Pyöränpultit taas tiukassa
Pyöränpultit taas tiukassa
Olipa taas työläs löysätä pultit. Vuodesta toiseen näissä satkuissa tämä ongelma.
Mielestäni ne kiristyvät puolessa vuodessa reilusti. No, hyvä niinpäin.
Taitaa ristikkoavain taas katketa syksyllä. Lisävipuna käytän vajaan metrin putken-
pätkää. Näin neuvoi autohuolto.
Kahdessa muussa automerkissä en tätä kiristysongelmaa ole huomannut.
Mielestäni ne kiristyvät puolessa vuodessa reilusti. No, hyvä niinpäin.
Taitaa ristikkoavain taas katketa syksyllä. Lisävipuna käytän vajaan metrin putken-
pätkää. Näin neuvoi autohuolto.
Kahdessa muussa automerkissä en tätä kiristysongelmaa ole huomannut.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Tarviiko niitä hampaat irvessä kirrata.jätä valmiiksi löysälle ni ei oo ongelmia
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Terve!
Jätin mainitsematta, että kaikissa kolmessa automerkissä kiristän vain kevyesti
ristikkoavaimella. Vain satkussa on pultit kiristyneet puolessa vuodessa.
Joten olen tätä mieltä edelleen. Ja autohuollon en anna satkun pyöräpultteja
kiristää..
Jätin mainitsematta, että kaikissa kolmessa automerkissä kiristän vain kevyesti
ristikkoavaimella. Vain satkussa on pultit kiristyneet puolessa vuodessa.
Joten olen tätä mieltä edelleen. Ja autohuollon en anna satkun pyöräpultteja
kiristää..
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Kiristyykö ne vai jumahtaako ne? Onko sulla tapana laittaa esim. tervaa tai kuparia kierteisiin pyöriä kiinnittäessä? Jos ei ole, kannattaa kokeilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Google kertoi, että 'kone jumahtaa'. Kai nämä pultit sitten jumahtaa!
Laitan vain hiukan vaseliinia, jos on kuiva. Olen etsinyt ristikkoavainta parempaa
käsipeliä, mutten ole löytänyt. Koetankin tänään avata pulttia, kun on ajettu 0m.
Ja sama koe 100km:n jälkeen.
Terva tai kupari onkin kait jo sisäpiiritietoa.
Laitan vain hiukan vaseliinia, jos on kuiva. Olen etsinyt ristikkoavainta parempaa
käsipeliä, mutten ole löytänyt. Koetankin tänään avata pulttia, kun on ajettu 0m.
Ja sama koe 100km:n jälkeen.
Terva tai kupari onkin kait jo sisäpiiritietoa.
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Viimeisimmässä tuplaysissä mutterit oli tiukalla heti kiristyksen jälkeenkin. Siis vaikka kevyesti kiristi auton omalla avaimella oli tuskaa pitkällä jatkovarrella saada ne auki. Jäi silloin tarkemmin tutkimatta oliko esim. kartiot mennyt pilalle.
Samaa vaivaa oli yhdessä toisessa autossa, missä 114,3 mm jaolla olevissa navoissa oli 112 mm mersun vanteet![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Samaa vaivaa oli yhdessä toisessa autossa, missä 114,3 mm jaolla olevissa navoissa oli 112 mm mersun vanteet
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Tuon kaltainen väännin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... va-191438/
ja kunnollinen kuusikulmainen hylsy auttavat kummasti.
ja kunnollinen kuusikulmainen hylsy auttavat kummasti.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Niin siis, jos kierteellinen pultti kiristyy, niin sehän pyörii (tässä tapauksessa myötäpäivään). Toinen mahku siis on, että se pultti jämähtää eli jumahtaa just siihen missä se on, eli "vain" tarttuu kiinni paikallensa. Jälkimmäistä edesauttaa vioittuneet kierteet sekä mm. ruoste ja kosteus, joihin tervaspray tai kuparitahna (ehkä se vaseliinikin, siitä en tiiä) siis auttaa.Saabmasa kirjoitti:Google kertoi, että 'kone jumahtaa'. Kai nämä pultit sitten jumahtaa!
Jos pultti on jumissa melkeen samantien, voisi syyllistä ettiä kierteistä (ja ehkä kartiosta?) - kosteus/lika/ruoste -linja tuskin ihan niin nopeasti vaikuttaa.Saabmasa kirjoitti:Koetankin tänään avata pulttia, kun on ajettu 0m.
Ja sama koe 100km:n jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
öljyä ja vaseliinia ei kannata laittaa pyörän pultteihin tai muttereihin sillä jarrujen lämpö saattaa polttaa öljyä ja pultit jää entistä lujempaan kiinni. sama koskee myös tietysti jarrujenkiinnitys pultteja.
kupari tahna taitaa olla paras mitä kannattaa laittaa jos laittaa jotain.
sitä kuparitahnaa kannattaa laittaa kierteen lisäksi myös sille kartio pinnalle, niin ei varsinkaan alumiini vanteeseen pure tiukasti kiinni.
tervaa kun laittaa, niin pulteista tulee tosi tahmeita pyörittää, mutta hyvän tuoksun sillä saa kyllä.
kupari tahna taitaa olla paras mitä kannattaa laittaa jos laittaa jotain.
sitä kuparitahnaa kannattaa laittaa kierteen lisäksi myös sille kartio pinnalle, niin ei varsinkaan alumiini vanteeseen pure tiukasti kiinni.
tervaa kun laittaa, niin pulteista tulee tosi tahmeita pyörittää, mutta hyvän tuoksun sillä saa kyllä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
tervaspraytä suositteli aikoinaan hook muumuassa kuparitahnan sijaan syystä että se ei kuivu samalla tavalla kuin kuparitahna. Ja se tuoksu ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
jos nyt tähän loppuun sen verran.. että kun syö NALLE puuroa aamuisin ei oo pultit eikä mutterit tiukassa
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Ja ottaa työn ja toimen ohessa NALLE tehojuomaa, niin aina paremmin pelittää.
Kuparitahnaa olen käyttänyt, mutta onnistunut katkomaan kaksi Volvon pulttia aikoinaan. Saabin pultit ovat paksummat.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kuparitahnaa olen käyttänyt, mutta onnistunut katkomaan kaksi Volvon pulttia aikoinaan. Saabin pultit ovat paksummat.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
pakko sanoa entisenä rengasalan ammattilaisena et kyllä se terva on ollut raskaan kaluston vehkeissä kaiken a jao pitkään..Mieluusti vielä vastinpinnoille myös napaan laittaa niin kyllä nuo yleensä on kuorma-autoista lähtenyt..Ei aina tietenkään..
Juu,kupariakin nykyään käytetään,mut tervasprayt aika käteviä myös..mut ei sillä kilikali purkilla venettä voi tervata..![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Juu,kupariakin nykyään käytetään,mut tervasprayt aika käteviä myös..mut ei sillä kilikali purkilla venettä voi tervata..
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Ihan itsestäänselvyytenä momenttiavainhan on ns. tiukka juttu ja periaatteessa sitä käyttäen ei pitäisi olla ihmeteltävää jumittavien pulttien osalta.
Mutta...
Kuitenkin käytännössä Saabin OG900 ja 9000- malleissa käytetyissä alkuperäisissä alumiinivanteissa ja alkuperäisissä pulteissa on taipumusta ihmeelliseen pureutumiseen, käytetyistä voiteluaineista ja oikeista momenteista huolimatta.
Itse en keksi muuta selitystä kuin juuri Saabin vanteiden ja alkuperäisten pulttien verraten suuren kartion pinta-alan, astelukuhan on se yleinen 60 mutta tosiaan tätä kartiota on oikeasti pitkästi verrattuna muihin merkkeihin tai tarvikevanne & pulttivalmistajiin.
Mutta...
Kuitenkin käytännössä Saabin OG900 ja 9000- malleissa käytetyissä alkuperäisissä alumiinivanteissa ja alkuperäisissä pulteissa on taipumusta ihmeelliseen pureutumiseen, käytetyistä voiteluaineista ja oikeista momenteista huolimatta.
Itse en keksi muuta selitystä kuin juuri Saabin vanteiden ja alkuperäisten pulttien verraten suuren kartion pinta-alan, astelukuhan on se yleinen 60 mutta tosiaan tätä kartiota on oikeasti pitkästi verrattuna muihin merkkeihin tai tarvikevanne & pulttivalmistajiin.
Re: Pyöränpultit taas tiukassa
Tosi on, että satkun pultit jumahtaa ajossa. Kokeilin avata toissapv. pultit, avautuu
hyvin, ajettu 0 metriä. Sit kokeilin ranskalaisen pultteja, viime syksynä kiristetty.
Etupyörässa helposti auki, takapyörässä myös jumahtanut. Siis ristikkoavaimella
ilman apuputkea. Saksalaisen renkaat vaihdan myöhemmin.
Terva voi olla hyvä, mutta ei kiinosta. Pultin tulee juosta kevyesti ristikkoavaimella,
3 autoa, 48 pulttia kahdesti vuodessa.
Tämä ristikkoavain saattaa murtua syksyllä, ostan sitten uuden.
Palaan asiaan 100 km:n kuluttua.
hyvin, ajettu 0 metriä. Sit kokeilin ranskalaisen pultteja, viime syksynä kiristetty.
Etupyörässa helposti auki, takapyörässä myös jumahtanut. Siis ristikkoavaimella
ilman apuputkea. Saksalaisen renkaat vaihdan myöhemmin.
Terva voi olla hyvä, mutta ei kiinosta. Pultin tulee juosta kevyesti ristikkoavaimella,
3 autoa, 48 pulttia kahdesti vuodessa.
Tämä ristikkoavain saattaa murtua syksyllä, ostan sitten uuden.
Palaan asiaan 100 km:n kuluttua.