99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Kävi tässä mielessä idea että ostaisi tupliksen ja siihen tökkäisi megasquirtin ja turbon ja rakentelisi ulkoisesti orkkisturboa suht vastaavaksi. Miten onnistuu muutoskatsastus ja paljonko mahtaa kustantaa? Luulisi menevän helposti kun tietääkseni jarrut ja perusrakenne alustassa ja korissa on sama. Eikös ainakin käyttäjä mertmi tai jotain sinnepäin tuon kombitupliksen turbottanut?
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tuolla ainakin yksi aika kattava kertomus moisesta projektista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=106502
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=106502
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Itellä oli 900:n kone vakiona ja vakiolla ruiskulla. Paperit tekniikoiden eroista tarvitsee. Jarrut katsari katsoi jostakin örumin varaosaluettelosta. Totesi että on samat osat jarruissa. Lisäksi oli 99:n ja 900:n korjaamokirjoista tekninen osa 0 mukana. Siitä katsottiin vaihteiston ja moottorien tiedot. Lisäksi piti olla kauppakirjat moottorista ja lisätietona luovuttaja-auton rekisteritiedot. Jos laitat megasquirt-ruiskun tuohon ja katastaja tietää sen, niin joudut käyttämään auton dynossa tehomittauksessa. Kannattaa käydä juttelemassa konttorilla. Silleen miekin homman aloitin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Minkälainen homma oli ympata satkun ruisku sellaisenaan eli miten ruiskun ohjaus sitten pelittää ja millä muutoksilla sähköjen puolesta? Voisin veikata että vaikka joutuu dynottamaan niin megasquirtilla simppelimpi duuni? Ja varmasti säätelymahdollisuudet aivan eri luokkaa megasquirtilla.
Kovasti olen 99 turboa aina halunnu ja nyt olisi tämmönen "low budget" mahdollisuus niin täytyyhän tätä viedä eteenpäin. Ainakin aitoa huomattavasti halvempi.
Kovasti olen 99 turboa aina halunnu ja nyt olisi tämmönen "low budget" mahdollisuus niin täytyyhän tätä viedä eteenpäin. Ainakin aitoa huomattavasti halvempi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jos haluat selvitä ilman dynoa, on uuden tekniikan oltava 100% samanlainen kuin siinä mistä se on otettu. Etenkin turbovehkeissä kaikki tekniikkamuutokset rinnastetaan laajaan muutoskatsastukseen (tekniikanvaihto=dynolaput+päästöt). Vaaditaanko tuota käytännössä konttorilla on asia erikseen.
Jos pystyt "siirtämään" tekniikan satkusta tuplikseen, ei pitäisi olla paha homma. Luulisi satkun johtosarjoissa riittävän pituus ja muutenkin valtaosa palikoista käy suoraan. Itsekin miettinyt samaa konversiota, suurin yksittäinen tekijä (jos haluaa pysytellä likimainkaan orkkisosissa) on pa-pumpun laittaminen 99:n tankkiin(ellei ole ruisku jo valmiiksi)...
En tiedä kannattaako 8-tappista käydä turbottamaan, (tietysti keskustelun aihe kuten paikkakin taitanee olla kannattavuusrajan ulkopuolella) jos tietotaito/resurssit riittää niin istuta ihmeessä 16v-pannu pellin alle. Hiemanhan tuossa saattaa joutua peltiä vääntämään, mutta hyvin tehtynä on varmasti sen arvoista.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Jarrut/alusta ei tuota ongelmia kunhan saat sen todistettua (varaosakirjat, korjausoppaat, joku tehtaan lappu yms.), taisihan siinä "virallisessa" lapussa jossa on tehorajat yms, (laittakee linkki), olla jotain mainintaa jpalojen/iskarien specseistä, mutta kukas hitto sitä ilman kunnon alustaa muutenkaan tuommoiseen leikkiin lähtee.
Saahan sen 8-naulasenkin turbotettua, mutta en näe järkeä edes yrittää 100% orkkisosilla, eli kjetti helevettiin ja ruuttaa tilalle, imusarjaa ei tosin taida löytyä vakiona käypäistä (?). Rullillahan sitä pittää käydä mutta tuommoisessa konversiossa lienee kuitenkin loppupelissä vaan pisara meressä...?
Kuten Mertmi sanoi, käy kysymässä konttorilta niin ei tarvitse arpoa...
Jos pystyt "siirtämään" tekniikan satkusta tuplikseen, ei pitäisi olla paha homma. Luulisi satkun johtosarjoissa riittävän pituus ja muutenkin valtaosa palikoista käy suoraan. Itsekin miettinyt samaa konversiota, suurin yksittäinen tekijä (jos haluaa pysytellä likimainkaan orkkisosissa) on pa-pumpun laittaminen 99:n tankkiin(ellei ole ruisku jo valmiiksi)...
