Jotenkin k-jettiläisten kanssa telkunneena kuuntelen kauhulla moisia suunnitelmia. Kyseessä on mekaaninen ruisku ja olen kuullut joidenkin saaneen sen jumittelemaan pelkästään jääneston käytöllä. Ite pysyttelisin k-jetin kanssa turvallisesti bensiinissä ja laittaisin silloin tällöin kakstahtiöljyä bensaan, jotta määräjakaja pysyy kunnossa.Rate kirjoitti:Onkos raadilla kokemuksia E85:n käytöstä K-jetissä? Itse en ole vielä kokeillut, mutta pikkaisen tekisi mieli.
Jos olette käyttäneet, millaisella sekoituksella olette ajaneet? Oletteko tehneet säädöille mitään?
Refuel
Re: Refuel
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Refuel
Tuosta linkistä selviää kaikki E85 käyttöön tarvittavat kysymykset, esimerkiksi kaks-tahtisen konverteeraus ynnä-muuta,ynnä-muuta. Siellä on niin paljon tekstiä etten ainakaan minä jaksa suomentaa, mutta osaahan täällä moni muukin swedua.
http://www.etanol.nu/
http://www.etanol.nu/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Refuel
Nyt olis flexitune tulossa tännekkin päin. Saas nähdä tuleeko inttikilometreistä edes vähän halvempia. Kyseessä siis 900i 16v -91.
Re: Refuel
Video
Siinä olis ensitestailua bensiinin kanssa... Kyllä se jotaki seokselle tekee ku vääntää etanoli asetuksen päälle
Siinä olis ensitestailua bensiinin kanssa... Kyllä se jotaki seokselle tekee ku vääntää etanoli asetuksen päälle
Re: Refuel
Miten tuo Flexitune mahtaa tarkalleen toimia? Pidentääkö se ECU antamaa pulssia vai tekeekö se perään lisäpulssin? Mietin vaan, että saisiko sitä asennettua myös matalaimpedanssisiin suuttimiin (900 T16 Lucas CU14.1-ruiskulla). Matalaimpedanssidenhan maadoitetaan pulssin aluksi suoraan maihin, ja suutin pidetään auki pulssin loppuun alennetulla jännitteellä maadoittamalla esivastuksen kautta. Eli periaatteessa, jos Flexitune ei muuta pulssin ajoitusta/niiden määrää, vaan pidentää vain pulssin aukioloaikaa, voisi ruiskun ecu hoitaa suuttimen avauksen ja flexitune hoitaisi aukiolon. Eli etuvastus kytkettäisi flexitunen ja maan väliin ja Flexitune etuvastuksen paikalle, eli suuttimien ja boksin navan 11 väliin. Onkos kellään kokemuksia Lucaksesta ja Flexitunesta? Yksi vaihtoehto päästä oikealle säätöalueelle etanolin kanssa olisi tietty nostaa bensanpainetta, kun mulla on säädinkin säädettävää mallia. Se ei tietenkään auta kylmäkäynnistyksissä yhtään mitään.
Flexitunen ohje muuten neuvoo kytkemään esivastuksen suoraan plussan ja suuttimien väliin matalaimpedanssisten suuttimien tapauksessa. Tämä ei minusta ole oikea tapa, koska tällöin suutin ei saa suurta aukaisujännitettä (täysi akun jännite), vaan koko aukiolon ajan alennetun jännitteen.
Flexitunen ohje muuten neuvoo kytkemään esivastuksen suoraan plussan ja suuttimien väliin matalaimpedanssisten suuttimien tapauksessa. Tämä ei minusta ole oikea tapa, koska tällöin suutin ei saa suurta aukaisujännitettä (täysi akun jännite), vaan koko aukiolon ajan alennetun jännitteen.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Refuel
Nyt kun näyttäisi muillakin olevan suunnitelmissa opettaa OG-satkuja viinavetoisiksi niin mitä olette mieltä seuraavanlaisesta viritelmästä? 2.0 i16 -91, LH-jetti ja vakiosuuttimet. 200cc vakiosuuttimien tilalle 249cc suuttimet turbosatkusta tai tonnarista ja LH-jetin purkki 2.3 vaparitonnarista. Suuttimilla voisi saada sen 25% lisää ruokaa ja jos tonnarin purkista saisi 10% lisää niin sehän voisi jo riittää ja lambda ehkä pystyisi oikomaan loput vääryydet. Jäikö jotakin huomaamatta?
