Saab 900s pakosarjan pultti
Saab 900s pakosarjan pultti
Rupesin vaihtamaan pakosarjan tiivistettä, niin yks pinnapultti katkesi kanteen. Millähän tuon sais pois?
Saab 900c -89
Saab 900s -91
Saab 900s -91
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
hitsaamalla tai poraamalla . vastakierretappisarja??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Jos pulttia jäi näkösälle niin tosiaankin hitsaamalla esim. M10-mutteri tyngän päälle. Hitsaus muutenkin hyvä keino kun lämpö saattaa irrottaa jumiutuneen kierteen.
Jos kierreosaa on riittävästi näkösällä, voi käyttää tuplamutteritaktiikkaa eli 2 kpl M8 muttereita kiritään toisiaan vasten ja sisemmästä väännetään auki. Mutta tuskinpa noin helpolla pääset
Jos et omista vastakierretappeja, voi piilossa oleva tynkä lähteä siten että ensin poraat vaikka 4mm:n reiän tynkään ja lyöt siihen torx-kärjen. Ja siitä vääntämällä tynkä pois.
Kärki voi olla pilalla kyseisen toimenpiteen jälkeen, ja vaarana on myös tyngän leviäminen jolloin se on entistä tiukemmassa. Lämpö auttaa tässäkin tapauksessa, jos omistat esim. teräväliekkisen tohottimen.
Viimeisenä (huonoimpana) ratkaisuna kun ei mikään auta on porata koko tynkä pois ja tehdä uusi M10 kierre, jolloin joutuu myös pakosarjasta reikää isontamaan. M10-kierteelle on sopiva alkureikä 8,5mm.
Vielä 1 vaihtoehto, eli porata 6mm:n terällä keskelle tynkää reikä, jolloin kierteen harjat voisi lähteä meisselillä kampeamalla pois uristaan.
Jos kierreosaa on riittävästi näkösällä, voi käyttää tuplamutteritaktiikkaa eli 2 kpl M8 muttereita kiritään toisiaan vasten ja sisemmästä väännetään auki. Mutta tuskinpa noin helpolla pääset
Jos et omista vastakierretappeja, voi piilossa oleva tynkä lähteä siten että ensin poraat vaikka 4mm:n reiän tynkään ja lyöt siihen torx-kärjen. Ja siitä vääntämällä tynkä pois.
Kärki voi olla pilalla kyseisen toimenpiteen jälkeen, ja vaarana on myös tyngän leviäminen jolloin se on entistä tiukemmassa. Lämpö auttaa tässäkin tapauksessa, jos omistat esim. teräväliekkisen tohottimen.
Viimeisenä (huonoimpana) ratkaisuna kun ei mikään auta on porata koko tynkä pois ja tehdä uusi M10 kierre, jolloin joutuu myös pakosarjasta reikää isontamaan. M10-kierteelle on sopiva alkureikä 8,5mm.
Vielä 1 vaihtoehto, eli porata 6mm:n terällä keskelle tynkää reikä, jolloin kierteen harjat voisi lähteä meisselillä kampeamalla pois uristaan.
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Jos katki juuresta: Vääränkätisellä poranterällä, jos normi kone ei mahdu niin kulmapora avuksi. Olen kerran itse moisen tehtävän suorittanut menestyksekkäästi. 5.5mm vääränkätinen terä ja pinnapultti oli kaikista ahtaimmassa välissä tehostimen pumpun vieressä.
Porauksen jossain vaiheessa jumi petti ja nysä kiertyi kannesta irti siististi.
Kuvia löytyy aiheesta.
Porauksen jossain vaiheessa jumi petti ja nysä kiertyi kannesta irti siististi.
Kuvia löytyy aiheesta.
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Tuo on kyllä ihan hyvä keino. Oikeakätisellä poratessa voi jopa käydä huonolla tuurilla siten että nysä lähtee pyörimään matkassa ja painuu entistä syvemmälle. Noita vasenkätisiä poria ei vaan jokapaikasta löydä.f-19 kirjoitti:Jos katki juuresta: Vääränkätisellä poranterällä, jos normi kone ei mahdu niin kulmapora avuksi. Olen kerran itse moisen tehtävän suorittanut menestyksekkäästi. 5.5mm vääränkätinen terä ja pinnapultti oli kaikista ahtaimmassa välissä tehostimen pumpun vieressä.
Porauksen jossain vaiheessa jumi petti ja nysä kiertyi kannesta irti siististi.
Kuvia löytyy aiheesta.
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Jostain Turussa olevasta työkaluliikkestä hain, löytyi ihan hyllystä. Honkkareista ja tarjoustaloista ei tietty löydy.äölkjhgf kirjoitti:Tuo on kyllä ihan hyvä keino. Oikeakätisellä poratessa voi jopa käydä huonolla tuurilla siten että nysä lähtee pyörimään matkassa ja painuu entistä syvemmälle. Noita vasenkätisiä poria ei vaan jokapaikasta löydä.f-19 kirjoitti:Jos katki juuresta: Vääränkätisellä poranterällä, jos normi kone ei mahdu niin kulmapora avuksi. Olen kerran itse moisen tehtävän suorittanut menestyksekkäästi. 5.5mm vääränkätinen terä ja pinnapultti oli kaikista ahtaimmassa välissä tehostimen pumpun vieressä.
Porauksen jossain vaiheessa jumi petti ja nysä kiertyi kannesta irti siististi.
Kuvia löytyy aiheesta.
Tämmönen kuva oli ainakin jäänyt:
https://lh3.googleusercontent.com/-B9zJ ... 081944.jpg
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Pulttia ei näy ulospäin yhtään.
Kokkeilin vastakierre tapilla, ei lähteny.
Porasin pultin nysän keskelle reijän ja tein 6mm pultille kierteet ja nyt se on kiinni sillä 6mm pultilla, ja tunttuu pitävän.
Kokkeilin vastakierre tapilla, ei lähteny.
Porasin pultin nysän keskelle reijän ja tein 6mm pultille kierteet ja nyt se on kiinni sillä 6mm pultilla, ja tunttuu pitävän.
Saab 900c -89
Saab 900s -91
Saab 900s -91
Re: Saab 900s pakosarjan pultti
Joo älä yhtään enää kikkaile niillä vastakierretapeilla kun ei vielä mennyt poikki edes . Älä ainakaan käydä niiden kanssa voimaa _yhtään_.
BTDT, tappi poikki turbon pakopesään, okei, pultin nysä oli siinä tiukemmassa mutta voi ne tapit katketa kanteenkin jos vähänkään jumissa. Sitten vasta onkin järkyttävä kaivaminen irti etenkin jos kansi autossa paikoillaan...
Hyvä jos tuntuu noin pysyvän, kovaa ajoa!
BTDT, tappi poikki turbon pakopesään, okei, pultin nysä oli siinä tiukemmassa mutta voi ne tapit katketa kanteenkin jos vähänkään jumissa. Sitten vasta onkin järkyttävä kaivaminen irti etenkin jos kansi autossa paikoillaan...
Hyvä jos tuntuu noin pysyvän, kovaa ajoa!