on kytkentänä tosiaan hyvin yksinkertainen, ja vanha boksi jää aukomaan suutinta pinnin 13 kautta. Syy miksi kysyin pulssin pidentämisestä on tuo: http://www.whitelightning.net/ethanol_k ... works.html
Tuosta saa sen kuvan että noiden purkki tekee erillisen ylimääräisen ruiskutuksen, joten suuttimen mahdolliseen uudelleenavaukseen tarvittaisiin täysi 12V jota konversiopurkki ei voi tarjota. Liekö sitten tuo purnukka odottaa kunnes originaalipulssi loppuu, laskee sen kestosta lisäpulssin ja tekee sen perään, jolloin väliin jää jonkinmittainen väli. Tietysti jos väli on riittävän lyhyt ei suutin ehdi sulkeutua kunnolla ja aukeaisi tarkasti vielä alemmallakin jännitteellä.
Olispas hauska nähdä oskilloskooppikuvaa matalaimpedanssisen suuttimen yli vaikuttavasta jännitteestä flexitunen purnukan kanssa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sapetti kirjoitti: Kuinka paljon tuota 2t-öljyä pitäisi laittaa?
Uskaltaako laittaa myös katilliseen versioon?

Alkanut jotkin ongelmat pahentua, kun tuli tuota jäänestoa käytettyä..


Vajaa desi tankilliseen on ihan ok. Pari kertaa vuodessa voi tehdä. Omissa vempeleissä huomas eron ihan selvästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Onko vielä Lucaslaisia saatu viinatoimisiksi? Kun ei uutta konetta oo ehtinyt vielä täksi kesäksi rakentelemaan, niin harkinnassa tollanen boksi. Ton 14.0:n suuttimilla vaan ei taida riittää kovin pitkälle tuotto, tosin ahtoja varmaan hiukan voisi nostaa silti kun ei tarvii täyskaasullakaan lisärikastusta...

Jos jollain siis olisi toiminnassa jo esim. ässä etanolilla, niin kokemukset olis enemmän kun tervetulleita.
Vastaa Viestiin