Pyöränpultit taas tiukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eipä ole koskaan ajossa olleesta saabista jäänyt pultit aukeamatta auton mukana tulleella avaimella. Kestää pirun hyvin paikallaan ja uskaltaa antaa monoa ihan kunnolla, eturenkaita saattanee joutua kääntämään hieman ulospäin että kunnolla tilaa potkaista.
Ristikkoavaimista en tykkää, pirun hankala avata tiukassa olevia pultteja. Useammassa varaosapuljussa ja Biltemassa aikanaan myyty halpa jatkovarsirengasavain oli perseestä, kulma liian kaukana 90-asteesta. Vaatii hyvän hylsyn ja ehjän pultin/mutterin että uskaltaa käyttää voimaa.
Nykyisin käytössä 18v pulttipyssy (Makita), on toistaiseksi auennut. Kiristys vakioavaimella ja kuivana, pellit siihen asti kun narahtaa ja alut "kunhan sinnepäin". On pysynyt ja tarvittaessa auennut.
Jatkovartta/pitempivarsisia vääntimiä käytettäessä sijoittakaa vaikka muutama euro kunnolliseen hylsyyn niin ei tarvitse turhaan kulmia pyöristellä. Tarvittaessa uskaltaa käyttää vähän voimaa/iskua.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Minuteman kirjoitti:Ihan itsestäänselvyytenä momenttiavainhan on ns. tiukka juttu ja periaatteessa sitä käyttäen ei pitäisi olla ihmeteltävää jumittavien pulttien osalta.
Itse ostin momenttiavaimen jo mopoiässä :lol:

Sillä kun on rattaat kirrannu viralliseen momenttiin niin koskaan ei ole tarvinnut hampaat irvessä pultteja aukoa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuli eilen itsekin todettua tämä tiukkuus. Avaimen puolen metrin varren lisäksi piti kaivaa metrinen putki jatkovarreksi. Siltikin sai hyppiä varren päällä, että aukesi.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja haffu »

Lähes aina on saanut ottaa esiin jatkovarren pultteja avatessa. Kiinni onlaitettu sähkökäyttöisellä mopolla ja kokeiltu ristikkoavaimella tiukkuus. Nyt keväällä vasemman etupyörän pultit löystyivät 500km matkalla, joten piti kiristää. Samalla tuli laitettua tervasprayta jokaisen pyörän pultteihin. Tällä kertaa ei kuitenkaan tarvinnut jatkovartta avaamiseen.
Ei siis ole merkitystä omalla kohdallani ollut kiristystavasta, sillä rengasliikkeenkin kiristämät pultitkin saa avata jatkovarren avulla.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Olin jo ehtinyt parin renkaanvaihdon yhteydessä sen verran tottumaan tuohon satkun vaikeustasoon, että olin melko ällikällä lyöty kun vaihdettiin eilen kaverin Poloon renkaat vartissa mitenkään kiirettä pitämättä... Myöhemmin samana päivänä oli vuorossa satku, ja kyllä sai taas kiroilla pulttien kanssa. Pulttien öljyäminen oli jo huomattavasti auttanut (viime vuonna oli vielä paljon paljon hankalampaa) mutta edelleen sai pomppia pulttiavaimen päällä ja pulttien pyöreys ei auttanut hirveästi... Seuraavan vaihdon luultavasti syksyllä saa tehdä rengasliike samalla kun vaihtavat eri kumit vanteille, siiheksi täytyy hankkia uudet pultit.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Uitukki kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Ihan itsestäänselvyytenä momenttiavainhan on ns. tiukka juttu ja periaatteessa sitä käyttäen ei pitäisi olla ihmeteltävää jumittavien pulttien osalta.
Itse ostin momenttiavaimen jo mopoiässä :lol:

Sillä kun on rattaat kirrannu viralliseen momenttiin niin koskaan ei ole tarvinnut hampaat irvessä pultteja aukoa.

Sama homma täällä, momentilla myös peltivanteet vetänyt. keskireiän reunat putsannut pultinkierteiden lisäksi ja pultinkierteisiin kupari- tai tervatahnaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itsellä monesti käynyt nuo tahnanostot mielessä mutta kun ei ole muistanu. Ei ole toistaiseksi ollut ongelmia ilman niitäkään.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Jämerää ettei näissä autopiireissä puhuta noista keraamisista voiteluaineista. Ovat auton huollossa kyllä valtavan hyviä sillä estävät korroosiota, sekä kestävät lämpöäkin tuhannen asteen paremalle puolelle. Esimerkiksi Ceramic 1200:sta tulee suihkittua melkein kaikkiin pultteihin mitä tulee mistään laitteesta irti otettua.

http://www.kenttuotteet.fi/?TuoteSearch ... kanava=web
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mielenkiintoista....

koeajolla oleva tyyppi tulee ... hmm hmm.... joo mie taidan sipaista natorasvaa seuraavaksi...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Jotaki on varusmiehen iltasin tehtävä... jossei muuta niin opettaa isää naimaan :lol:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sbeach92 kirjoitti:Jotaki on varusmiehen iltasin tehtävä... jossei muuta niin opettaa isää naimaan :lol:
ahaa...... voitko kertoa paljonko tollaisella spray purkilla on hintaa... siis normikuluttajalle ei sisäänosto hintaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

nalleolut kirjoitti: ahaa...... voitko kertoa paljonko tollaisella spray purkilla on hintaa... siis normikuluttajalle ei sisäänosto hintaa..
En kyllä tarkkaan tiedä, ei laskua ole minulle asti koskaan näytetty. Mutta kyllä sitä pienyrittäjän poikana on saanut ymmärtää ettei se aivan ilmasta ole, mutta kuitenkin niin halpaa että on kannattanut ostaa ja vieläpä antaa jälkipolvenkin projekteihin käytettäväksi.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja toms »

Normia veneisiin tarkoitettua vedenkestävää rasvaa oon käyttäny pelkissä kierteissä aj kartioihin kevyesti niin ei leikkaa alumiiniin kiinnni. Kuparirasva liian liukasta, tuntuu et kierteet korkkaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olipa helppo operaatio kesärenkaiden vaihto..viime syksynä putsatut pultit ja niihin sivelty natorasva toimi loistavasti. biltema ristikolla aukaisten ei edes hiki tullu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pyöränpultit taas tiukassa

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Aikanaan mopopoikana piirrettiin timpurinkynällä tulpankierteet. Tarttui grafiittia kierteeseen ja ei porsinut kansi. Nykyään teen samoin vanhasta tottumuksesta auton tulpille. Tuskin ainakaan pahentaa.

Kuparitahnaa käytän noihin pyöränpultteihin, mutta toimii siihen tuo lyijykynäkin.

Mulla olisi saatavissa -92 superaerot. Olihan niin, ettei pultteja tarvi vaihtaa, kun on saabin alkup. alut.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vastaa Viestiin