raidetangon päät vaihtoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Kun edellinen oire oikeni, uusi oli jo kehittymässä.
Satku puoltaa vasemmalle jo selvästi, suoraan ajettaessa ratti useita asteita oikealle kääntyneenä. Syö vasemman eturenkaan sisäpuolta melkoista vauhtia

Voiko olla juuri mikään muu kuin raidetangon nivel, ulompi tai sisempi, vasemmalta puolelta?

Auto katsastettu huomautuksitta 2k km sitten.

Jos kukaan osaa vinkata missä itse ostetut nivelet kannattaisi Helsingin tienoolla vaihdattaa niin saa vinkata. Ei huvittaisi maksaa 100e tunnilta kun korjaamojen työmoraalistakaan ei aina voi olla varma..

Edit: No jaa.. Nurkka ilmaan, rengas pois. Ei ainakaan mitään niin suurta välystä missään että itse olisin rengasrautoineni huomannut. Vien siis ammattilaisten syyniin - mutta Pohjois-Pohjanmaalle kotitilalle. Siellä FIxus-huollon tuntihinta 60e. Herttoniemen Atoy 98e/h



Mikko L
900SA m90
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lahdessa joku paja (nimestä ei mitään käsitystä, mutta osoite kyllä on tiedossa) vaihtoi taakse iskarit ja jouset ja eteen juuri nuo raidetangonpäät yhteensä hintaan 80€. Jälki oli silmämääräisesti hyvää, mutta kohtalaisella raivolla tempaisivat pyöränpultit kiinni, kun iskevä ja 850Nm vääntävä pulttipyssy ei niitä saanut auki.
Toki Helsingistä on Lahteen jo sen verran matkaa, että aika paljon halvemmalla pitääkin tehdä, että kannattaa sinne asti viedä. :D
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla nuo hakemiset parani jo jonkun verran kun keväällä ohjauskulmat säädettiin ja nyt vielä etuvakaajantangon kaikki 4 helaa vaihettiin niin jämäkämpi mutkissa/urissa ajaa.

Jos vaihdat päät niin ohjauskulmat menee jonkun verran pieleen jossei kulmia säädetä samalla.
Mulla on myös koko ohjausvaihde (hammastanko vanha nimitys) loppuunkulunut niin klappia ohjaukseen tulee sieltä ihan jonkun verran. Tuo mulla myös vuotaa joten vaihtuu loman aikana ehjään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Voiko olla juuri mikään muu kuin raidetangon nivel
Missäs kunnossa jousi ja jousen keinu on..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Jouset alle 5000km ajetut, kuten myös etujousilautaset. Myös kaikki iskarit uudenkarheat ja osa puslista.

Syyllinen, ainakin suuri osasyyllinen, on rengas. Etuakselilla on Nokian NRT:t, joista vasen on selvästi huonompi. Tarkemmin tutkittuani kävi ilmi, että kulunut epätasaisesti keskeltä ja sisäreunalta. Paineet ok, mutta ilmeisesti vyöt antautuneet jotenkin tms. Pelkästään vaihtamalla vasemman puoleiset renkaat (takana Pirelli P3, selvästi enemmän pintaa) keskenään auto muuttui kuin toiseksi. Ohjauspyörä oikeni, puoltaminen lakkasi. Pientä nypytystä toki tuntuu, ei noita ole tasapainotettu vuosiin. Kumit tulivat cross spokejen päällä ja olen ajanut niitä loppuun.
Vaihdoin myös oikean puolen renkaat akseleilta toiselle, sillä ei enää ollut muuta vaikutusta kuin että ohjauspyörä on nyt hieman vasemmalle kallellaan ..

En olisi kyllä uskonut että yhden renkaan totaalinen lötkähtäminen vaikuttaa noin valtavasti ajettavuuteen. Taka-akselilla romurengas tuntuu menevän jotakuinkin ok.

uutta alle heti kun raaskii. 195/60 setti laaturengasta tai vähän käytettyä

mikkoL
hki
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: raidetangon päät vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä että selvisi.
Ollut noita terävässä montussa vyö tai vyöt hajonneita muutama kautta aikain, alle 500km allaolleessakin kerran petti vyö tuommoisessa montussa ja sillä kumilla ei tehnyt enää yhtään mitään. Kiero vannekin kanssa vipottaa kivasti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin