99:n lämppärin kennon puhdistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

99:n lämppärin kennon puhdistus

Viesti Kirjoittaja tany »

Kuinkas 99:n lämppärin kennostoon pääsee käsiksi? Kuinka se konetilan puolella oleva lämm. laitteen kotelo avautuu? On ilmeisesti sinne kertynyt lehtiä ja mehiläisiä kun ei oikein tule ilmaa vaikka puhallin on täysilläkin.
Aiempi 9 oli tosi lämmin, niin lasilta kuin lattiastakin, nyt lämpö on kuin lehmän henkäys. 13-asteen pakkasella tahtoo jalat jäätyä vaikka lämmöt ja puhallus on täysillä.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Joo, nyt se on purettu ja puhdistettu. Ei ollunna töhkää juuri ollenkaan. Imuroin ja koetin laittaa ne raitisilma-suuttimien kylmäilma aukot tukkoon (summer-winter juttu). Kovin on viileää tuo raitisilma-suuttimista sisään tuleva ilma edelleen. Olisko neuvoa? Eikä hyttikään juuri lämmennyt, vedin vielä sen lämmönsäätöventtiilin ihan tappiin.
Edellinen tuplaysi oli paljon lämpimämpi. Termostaattikin on 92 ettei se siitäkään pitäisi johtua. Lämppärin kenno ja ventiili ovat kyllä polttavan kuumia.

Apuva, kylmä ysi on huono talviauto!!!
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

kylmä ysi?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Kenno kerää töhnää sisäänsä sinne "umpiperään" eli ohjaamon puoleiseen päätyyn ja kierto heikkenee hiljakseen. Olen joskus aikoinani purkanut kennon kun hana aukesi ja kenno tuntui kuumalta. Tuntui, mutta kun ilmaa painoi puhaltimella kennon läpi kenno jäähtyi ja ohjaamoon tuli vain haaleaa ilmaa. Selvimmin kennon kehnouden huomasi vapaalla rullattaessa esim. isossa alamäessä ja tuhjäkäynnillä, silloin tulee vain kylmää kabiiniin. Toiseen "tukkokennoon" laitoin kodin putkimiestä ja konetiskiainetta yöksi ja lämmittelin, melkoiset moskat lähti kennon sisältä ja lämppäristä alkoi tulla lämpimämpää kuin aikaisempi "Pösö-ilma", suosittelen lämpimästi...

teevee P:n Vee
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joskus on vaikea tietää mitä kaikkea tököttiä 20 vuotisen taipaleen aikana on työnnetty auton jäähdytysjärjestelmään. aikanaan vääränmerkkisessä autossani oli myös tuo jääkaappi-ilmiö talvisin. kennon huuhtelu teki autosta lähes saunan. kuitenkin vain muutaman viikon ajaksi, ilmeisesti muualla jäähdytysjärjestelmässä ollut tökötti tukitsi kennon uudestaan ajan myötä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

No nyt on kenno ollu irti, ihan puhdas päältä ja sisältä. Laitoin sinne kennon vieressä oleviin raitisilmakanaviin solumuovia ja ilmastointiteippiä. . . . sisälle tuleva ilma lämpeni merkittävästi. Eli ilmeisesti vuosi jostakin kautta kylmää ilmaa lämpimän joukkoon tai joteskin. Lämppärin kennon irroitus oli helppoa. Nyt on käytössä lämmin Saab. Tosin ei niin lämmin kuin edellinen tuplaysi.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minäkin tein punaiseen talviratsuuni kennostokotelon imuroinnin ja kyllä se vaan ihmeitä tekee. ohut suutin imurin putkeen ja työntää ihan perälle niin kummasti löytyy lehtiä. toimenpiteen jälkeen alkoi sivusuuttimistakin tulemaan haalean ilman sijasta kuumaa, ja ilmavirran voimakkuus huomattavasti parempi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin