Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tässä kun kevätaikaan on taas maaninen vaihe välillä vähän maanisdepressiivisiä piirteitä omaavassa Saab-harrastuksessa, niin kattelin tota autoa ja mietin että jotain pitäisi tehä helmoille ja oville. Pidemmän aikavälin suunnitelmana on tehdä ovet uusiksi kylkilistasta alaspäin, kun tuonne prässi-/liimasaumaan päässelle ruosteelle ei taida olla mitään tehtävissä muuten - auto on pokkauksesta alaspäin puhallettu ja maalattu pari vuotta sitten, mutta ovien alareunoista puskee kukkaa silti - ja luukut pitäisi muutenkin uusia joskus, jos priimaa haluaa. Kaaret ja vastaavat, jotka sai puhallettua huolella molemmin puolin, on säilyneet kuosissa. Mutta siis ylimaalaus, joka kyllä olisi tarpeen, on tehtävien listalla vasta kohdassa "joskus".

Uusien vanteiden kanssa olisi kiva kuitenkin saada vähän fiksumman näköiseksi menopeli, niin ajattelin että onko tulevaisuuden kannalta hyödyllistä, täysin samantekevää vai pahasti haitallista, jos tässä vaiheessa hinkkaisi listoista alaspäin pahimmat pintaruosteet pois, suihkisi kotelosuojaa päälle ja pintaan harmaa kiveniskusuoja?

Auto on ikäisekseen ihan asiallisissa pelleissä siis, mutta nyt ei kuitenkaan ole aikaa ja varaa tehdä ulkopuolta, kun tekniikka on tarkemman katselun kohteena, niin minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia väellä on tollasesta fiksauksesta? Eli saisiko tolla vähän lisäaikaa isommilta korjauksilta, vai nopeuttaako tollanen vaan ruosteen muhimista? Ovissa ei tuolla muhimisella niin ole väliä, mutta kotelot saisi muuten pysyä kuosissa. Näillä näkymin auto pääsee kylmään talliin talvehtimaan, että suolakelejä ei toivottavasti tule enää näkemään.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja heksi »

Samaa on tullut mietittyä juuri tuon satkun alapuolen osalta. Olen joskus auton hankinnan jälkeen parina kesänä tehnyt pintaruosteen poistoa ja maalannut huonoilla maaleilla, minkä tuloksena maalipinta on aina talven jälkeen ollut ruvella ja rullalla. :(

Pistin satkun seisomaan kylmään talliin v.2010 ja käsittelin muutamat ruostereiät oviaukoista kotelosuojalla mekaanisen ruostepoiston ja happopohjamaalikäsittelyn jälkeen. Tähän mennessä ei ole paikkaamattomat reiät kukkineet 2 vuoden aikana seisonnassa, mutta eipä ole suola päässyt vaikuttamaan (se on iso juttu).

Itseä pelottaa laittaa vanhaan autoon paksua kerrosta massaa, kun ei voi tarkkailla pellin kuntoa ja kosteuden muhimista aikaa myöten. Tästä syystä on tullut poistettua vanhoja massoja, mikä ei ole siitä mukavimmasta päästä tehtäviä töitä! Olihan se jo takakontin pohjasta mennyt pehmeäksi massauksen alla.

Kotelosuojan läpikuultavan kalvon läpi voi tarkkailla helpommin ruostetilannetta ja tavoitteena on joskus vuosien päästä tehdä samankaltainen "kerralla kuntoon" -operaatio tuon korin suhteen, kuin mitä Jatra mainitsi.

edit:
Kuva

Työstämistä odottamassa...
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ilmeisesti tästä ei ole kovin väkeviä mielipiteitä ainakaan - toki jokainen on varmaan joskus törmännyt massan alla edenneeseen ruosteeseen, mutta muuten. Ja joo, eihän toi mikään oikee korjaus ole, vaan "väliaikanen" ratkasu ennemmin. Motonetista tarttu mukaan harmaata spray-massaa, jolla nyt sitten ois tarkotus töhöyttää listasta alaspäis seitun ohut kerros jahka ehdin, ei siis mitään paksua klimppiä, vaan ihan vaan väri tasaseksi. Nyt vois sitten vihdoinkin koittaa tonne projektiosiolle laittaa kuvaa autosta.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja heksi »

Kokeilemalla ainakin selviää miten se motonetin spray-massa toimii käytössä ajan kanssa. Melkein voisi ottaa kuvan ennen massan laittoa, niin on mahdollista tehdä ennen-jälkeen -vertailua? Että näkisi, mihin suuntaan on kunto mennyt.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jep, koitan nyt tässä vaiheessa ottaa vihdoin koko autosta hiukan kuvia muutenkin, niin tuossahan tuo tulee dokumentoitua.

Mukaan tarttu kaikenlaista muutakin jobbari-silmänkääntökamaa, koitan jos ehtis tässä viikonloppuna tehä sellasen pikaehostus-kertomuksen tonne projektitopikkiin.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itse suhtautuisin tietyllä kritiikillä noihin motonetin maaleihin ja massoihin. Velipojan 99:siin kun tehtiin viime kesänä ovien alalaidan uusiks niin nytjo maali kukkii, ei niinkään ruosteen puolesta vaan maali lähtee. Pelti puhdistettiin todellakin hyvin, pohjustettiin sinkkimaalilla ja laitettiin sitä vielä oikeen "auton korjausmaalaukseen tarkotettua" maalia. Silti nytjo pintaruostetta ja maali lähtee. :roll:
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Helmojen ja oven alaosien pikaelvytys

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ihan Dinitrolin kamaa tuli mukaan, vaikka Motonetista löyty - Tectylin spraymassa oli aika lähellä oikeeta värisävyä, niin aattelin testata ton sävyn myös. Juu, en ehkä ihan noita 3-4e kilikalipulloja suosis, jos pelliltä asti vetää ja priimaa ois tavotteena tehdä. Vanteisiin tuli kyl Motoneti oma hopee, mutta tossa lähinnä värinvaihto kyseessä. Konehuoneessa on Motonetin muutaman euron harmaata, kun sattu niin lähelle oikeeta sävyä olemaan, saa nähä kauan pysyy pinnassa. Toki siel ei oo maalit saman lailla rasituksessa kun ulkopinnassa.
Vastaa Viestiin