Ysikymppisen tyyppiviat?
Ysikymppisen tyyppiviat?
Onko niitä ja mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähden paria ehdokasta kattelemaan?
Mulla oli muutama vuosi sitten pari 99:siä, mutta kerkesi olemaan mulla sen verran vähän aikaa ettei suurempia vikoja ilmenny.
Eli hyvät vinkit olis tarpeen!
Mulla oli muutama vuosi sitten pari 99:siä, mutta kerkesi olemaan mulla sen verran vähän aikaa ettei suurempia vikoja ilmenny.
Eli hyvät vinkit olis tarpeen!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Samat viat ja ongelmat ysikympin kanssa on kuin satasen tai 99:nkin.
Vetarin tunnelin alapuolet, ovien alareunat takapaksi ja takapyörien takaa lattiapalkin pohjat. Tuossa tavallisimmat ruostepaikat. Tekniikasta vaihteiston toiminta ja etupään nivelet, mutta ne ovta kulutustavaraa lähinnä. Ysinoppa on yski luotettavimmista kulkupeleistä samoin kuin perussatkut ja 99:t , muista ei ole omaa kokemusta
Vetarin tunnelin alapuolet, ovien alareunat takapaksi ja takapyörien takaa lattiapalkin pohjat. Tuossa tavallisimmat ruostepaikat. Tekniikasta vaihteiston toiminta ja etupään nivelet, mutta ne ovta kulutustavaraa lähinnä. Ysinoppa on yski luotettavimmista kulkupeleistä samoin kuin perussatkut ja 99:t , muista ei ole omaa kokemusta
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
En nyt kutsuisi vaihdelaatikon osia "kulutusosiksi" sanan varsinaisessa merkityksessä, tuppaa vaan jo 90,99,900 sarjan Saabeilla olemaan ikää sen verran, että laatikoita paukkuu, tosin ei se laatikko koskaan mikään vahvin osa Saabissa ole ollut...Jooke kirjoitti: Mitä kulutusosia vaihteistosta joutuu useimmiten vaihtamaan?
Eli millaisia vikoja vaihteistossa yleensä on jos on?
Jees, mutta synkrot siellä tuppaa menemään, ja laakerit. Kuuntele koeajolla nelos ja vitosvaihteita, jos "ulisevat", alkaa laakerit olla finaalissa. Synkrojen toimimattomuuden havaitsee rusahtaen päälle menevistä vaihteista...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vaihteistosta rupeaa kuulumaan ulinaa ensin isoilla vaihteilla satasen nopeuksissa, tällöin perän laakerit ovat ehtoopuolella. Perusvikoja kuten synkrojen kulumista löytyy myös saabin vaihde-askeista. Huomaa rutinana vaihdetta vaihtaessa.
Ysinopassa ja ysiysissä vaihteensiirtäjässä on ollut joskus jotain ongelmia, mutta nämä ovat aika helppoja paikallistaa ja korjata. Kulumaa nivelissä yms.
-tuomas-
Ysinopassa ja ysiysissä vaihteensiirtäjässä on ollut joskus jotain ongelmia, mutta nämä ovat aika helppoja paikallistaa ja korjata. Kulumaa nivelissä yms.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Synkrot kuluu, alaspäinvaihtaminen kakkoselle ja ykköselle menee nihkeäksi. Pakki hyppää pois päältä kun peruuttaessa painat reippaasti kaasua sitten päästät kaasun. Paikallaanollessa ykkösen silmään saaminen onnistuu joskus suoraan, joskus toisen vaihteen kautta. Nämä on "ominaisuuksia" joiden kanssa voi vielä hyvin elää.Jooke kirjoitti:Eli millaisia vikoja vaihteistossa yleensä on jos on?
Jos pakin lisäksi joku muukin vaihde hyppii ajossa pois päältä, alkaa olla "vikaa". Pakin pois pomppinenkin kyllä on vika, riippuu vakavuusasteesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00