Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Puhutaan nyt sitten aidoista ja seipäistä ilmeisesti, mutta ei anneta sen häiritä.

Ennen kytkinremonttia kurkkasin laatikkoöljyt: mittatikku ei edes kastunut. Lisäsin omistajan oppaan ohjeiden mukaisesti 10W-30 mineraaliöljyä laatikkoon (olikin helpommin tehty kuin sanottu siitä 4 litran kanisterista :lol: ).
On toki mahdollista, että tässä meni joku vituralleen eli laitoin väärää mönjää tai muuta typerää, mutta on sitä varmaan ennenkin haihtunut ja vuotanut ulos, kun tikku ei tosiaan edes kastunut kärjestään tarkistaessani. Voiko nuo öljyt valuttaa nyt kaikki ulos ja pistää tilalle jotain "parempaa" vai ihmetelläänkö, että mikä ihme siellä työntää nestettä läpi. Oma epäilykseni on siinä ruuvissa, mutta ainakaan kevyesti kiristetty mutteri ei ongelmaa poistanut.

Edit:
Kuinkahan kireälle työsylinterin ruuvit pitää kiristää? En nimittäin kehdannut ihan apinanraivolla vedellä, kun ovat niin pienet ja 5mm kuusiokolokannalla. Äkkiseltään voisi kuvitella, että sieltähän kyllä voisi valuttaa läpi, jos jäi löysälle tai onnistuin törttöilemään asentaessa isojakin lovia laatikon puolelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkinsylinterin kiinnitysruuveihin olisi ollut hyvä laittaa kierteentiivistysainetta. Kiristysmomentti niillä ruuveilla on 6 - 14 Nm eli melkeinpä yhdellä sormella kiristettävissä pikkuavaimella :-)

Kai laitoit niihin vauhtipyörän ruuveihinkin tiivistystä?

Kummallakaan näistä ei tosin ole väliä jos se tosiaan vuotaa siitä kuvassa näkyvästä ensiövedon kotelon sisäpuolelta ulospäin tulevan pultin reiästä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vauhtipyörän pultteihin laitoin tiivistysainetta mutta työsylinterin en. Ne pultit kuitenkin siis ovat ainakin kyllin tiukalla, jos tuo on pyydetty momentti.

Jos (ja kun?) kyse on nyt siis tuosta ensiövedon kotelon pultin reiästä, niin miten sen saisi loppumaan repimättä laatikkoa irti? Pääsisikö takakautta jotenkin kivasti operoimaan (eli auton keulasta päin avaamalla ne laatikon pultit (8 kpl?) vai saisiko peräti jollain liimalla pysymään omalla puolellaan?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos helpolla haluat päästä niin putsaa lika ja rasva huolella vuotopaikan ympäriltä ja moottorisilikonia tai kemiallista metallia kakku tuon päälle.

varmasti pitää pitkään tuolla konstilla vaikka ei aivan oikea korjaus konsti olisikaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
1770
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 13:18

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja 1770 »

Kyseessä on ilmeisesti ensiovedon ketjun kiristimen kiinnitysruuvi. Sieltä öljyä tuskin tulee, mutta jos haluat varmistaa sen, niin laita 8mm kuparitiiviste ja mutteri päähän. Mutta jos öljy todella vuotaa siitä lähistöltä, niin todennäköisesti ensiovedon koppa on haljennut ja tarvit uuden vaihtesiton....
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

itsekin pelkään että jossain on joku halkeama-itse etsin pitkään omassa 99-ssä, että mistä se vuotaa ja lopulta kun otin vauhtipyörän pois, niin sen alla oli semmoinen 3-4 cm pitkä halkeama. Voi olla, että kun kerran väkisin otin sitä asetelma pois, niin rikoin sen laatikon ''päälaen'' . Heitti siis öljyä ulos just kun akselit pyörii ja se öljyhän valuu sitten siitä kytkinkopan alta reiästä ulos.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Täytyy myöntää että aika suruttomasti kampesin laatikkoa vasten kytkintyökalulla... Mutta edelleen uskallan väittää, että siellä jossain se vuoto on ollut alun perinkin, koska lootaöljyt olivat todella vähissä tuossa taannoin. Vaan eipä tämä auto ihan uusi ja ajamaton ole, 290tkm mittarissa.
Kun tässä ei nyt juuri ahteri veny uuteen laatikkoon, niin toimisiko tuollainen moottorisilikoni tai kemiallinen metalli ensiapuna tiivistykseen? Tarkoitus on nyt saada leima autolle (uusinta menee pian umpeen) ja korjata kunnolla ajan kanssa esim kuukauden päästä. Samahan tuo laatikon "reuna" olisi vaikka valaa umpeen jollain, jos vaihtoon menee kuitenkin kohtsillään.

Yksityisviestillä veikattiin myös ylälaakerin stefaa. Kytkinakseli oli alun perin irrotettaessa aivan öljyssä. Olisiko pitänyt olla kuiva? Kertooko tämä jostain?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleiset vuotopaikat on vaihteensiirtotangon tiiviste, vetarimaljan stefat, öljytikun o-rengas jolla tiivistyy luukkuun, ensiökopan pyöreä luukku ja kytkinakselin stefat. Saumoista voi vuotaa myös, mutta ei käsittääkseni niin yleistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vuotaako nämä kaikki juuri tuonne kytkinkopan puolelle?
Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä, mutta tuossa tuli niin monta vierasta termiä, että oikein hävettää... :oops:
Sattuisiko jostain löytymään ihan vaikka räjäytyskuva koko paketista, niin olisin vähän paremmin kartalla, mistä on kyse? Tai jos ei räjäytyskuvaa, niin joku vähän paremmin havainnollistava kuvasarja?

Tulin nyt itse siihen tulokseen, että vetelen tuon seinämän asetonilla puhtaaksi ja rasvattomaksi niin hyvin kuin suinkin ja tööttään päälle moottorisilikonia (tai muuta vastaavaa) sellaisen kerroksen, että pysyy liemet omalla puolellaan. Samalla laitan ostoilmoituksen "uudesta" laatikosta tuonne Ostetaan -osastolle. Mitkäs kaikki lootat tuohon nyt sitten käyvät? Meneekö esim. kaikki og-satkujen laatikot myös vai onko poikkeuksia? Tomaatit nyt tietty pois lukien... Onko jotain suosituksia eli jotain tiettyjä speksejä, joita kannattaisi koettaa peräänkuuluttaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmin luettelemista kytkinakselin stefa on ainoa joka vuotaa siihen työsylinterin alle/sisään.

Ei huono ajatus putsata se työsylinterin ympärystä viimeistään nyt, kun näyttäisi rempan yhteydessä jääneen vielä vähän siistimättä. Kunnolla paikat puhtaaksi ja kuivaksi, sitten hetkeksi käyntiin jotta luotettavasti näkyy mistä ensimmäisenä kostuu. Jos se kuitenkin vuotaisi siitä akselin stefasta tai työsylinterin kiinnitysruuvin reiästä, vähemmällä pääsee pelkän vuodon tilkitsemisellä kuin laatikon vaihdolla.

Onko vaihteistoöljyn määrä oikea? Onko kytkinakselin päädyssä se muovinen ristinmuotoinen propelli paikallaan? Onko kytkinakselin peltikannessa oleva huohotusreikä avoin?

Satkun vaihteistot kelpaa jos vaihtaa ensiövedon kotelon, jossa on vaihteiston kiinnityskorvake. Ja sisempien vetonivelten maljat pitää vaihtaa pienemmiksi jos sattuu olemaan isot.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Laatikossa on liian vähän öljyä: tikku ei kastunut taaskaan.
Kytkinakselin päädyn propelli on paikoillaan.
Onko siinä peltikannessa jokin reikä jossain? En ole huomannut... Pitäisikö olla? Isokin?

Eli kertauksen vuoksi: alunperin kytkinpakettia purkaessani ja akselin ulos vetäessäni huomasin, että se suorastaan ui öljyssä. Silloin oletin sen kuuluvan asiaan, mutta ilmeisesti olisi pitänyt olla kuiva? Kyse ei siis ole mistään asennusrasvasta vaan ihan öljystä. Tämä on kuitenkin ilmeisesti eri vika kuin sen öljyn ihan ulos asti vuotaminen?

Mitenkäs tuo kytkinakselin stefa? Missä se käytännön tasolla sijaitsee? Jossain työsylinterin välittömässä läheisyydessä? Onko siinä jokin o-rengas vai paperitiiviste vai jotain liimaa? Ostin juuri Loctite 5699 -moottorisilikonia, kelpaisiko se tiivisteeksi?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Älä sotke sinne mitään tiivistesilokoneja tms vaan vaihda kytkinakselin stefa, ohessa linkki jus:in stefakuvaan: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age19.html

Itse hain laakeriliikkeestä sisähalkaisijaltaan 20mm:n stefan, hyvin toimi ja piti sillä.
Stafa sijaitsee siis ensiökopassa työsylinterin takana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Azanovix kirjoitti:
Mitenkäs tuo kytkinakselin stefa? Missä se käytännön tasolla sijaitsee? Jossain työsylinterin välittömässä läheisyydessä? Onko siinä jokin o-rengas vai paperitiiviste vai jotain liimaa? Ostin juuri Loctite 5699 -moottorisilikonia, kelpaisiko se tiivisteeksi?
Sehän on heti siinä kytkinsylinterin alla. Eli joudut purkamaan koko kytkinpaketin ulos, että saat vaihdettua stefan. Tässä kohtaa ei naurata.

ps. eikös tästä kytkinrempan teosta ole joku muistilista jo jossain tehtynä? Nämä kun uusii kerralla, niin ei tartte monilautaan sitä purkaa ja koota.

-kytkinakselin stefa
-työsylinterin tiivisteet tai uus sylinteri
-painelaakeri
-kytkinpaketti
-silmälaakeri
-moottorin kampiakselin takatiiviste (eli vauhtipyörän puoleinen)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Oikeastaan naurattaa. Ei mahda mitään. :lol:
Onko tuolle stefalle jotain varaosanumeroa? Toki voisin käydä ng900aeron ohjeiden mukaisesti hakemassa jonkun perustiivisteen, mutta alkuperäinen näyttää vähän monimutkaisemmalta kuin joku kumiläpyskä.
Vetelen tuon nyt ensiapuna silikonilla tukkoon (ettei vuoda ja saan leiman, jee) ja tilaan sieltä mistä halvimmalla saan uuden stefan, jonka sitten vaihtelen kun motivaatio antaa taas myöten.

Tulee pikkuhiljaa kalliiksi tämäkin remontti, kun yritin ottaa tuolta sylinterin alapuolelta kuvan vuotopaikasta, niin puhelin aivan normaalisti kirposi käsistä ja aivan luonnollisesti meni aivan tuhannen ****** päreiksi eikä enää lähtenyt toimimaan. Onneksi kotivakuutuksen avulla korjauskulut jäävät maltilliseen 150 euroon...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis stefa ja mitat reikä 20 ja ulkohalkaisija 35. Leveys ei ole niin kriittinen. Alkuperäinen on 10mm leveä. Ite käytin 22mm reiällä olevaa tiivistettä ihan menestyksekkäästi. OIkea koko olisi 21, mutta sellaista ei laakeriliikkeet tunnista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin