99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Voi v**tu, lehtiartikkeleillako sä nyt sitten käyt väittää, kun ne aiemmin dissasit. Kaise nyt v**tu on alustaltaan erilainen, kun on eri jouset ja iskarit
Joo rakennettiin tarvittava määrä, eri tekniikka, missä puhutaan että eri auton? Ei missään, kun ei ole!
Nyt kun lyödään faktaa pöytään käyt linkkaamaan lehtiartikkeleita, jotka aiemmin luokittelit epäluotettaviksi. MITÄ VITTUA, kysyn minä....
Anteeksi purkaus, mutta v**tu....oon viettäny aika paljon aikaa SAABin (lue: aitoa settiä, ei mitään lehtijuttuja) mikrofilmien ja katalogien parissa juurikin samaisen ongelman parissa.
Jos on lyödä faktaa mulle nenän eteen, niin ok, ehkä sitten on ollut eri auto 99 turbo, mut se ei ole sama 99 turbo mikä on ollut tuotannossa.
Joo rakennettiin tarvittava määrä, eri tekniikka, missä puhutaan että eri auton? Ei missään, kun ei ole!
Nyt kun lyödään faktaa pöytään käyt linkkaamaan lehtiartikkeleita, jotka aiemmin luokittelit epäluotettaviksi. MITÄ VITTUA, kysyn minä....
Anteeksi purkaus, mutta v**tu....oon viettäny aika paljon aikaa SAABin (lue: aitoa settiä, ei mitään lehtijuttuja) mikrofilmien ja katalogien parissa juurikin samaisen ongelman parissa.
Jos on lyödä faktaa mulle nenän eteen, niin ok, ehkä sitten on ollut eri auto 99 turbo, mut se ei ole sama 99 turbo mikä on ollut tuotannossa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tuota joo, siis se edellinen lehtiartikkeli johon kommentoin väitti SAAB tehtaan tietoa vastaan ja siks ihmettelin että joku uskoo ennemmin jotain ulkomaan autolehteä kuin mitä Saabin tehtaan antamaa tietoa?900turbo3d kirjoitti:Voi v**tu, lehtiartikkeleillako sä nyt sitten käyt väittää, kun ne aiemmin dissasit. Kaise nyt v**tu on alustaltaan erilainen, kun on eri jouset ja iskarit
Joo rakennettiin tarvittava määrä, eri tekniikka, missä puhutaan että eri auton? Ei missään, kun ei ole!
Nyt kun lyödään faktaa pöytään käyt linkkaamaan lehtiartikkeleita, jotka aiemmin luokittelit epäluotettaviksi. MITÄ VITTUA, kysyn minä....
Anteeksi purkaus, mutta v**tu....
Toiseksi, ei noissa mun linkeissä kuitenkaan mitään Saabin antamaa faktaa vastaan väitetä, mutta niin kuin tuosta linkittämästäni tekstistä käy ilmi niin tuo turbo 99 sedan on ollut aivan erilainen ajettava kuin normi 99.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Hei, anteeksi keskikonsolille tuohtumukseni.
Jotenkin vaan olin lukevinani että täällä sitkeästi väitetään tuotanto 99 turbo sedanin olevan eri auto kuin normi tuotanto 99. Oon tehny kuitenkin duunia selvittääkseni aidoista dokumenteista sen, että pirssi on sama lukuunottamatta muutamia eroavaisuuksia, niin otti kierroksia, kun se yritetään tyrmätä lehtiartikkeleilla.. Ehkä pitäs välil pitää turpansa kiinni....
Pahoittelen...
Jotenkin vaan olin lukevinani että täällä sitkeästi väitetään tuotanto 99 turbo sedanin olevan eri auto kuin normi tuotanto 99. Oon tehny kuitenkin duunia selvittääkseni aidoista dokumenteista sen, että pirssi on sama lukuunottamatta muutamia eroavaisuuksia, niin otti kierroksia, kun se yritetään tyrmätä lehtiartikkeleilla.. Ehkä pitäs välil pitää turpansa kiinni....
Pahoittelen...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Varmasti onkin erilainen ajettava kuin tavallinen. 99 sai paljon sapiskaa puskemistaipumuksestaan ja puutteellisista ulosjoustoista, joten hyvällä pinnalla nopeassa ajossa paremmin toimiva jousitus ja iskunvaimennus varmaankin antoivat toimittajillekin aihetta kehuihin...mutta siis tämähän ei ollut mikään uutinen, kuten tässä(kin) ketjussa on moneen kertaan todettu.
Mihin tehtaan tietoon tuossa viittaat? Se jenkkiläinen mainosteksti ohjausvälityksestä?
Ja tuo luokitusasia...siis valmistettava riittävä määrä ao. tekniikalla varustettua mallia, jotta ne todelliset kilpayksilöt saadaan lisensoitua? Siis tämähän ei todista mitään muuta kuin että ahdetulla sedan-99:llä haluttiin ajaa rallia. Kyseistä korimallia on siis tehtävä kyseisellä tekniikalla riittävä määrä. Ei se luokitus tuosta mallista vielä mitään mm-rallikilpuria tee. Vai meinaatko, että niissä oli kaaret ja kuppipenkitkin...
Mihin tehtaan tietoon tuossa viittaat? Se jenkkiläinen mainosteksti ohjausvälityksestä?
Ja tuo luokitusasia...siis valmistettava riittävä määrä ao. tekniikalla varustettua mallia, jotta ne todelliset kilpayksilöt saadaan lisensoitua? Siis tämähän ei todista mitään muuta kuin että ahdetulla sedan-99:llä haluttiin ajaa rallia. Kyseistä korimallia on siis tehtävä kyseisellä tekniikalla riittävä määrä. Ei se luokitus tuosta mallista vielä mitään mm-rallikilpuria tee. Vai meinaatko, että niissä oli kaaret ja kuppipenkitkin...
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Saab on luokitellut 99 turbon combi-version ryhmään 4 1.1.1978 ja ryhmään 1 1.10.1978. Näissä luokituksissa ei ole mitään eroja, mutta siihen aikaan esim. sääntöjen sallimat minimipainot olivat 4-ryhmän eduksi huomattavan suuret. Normaalisti ryhmän 1 autosta "kehitettiin" ryhmään 2 kilpaversio. Ryhmän 2 ja 4 virityssäännöt olivat käytännössä samat. Ero ryhmän 4 ja 1 välillä oli autojen valmistusmäärissä. Voidakseen luokitella auton ryhmään 4 niitä piti valmistaa 400 kpl 24 kk aikana, ryhmään 1 piti valmistaa 5000 kpl 12kk aikana.
99 turbo sedan luokitelttiin ryhmään 4 ja 2 1.2.1979. Ryhmän kaksi valmistusmäärät olivat 1000 kpl 12 kk aikana. 99 turbo sedan luokiteltiin ryhmään 1 1.1.1980.
Kaikissa näissä luokkareissa autojen mitat ovat täsmälleen samat ja kaikki muutkin tiedot. Lisäksi oli mahdollista luokitella osia ilman vähimmäistuotantovaatimuksia, jolloin niitä sai käyttää ainoastaan ryhmissä 2/4. Näillä osilla autot "parannettiin" siviiliautoista kilpa-autoiksi. Saab on luokitellut näitä osia turboversioihin ainoastaan jarruihin, tukivarsiin, moottorin kuivasumppuvoitelun sekä ohjaustehostimen. Lisäksi 1-ryhmän säännöt sallivat myös toisen vaihteistovälityksen ja joitakin perävälityksiä, jotka Saab on kaikki luokitellut.
99 sedan on luokiteltu 1.11.1973 ja sen viimeinen "kehityslehti" on tehty 1.3. 1977. Tämän jälkeen Saab siirtyi käyttämään turbo-versioita tehtaan kilpailutoiminnassa. Yksi syy tähän siirtymiseen saattoi olla se, että 1975 säännöt sallivat luokitella todella pienillä tuotantomäärillä esim sylinterikansia. Saab käytti tätä mahdollisuutta ja teki B-moottoriin 16 venttiilisen sylinterikannen kilpakäyttöön. Koska tämä sääntö oli voimassa ainoastaan yhden vuoden, niin ko kannen kehitys pysähtyi ja siviilipuolella oli siirrytty turboihin oli kai luonnollista, että myöskin kilpaosasto siirtyi turbomoottoreiden käyttöön.
Ohjauksista sen verran, että 99 sedaniin on luokiteltu1.11.1973 ohjaus, jonka kierrokset ovat 3 3/4, sen jälkeen on tullut ohjaus 3 1/2
sekä 1.10.1974 4,1 kierrosta ja 1.3.1977 3,43 kierrosta. On huomattava, että 99 sedaniin ei ole luokiteltu koskaan ohjaustehostinta.
99 turbo sedan luokitelttiin ryhmään 4 ja 2 1.2.1979. Ryhmän kaksi valmistusmäärät olivat 1000 kpl 12 kk aikana. 99 turbo sedan luokiteltiin ryhmään 1 1.1.1980.
Kaikissa näissä luokkareissa autojen mitat ovat täsmälleen samat ja kaikki muutkin tiedot. Lisäksi oli mahdollista luokitella osia ilman vähimmäistuotantovaatimuksia, jolloin niitä sai käyttää ainoastaan ryhmissä 2/4. Näillä osilla autot "parannettiin" siviiliautoista kilpa-autoiksi. Saab on luokitellut näitä osia turboversioihin ainoastaan jarruihin, tukivarsiin, moottorin kuivasumppuvoitelun sekä ohjaustehostimen. Lisäksi 1-ryhmän säännöt sallivat myös toisen vaihteistovälityksen ja joitakin perävälityksiä, jotka Saab on kaikki luokitellut.
99 sedan on luokiteltu 1.11.1973 ja sen viimeinen "kehityslehti" on tehty 1.3. 1977. Tämän jälkeen Saab siirtyi käyttämään turbo-versioita tehtaan kilpailutoiminnassa. Yksi syy tähän siirtymiseen saattoi olla se, että 1975 säännöt sallivat luokitella todella pienillä tuotantomäärillä esim sylinterikansia. Saab käytti tätä mahdollisuutta ja teki B-moottoriin 16 venttiilisen sylinterikannen kilpakäyttöön. Koska tämä sääntö oli voimassa ainoastaan yhden vuoden, niin ko kannen kehitys pysähtyi ja siviilipuolella oli siirrytty turboihin oli kai luonnollista, että myöskin kilpaosasto siirtyi turbomoottoreiden käyttöön.
Ohjauksista sen verran, että 99 sedaniin on luokiteltu1.11.1973 ohjaus, jonka kierrokset ovat 3 3/4, sen jälkeen on tullut ohjaus 3 1/2
sekä 1.10.1974 4,1 kierrosta ja 1.3.1977 3,43 kierrosta. On huomattava, että 99 sedaniin ei ole luokiteltu koskaan ohjaustehostinta.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Juu, ei mitään, Saab on aina tunteita herättävä auto (minä myös (vihan)tunteita herättävä tyyppi, sori!).. .900turbo3d kirjoitti:Hei, anteeksi keskikonsolille tuohtumukseni.
Jotenkin vaan olin lukevinani että täällä sitkeästi väitetään tuotanto 99 turbo sedanin olevan eri auto kuin normi tuotanto 99. Oon tehny kuitenkin duunia selvittääkseni aidoista dokumenteista sen, että pirssi on sama lukuunottamatta muutamia eroavaisuuksia, niin otti kierroksia, kun se yritetään tyrmätä lehtiartikkeleilla.. Ehkä pitäs välil pitää turpansa kiinni....
Pahoittelen...
Juu, minähän tuota olen väittänyt että se olisi eri auto kuin normi 99 ja ehkä tuo on ollut liian voimakkaasti ilmaistu ja tietoni/luuloni ovat sitten myös olleet osin vääriä ja puutteelisia. Jos sinä olet tuollaisista lähteistä asiaa tutkinut niin uskottavahan se on. Pahoittelen aiheuttamaani kiihtymystä
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tuolla sivulla on tuo Techical Specification Saab Turbo, 1978 jossa sanotaan tuo ohjausvälitys 3,4 ja siellä alareunassa lukee eittäin pienellä että:smerch kirjoitti:Mihin tehtaan tietoon tuossa viittaat? Se jenkkiläinen mainosteksti ohjausvälityksestä?
"The manufacturer reserves the right to make changes at any time and without notice."