t. Vee
t. Vee
Re: Refuel
Kuinka paljon tuota 2t-öljyä pitäisi laittaa?Mertmi kirjoitti: Kyseessä on mekaaninen ruisku ja olen kuullut joidenkin saaneen sen jumittelemaan pelkästään jääneston käytöllä. Ite pysyttelisin k-jetin kanssa turvallisesti bensiinissä ja laittaisin silloin tällöin kakstahtiöljyä bensaan, jotta määräjakaja pysyy kunnossa.
Uskaltaako laittaa myös katilliseen versioon?
Alkanut jotkin ongelmat pahentua, kun tuli tuota jäänestoa käytettyä..
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Refuel
Onkos kellään kokemuksia viinalla ajamisesta, jos satkusta löytyy Lucaksen ruisku? Onko eroja boschiin verrattuna?
900i -91 "Setä"
9000 CSE 2.3i -93
9000 CSE 2.3i -93
Re: Refuel
Täällä olis Tampereen suunnalla suunnitelmissa päivittää kärry E85 kelpoiseksi. Moottoriohjauksena on Lucas CU14.1 ja Flexifuel-purkkia olin ajatellut kokeilla. Ohjeiden mukaan tuossa ei mitään ongelmia pitäisi ollakkaan.
Jossain ruotsin foorumeilla kehuskeltiin, että tällainen muistaakseni lucas-ruiskullinen saabi olisi muunnettu etanolikäyttään vaihtamalla suuttimet suurempiin (2.3t punaiset?). Joku siihen tällä foorumilla osasi vastatakkin, kun aiheesta kyselin. Tietää ken kokeilee.
Tuohon yllä mainittuun etuvastuskysymykseen en osaa kantaa ottaa. Saiskohan suoraan Flexifuelilta tietoa, jos oikein tarkkaan osais kysyä. Viimeksi kun jotain sieltä kyselin, niin hyvin yleisesti vastasivat asian vierestä.
Mutta kokemukset aiheesta kiinnostaa myös täällä, jos niitä jollakin on tällä kokoonpanolla.
Jossain ruotsin foorumeilla kehuskeltiin, että tällainen muistaakseni lucas-ruiskullinen saabi olisi muunnettu etanolikäyttään vaihtamalla suuttimet suurempiin (2.3t punaiset?). Joku siihen tällä foorumilla osasi vastatakkin, kun aiheesta kyselin. Tietää ken kokeilee.
Tuohon yllä mainittuun etuvastuskysymykseen en osaa kantaa ottaa. Saiskohan suoraan Flexifuelilta tietoa, jos oikein tarkkaan osais kysyä. Viimeksi kun jotain sieltä kyselin, niin hyvin yleisesti vastasivat asian vierestä.
Mutta kokemukset aiheesta kiinnostaa myös täällä, jos niitä jollakin on tällä kokoonpanolla.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Refuel
täällä on ässässä juuri 2,3 tonnarin -431 suuttimet, perstuntumalla erittäin hyvin toimii, en ole vaan ehtinyt vielä paremmin kokeilemaan kun kaikki aika kuluu maailmalla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Nyt on mun laitoksella viinalla takana noin 10tkm ja hyvin tuo on pelannut. Keskikulutus 10,6l/100km. Pienin kulutus 7,8l/100km ja suurin 12,4l/100km. Auton tiedot löytyy tuolta edeltä. Im really satisfied to my
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
En osaa sanoa varmaa tuosta Flexitunen toimintatavasta. Jotenkin olen olettanut, että pulssia pidennetään. Kysyin tästä kytkennästä (Lucas-Flexitune) suoraan sylttytehtaalta, katsotaan mitä vastaavat, jos vastaavat.orava kirjoitti:Matalaimpedanssidenhan maadoitetaan pulssin aluksi suoraan maihin, ja suutin pidetään auki pulssin loppuun alennetulla jännitteellä maadoittamalla esivastuksen kautta. Eli periaatteessa, jos Flexitune ei muuta pulssin ajoitusta/niiden määrää, vaan pidentää vain pulssin aukioloaikaa, voisi ruiskun ecu hoitaa suuttimen avauksen ja flexitune hoitaisi aukiolon. Eli etuvastus kytkettäisi flexitunen ja maan väliin ja Flexitune etuvastuksen paikalle, eli suuttimien ja boksin navan 11 väliin. Onkos kellään kokemuksia Lucaksesta ja Flexitunesta?
Onko muita vaihtoehtoja, kuin kytkeä Flexitune vastuksen viereen joko suuttimien tai boksin puolelle. Vai meneekö se näin yksinkertaisesti?
***
Edit:
Sieltähän tuli vastausta heti illalla foorumilla esittämääni kysymykseen. Flexitune boksi pitäisi kytkeä Lucas boksin pinnin 11 ja vastuksen väliin. Ollaanko täällä samaa mieltä?
http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80
***
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Refuel
Joo, noinhan se epäilemättä menee jos systeemi pidentää pulssia, ja on kytkentänä tosiaan hyvin yksinkertainen, ja vanha boksi jää aukomaan suutinta pinnin 13 kautta. Syy miksi kysyin pulssin pidentämisestä on tuo: http://www.whitelightning.net/ethanol_k ... works.htmlhkylmala kirjoitti: Onko muita vaihtoehtoja, kuin kytkeä Flexitune vastuksen viereen joko suuttimien tai boksin puolelle. Vai meneekö se näin yksinkertaisesti?
***
Edit:
Sieltähän tuli vastausta heti illalla foorumilla esittämääni kysymykseen. Flexitune boksi pitäisi kytkeä Lucas boksin pinnin 11 ja vastuksen väliin. Ollaanko täällä samaa mieltä?
http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80
***
Tuosta saa sen kuvan että noiden purkki tekee erillisen ylimääräisen ruiskutuksen, joten suuttimen mahdolliseen uudelleenavaukseen tarvittaisiin täysi 12V jota konversiopurkki ei voi tarjota. Liekö sitten tuo purnukka odottaa kunnes originaalipulssi loppuu, laskee sen kestosta lisäpulssin ja tekee sen perään, jolloin väliin jää jonkinmittainen väli. Tietysti jos väli on riittävän lyhyt ei suutin ehdi sulkeutua kunnolla ja aukeaisi tarkasti vielä alemmallakin jännitteellä.
Olispas hauska nähdä oskilloskooppikuvaa matalaimpedanssisen suuttimen yli vaikuttavasta jännitteestä flexitunen purnukan kanssa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Refuel
Sapetti kirjoitti: Kuinka paljon tuota 2t-öljyä pitäisi laittaa?
Uskaltaako laittaa myös katilliseen versioon?
Alkanut jotkin ongelmat pahentua, kun tuli tuota jäänestoa käytettyä..
Vajaa desi tankilliseen on ihan ok. Pari kertaa vuodessa voi tehdä. Omissa vempeleissä huomas eron ihan selvästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Refuel
Onko vielä Lucaslaisia saatu viinatoimisiksi? Kun ei uutta konetta oo ehtinyt vielä täksi kesäksi rakentelemaan, niin harkinnassa tollanen boksi. Ton 14.0:n suuttimilla vaan ei taida riittää kovin pitkälle tuotto, tosin ahtoja varmaan hiukan voisi nostaa silti kun ei tarvii täyskaasullakaan lisärikastusta...
Jos jollain siis olisi toiminnassa jo esim. ässä etanolilla, niin kokemukset olis enemmän kun tervetulleita.
Jos jollain siis olisi toiminnassa jo esim. ässä etanolilla, niin kokemukset olis enemmän kun tervetulleita.