Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

ahietalahti kirjoitti:Nyt on Täyspainelucaksessa edellä mainitulla tavalla kytkettynä Flexitune (siis Ecun pinniin 11).
Hienoa, taitaa olla foorumin eka Refuel-Lucas! Miltä tuntu koneen käytös muuten, ja oliko asennus niin vaivaton kun luvataan? Taitaa mennä Bioadapterin boksi tilaukseen jahka on taas tilillä sen verran katetta...
jcarlson kirjoitti:Männät ei pala E85:lla. Lakkaa syttymästä mennessään liian laihalle.
Käyttäytyykö tuo etanoli siis niin erilailla kun bensa, että esim. sopivaa ahtopainetta haettaessa ei ole merkittävää haittaa, vaikka kävisi pahastikkin laihalla ahdoilla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolin oktaaniluku ja sen sitoma höyrystymislämpö on niin korkea ettei näillä vakioahtimilla tule nakutus vastaan laihalla lambdalla vaan misfire sen sijaan.
Eli joo, ei ole haittaa ja penkissä ollaan todettu että 0,85 vs 0,9 vs 1,0 lambda ei ole juurikaan tehoissa edes eroa. Eikä nakuta vaikka menee lambda 1, misfire alkaa jostain 1,1 jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mitenkäs sitten, kun turbon alipainekello säätää sytkää paineilla myöhemmälle, niin onko toi mitenkään tarpeellista viinalla ajellessa, vai tarviiko se tollasta myöhästystä ollenkaan, jos ei oo vakiohiluilla taipumusta nakutella? Kun tota sytkää joutuu ilmeisesti joka tapauksessa ruuvailemaan, että saa hyötysuhteen kohilleen, niin oisko esim. vaparin alipainekello tms. viritys perusteltua etanolilla ajellessa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo ei tartte myöhäistää ahdoilla, vaparin alipainekello ja vielä perusennakkoa pari astetta lisää voisi olla ihan hyvä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jees, kiitoksia! Ei tarvii järin kallista elektroniikkaa siis tätä projektia varten...

Tollasilla systeemeillä jäis tosin aika turhaksi tuon Bioadapterin polttoaineen valinta mahdollisuus, joten yksinkertasemmallakin systeemillä selviäis, jos markkinoilta löytyis. Tuskin kovin monimutkasta elektroniikkaa, mutta sen verran taitaa vaatia digidigiä, ettei ihan komponenteista juottamalla synny tuollanen boksi. Bensalla ajelu mahdollisuus on varmaan syytä unohtaa kokonaan, jos haluu noilla vanhoilla hilppeillä edes jotain hyötyä tosta etanoolista.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Mitenkäs nyt sitten jos tulen siihen lopputulokseen, että tarvin suuremmat suuttimet.
Varmaan fyysisiltä dimensioilta nyt käy ihan mitkä tahansa "suuttimet", mutta sähköpuoli ihmetyttää. Ilmeisesti tuohon lucakseen voi laittaa korkeaimpedanssisuuttimet, mutta pitääkö hold puolella oleva etuvastuskin silloin ohittaa? Tuon voinee kokeilla kuitenkin rikkomatta mitään?

T16 orggisuuttimet tuossa mun omassa viissiin sitten 260cc/min, jos oikein luin? 350cc/min olis varmaan aika liki totuutta, niin olis varaakin sitten vielä vähän. Kun ajelin, eilen niin flexitune vilkutteli lediä siihen malliin, että nykyiset suuttimet ovat auki melkein äärirajallaan...

Torstaina saa sen uuden lambdan ja mahdollisesti ehdin ruuvata sen jopa paikoilleen :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Jatra kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:Nyt on Täyspainelucaksessa edellä mainitulla tavalla kytkettynä Flexitune (siis Ecun pinniin 11).
Hienoa, taitaa olla foorumin eka Refuel-Lucas! Miltä tuntu koneen käytös muuten, ja oliko asennus niin vaivaton kun luvataan? Taitaa mennä Bioadapterin boksi tilaukseen jahka on taas tilillä sen verran katetta...
Asenushan on helppo, tein kytkennän suoraan sinne repsikan jalkatilaan keltavihreään piuhaan, mutta ensi kävi moka:

Johto joka menee etuvastukselle lokarin päälle on lokarin päällä vihreä! Se ei ole sitä jalkatilassa! Se jalkatilassa oleva vihreä johto on ns. kakskerrosjohto ja sen sitten panin poikki ens hätiin! Sen liitoksen tekeminen uudelleen oli sitten hankalemman sortin juttu mutte sain tehtyä. Tämä varoitukseksi tuleville sukupolville!!!

Auto ei suoraan siis toimi pelkästään tuolla, jollei uusi lambda poista ongelmia. Pintakaasulla toimii hienosti, mutta jos vähänkin meinaa ladata lisää vetoja, niin ei kulje. Ei varsinaisesti nyi, mutta vetoja ei ole. Se on sitä missfireä sitte kun afr on noin 18... :mrgreen: Mutta tässä siis hyvä alku!
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Oliko ongelma olemassa bensalla ajellessa, vai ilmenikö vasta etanolin myötä? Tai siis voisiko auto toimia rikkinäisellä lambdalla bensalla ajellessam, muttei toimisikaan enää polttoaineen vaihduttua..?

Itsellä ei ole kokemusta Lucasin suuttimien vaihdosta, mutta oon ymmärtänyt että ois vähän kinkkistä, viisaammat varmasti osaa kertoa paremmin. Juttuja olen kuullut mm. ecun kärähtelystä väärillä ohmeilla yms., mut en tiedä tosiaan noissa Esson baari-kertoimesta, kun on tapahtunut tyypillisesti kaverin kaverille, muttei ihan lähipiirissä. Ilmeisesti ainakaan punaiset suuttimen(jotka sulla vissiin on..?) ei toimi suoraa vihreitten, eli 14.0(?) boksin kanssa, joka mulla on. En tiedä miten rikastusboksi sitten noihin vaikuttaa. Jos ja kun tuohon on jollain tarkkaa infoa, niin mielellään kuullaan!
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Lambda tuli ja oli bosch numerolla 258 003 957. Mahtanee sitten olla väärä, eihän tähän vissiin bosch käy ku lekalla sovittamalla... :twisted:

Mistäs semmosen oikean sitten sais?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jus »

Kävisikö tämä:
28-3415 Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Titania (2,0S 90-> ) 134.00 €
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283415/3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuo on oikea anturi Lucasiin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Varmasti oikea, mutta saako sitä mistään halvemmalla. Mun mielestä tuo on lambdaksi kallis... Mitään harakiriä en kyllä osta. Ja on tuokin halpa marmorin 350€:n hintaan verrattuna :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Itsekin hankin pari vuotta sitten edelliseen ässään väärän lambdan, oikea malli maksoi tuota luokkaa jo silloin. Varaosaliikkeissä ei pääsääntöisesti tiedetä oikeaa lambda-mallia ässään. Ja tämä ässän lambda on tietenkin se selvästi kalliimpi.
(Olen muuten kuullut tapauksesta jossa viallinen ilmamassamittari kuulemma hajotti
lambdan kerta toisensa jälkeen - tai näin minulle kerrottiin. Olisiko noin?)

Mutta refuelista: onko yhteenveto edellisistä viesteistä se, että esilämmitetyllä vakioässällä voisi ajaa etanolilla, mutta alkaa prötäämään - alkaako tämä jo pienillä kierroksilla?
Jaksaisikohan kulkea edes +-0 bar ahdoilla, niillähän voi jo ajaa?

t
MikkoL
900SA M90
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

2766 kirjoitti:Mutta refuelista: onko yhteenveto edellisistä viesteistä se, että esilämmitetyllä vakioässällä voisi ajaa etanolilla, mutta alkaa prötäämään - alkaako tämä jo pienillä kierroksilla?
Jaksaisikohan kulkea edes +-0 bar ahdoilla, niillähän voi jo ajaa?
Meinaatko siis etanoliboksilla vai ilman?

Jotain feeluahan tossa ahietalahden autossa vaikuttaisi olevan, joko sytytyksessä tai polttoaineensyötössä, ei kysymys nyt varmaan siitä voi olla että Lucasessa olisi jokin mystinen ominaisuus, joka estää kunnolla toimimisen etanolin kanssa huijausboksin kera. Samalla lailla sekin kai toimiessaan ruuttaa tavaraa kanavaan, niinkun mikä vaan muukin ruisku. Kun siinä ei kummempia haistelijoita ole, ja sytkäkin on ihan perus tyhmä, mutta järjetön. Eikö siis bensalla ajettaessa ollut mitään ongelmaa? Onko sytytykselle tehty mitään polttoaineen vaihdon myötä?

En siis tiedä tosiaan ite yhtään mitään tosta etanolihommasta, mutta seurailen nyt tovin sivusta miten homma etenee, josko sais jotain hyödyllistä infoa omiin projekteihin. Toivottavasti löytyy lääkkeet tohon viinapäissään temppuilevaan autoon!
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Tarkoitan tässä vain, että voisiko ässää testata täysin vakiona e85:lla.
En ole kokeillut mutta peruslaiskana ihmisenä ajattelin että jos auto toimisi tyydyttävästi ilman mitään muutoksia? - tähän kysymykseen ei ole oikein selvää vastatusta vieläkään.
Pitänee kokeilla, tosin automaatti siitä paha että ei voi hinata.. ;)

Mikkol
900sa
Vastaa Viestiin