Saabin välijäähdytin??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Saabin välijäähdytin??

Viesti Kirjoittaja BASS »

Millasia noit turbo saabbien välijäähyt on, koko, lähdöt, virtaavuus, jäähdytysteho ?

Onko jossain mallissa erityisen hyvä cooleri ja missä hinnoissa ne pyörii?
9000 2,3 16 -92
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

OG900-malleihin laitetaan usein "virityksenä" Volvon coolereita - sullahan on kai 240 Turbo? Volvon oma cooleri on yhtä hyvä ellei parempikin kuin Saab 9000:n vakio FMIC, joka on turhan kapea ollakseen tehokas virityskäytössä. Uudemmissa Turbo-Saabeissa taas coolerit ovat pienempiä pinta-alaltaan, eivätkä malliltaan käy helposti muiden autojen maskin ja syylärin väliin. Pieniäkin ovat.
Yleisesti, 9000 Turbon cooleri lienee paras jälkiasennussovelluksiin, mutta siinäkin on muovipäädyt ja aika ahdas kenno. 2-litraisissa koneissa se riittää n. 250-300 hv tehoille.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja 9000 coolereista kannattaa pitäytyä -93 tai uudemmissa malleissa, virtaavuus on paljon parempi kuin vanhoissa. Volvon coolereihin en ole tutustunut.
Aki Peltola #1132
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

Tuolta löytyis jotain tietoa v*lvon coolerista:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/I ... cooler.htm

Ko. sivun alla olevista linkeistä on löydettävissä myös jotain epätietellisiä mittauksia sen toiminnasta...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

Onko kukaan yrittänyt sovittaa noita volvon coolereita og900 keulalle?
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Joo, 240:n on juu...

Myin just oman coolerini, auto on pukeilla talven ja sinä aikana tarvis joku cooleri kehittää..

Noissa Volvon coolereissa on vaan se vika, et noit muovi päädyt tahtoo pläjähtää isommilla ahdoilla mäkeen. Tietty dumppi auttaa asiaa, mutta kait nää uudemman malliset on jo hieman paremmin virtaavia ja toimivia kuin toi 80 luvun tekniikka.

Tosin kyllä tollakin imupuolen lämmöt laski normaali ajossa 15 astetta ja repiessä jopa 35 astetta..Kun vertaa siihen aikaan kun ei ollu lainkaan cooleria.

Onhan noissa R sarjan volvoissakin aika samankokoinen cooleri kuin toi 80-luvun, mut en sit tiiä onko se yhtään sen parempi. Ja muovipäätyinen sekin on.

Joku Kuva tommonen olis aika asiallinen..
9000 2,3 16 -92
Vastaa Viestiin