En tiedä kannattaako 8-tappista käydä turbottamaan, (tietysti keskustelun aihe kuten paikkakin taitanee olla kannattavuusrajan ulkopuolella) jos tietotaito/resurssit riittää niin istuta ihmeessä 16v-pannu pellin alle. Hiemanhan tuossa saattaa joutua peltiä vääntämään, mutta hyvin tehtynä on varmasti sen arvoista.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Jarrut/alusta ei tuota ongelmia kunhan saat sen todistettua (varaosakirjat, korjausoppaat, joku tehtaan lappu yms.), taisihan siinä "virallisessa" lapussa jossa on tehorajat yms, (laittakee linkki), olla jotain mainintaa jpalojen/iskarien specseistä, mutta kukas hitto sitä ilman kunnon alustaa muutenkaan tuommoiseen leikkiin lähtee.
Saahan sen 8-naulasenkin turbotettua, mutta en näe järkeä edes yrittää 100% orkkisosilla, eli kjetti helevettiin ja ruuttaa tilalle, imusarjaa ei tosin taida löytyä vakiona käypäistä (?). Rullillahan sitä pittää käydä mutta tuommoisessa konversiossa lienee kuitenkin loppupelissä vaan pisara meressä...?
Kuten Mertmi sanoi, käy kysymässä konttorilta niin ei tarvitse arpoa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jeps, kiitokset vastauksista täytyypi käydä pyörähtämässä konttorillapäin kuhan noppa on siinä kunnossa ettei rahaa tartte laittaa ja voi alkaa tätä mahdollisesti joskus suunnittelemaan. Ja kyllä silti ajattelin tuon 8 naulasen turbottamista Niitä kun ei ole kauhean moni tehnyt.
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jos kahdeksantappisen haluaa tehdä, niin vissiin ei satkuakaan ole 8-venttiilisenä ja ahdettuna saanut elektronisella ruiskulla, jolloin sellaista haluttaessa taitaa olla tee-se-itse joka tapauksessa? Ja jos Saabin omia vermeitä, joissa karttojen muutos mahdollisuus, ajattelee, niin taitaa kaikki Trionicit vaatia 16-tappisen, kun taitaa olla aika mahdoton homma istuttaa sytkäkasettia 8-venttiiliseen.
16-venttiiliseen taitaisi saada huomattavasti helpommalla peruspalikat elektroniselle ruiskulle, riippumatta siitä suunniteleeko Megaa vai jotain "orggiksempaa", alkaen kaikista mahdollisista antureista ja muusta. Ja budjetin kannalta tuolla tuskin olisi ainakaan kallistavaa vaikutusta, kun esim. tonnareista saisi paljon käyttistä hilpettä.
16-venttiiliseen taitaisi saada huomattavasti helpommalla peruspalikat elektroniselle ruiskulle, riippumatta siitä suunniteleeko Megaa vai jotain "orggiksempaa", alkaen kaikista mahdollisista antureista ja muusta. Ja budjetin kannalta tuolla tuskin olisi ainakaan kallistavaa vaikutusta, kun esim. tonnareista saisi paljon käyttistä hilpettä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Ideana oli ostaa ainakin netin kautta saatava megan rakennussarja 8 tappiseen koneeseen ja sitten vielä se turbo kaveriksi. Saa nyt nähä mihin suuntaan homma kehittyy kun suunnittelee, eipä vielä ole autoakaan mistä rakentaa. Noppaa en lähde "pilaamaan"
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tähän kandee sitten varata S tai olikohan katillinen automaatti (muistaakseni jossain versiossa on 160hv pannu). Meinaan oletusarvoisesti T16 -pannussa on 175hv ja tupliksen tehoraja on 174hv. Tätä kirottua heppaa on puitu sekä voorumilla että postilistalla aika-ajoin viimeiset kymmenen vuotta.lordofgreed kirjoitti:jos tietotaito/resurssit riittää niin istuta ihmeessä 16v-pannu pellin alle.
Jep. Imusarjaa, suutintukkia yms pikkuseikkoja voi saada miettiä hetkosen. D-jetin hilppeitä ovat tiettävästi jotkut käyttäneet, mutta nekään ei kasva puissa.Jatra kirjoitti:Jos kahdeksantappisen haluaa tehdä, niin vissiin ei satkuakaan ole 8-venttiilisenä ja ahdettuna saanut elektronisella ruiskulla, jolloin sellaista haluttaessa taitaa olla tee-se-itse joka tapauksessa?
I disagree, tuo on meinaan Ruotsissa ainakin yhteen autoon tehty . DI-kasetti oli "väärinpäin" kiinni jossain siinä etusisäloksun tienoossa ja siitä piuhoilla tulpille. Sitä en tiiä, että mistä sopivat tulpan "jatkopiuhat" oli saatu haalittua tai teetettyä.Jatra kirjoitti:Ja jos Saabin omia vermeitä, joissa karttojen muutos mahdollisuus, ajattelee, niin taitaa kaikki Trionicit vaatia 16-tappisen, kun taitaa olla aika mahdoton homma istuttaa sytkäkasettia 8-venttiiliseen.
Kärkkäiselle onnea projektiin! Kaikki on tehtävissä eikä missään määrin mahdotonta, kuten mm. Mertmin vastaava 99 todistaa. Eli ei muuta ku hommiin vaan niin siitähän se lähtee. Dynotusvaadettakaan ei kannata pelätä, se ei kovin kummoinen rasti ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Kyllä ite suosittelisin mätäkorista 900S:ää tekniikan luovuttajaksi. Siinä olis lähtökohtaisesti paperit tehojen puolesta kunnossa ja kuitenkin tekniikka on jo 16-venttiilinen sähköruiskulla. Katalysaattori pitää tietysti olla putkistossa, mutta ei sen tarvitse käytännössä toimia, koska auton kuuluu täyttää vuosikatsastuksen pakokaasutestissä edelleenkin kopan mukaiset vaatimukset. Etuna tietenkin kaikkien osien löytyminen. Ite haalin osat sieltä sun täältä ja olis ollu paljon helpompaa purkaa kokonaisesta autosta tarvittavat kilkkeet. (Omassa autossa on 8-tappitekniikka, koska 2005 oli vielä aikapaljon kalliimpia nuo tommoset 16-tappiset turbosatkut, vaikka ne olis ollu rusinaksi ajettuja.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Joo no kunhan tämä projekti saadaan toivottavasti tulille niin sitten ihmetellään miten on mahdollista toteuttaa mutta auttaa jo paljon saada tännekkin eri vaihtoehtoja!
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
No juu, varmasti pystyy mitä vaan tekemään, jos ei työtä pelkää. Itelle oli alottelijana oikee ratkasu rakentaa valmiista varaosa-autosta, kun joka ainoo tarvittava hilpe oli suoraa sopivaa kohdeautoon - toi ei tietenkään satkusta tuplikseen oo ihan niin yksinkertasta, mutta aika paljon taitaa olla bolt-on henkistä duunia tollakin systeemillä. Mutta toki aina saa omaperäsemmän, jos ei tyydy valmiiseen ratkasuun, mutta ongelmiakin saattaa olla enemmän. Varmaan omasta tietotaidosta ja seikkailuhengestä eniten kiinni, millaseen projektiin haluu ryhtyä. Mut lähtökohtasesti en kaheksanventtiilisessä näkis muuta etua kun että ehkä harvinaisempi jälkiasennuskonstruktio ja lähempänä orggista, muuten on speksit kyllä 16-tappisen eduksi.aero kirjoitti:I disagree, tuo on meinaan Ruotsissa ainakin yhteen autoon tehty . DI-kasetti oli "väärinpäin" kiinni jossain siinä etusisäloksun tienoossa ja siitä piuhoilla tulpille. Sitä en tiiä, että mistä sopivat tulpan "jatkopiuhat" oli saatu haalittua tai teetettyä.Jatra kirjoitti:Ja jos Saabin omia vermeitä, joissa karttojen muutos mahdollisuus, ajattelee, niin taitaa kaikki Trionicit vaatia 16-tappisen, kun taitaa olla aika mahdoton homma istuttaa sytkäkasettia 8-venttiiliseen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Ässän paperit sinänsä huonot, että cooleria ei saa otteeseen. Jossei sitten käy niin, että menee ässänä leimalle coolerin kanssa, ja katsuri toteaa että tämähän on 160hp malli, eikä ässä.
Uusin räpellykseni onkin sitten dynottu sopivasti 125kw. Siinä on di/apc sytty ja lh2.2. Ja sähköt oli minusta aika simppelit. Suunnitelmissa siintää Trionic.
Mulla on aika hyvä paperikasa tohon muutoskatsastukseen, toivottavasti vielä tallessa. Saabin varaosakirjoista sekä filmeiltä koottu setti jolla saa katsastussedän tyytyväiseksi.
Uusin räpellykseni onkin sitten dynottu sopivasti 125kw. Siinä on di/apc sytty ja lh2.2. Ja sähköt oli minusta aika simppelit. Suunnitelmissa siintää Trionic.
Mulla on aika hyvä paperikasa tohon muutoskatsastukseen, toivottavasti vielä tallessa. Saabin varaosakirjoista sekä filmeiltä koottu setti jolla saa katsastussedän tyytyväiseksi.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
eipä tuo kuulerin lisäys ässan tekniikkaan tarvitse kuin lapun tehoista, tämä siis jos kori on ei vähäpäästöinen ja sen tyhjän katin putkeen
5240
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tuosta ainakaan minä en ole ihan samaa mieltä, mutta sepä siitä.kärkkäinen kirjoitti:Luulisi menevän helposti kun tietääkseni jarrut ja perusrakenne alustassa ja korissa on sama.
Sen kyllä haluaisin sanoa että tuollaisella ei sitten kannata mennä ainakaan mutkaiselle soratielle kovin lujaa ajelemaan.