Ysikymppisen tyyppiviat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jooke
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 22:13
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Ysikymppisen tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Onko niitä ja mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähden paria ehdokasta kattelemaan?
Mulla oli muutama vuosi sitten pari 99:siä, mutta kerkesi olemaan mulla sen verran vähän aikaa ettei suurempia vikoja ilmenny.
Eli hyvät vinkit olis tarpeen!
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Samat viat ja ongelmat ysikympin kanssa on kuin satasen tai 99:nkin.

Vetarin tunnelin alapuolet, ovien alareunat takapaksi ja takapyörien takaa lattiapalkin pohjat. Tuossa tavallisimmat ruostepaikat. Tekniikasta vaihteiston toiminta ja etupään nivelet, mutta ne ovta kulutustavaraa lähinnä. Ysinoppa on yski luotettavimmista kulkupeleistä samoin kuin perussatkut ja 99:t , muista ei ole omaa kokemusta
# 419 Vesa Pohjalainen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vähäisessä käytössä olleissa yksilöissä tuppaa jarrut jumittamaan. koita koeajon jälkeen vanteiden lämpötila
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jooke
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 22:13
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Kiitoksia vinkeistä! Toinen ei ole onneksi seissyt kuin pari kk. Pitää kyl muistaa kokeilla noi vanteet...

Mitä kulutusosia vaihteistosta joutuu useimmiten vaihtamaan?
Eli millaisia vikoja vaihteistossa yleensä on jos on?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jooke kirjoitti: Mitä kulutusosia vaihteistosta joutuu useimmiten vaihtamaan?
Eli millaisia vikoja vaihteistossa yleensä on jos on?
En nyt kutsuisi vaihdelaatikon osia "kulutusosiksi" sanan varsinaisessa merkityksessä, tuppaa vaan jo 90,99,900 sarjan Saabeilla olemaan ikää sen verran, että laatikoita paukkuu, tosin ei se laatikko koskaan mikään vahvin osa Saabissa ole ollut...

Jees, mutta synkrot siellä tuppaa menemään, ja laakerit. Kuuntele koeajolla nelos ja vitosvaihteita, jos "ulisevat", alkaa laakerit olla finaalissa. Synkrojen toimimattomuuden havaitsee rusahtaen päälle menevistä vaihteista...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Vaihteistosta rupeaa kuulumaan ulinaa ensin isoilla vaihteilla satasen nopeuksissa, tällöin perän laakerit ovat ehtoopuolella. Perusvikoja kuten synkrojen kulumista löytyy myös saabin vaihde-askeista. Huomaa rutinana vaihdetta vaihtaessa.

Ysinopassa ja ysiysissä vaihteensiirtäjässä on ollut joskus jotain ongelmia, mutta nämä ovat aika helppoja paikallistaa ja korjata. Kulumaa nivelissä yms.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jooke kirjoitti:Eli millaisia vikoja vaihteistossa yleensä on jos on?
Synkrot kuluu, alaspäinvaihtaminen kakkoselle ja ykköselle menee nihkeäksi. Pakki hyppää pois päältä kun peruuttaessa painat reippaasti kaasua sitten päästät kaasun. Paikallaanollessa ykkösen silmään saaminen onnistuu joskus suoraan, joskus toisen vaihteen kautta. Nämä on "ominaisuuksia" joiden kanssa voi vielä hyvin elää.

Jos pakin lisäksi joku muukin vaihde hyppii ajossa pois päältä, alkaa olla "vikaa". Pakin pois pomppinenkin kyllä on vika, riippuu vakavuusasteesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jooke
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 22:13
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Jees kiitoksia vaan!
Eiköhän näillä vinkeillä jo uskalla lähteä kattelemaan ja ostopäätöksiä tekemään :)
Vastaa Viestiin