99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

En nyt tietenkään aivan identtistä meinannut tolla kommentilla ja tottakai alustakin kokisi muutoksia jäykempään suuntaan, mutta kuten mertmi sanoi jarrut ovat samanlaiset. Mitäs muita eroavaisuuksia sieltä sitten löytyy?
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Juu, no tuota alustan jäykkyyttä nyt lähinnä tarkoitin, 99 turbossa on muistaakseni ollut myös kallistuksenvakaaja ja siis muutenkin jäykempi alusta kuin normi 99:ssä. Jostakin on myös jäänyt mulle käsitys että jarrutkin olisivat olleet tehokkaammat, mutta mutua kuitenkin tämä mun "tieto". :roll:
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Jos sinnepäinkään ymmärsin niin tavoitteena on 8-tappinen sähköruutallinen turbopannu. Suoraanhan tuollaista ei taida löytyä joten menisiköhän tähän suuntaan:

-Jarrut OK, iskarit korkeapainekaasut, (perustuen siihen "maahantuojan lappuun")
-Kallistuksenvakaajia ei taida tarvita mikäli niitä on noissa ollutkaan?
-PA-pumppusysteemi (jos vaparista lähtee niin pumpun mahduttaminen johonkin ja tietysti sähköt) ja imusarja menee uusiksi, noista imusarjan joutuu "tekemään" tai muokkaamaan rajusti
- Ruutta vaatii tietysti johtosarjan väsäämisen, uudemmista hall-jakajista saanee kierroslukutiedon (?), tosin silloin kyseessä melko karkea ohjaus. TP (kaasupolkimen asentoanturi) vaatinee kanssa jonkunlaista soveltamista, periaatteessa kyllä ohitettavissa jos menee pelkällä MAP:lla
- Rullilla pitää käydä, tuuria vaatii jos meinaa tuollaisen setupin saada leimalle ilman dynolappua
- Ja mikäli tuohon leikkiin lähtee, ei coolerikaan tuota ongelmia (=väkisinkin tarvii tehomittauksen)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ei ainakaan noista papruista jotka mulla on, niin muistaakseni muuta eroa löytynyt kuin iskarit ja jouset. Ohjaus, jarrut yms alusta noin muuten samaa settii.

Edittiä: en oo ihan varma noista jousistakaan. Pitäs virkistää muistia ettimällä ne paprut.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

900turbo3d kirjoitti: Ohjaus, jarrut yms alusta noin muuten samaa settii.
Ohjausvälitys on Turbo 99:ssä nopeampi kuin normaali 99:ssä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olennaisinta on selvittää mitä dokumentteja katsastusviranomainen vaatii. Käytännössä auton pitää vastata alustan ja jarrujen osalta vertailuautoa. Jarrut saavat tietenkin olla uudemmasta tai vaikka 900 turbon jarrut. Näin se käytännössä menisi 80-luvun 99:ssä koska jarrulevyt on eri kuin originaalissa 99turbossa, mutta samat kuin 900t -87. Se millä tuo yhdenmukaisuus näytettään toteen katsastusviranomaista tyydyttävällä tavalla voi vaihdella suurestikin eri asemilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Juu, voi olla tänä päivänä katsastajien aika vaikea saada kaikkia tietoja turbo 99:stä hommattua, joten voi olla helppoakin saada tuo katsastus suoritettua .. :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Rakentaa suoraan 108 jakoon ja tonnarin jarrut + bilstein iskarit.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei lainkaan hullumpi juttu päivittää jarruiksi 900 88-93:n jarrut. Tosin se tarkoittaa koko taka-akselin vaihtoa ja edessäkin menee navatkin vaihtoon. Itellekin pikkuhiljaa keräilen nuo osat. Tosin täytyy sanoa vanhan mallin jarrujen puolesta senverran, että taakse kunnostin 2005 satulat tiivistesarjalla ja ne on toiminu oikein hyvin. Levyt ja palat olen sen jälkeen vaihtanut. Etujarruja on joutunut enemmän laittamaan. Lähinnä olen vaihtanut satulaa parempaan käytettyyn, jos on tullut harmeja. Palat ja levyt on menny kerran vaihtoon edessäkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tämä lieneekin jo tuttu?
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif

Tuo on siis Saabin näkemys vaadittavista muutoksista. Suomessa tuo ei päde 90:lle eikä tehot ei saa nousta yli 174 hevosen. Tai saahan ne nousta, mutta sitten joutuukin hakemaan erillislupaa tai muuta epävarmaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja pka »

keskikonsoli kirjoitti: Ohjausvälitys on Turbo 99:ssä nopeampi kuin normaali 99:ssä.
Väitän että on normaali 4,1 kierrosta. Vain EMS:issä on nopeampi ohjaus. GLE:n tehostetut ovat sitten vielä oma lukunsa.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Minulla on myös ikuisuusprojektina 99 T16. Tekniikka on peräisin -85 satkusta.
Esim jarrut ovat samat -84 99:ssä ja -85 900T16:ssa. Jarrupalat pitää vaihtaa 99 turbon originaaleihin, samoin jouset ja iskarit.

Moottori menee läpi muutettuna, eli imunokan vaihdon 900i:n vastaavaan pitäisi pudottaa teho alle sen strategisen 175 hevosvoiman. Dynossa joutuu kuitenkin käymään.

Johtosarjan ruiskulle saa samoin satkusta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

pka kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: Ohjausvälitys on Turbo 99:ssä nopeampi kuin normaali 99:ssä.
Väitän että on normaali 4,1 kierrosta. Vain EMS:issä on nopeampi ohjaus. GLE:n tehostetut ovat sitten vielä oma lukunsa.
Väitä vaan mutta tuolla lukee että 3,4!

http://www.saabhistory.com/2008/08/19/t ... urbo-1978/

Edit: muuten aika useasta lähteestä löytyy että 99Turbo sedan ei ole edes mitoiltaan eikä akseliväliltään aivan samaa kokoa kuin normi 99!
Saab 99 turbo -80
Chassis and Dimensions
Chassis Type 4/5S SAL
Number of Doors 2
Wheelbase 2477 mm (97,5 in)
Front Track 1405 mm (55,3 in)
Rear Track 1430 mm (56,3 in)
Length 4394 mm (173 in)
Width 1689 mm (66,5 in)
Height 1435 mm (56,5 in)


http://eng.motorsporlari.net/car/tech_s ... &make=Saab
Saab 99 Gl -79
Chassis and Dimensions
Chassis Type 4/5S SAL
Number of Doors 2
Wheelbase 2470 mm (97,2 in)
Front Track 1400 mm (55,1 in)
Rear Track 1430 mm (56,3 in)
Length 4420 mm (174 in)
Width 1690 mm (66,5 in)
Height 1440 mm (56,7 in)


http://eng.motorsporlari.net/car/tech_s ... &make=Saab
.. eli, niin kuin joskus olen todennut, nuo ovat kaksi eri autoa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla oli 78 vuoden turbo. Kesän ajelin ja pari vuotta katselin sitä tallissa. Toteaisin noihin netistä löytyviin mitta-asioihin että kirjalliset mitat tulevat aina jostain ja eri julkaisuissa voi olla mittojen pohjana eri tapa ilmaista asia tai mitata.

Käytännössä mun 99 turbossa vuodelta 78 oli edessä ylemmät ja alemmat tukivarret samat ja takana myös alempi tukivarsi ja akselisto täysin sama mitä normi 99'ssä. Mitä mittoihin tulee, niin ovet, kori ja kaikki olisi ollut täysin vaihtokelpoista normi 99 kombin kanssa. Väittäisin auton omistaneena että koriltaan, pyöräntuennaltaan ja akselistoiltaan sama auto mitä vastaavan ikäinen 99 kombi. Erot tulee moottorin ja siihen liittyvän varustelun osalta kuten myös jousten ja iskareiden.

Mulla oli vuoden 91 900S myynnissä ja talliin tuli ostajaehdokas UK:n markkinoille tehdyn valmistenumerokirjasen kanssa, jonka oli julkaissut saab. Kirjasessa luki että S kirjain tarkoittaa 8 venttiilistä turboa ja kaveri kiven kovaan väitti että mun autoon on vaihdettu moottori ja se on alunperin 8 venttiilinen turbo. Koska hänen kirjanen ei tunnistanut sarjanumeroissa vuoden 89 jälkeen ilmennyttä S kirjainta ja kaveri harras saab harrastaja, joten olihan se sitten niin että mun uudessakaupungissa valmistettu matalapaine turbo olikin alunperin 8 venttiilinen turbo vuodelta 91. Kaveri ulos tallista ja uutta ostajaehdokasta sisään..

Vertaa saman vuosimallin 99 turbojen mittoja keskenään, niin huomaat että samaa kaliiberia ovat. (mitat ei ole muuttuneet mihinkään eri vuosimalleissakaan, vaan niiden ilmaisutapa riippuen esitteestä. Millä korkeudella auto seisoo ja kuinka leveät kaarilistat, peilit, renkaat jne.. Itse kori, tuennat ja akselisto samat.)

Ohjausvälitys oli mun 99 turbossa sama kuin vakio 99'ssä samalta vuodelta (78). UK markkinoilla on tätä vuosimallia (78) ollut tehostetulla ohjausvaihteella ja tämän vuoksi UK sivustoilta saattaa löytyä muutakin asiaa joka vähän poikkeaa suomi-ruotsi 99 turboista.
Citroen C5, OG900t16
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Missä mielessä pienelle tehtaalle olisi edes ollut kannattavaa valmistaa erilaisia autoja jotka kuitenkin ovat niin samannäköisiä ettei niitä kukaan erota toisistaan? :lol:

Nuo mittaerot selittyvät vuosimallieroilla ja lähteiden omilla sekoiluilla. Kori pelteineen ja ovineen, akselistot ym. ovat samoja komponentteja samoilta linjoilta sekä turbossa että vaparissa ja samoissa vuosimalleissa.
Vastaa Viestiin