Pyöränpultit taas tiukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Olipa taas työläs löysätä pultit. Vuodesta toiseen näissä satkuissa tämä ongelma.
Mielestäni ne kiristyvät puolessa vuodessa reilusti. No, hyvä niinpäin.
Taitaa ristikkoavain taas katketa syksyllä. Lisävipuna käytän vajaan metrin putken-
pätkää. Näin neuvoi autohuolto.
Kahdessa muussa automerkissä en tätä kiristysongelmaa ole huomannut.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tarviiko niitä hampaat irvessä kirrata.jätä valmiiksi löysälle ni ei oo ongelmia
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Terve!
Jätin mainitsematta, että kaikissa kolmessa automerkissä kiristän vain kevyesti
ristikkoavaimella. Vain satkussa on pultit kiristyneet puolessa vuodessa.
Joten olen tätä mieltä edelleen. Ja autohuollon en anna satkun pyöräpultteja
kiristää..
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kiristyykö ne vai jumahtaako ne? Onko sulla tapana laittaa esim. tervaa tai kuparia kierteisiin pyöriä kiinnittäessä? Jos ei ole, kannattaa kokeilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Google kertoi, että 'kone jumahtaa'. Kai nämä pultit sitten jumahtaa!
Laitan vain hiukan vaseliinia, jos on kuiva. Olen etsinyt ristikkoavainta parempaa
käsipeliä, mutten ole löytänyt. Koetankin tänään avata pulttia, kun on ajettu 0m.
Ja sama koe 100km:n jälkeen.
Terva tai kupari onkin kait jo sisäpiiritietoa.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Viimeisimmässä tuplaysissä mutterit oli tiukalla heti kiristyksen jälkeenkin. Siis vaikka kevyesti kiristi auton omalla avaimella oli tuskaa pitkällä jatkovarrella saada ne auki. Jäi silloin tarkemmin tutkimatta oliko esim. kartiot mennyt pilalle.
Samaa vaivaa oli yhdessä toisessa autossa, missä 114,3 mm jaolla olevissa navoissa oli 112 mm mersun vanteet :oops:
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuon kaltainen väännin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... va-191438/
ja kunnollinen kuusikulmainen hylsy auttavat kummasti.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabmasa kirjoitti:Google kertoi, että 'kone jumahtaa'. Kai nämä pultit sitten jumahtaa!
Niin siis, jos kierteellinen pultti kiristyy, niin sehän pyörii (tässä tapauksessa myötäpäivään). Toinen mahku siis on, että se pultti jämähtää eli jumahtaa just siihen missä se on, eli "vain" tarttuu kiinni paikallensa. Jälkimmäistä edesauttaa vioittuneet kierteet sekä mm. ruoste ja kosteus, joihin tervaspray tai kuparitahna (ehkä se vaseliinikin, siitä en tiiä) siis auttaa.
Saabmasa kirjoitti:Koetankin tänään avata pulttia, kun on ajettu 0m.
Ja sama koe 100km:n jälkeen.
Jos pultti on jumissa melkeen samantien, voisi syyllistä ettiä kierteistä (ja ehkä kartiosta?) - kosteus/lika/ruoste -linja tuskin ihan niin nopeasti vaikuttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

öljyä ja vaseliinia ei kannata laittaa pyörän pultteihin tai muttereihin sillä jarrujen lämpö saattaa polttaa öljyä ja pultit jää entistä lujempaan kiinni. sama koskee myös tietysti jarrujenkiinnitys pultteja.

kupari tahna taitaa olla paras mitä kannattaa laittaa jos laittaa jotain.

sitä kuparitahnaa kannattaa laittaa kierteen lisäksi myös sille kartio pinnalle, niin ei varsinkaan alumiini vanteeseen pure tiukasti kiinni.

tervaa kun laittaa, niin pulteista tulee tosi tahmeita pyörittää, mutta hyvän tuoksun sillä saa kyllä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

tervaspraytä suositteli aikoinaan hook muumuassa kuparitahnan sijaan syystä että se ei kuivu samalla tavalla kuin kuparitahna. Ja se tuoksu :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos nyt tähän loppuun sen verran.. että kun syö NALLE puuroa aamuisin ei oo pultit eikä mutterit tiukassa :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ja ottaa työn ja toimen ohessa NALLE tehojuomaa, niin aina paremmin pelittää. :mrgreen:
Kuparitahnaa olen käyttänyt, mutta onnistunut katkomaan kaksi Volvon pulttia aikoinaan. Saabin pultit ovat paksummat.
# 419 Vesa Pohjalainen
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

pakko sanoa entisenä rengasalan ammattilaisena et kyllä se terva on ollut raskaan kaluston vehkeissä kaiken a jao pitkään..Mieluusti vielä vastinpinnoille myös napaan laittaa niin kyllä nuo yleensä on kuorma-autoista lähtenyt..Ei aina tietenkään..
Juu,kupariakin nykyään käytetään,mut tervasprayt aika käteviä myös..mut ei sillä kilikali purkilla venettä voi tervata.. :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ihan itsestäänselvyytenä momenttiavainhan on ns. tiukka juttu ja periaatteessa sitä käyttäen ei pitäisi olla ihmeteltävää jumittavien pulttien osalta.

Mutta...

Kuitenkin käytännössä Saabin OG900 ja 9000- malleissa käytetyissä alkuperäisissä alumiinivanteissa ja alkuperäisissä pulteissa on taipumusta ihmeelliseen pureutumiseen, käytetyistä voiteluaineista ja oikeista momenteista huolimatta.

Itse en keksi muuta selitystä kuin juuri Saabin vanteiden ja alkuperäisten pulttien verraten suuren kartion pinta-alan, astelukuhan on se yleinen 60 mutta tosiaan tätä kartiota on oikeasti pitkästi verrattuna muihin merkkeihin tai tarvikevanne & pulttivalmistajiin.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Tosi on, että satkun pultit jumahtaa ajossa. Kokeilin avata toissapv. pultit, avautuu
hyvin, ajettu 0 metriä. Sit kokeilin ranskalaisen pultteja, viime syksynä kiristetty.
Etupyörässa helposti auki, takapyörässä myös jumahtanut. Siis ristikkoavaimella
ilman apuputkea. Saksalaisen renkaat vaihdan myöhemmin.
Terva voi olla hyvä, mutta ei kiinosta. Pultin tulee juosta kevyesti ristikkoavaimella,
3 autoa, 48 pulttia kahdesti vuodessa.
Tämä ristikkoavain saattaa murtua syksyllä, ostan sitten uuden.
Palaan asiaan 100 km:n kuluttua.
Vastaa Viestiin