Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No niin viisaat. Tarkoitus oli tohon sigun täyspainetubroon naittaa flextune kohtapian. Mutta kun nää tubrot on hieman herkempiä ton laihialle menon kanssa, niin en haluisia sulattaa mäntiä ja ajattelin laittaa laajakaistalambdan putkeen hieman haistellakseni että missä mennään. Ihmetyksekseni totesin, että pakosarjassa on ennen turboa joku tulppa. Ennenkun rupeen sitä rystyset verillä avaan, niin kysyn raadilta, että on kuvassa [alla] olevan ruuvin alla siis lambdalle sopiva kierre ja jos on, niin onko tuo virtauksen kannalta millainen paikka, että siitä saisi haisteltua oikeinmoisia arvoja.

Kuva

EDIT: tästä viestistä eteenpäin puhun Lucas CU14.1 täyspaineturbosta.
Viimeksi muokannut ahietalahti, Ti Kesä 05, 2012 10:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

taitaa olla helpompi porata reikä ja hitsata mutteri tohon downpipeen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Pakokaasut ovat ennen turboa liian kuumia laajakaista-anturille. Suositeltu paikka oli ainakin innovatessa muistaakseni n. 30cm ahtimen jälkeen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kiitos näistä, ehkä me sitten poraamme tuohon downpipeen röörin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ajatelkaamme, että haluaisin tankata -84 tuplikseen etanolia tuon syntisen kalliin bensiinin sijaan. Minkälaisia muutoksia heti alkuun tulisi tehdä, jotta auto a) lähtisi käyntiin ja b) pysyisi käynnissä?
Noiden ikivanhojen polttoainelinjojen kanssa tulisi varmaan jollain aikavälillä ongelmia, mutta niitähän voi vaihdella ja korjailla sitä mukaa, kun ongelmia ilmenee. Alkuun ajattelin pyöritellä tässä lähipiirissä, jolloin suurempaa katastrofia ei pääse syntymään.
Kyseinen auto siis on kaasarilla varustettu ilman mitään kummoisempia viritelmiä. Niin orkkis ja karvalakki kuin vain voi olla. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten mie kuvittelen ettei itse polttoainelinja oo se ongelma..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Azanovixille:

Polttoainelinja kestää Saabissa etanolia ja jopa metanolia (astettaa pahee myrkky kummille...) vuosimallista 79 eteenpäin. Tästä on ihan TMssä ollut aikanaan juttukin.

Ongelmaksi saattaa tulla polttoainepumpun tuoton riitto, mutta sen näkee sitten. Alkuun suurentaisin kaasarista suutinta (suuttimia) 25% ja lähtisin koittaan sillä. Jenkkifoorumien mukaan sillätavoin pitäis pelata.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Hieno homma. Pahat kielet väittävät, että kaasarin kalvon kanssa saattaisi tulla etanolilla ongelmia. Onko tästä kokemuksia tai tarkempaa tietoa?
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Jos se on saabin oma kalvo, niin ei pitäis tulla. Jaa saahan noita sitten, jos hajoo. Ei oo kallis osa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itelläkin vahvasti ollut mielessä että alkais ajelemaan E85 bensalla noppaa. Mutta vähän tarttis tietoa enemmän tuosta etanoolilöpöstä jos täällä sattuu asiasta tietäviä olemaan. Kuinka helposti nakuttelee ja ymmärsinkö oikein että ainakin periaatteessa edessä olisi vain kaasarin säätöhommia?
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No sehän ei nakuttele. Sen oktaaniluku on muistaakseni 105. Ja kaasarinsäätöhommia on tiedossa, etanolin pienemmän energiasisällön takia sitä tarvitaan suurempi määrä, jotta saadaan sama energia kuin bensasta.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kuulostaapa hyvälle! Mitenkäs tohon kaasariin saa suuttimia vai mahtaakohan pelkkä neulan säätö riittää?
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Tonnaripalstalla on pitkä ja teknisesti perusteellisen oloinen ketju e85:n soveltuvuudesta ja trionicin kyvystä mukautua etanoliin. Ilmeisesti on niin, että trionic tonnarilla voi ajaa e85:lla vaikka satoja kilometreja kun tankkaa käyntilämpöiseen autoon.

Mitenkähän og ässän lucas, toimisiko auto jos ajan moottorilämmöt normaaliksi ja lorautan tyhjähköön tankkiin etanolit? Ajatuksena olisi ajaa satoja kilometreja normaalia maantieajoa (ei siis kovia ahtoja) ja tankata lopuksi bensaa tankki täyteen ilman että moottoria päästää jäähtymään? Siis kaikki tämä ilman että autoon on tehty mitään sytytysennakko, suutin tai moottorinohjausmuutoksia?

t
mikko L
900SA -90,
200 tkm täyteen vapun kunniaksi
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt on Täyspainelucaksessa edellä mainitulla tavalla kytkettynä Flexitune (siis Ecun pinniin 11). Ei se nyt ainakaan vielä pelannut ihan niin kuin olin ajatellut. Mittarin kaverina on Innovaten LC1 laajakaista, jolla koitan saada selkoa mitä tapahtuu.

Jos vähänkin avaa enemmän kaasua niin menee raakasti laih(i)alle. E85:llahan (nyt tankissa veikkaisin olevan noin E75) olisi lambda yhtä vastaisi arvo 9,8. Pintakaasulla kun ajelee sataa niin arvot on siihen noin 10 pintaan, ja yleensäkin paranee kun vauhti kasvaa, mutta jos vähänkin painaa kaasua liikaa niin arvot on luokkaa 16-17, millä kyllä palaa männät varmasti.

Teoriassa vian voi aiheuttaa kummitteleva auton oma ambda-anturi tai ainakin luulen sen olevan viallinen. Bensalla meni törkyrikkaalla koko ajan, tyylin saman luokan arvoilla noin 10 näytti koko ajan. Sitten lopulta CE valo tuli ja pelasti tilanteen ja seos oli likille juuri tuota 14,7, mitä pitäisikin olla. Uusi lambda jo tilattu ja sitten päivitellään tilannetta kun se on saatu paikoilleen.

Tässä muuten hyvää pohdiskelua seossuhteen tiimoilta http://e85forum.com/about631.html
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Männät ei pala E85:lla. Lakkaa syttymästä mennessään liian laihalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin