HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Nyt kaipaa neuvoja ja vinkkejä satkun kanssa kun ei saa päästöjä katsastusarvoihin millään. Potilas on siis vm-91 matalapaineturbon tekniikalla (Lucas-ruiskulla) varustettu ja siksi vähäpäästöinen, vaikka itse auto onkin -88.
Aluksi menin suoraan talven seisonnan jälkeen tarjoamaan autoaa leimalle, mutta ei mennyt päästöjen osalta läpi kun Co pyöri 0,5:n (sallittu maks. 0,3) kieppeillä ja HC ~700 (sallittu maks. 100)
Sen jälkeen tuli vaihdettua ilmansuodatin, polttoaineensuodatin, tulpat (NGK), virranjakajan kansi, pyörijä, toiset suuttimet ja ruiskuboksi sekä kokeiltu toisella immulla ja ruiskun lämpötila-anturi sekä lambda tarkastettu.
Kaiken tämän jälkeen päästöt pyöri edelleen ihan samoissa lukemissa. Korjaamolla sanoivat koneen "pyörivän huonosti" aivan kuin ei sytyttäisi kunnolla. Itse tottunu niin siihen, että eihän nämä satkujen koneet mitään hirmu tasaista tyhjäkäyntiä koskaan käy, joten osannu siihen sen enempää kommentoida...
Pienen pähkäilyn jälkeen päädyin vielä tarkistamaan sytytyksen ja jakoketjun ajoituksen. Jakoketjun jako oli hieman pielessä. Nokka-akselien rattaiden merkkien välissä oli 14 niittiä, kun niitä pitäisi käsittääkseni olla 15. No, sen sain korjattua ja käynti tasaantui ja tyhjäkäynti nousi. Olin jo aivan onnessani, että nyt se vika löytyi ja päästömittaus on läpihuutojuttu. Ja paskat, Kovalla huudattamisella ja katin lämmittämisellä HC:n sain johonkin 50 tienoille, mutta CO pysyi noin 0,5:ssä. Lisäksi HC nousi heti pian katin lämmittämisen jälkeen ~300:aan, eli jotain parannusta oli tapahtunu, mutta ei riittävästi. Lisäksi tämäkin asentaja kommentoi koneen pyörivän huonosti.
Pitäisikö tämä nyt käsittää niin että kone saa liikaa bensaa tai ei sytytä kunnolla vai voiko olla peräti jotain venttiili tai muuta mekaanista vikaa? Itsellä alkaa ideat loppumaan, joten vinkkejä vian hakuun otetaan mielellään vastaan.. Vielä jotain tarkistuksia sytytys ja bensapuolelle vai ohivuotomittausta tai jotain...?
Kiitokset avuista jo etukäteen!
Aluksi menin suoraan talven seisonnan jälkeen tarjoamaan autoaa leimalle, mutta ei mennyt päästöjen osalta läpi kun Co pyöri 0,5:n (sallittu maks. 0,3) kieppeillä ja HC ~700 (sallittu maks. 100)
Sen jälkeen tuli vaihdettua ilmansuodatin, polttoaineensuodatin, tulpat (NGK), virranjakajan kansi, pyörijä, toiset suuttimet ja ruiskuboksi sekä kokeiltu toisella immulla ja ruiskun lämpötila-anturi sekä lambda tarkastettu.
Kaiken tämän jälkeen päästöt pyöri edelleen ihan samoissa lukemissa. Korjaamolla sanoivat koneen "pyörivän huonosti" aivan kuin ei sytyttäisi kunnolla. Itse tottunu niin siihen, että eihän nämä satkujen koneet mitään hirmu tasaista tyhjäkäyntiä koskaan käy, joten osannu siihen sen enempää kommentoida...
Pienen pähkäilyn jälkeen päädyin vielä tarkistamaan sytytyksen ja jakoketjun ajoituksen. Jakoketjun jako oli hieman pielessä. Nokka-akselien rattaiden merkkien välissä oli 14 niittiä, kun niitä pitäisi käsittääkseni olla 15. No, sen sain korjattua ja käynti tasaantui ja tyhjäkäynti nousi. Olin jo aivan onnessani, että nyt se vika löytyi ja päästömittaus on läpihuutojuttu. Ja paskat, Kovalla huudattamisella ja katin lämmittämisellä HC:n sain johonkin 50 tienoille, mutta CO pysyi noin 0,5:ssä. Lisäksi HC nousi heti pian katin lämmittämisen jälkeen ~300:aan, eli jotain parannusta oli tapahtunu, mutta ei riittävästi. Lisäksi tämäkin asentaja kommentoi koneen pyörivän huonosti.
Pitäisikö tämä nyt käsittää niin että kone saa liikaa bensaa tai ei sytytä kunnolla vai voiko olla peräti jotain venttiili tai muuta mekaanista vikaa? Itsellä alkaa ideat loppumaan, joten vinkkejä vian hakuun otetaan mielellään vastaan.. Vielä jotain tarkistuksia sytytys ja bensapuolelle vai ohivuotomittausta tai jotain...?
Kiitokset avuista jo etukäteen!
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Onko sulla dumppia kiinni?
Mulla edellisessä T16 Satkussa nosti tuon HC:n ja CO:n kalvosta vuotava dumppi.
Sekoitti ilmeisesti immua liian rikkaalle. Vaihdoin toisen dumpin ja sai sen jälkeen oikeenkin nätit arvot.
Entäs huohotus?
Onko pakosarja tiivis?
Mulla edellisessä T16 Satkussa nosti tuon HC:n ja CO:n kalvosta vuotava dumppi.
Sekoitti ilmeisesti immua liian rikkaalle. Vaihdoin toisen dumpin ja sai sen jälkeen oikeenkin nätit arvot.
Entäs huohotus?
Onko pakosarja tiivis?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
oletko tarkastanut myös tulpanjohtojen kunnon?
nuo arvot 0,5 CO ja 300 HC olisivat ihan kohtuu arvot ilman kattia olevalle autolle, joten voisi luulla, että autostasi on katalysaattori vaurioitunut jos kerran käynti on ollut pielessä aijemmin. palamaton polttoaine rikkoon katin ennen pitkää.
Mittaa pakokaasut ennen katalysaattoria, niin näet puhdistaako se mitään jos lähes samat arvot ennen katalysaattoria niin katti varmasti viallinen.
nuo arvot 0,5 CO ja 300 HC olisivat ihan kohtuu arvot ilman kattia olevalle autolle, joten voisi luulla, että autostasi on katalysaattori vaurioitunut jos kerran käynti on ollut pielessä aijemmin. palamaton polttoaine rikkoon katin ennen pitkää.
Mittaa pakokaasut ennen katalysaattoria, niin näet puhdistaako se mitään jos lähes samat arvot ennen katalysaattoria niin katti varmasti viallinen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Kiitos vinkeistä.
Dumppia ei ole vaan orkkis by-passi. Sen vikaantuminen ei minun käsittääkseni voi noin pahasti päästöihin vaikuttaa ja oireilee eri tavalla muutenkin.
Huohotuksen olen pikaiseen tarkistanut puhaltamalla läpi, mutta pävällä vasta tajusin, että siinä ei pikkuletun takaiskuventtiilin toimintaa näe. Pitää sekin vielä erikseen tarkistaa.
Hmm, pakosarja.. Ei kai sen vuoto tuollaista aiheuta. Korvakuulota putkisto joka tapauksessa on tiivis.
Tulpanjohtojen vastukset on mitattu ja meni täällä jossain foorumilla esillä olleisiin arvoihin. Puolanjohto taisi jäädä mittaamatta, mutta sen vika varmaan vaikuttaisi käyntiin heti reilummin.
Katin kuntoa minäkin olen pähkäilly. Se on joku vuosi sitten vaihdettu tarvikemalli. Muistelisin, että se piti juurikin katsastukseen vaihtaa koska ei päästöistä mennyt läpi. Vaihdon jälkeen oli hyvät arvot, mutta jos kone on koko ajan vähän rikkaalla käynyt, niin kai se on voinut jo väsähtää. Noista tarvikevehkeistä kun ei aina muutenkaan tiedä... Jos nuo kerta olis katittomalle normiarvoja, niin ehkä syyttävä sormi voisi tällä hetkellä osoittaa kattiin.. Harmi ettei itse pysty päästjä mittaamaan, joten se menee vähän yrityksen ja erehdyksen kautta.. Onneks nuo tarvike katit ei nykyään maltaita maksa.
Dumppia ei ole vaan orkkis by-passi. Sen vikaantuminen ei minun käsittääkseni voi noin pahasti päästöihin vaikuttaa ja oireilee eri tavalla muutenkin.
Huohotuksen olen pikaiseen tarkistanut puhaltamalla läpi, mutta pävällä vasta tajusin, että siinä ei pikkuletun takaiskuventtiilin toimintaa näe. Pitää sekin vielä erikseen tarkistaa.
Hmm, pakosarja.. Ei kai sen vuoto tuollaista aiheuta. Korvakuulota putkisto joka tapauksessa on tiivis.
Tulpanjohtojen vastukset on mitattu ja meni täällä jossain foorumilla esillä olleisiin arvoihin. Puolanjohto taisi jäädä mittaamatta, mutta sen vika varmaan vaikuttaisi käyntiin heti reilummin.
Katin kuntoa minäkin olen pähkäilly. Se on joku vuosi sitten vaihdettu tarvikemalli. Muistelisin, että se piti juurikin katsastukseen vaihtaa koska ei päästöistä mennyt läpi. Vaihdon jälkeen oli hyvät arvot, mutta jos kone on koko ajan vähän rikkaalla käynyt, niin kai se on voinut jo väsähtää. Noista tarvikevehkeistä kun ei aina muutenkaan tiedä... Jos nuo kerta olis katittomalle normiarvoja, niin ehkä syyttävä sormi voisi tällä hetkellä osoittaa kattiin.. Harmi ettei itse pysty päästjä mittaamaan, joten se menee vähän yrityksen ja erehdyksen kautta.. Onneks nuo tarvike katit ei nykyään maltaita maksa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Jäin ihmettelemään, noinkohan tuo on vähäpäästöinen, onko kori ollut alkujaan vähäpäästöinen?JuHem kirjoitti: Potilas on siis vm-91 matalapaineturbon tekniikalla (Lucas-ruiskulla) varustettu ja siksi vähäpäästöinen, vaikka itse auto onkin -88.
Ei se tee autosta vähäpäästöistä vaikka sinne sellainen tekniikka on vaihdettu.
Toki katti pitää olla kun on kun kori on uudempi kuin 1.7.1987 ja on tekniikka vaihdettu.
Tällä on saatu osoitettua ettei päästöt ylitä ei vähäpäästöisen arvoja kun ei ole ollut muuta tapaa selvittää päästöjä.
Mittauksessa käytetään silti ei vähäpäästöisen arvoja.
5240
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Niin eikös tämä kuitenkin mitata korin vuosimallin päästövaatimusten mukaisesti?
Eli käytännössä kai tuo pitäisi mennä läpi?
Ei kun pullo masinolia tankkiin , varsinkin jos tankki vähissä niin voi tulla sopiva parannus arvoihin. Yksi on ottaa ilmanputsari pois katsastusmittaukseen. Toisaalta seissyt polttoainekkin voi vaikuttaa omalta osalta käyntiin. Nykypolttoaine menee kait jo kuukaudessa pilalle. Eli voi olla ykkös syy jos kuukausia vanhat polttoaineet . Lisäksi ajo kunnolla lämpimäksi ennen mittausta, katti kuuma niin pitäs toimia kunnolla. Yks mikä voi aiheuttaa sytytysongelmiakin on heikko lataus, tai heikko akku . Yks mikä myös kannattaa putsata on tuo tyhjäkäyntiventtiili , aika moneen käyntiongelmaan sekin auttanut. Melko pienistä tuo ongelma varmaan johtuu , koska arvot noinkin matalalla.
Eli käytännössä kai tuo pitäisi mennä läpi?
Ei kun pullo masinolia tankkiin , varsinkin jos tankki vähissä niin voi tulla sopiva parannus arvoihin. Yksi on ottaa ilmanputsari pois katsastusmittaukseen. Toisaalta seissyt polttoainekkin voi vaikuttaa omalta osalta käyntiin. Nykypolttoaine menee kait jo kuukaudessa pilalle. Eli voi olla ykkös syy jos kuukausia vanhat polttoaineet . Lisäksi ajo kunnolla lämpimäksi ennen mittausta, katti kuuma niin pitäs toimia kunnolla. Yks mikä voi aiheuttaa sytytysongelmiakin on heikko lataus, tai heikko akku . Yks mikä myös kannattaa putsata on tuo tyhjäkäyntiventtiili , aika moneen käyntiongelmaan sekin auttanut. Melko pienistä tuo ongelma varmaan johtuu , koska arvot noinkin matalalla.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Menee nyt kysymyksen ohi.Nroto kirjoitti: Ei se tee autosta vähäpäästöistä vaikka sinne sellainen tekniikka on vaihdettu.
Toki katti pitää olla kun on kun kori on uudempi kuin 1.7.1987 ja on tekniikka vaihdettu.
Tällä on saatu osoitettua ettei päästöt ylitä ei vähäpäästöisen arvoja kun ei ole ollut muuta tapaa selvittää päästöjä.
Mittauksessa käytetään silti ei vähäpäästöisen arvoja.
Ei meillä tarvinnut kattia asentaa, vaikka kori on -88 mallinen. Tekniikka on T16 -89 -mallisesta autosta. Kaikki muutokset ovat otteessa ja kertaalleen on katsastettukin sen jälkeen. Minäkin luulin, että katti tarvitaan, mutta ei kuulemma tarvitse, kun ko. mallia on ollut saatavissa tuohon aikaan ilman kattia. Uskoimme konttorin johtajaa.

Muutenkin koko muutoskatsastus oli projektin helpoin homma.
meillä taas oli ongelmana liian pienet CO arvot eli katittomassa oli luokkaa 0,9 ja hyvä olisi luokkaa 1,5 - 2. IMMua epäilemme, kun sen säätely ei vaikuttanut mihinkään. Toisen IMMun tarjoamia arvoja ei ole vielä mitattu.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin

Pitää paikkansa tuo että jos on osoittaa vaihdettavan moottorin täyttävän samat normit kuin korin, ei tarvita kattia.
(puhutaan siis 1.7.1987-31.12.1991 rekisteryistä ajoneuvoista ja ei lue vähäpäästöinen yms otteessa)
5240
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Hoidetaas off topic eka alta pois...
Eli kyllä tuo oikeasti on ATJ:hin vähäpäästöiseksi merkattu. Jälkikäteen harmittanu kun en ruvennut siitä kinaamaan sen enempää muutoskatsastuksessa. Omakin maalaisjärki sanoo, että kori se on joka määrittelee mitä päästönormeja vaaditaan, mutta taisi sillä inssillä silloin monta vuotta sitten jotain perusteluja asialle olla. En enään vain muista mitä... Vielä enemmän ot:na pitää kertoa toinenkin ihmeellisyys muutoskatsastuksessa. Inssi punnitsi akselimassat ja sen verran massat mukamas oli noussu kasi tappiseen kaasarikoneeseen verrattuna, että takapenkiltä "poistui" keskimmäinen istumapaikka. Ei enää kantavuus riittänyt. Jostain syystä rekisteriotteessa kokonaismassaksi on merkattu 1620kg, kun tuossa minun -92 satkussakin on muistaakseni ~1800kg. Nyt otteessa siis lukee istumapaikkojen lukumääräksi neljä... Turvavyötä en kuitenkaan ole jaksanu pois ottaa ja tulevaisuudessa on vain hyvä kun virallinen kokonaismassa on pienempi, tulee pienemmät verotkin
Ja sitten asiaan...
Vanhaa polttoainetta inssikin ekalla yrityksellä ehdotteli syypääksi (oli jostain viime kesältä..) Ei kuitenkaan uuden tankkaus ja huolto-osien vaihto vaikuttanu yhtään arvoihin.
Tänään sain laitettua uuden Motonetin tarvike katin paikoilleen. Kävin lisäksi kokeilumielessä tankkaamassa pikku blandiksen tankkiin, eli 5litraa etanolia ja 15 litraa normi 95 bensaa. Heti alkoi pakokaasu haisemaan erilaiselle! Pikku lämmittelyjen jälkeen korjaamolla arvoiksi saatiin: tyhjäkäynnillä CO 0,01% ja HC 45ppm, kierroksilla 0,01% ja HC 22ppm. Eli varsin hyvät arvot vaikka edelleenkin korjaaja käynnistä kommentoi ja edelleen se on mun mielestä normaali satkun käynti..
Katsastus vähän tympäisi kun kuukauden korjausaika oli mennyt umpeen ja joutui koko homman uudestaan tekemään ja luonnollisesti maksamaan sen mukaan. Onneksi Kuopion hinnat aika halvat ja siitä köyhtyi vain 29e. Jännäksi homma meni siinä vaiheessa kun inssi huomasi korjaamon lapussa olevan väärän rekkarin. Oli asentaja vissiin kiireissään menny pari kirjainta laittamaan väärin. No, katsuri lykkäsi anturin putkeen ja minä jännitin vieressä. Suotta onneksi, koska arvoiksi tuli aivan pikkuisella lämmittelyllä CO 0,08, HC 88 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 0,26 ja 54. Ei huippuarvoja, mutta heittämällä läpi kuitenkin
Seuraavaksi satku pääsee kunnon tulikokeeseen pitkän tauon jälkeen. Tänään vielä 450km ajo edessä. Tuntui tuolla viinasekoituksella toimivan vielä oikein hyvin, joten taidan ennen lähtöä tankata lisää...
Eli kyllä tuo oikeasti on ATJ:hin vähäpäästöiseksi merkattu. Jälkikäteen harmittanu kun en ruvennut siitä kinaamaan sen enempää muutoskatsastuksessa. Omakin maalaisjärki sanoo, että kori se on joka määrittelee mitä päästönormeja vaaditaan, mutta taisi sillä inssillä silloin monta vuotta sitten jotain perusteluja asialle olla. En enään vain muista mitä... Vielä enemmän ot:na pitää kertoa toinenkin ihmeellisyys muutoskatsastuksessa. Inssi punnitsi akselimassat ja sen verran massat mukamas oli noussu kasi tappiseen kaasarikoneeseen verrattuna, että takapenkiltä "poistui" keskimmäinen istumapaikka. Ei enää kantavuus riittänyt. Jostain syystä rekisteriotteessa kokonaismassaksi on merkattu 1620kg, kun tuossa minun -92 satkussakin on muistaakseni ~1800kg. Nyt otteessa siis lukee istumapaikkojen lukumääräksi neljä... Turvavyötä en kuitenkaan ole jaksanu pois ottaa ja tulevaisuudessa on vain hyvä kun virallinen kokonaismassa on pienempi, tulee pienemmät verotkin

Ja sitten asiaan...
Vanhaa polttoainetta inssikin ekalla yrityksellä ehdotteli syypääksi (oli jostain viime kesältä..) Ei kuitenkaan uuden tankkaus ja huolto-osien vaihto vaikuttanu yhtään arvoihin.
Tänään sain laitettua uuden Motonetin tarvike katin paikoilleen. Kävin lisäksi kokeilumielessä tankkaamassa pikku blandiksen tankkiin, eli 5litraa etanolia ja 15 litraa normi 95 bensaa. Heti alkoi pakokaasu haisemaan erilaiselle! Pikku lämmittelyjen jälkeen korjaamolla arvoiksi saatiin: tyhjäkäynnillä CO 0,01% ja HC 45ppm, kierroksilla 0,01% ja HC 22ppm. Eli varsin hyvät arvot vaikka edelleenkin korjaaja käynnistä kommentoi ja edelleen se on mun mielestä normaali satkun käynti..
Katsastus vähän tympäisi kun kuukauden korjausaika oli mennyt umpeen ja joutui koko homman uudestaan tekemään ja luonnollisesti maksamaan sen mukaan. Onneksi Kuopion hinnat aika halvat ja siitä köyhtyi vain 29e. Jännäksi homma meni siinä vaiheessa kun inssi huomasi korjaamon lapussa olevan väärän rekkarin. Oli asentaja vissiin kiireissään menny pari kirjainta laittamaan väärin. No, katsuri lykkäsi anturin putkeen ja minä jännitin vieressä. Suotta onneksi, koska arvoiksi tuli aivan pikkuisella lämmittelyllä CO 0,08, HC 88 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 0,26 ja 54. Ei huippuarvoja, mutta heittämällä läpi kuitenkin

Seuraavaksi satku pääsee kunnon tulikokeeseen pitkän tauon jälkeen. Tänään vielä 450km ajo edessä. Tuntui tuolla viinasekoituksella toimivan vielä oikein hyvin, joten taidan ennen lähtöä tankata lisää...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Ahaa vai sellainen tarina taustalla, varmastikkin tuon saisi muutettua otteeseen mutta maksaako vaivan. Kuitenkin ottavat muutoskatsastuksen hinnan ja saattavat huomata korjata massat.
Onnea lemasta tai siis uudesta otteesta.
Onnea lemasta tai siis uudesta otteesta.
5240
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Juu, pääasia, että leima tuli ja ajot jatkuvat. 

# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
katsoitko muuten sytytyksenajoituksen kohdalleen, sen jälkeen kun muutit nokkapyörien ajoitusta?.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Noiden kokonaispainojen lukemat on muuttuneet joskus mullakin jossain autossa, vaikka ihan normi katsastus tehtiin. En tajua liekö siellä joku ohjelmisto vika tietokannassa . Yllättäen joskus ihmeteltiin kun A Corsassa oli merkittynä 500kg kantavuus ja jossain isommassa autossa vain 375 kg. Isällä taas oli Volvossa tippunut vedettävän kärryn paino katsastuksessa . Samantyylisiä juttuja kuulunut aika monta sen jälkeen kun alettiin tulostaa katsastuksessa uusia rekisteriotteita. Omassa kanssa ei lue enää vähäpäästöistä , vaikka kait se silti pitäis jossain Trafilla näkyä. Aiemmin se oli selkeästi näkyvissä . Hyvä jos asia tuli kuntoon , vaikka työläs operaatio pikkujuttujen takia . Aikanaan Lagunassa meni päästöt yllättävän lähelle , vain hc tais olla liikaa. Tarkistus osoitti että katin sisus oli palanut pois . Syypäänä jakajan kansi ja pyörin , jotka ajettu ihan finaaliin->palamatonta bensaa kattiin . Uusimalla katin arvot parani ihan uuden arvoihin . Ei kun onnea matkaan , toivotaan että toimii hyvin!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: HC ja CO päästöt ei mene millään oikeisiin arvoihin
Kiitoksia kaikille.
Hyvä huomio Antilta tuo sytytyksenajoitus. En huomannut tarkistaa. Pitää hoitaa sekin kuntoon.
Saabi meni toimi mukavasti eilen ja matka sujui hyvin vaikka keli olikin melko karu. Tampereella seisoi autoja motarilla kuin raatteen tiellä, mutta eivät onneksi omaa matkaa hidastaneet. Aurauksen puute hidasti senkin edestä. Välillä oli motarikin kuin pahainen peltotie. Yhdet urat vain meni kinosten keskellä.
Ennen lähtöä tankkasin niin että täyteen tankilliseen tuli 20l etanolia. Normiajossa en huomannut mitään eroa eikä kulutuskaan ainakaan mitenkään dramaattisesti noussut. Ainoa että täyskaasukiihdytyksissä alkoi kauhea nykiminen. Aikaisemmin muutaman kerran sitä puhtaalla bensalla teki, mutta silloin oletin sen olevan vain fuelcuttia. Sehän muistaakseni 0,6barissa on vakio matalapaineen ecussa. Nyt teki kuitenkin jo selvästi aikaisemmin sitä, joten jostain muusta se johtuu. Loppuneeko vain soppa kesken... Pitää ainakin ensiapuna ahtoja laskea sieltä 0,6:n tienoilta alemmaksi ettei heti koko kone kilahda.
Hyvä huomio Antilta tuo sytytyksenajoitus. En huomannut tarkistaa. Pitää hoitaa sekin kuntoon.
Saabi meni toimi mukavasti eilen ja matka sujui hyvin vaikka keli olikin melko karu. Tampereella seisoi autoja motarilla kuin raatteen tiellä, mutta eivät onneksi omaa matkaa hidastaneet. Aurauksen puute hidasti senkin edestä. Välillä oli motarikin kuin pahainen peltotie. Yhdet urat vain meni kinosten keskellä.
Ennen lähtöä tankkasin niin että täyteen tankilliseen tuli 20l etanolia. Normiajossa en huomannut mitään eroa eikä kulutuskaan ainakaan mitenkään dramaattisesti noussut. Ainoa että täyskaasukiihdytyksissä alkoi kauhea nykiminen. Aikaisemmin muutaman kerran sitä puhtaalla bensalla teki, mutta silloin oletin sen olevan vain fuelcuttia. Sehän muistaakseni 0,6barissa on vakio matalapaineen ecussa. Nyt teki kuitenkin jo selvästi aikaisemmin sitä, joten jostain muusta se johtuu. Loppuneeko vain soppa kesken... Pitää ainakin ensiapuna ahtoja laskea sieltä 0,6:n tienoilta alemmaksi ettei heti koko kone kilahda.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938