,eli tuo on valmistajan antamaa tietoa tuosta autosta.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Tää oli mahtavaa tietoa, tällaista tietoa olen ootellut noin parikyt vuotta, kiitos paljon!!1770 kirjoitti:Saab on luokitellut 99 turbon combi-version ryhmään 4 1.1.1978 ja ryhmään 1 1.10.1978. Näissä luokituksissa ei ole mitään eroja, mutta siihen aikaan esim. sääntöjen sallimat minimipainot olivat 4-ryhmän eduksi huomattavan suuret. Normaalisti ryhmän 1 autosta "kehitettiin" ryhmään 2 kilpaversio. Ryhmän 2 ja 4 virityssäännöt olivat käytännössä samat. Ero ryhmän 4 ja 1 välillä oli autojen valmistusmäärissä. Voidakseen luokitella auton ryhmään 4 niitä piti valmistaa 400 kpl 24 kk aikana, ryhmään 1 piti valmistaa 5000 kpl 12kk aikana.
99 turbo sedan luokitelttiin ryhmään 4 ja 2 1.2.1979. Ryhmän kaksi valmistusmäärät olivat 1000 kpl 12 kk aikana. 99 turbo sedan luokiteltiin ryhmään 1 1.1.1980.
Kaikissa näissä luokkareissa autojen mitat ovat täsmälleen samat ja kaikki muutkin tiedot. Lisäksi oli mahdollista luokitella osia ilman vähimmäistuotantovaatimuksia, jolloin niitä sai käyttää ainoastaan ryhmissä 2/4. Näillä osilla autot "parannettiin" siviiliautoista kilpa-autoiksi. Saab on luokitellut näitä osia turboversioihin ainoastaan jarruihin, tukivarsiin, moottorin kuivasumppuvoitelun sekä ohjaustehostimen. Lisäksi 1-ryhmän säännöt sallivat myös toisen vaihteistovälityksen ja joitakin perävälityksiä, jotka Saab on kaikki luokitellut.
99 sedan on luokiteltu 1.11.1973 ja sen viimeinen "kehityslehti" on tehty 1.3. 1977. Tämän jälkeen Saab siirtyi käyttämään turbo-versioita tehtaan kilpailutoiminnassa. Yksi syy tähän siirtymiseen saattoi olla se, että 1975 säännöt sallivat luokitella todella pienillä tuotantomäärillä esim sylinterikansia. Saab käytti tätä mahdollisuutta ja teki B-moottoriin 16 venttiilisen sylinterikannen kilpakäyttöön. Koska tämä sääntö oli voimassa ainoastaan yhden vuoden, niin ko kannen kehitys pysähtyi ja siviilipuolella oli siirrytty turboihin oli kai luonnollista, että myöskin kilpaosasto siirtyi turbomoottoreiden käyttöön.
Ohjauksista sen verran, että 99 sedaniin on luokiteltu1.11.1973 ohjaus, jonka kierrokset ovat 3 3/4, sen jälkeen on tullut ohjaus 3 1/2
sekä 1.10.1974 4,1 kierrosta ja 1.3.1977 3,43 kierrosta. On huomattava, että 99 sedaniin ei ole luokiteltu koskaan ohjaustehostinta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jeps, eikös tuo aika selkeästi kerro, että lähtökohta on perus tuotantomalli, mutta siihen on voitu tehdä muutoksia auton saattamiseksi rallipolulle. Eli täysverinen kilpasaaba ei välttämättä ole ollut enään samanlainen kuin tuotantomalli, mutta sitä on MUUTETTU.
Jeps, kiitos ja kuittaus.
Jos jotakuta ketjun mukainen modaus 8v/16v turboksi kuitenkin kiinnostaa, ja on ongelmia konttorilla, voipi ottaa muun yhteyttä, kuten aiemminkin totesin, olen vienyt prosessin läpi ns. vaikeimman kautta. Ja nuo dokumentit oli ainakin ennen muuttoa tallessa, ja saan ne kyllä hankittua, vaikka olisivatkin jonnekkin piiloon mennneet.
Jeps, kiitos ja kuittaus.
Jos jotakuta ketjun mukainen modaus 8v/16v turboksi kuitenkin kiinnostaa, ja on ongelmia konttorilla, voipi ottaa muun yhteyttä, kuten aiemminkin totesin, olen vienyt prosessin läpi ns. vaikeimman kautta. Ja nuo dokumentit oli ainakin ennen muuttoa tallessa, ja saan ne kyllä hankittua, vaikka olisivatkin jonnekkin piiloon mennneet.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S