165 80 15
165 80 15
Onkos kokemuksia ton kokosesta talvirenkaasta og satkun alla. Itellä combi coupe vm.88 ja aattelin talvirenkaat ostaa tollaset. Ainakaan ei pitäis olla uraherkät ja menee sohjossa varmasti paremmin kun leveämpi kumi.
Leveys
Itse taas olen huomannut, että mitä leveämpi rengas niin huonommin menee jääuraisella tiellä. Kapealla renkaalla menee kuin juna, eikä uria juuri edes huomaa.Nykyiset talvikumit on tosin 185 leveät.
Mistä noita oikein saa??
Jep!
Joo mua kiinnostas tietää, että mistä noita tommosia noin kapeita ja korkeita renkaita saa?
Ne kyllä sopii talvikäyttöön paremmin ja vanhaas SAABiin onkin sellaset tarkoitettu.
Joo mua kiinnostas tietää, että mistä noita tommosia noin kapeita ja korkeita renkaita saa?
Ne kyllä sopii talvikäyttöön paremmin ja vanhaas SAABiin onkin sellaset tarkoitettu.
SAAB
Joo, itse olen sitä mieltä että jos noin korkeat renkaat pistää alle niin pitää olla alusta kunnos. Sitä "raapimista" on ikävä kuunnella..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Leveys
Mikshän talviralleissa (esim. Ruotsin rallissa) käytetään suht. kapeita renkaita?
Kai ne ajais leveillä, jos niillä pääsis parhaiten.
No, rallissa kai nopeus on valttia.
Kapea rengas taitaa pitää paremmin.
Kai ne ajais leveillä, jos niillä pääsis parhaiten.
No, rallissa kai nopeus on valttia.
Kapea rengas taitaa pitää paremmin.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
http://www.autosound.fi/rl/
Ton rengaslaskurin perusteella kokonaiskorkeusero on parikymmentä milliä, tuoko jo riittää "raapimiseen"?
Itellä on 900i:ssä talvirenkaina Hakkapeliitta2 195/60R15. On se vaan rengasmerkistä ja mallistakin kiinni, millaiset ajo-ominaisuudet saa. Ajettavuus on kuin kesärenkaalla, mutta pito, kuin talvirenkaalla. Tosi hyvä. Paksussa hangessa on ollut ongelmia, mutta sellaisia ajotilanteita tulee ehkä noin kahtena ajopäivänä talvessa. Urat ei ole kiinnittäneet huomiotani, että olisi jäänyt mitenkään ongelmana mieleen.
Ton rengaslaskurin perusteella kokonaiskorkeusero on parikymmentä milliä, tuoko jo riittää "raapimiseen"?
Itellä on 900i:ssä talvirenkaina Hakkapeliitta2 195/60R15. On se vaan rengasmerkistä ja mallistakin kiinni, millaiset ajo-ominaisuudet saa. Ajettavuus on kuin kesärenkaalla, mutta pito, kuin talvirenkaalla. Tosi hyvä. Paksussa hangessa on ollut ongelmia, mutta sellaisia ajotilanteita tulee ehkä noin kahtena ajopäivänä talvessa. Urat ei ole kiinnittäneet huomiotani, että olisi jäänyt mitenkään ongelmana mieleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
olisko toi "kapea=parempi" kuitenkin käytännössä näkyvissa vain kun ajetaan paksussa lumessa. mulla on toisessa ysiysissä 185/65 ja toisessa 165/80, kumpikin michelin ja sama kuvio eikä ainakaan vähälumisella tiellä käytännössä mitään eroa.
voiko kumin ikä sitten heikentää ajo-ominaisuuksia kun ei noi 165/80 nyt mitenkään älyttömän suuntavakailta vaikuta, molemmat sarjat lienevät varmasti monta vuotta vanhoja vaikkakin kulutuspinnaltaan hyviä.
on kyllä totta että 165/80 kumi ei paljon tilaa jätä ainakaan takapyöränkoteloon. hyvä rengaskoko käyttää katsastuksessa jos on pehmeätä pyöränkoteloissa
voiko kumin ikä sitten heikentää ajo-ominaisuuksia kun ei noi 165/80 nyt mitenkään älyttömän suuntavakailta vaikuta, molemmat sarjat lienevät varmasti monta vuotta vanhoja vaikkakin kulutuspinnaltaan hyviä.
on kyllä totta että 165/80 kumi ei paljon tilaa jätä ainakaan takapyöränkoteloon. hyvä rengaskoko käyttää katsastuksessa jos on pehmeätä pyöränkoteloissa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Noin kapeessa on syytä tarkastaa painoluokkakin.
Toinen huomioitava asia on että saattaa ohjaus tulla raskaammaksi, en tiiä miksi mutta näin on käytäntö osoittanu.
Mites mahtais olla koko 175/70?
Ei näyttäis ihan sirkkelinterältä mutta kohtuu kapea eikä niin mahottoman korkeakaan.
Toinen huomioitava asia on että saattaa ohjaus tulla raskaammaksi, en tiiä miksi mutta näin on käytäntö osoittanu.
Mites mahtais olla koko 175/70?
Ei näyttäis ihan sirkkelinterältä mutta kohtuu kapea eikä niin mahottoman korkeakaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mulla satkussa 185/65 renkaat ja omasta mielestäni parhaat mahdolliset. Eron kapeisiin huomaa ehkä parhaiten kun on paljas tienpinta. Menee paljon vakaammin. Ja hangessakin pääsee ihan omiks tarpeiks. Mut 99 saabiin noi 165 leveät kenties jopa paremmat, ainaki mitä meillä joskus oli. Oli hyvä ja vakaa ajaa. -88 satkussa noi 165/80 renkaat raapi etukoteloissa sitä putkea, josta valuu vesi pois lämppärinilmanotosta. Ainahan sitä voi lyhentää, sitä putkea....
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus