900 Convertiblessä kipinä ja bensa hukassa (toimii)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Napaali
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 11:40

900 Convertiblessä kipinä ja bensa hukassa (toimii)

Viesti Kirjoittaja Napaali »

Autossa tekniikkana 2.0 16v turbo mylly (vm -91), kori on vm -88.

Auto otettu käyttöön pitkän seisontajakson jälkeen (ollut hallissa). Kyseinen auto toimi moitteettomasti viimeisellä ajokerralla, mutta yön ulkona sateessa seisonut auto ei kuitenkaan seuraavana aamuna ei edes yrittänyt käynnistyä.

Ensimmäisinä havaintona oli, ettei bensapumppu pitänyt minkäänlaista ääntä. Sen toiminnan kuitenkin testasin irtoakulla. Pumpun ollessa päällä kuului moottoritilassa kohinaa, mutta starttausyritysten jälkeen tulpat olivat kuivat ja samalla tarkistin kipinän jota ei myöskään ollut. Virran vähyyttäkin epäilen, sillä auton akun latasin välissä ja starttauksiin otin apuun toisen auton. Kaikki sähkölaitteet muutenkin pelittää normaalisti.

Olettaisin että jostakin samasta syystä ruisku, sytkä ja bensapumppu ei pelitä. Kosketushäiriö jossakin joka vaikuttaa kaikkiin? Foorumeilta yritin etsiä, mutta yhtä kattavaa vikaskaalaa ratkaisuineen ei löytynyt, kuitenkin vinkkien perusteella tarkistin seuraavat asiat:
-Sulakeboksi releineen
-Maadoitukset
-Releet (bensapumpun rele oli hyvinkin hapettuneen näköinen, mutta testauksen perusteella toimi)

Ihmeellistä on todella kaiken katoaminen kerralla, mutta voisiko seuraavilla asioilla olla mitään tekemistä asian kanssa:
-Automaattilaatikon p-asennon tunnistus?
-Virtalukko?

Kokeneemmat Saabistit ehdotuksia vaan niin lähdetään tarkastelemaan, alkaa itsellä keinot ja ideat loppumaan "uuden" ajokin kanssa. Kesäkelit on ovella ja avoauto seisoo pihassa. 8)

Ps. Eka Saab, toivottavasti ei viimeinen.
Viimeksi muokannut Napaali, Pe Touko 25, 2012 22:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 T16 Cabriolet -88
900 Turbo -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 Convertiblessä kipinä ja bensa hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Hall-anturi virranjakajassa antaa kierroslukutiedon ruiskulle ja sytytykselle. Jos tämä tieto puuttuu, ei pumppaa eikä sytytä. Onko johto virranjakajan kyljessä hyvin kiinni ja ehjä? Onko toista sytytyksen pääteastetta jolla voisi kokeilla? Tuleeko puolalle kuitenkin jännite, ettei tarvitse epäillä virtalukon pohjaa tms laajempaa sähkönsyöttävikaa?
Napaali
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 11:40

Re: 900 Convertiblessä kipinä ja bensa hukassa

Viesti Kirjoittaja Napaali »

Hall-anturille tulevat johdot näyttäisi olevankin kerran korjatut, joten täytyypä asiaan perehtyä paremmin myöhemmin päivästä. Yleismittarilla tarkistin niin puolalle jännite tulee.

Vaikuttaisi todella potentiaaliselle syylliselle tuo anturi, jospa vika siitä löytyisi. Kiitoksia ehdotuksesta!

------

Virranjakaja käytetty auki ja tarkasteltu, kosteutta oli todella paljon siellä. Lisäksi putsasin vielä muutamia liittimiä, virran jakoblokin ja tarkastelin virtalukkoa.

Starttaus yrityksen jälkeen pumppu surahti, joten tulpat ja kaikki muu paikalleen ja kerralla käyntiin. Kävi n. 30min kunnes sammui yhtäkkiä kun yritin laittaa keskikonsolin muovia paikalleen. Tiedostin samalla koskevani virtalukon lähettyvillä oleviin johtoihin. Tarkastelin aikani ja mittailin, niin yhteen johtoon ei tullut virtaa kun avain oli käännetty, yritin lukea sähkökaaviota mutten saanut selvyyttä minne se menee, joten kokeilin suoraan toisella akulla. Bensapumppuhan se surahti ja ihme on jos virtalukon vaihdolla selviää.


Edit1: Viestien yhdistelyä
Viimeksi muokannut Napaali, Pe Touko 25, 2012 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 T16 Cabriolet -88
900 Turbo -87
Napaali
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 11:40

Re: 900 Convertiblessä kipinä ja bensa hukassa

Viesti Kirjoittaja Napaali »

Joo, nyt on saatu savut pihalle ja eka kunnon testiajo takana. On se Saab vaan niin hemmetin hyvä auto ajaa! 8)

Kiitoksia jus! Ilman neuvoasi ei olisi varmaan rohkeus riittäny tilaamaan hiluja virranjakajaan, koko hall-anturi paketin vaihto ratkaisikin koko pulman kerralla.

Ps. ens viikolla leimalle
900 T16 Cabriolet -88
900 Turbo -87
Vastaa Viestiin