ylätukivarret 99

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

onko noilla levyillä mitkä ovat edessä ylätukivarsien ja korin välissä jokin syvempi merkitys otin pois ja en muista montako oli per puoli :lol:
Oldis
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 14:20
Paikkakunta: Imatra

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja Oldis »

Jospa niilllä säädettään renkaan pystykallistumaa.
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Jos tarkoitat konehuoneen puolella olevia säätölevyjä niin niillä säädetään camber ja caster kulmia.
Niitä on yleensä jotakuinkin alle sentin nippu siellä. Niitä voi lisätä tai vähentää, ja sitten eikun ohjauskulmien säätöön .
Jos taas tarkoitat loksun sisällä olevia, niin eikat joku olisi unohtanut esim. katsastus inssi jousen alle tueksi tarkoitettuja levyjä ja nehän taas kuuluukii poistaa sieltä??
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vie 99:si johonkin osaavaan paikkaan ohjauskulmien säätöön ja ota ne säätölevyt mukaan.

vaikuttaa selvästi ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen jos ohjauskulmat pielessä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

tota öö pitää kai ne laittaa takasin kun irtonaisten tukivarsien kanssa paha mennä ajamalla aurauskulmien säätöön :lol: no n.sentin niput jokaiseen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaa sitten kaarreajo-ominaisuuksiin tosipaljon tuo pyöräkulmien säätö. Ne alkuperäiset arvot voi 99:ssä olla aika vanhanaikaiset. Camber kannattaa säätää lähelle nollaa tai jopa puoli astetta miinukselle. Caster keskittää ohjauksen. Vakio arvo on ihan ok. Aurausta pari milliä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolla on esim. juttuu miten noita pystyy ite säätään tontille:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=10471

Tosiaan kannattaa pyytää että säätävät vaikka viimeisten vuosien og900 T16 arvoihin.
Paloja tarviit todennäköisesti vähän lisää...

Paimiosta saa tulla purkamaan... :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun saa pyöräkulmista raportin, niin tämän korjaamokirjasta kopsatun taulukon avulla saa kulmat säädettyä ihan millaisiksi haluaa.

http://netti.nic.fi/~mertmi/saab_99-90- ... ulukko.jpg
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: ylätukivarret 99

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

kiitos vinkeistä eiköhän ala oikeat mitat löytyä.
Vastaa Viestiin