Öljyproppu tiukassa..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Varmaksi en voi sanoa muuta kuin sen, ettei sitä ole AINAKAAN viiteen vuoteen avattu. Se kyllä jo riittää pitämään sen visusti kiinni. Olen tänään menossa iltapäivällä kaverin tykö missä Saabin saa montun päälle niin sitten taas kokeillaan josko isomman mutterin hitsaaminen auttais. En ala viilaamaan, ei riitä kärsivällisyys ja mutteri on niin pehmeä että vaikka viilaisin kuinka hienosti niin pyöreäksi se taas menee.

Samalla kertaa tulee laitettua lisävalot keulalle ja vaihdettua tielle tipahtanut takapönttö kun kerran montun päälle saa auton. Valoja jo yllättävän paljon kaipaa kun öisin ajelee töistä kotiin.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Joo voi saa#"¤&na nyt on pakko antaa periksi ton propun kanssa ja soittaa läheiseen korjaamoon. En minä saa sitä sieltä pois ja jos vielä yritän niin ammun sitä haulikolla 8) Eli nyt on aika lyödä meisselit pakkiin ja ottaa luuri käteen.

Valot sen sijaan toimii kivasti ja takapönttökin meni paikalleen ilman suurempia mutinoita. Nyt pitää vaan katsoo keihäsfinaali ja vartoa pimeää että pääsee suuntaamaan valot huolella.
suoppo5
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Touko 25, 2008 12:04
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja suoppo5 »

No jos ei suosiolla irtoa ni, eiköhän pumppaamallakin saa riittävän hyvin vaihdettua? se mikä siellä kierrossa on vaihtuu kyllä, moni taksimies näin väittän et ihan yhtä hyvä tapa, eikä sotke niin paljoo ees :D
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Veneiden dieselit, pienemmät, öljy vaihdetaan paljolti käsi-imupumpulla.
Taidan suosiolla koetaa tätä pian, öljyä ei ole satkuuni vaidettu yli 4 vuoteen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo öljytila on aika kaitanen ja ei sinne pohjalle paljoa jää vanhaa öljyä, kun imet sen mittatikun reiästä. Siellä ei ole mitään estettä tms johon imuletku voisi törmätä. Ei muuta kun öljyä vaihtamaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Imemällä mullakin nuo ässässä aina vaihdettu 8tkm välein (proppu liimattu) ja puhtaana on uudet pitkään pysyneet.
Jos ei kerran suosiolla aukea niin turha ottaa riskiä että rikkoutuu lopullisesti ja korjaamon hinnalla vaihtaa öljyjä ja suodattimia jonkun kerran.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

On kai se sitten uskottava että ne saa hyvin vaihdettua imemällä. Painelen taas motonettiin kun työaika antaa myöden.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kupari kirjoitti:korjaamon hinnalla vaihtaa öljyjä ja suodattimia jonkun kerran.
Toikin kaiketi riippunee korjaamosta, sekä öljystä. Ja toki riskinä voi olla "öljypohjankin" särkeminen, josta syystä jokunen korjaamo voi jopa kieltäytyä. Tohon kun se "öp" ei ihan normisettiä ole.

Ite omasta tötteröstä otin "sorvatun" propun (ns. ympäripyöreä) irti ihan ronskisti reilusti hitsaamalla kiinni mutterin joka oli luokkaa 21mm, eli vanha sorvattu roppu uppos kierteen reikään. Hyvin lähti irti kun maltto tovin hitsin jälkeen oottaa.. ja "öp" ei tykänny kyttyrää..

En tiedä sitten tuosta imuvaihdosta, laajalti käytettyhän se on, ainakin joissain merkeissä. Toisaalta, muistaakseni on myös vaadittu sitä, että proppu on vähintään tietyn ajan auki..

Noh, kaiketi pääasia että öljyt vaihtuu..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itellä ysivitosessa oli samaa oiretta kun koitin vaihella.. piti hitsata vaan isompi mutteri siihen kiinni, semmone joka aukee 19mm avaimella. Isolla virralla histaili niin tarttu pultin kantaan hyvästi ja kyllä muute aukee. :) Sehä se vain paha on kun ei kaikilla ole montullista tallia, eikä mahdollisuutta hitsailla mitään.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin