2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Pitäis ruveta tuohon satkuun korjailemaan kantta koneen keittämisen jäljiltä. Oletettavaa siis on, että ainakin plaanata pitää kansi ja pahvit tietysti vaihtaa. Samalla tietysti nokkaketjun vois vaihtaa noin varoiksi.

Pikaisella guuglauksella ja varaosakaupasta kyselemällä selvisi seuraavaa: tiivistesarjat ja sen sellaset saa esim Mätänetistä vähän toistasadalla eurolla kaikki. Laskin mukaan myös öljypohjan tiivisteen, kun varmaan pitää vähän huuhdella ja putsailla kunhan kone on taas kasassa. Avomallinen ketju merkkiliikkeessä muistaakseni 120é liittimineen. (Mätänetistä ei taida saada avoketjua?) Kannen koneistus ihan pelkästään jos ei muuta tartte kuuluu maksavan 80é paikallisessa koneistamossa.

Eli summa summarum: pelkkiin osiin tarvittavine öljyineen ja nesteineen menee reilusti 300 erkkiä. Jos venttiilivarren kumeja tai nostimia pitää uusia ne tulee siihen päälle. Ja pientä harrastamistahan tuossa on ennenko kaikki on tehty... :roll:

Mielessä kävi sekin, että melkein tuohon rahaan alkaa saamaan jo vähän ruostevikaisia satkuja kakslitrasella ruiskukoneella, sillä 16-tappisella. Menisköhän se koko kone samalla vaivalla paikalleen ja sopiskin vielä ilma ylimääräsiä ranetuksia? Meinaan vaan, että sit vois myydä tuosta 2.1:stä kannen virimiehille tai jotain... Oliskohan siinä mitään järkeä? :oops:
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonetistä voi saada samalla tuotenumerolla joko avoimen niitattavan ketjun tai valmiiksi niitatun umpinaisen ketjun. Tulee sitä mitä sattuu olemaan hyllyssä. Hyllyt näyttää olevan melko tyhjänä joten ei jää paljon valinnanvaraa. Käsittämätöntä etteivät ole vieläkään tätä saaneet järkeistettyä.

Öljypohjana on vaihteisto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jos ei koneen vaihto satkuun suju kuin omien sukkien, niin onko mielekästä nähdä niin suurta vaivaa vanhan vastaavan koneen vaihtamiseksi keulalle, jos kustannukset kuitenkin ovat suhteellisen pienet saavutettuun hyötyyn nähden..? Tai siis itteäni ainakin näin jälkikäteen hiukan kismittää, ettei tullut käytyä vaihtokonetta paremmin läpi silloin, kun se oli pois keulalta. Tietenkin näissä painaa aina se, mikä on homman tarkotus, tekeekö homman omaksi huviksi ja harrastukseksi, vai onko tarkoitus pitää käyttöauto liikenteessä mahdollisimman vähin kustannuksin.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja aero »

En vaihtaisi desiä pienempää vaparia keulalle ihan vaan kansihommien vuoks. Pitää kuitenkin muistaa, että jos teet sen kansirempan, niin sulla on käytännössä uusi yläkerta. Jos heität keulalle 20v ikäisen i16:n, voi siinä hyvinkin olla se 20v ikäinen pahvi yms kilkkeet ja mukana tulee pelko siitä, että sama operaatio tarttee tehdä suhteellisen pian uudestaan (ainakin pikemmin kuin jos nyt lätkii uutta osaa kiinni).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vanha kone vaan kuntoon. kansi remontti ja ketjun vaihto ei vaadi moottorin irroitusta. venttiilivarren kumit tulee yläpääntiivistesarjan mukana. vaihteistoa/öljypohjaa ei kannata ruveta irroittaa koska huuhtelu halvalla öljyllä riittää. eli käytät halvoilla öljyillä kerran lämpimäksi ja vaihdat sitten öljyt ja suodattimen.

jos pakoputkeen päässyt jäähdytin nestettä voi kone savuttaa toista viikko remontin jälkeen eli sitä ei tarvitse säikähtää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Henke »

jus kirjoitti:Motonetistä voi saada samalla tuotenumerolla joko avoimen niitattavan ketjun tai valmiiksi niitatun umpinaisen ketjun. Tulee sitä mitä sattuu olemaan hyllyssä.
Ehkä sieltä sais puhelimella tiedon, kumpaa ovat lähettämässä? Pitää ainakin kokeilla.
jus kirjoitti:Öljypohjana on vaihteisto.
Ahem. Eipä ole tosiaan sen vertaa tuolla satkun alapuolella tullut luuhatuksi, että olisi tuo tullu mieleen. Se öljypohjan tiivisteenä kaupattava tiiviste tulee siis - moottorin ja vaihteiston väliin? :oops:
antti.hakamaa kirjoitti:vanha kone vaan kuntoon. kansi remontti ja ketjun vaihto ei vaadi moottorin irroitusta. venttiilivarren kumit tulee yläpääntiivistesarjan mukana.
Ymmärsin aiemmista ketjuista, että noita Motonetin tiivistesarjan mukana tulevia venttiilivarren kumeja kannattaisi vähän varoa tai vältellä... Ehkä ne tollasessa käyttöentisöinnissä menee?

Taidan rempata kannen, oli mikä oli. Meneehän se harjoituksesta, kun ei ole tarvinnut kovin paljon puljata noiden tuon mittaluokan remongien kanssa. Ja onhan se ainakin sitten yläkerta kunnossa.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Motonetin 2,1/2,3 yläpään tiivistesarjoissa ei ole venttiilinvarren kumeja, ei ainakaan nykyään. Voi olla hyväkin juttu, varmasti kestäviä saa mm. Tammer-Dieselistä ja muista hyvämaineisista moottorikoneistamoista.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Mää voin myydä sulle 160t km ajetun 2.1 koneen. Koneesta pidetty parempaa huolta kuin vaimosta :mrgreen:
Entinen jäsen#2331
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Minuteman kirjoitti:Motonetin 2,1/2,3 yläpään tiivistesarjoissa ei ole venttiilinvarren kumeja, ei ainakaan nykyään. Voi olla hyväkin juttu, varmasti kestäviä saa mm. Tammer-Dieselistä ja muista hyvämaineisista moottorikoneistamoista.
Ei näy muuten olevan varastossa koko tiivistesarjaakaan... Skruuvatista löytyis, mutta hintaakin on jo toista sataa. Tosin Aineelta kysyin tänään kun vanteet hakasin, niin sano pelkkien venttiilivarren kumien hinnaksi 188 euroa... 8) Kannentiivistekin pelkästään oli jo reilun satasen, jos ihan oikein kuulin..!

Kovoo ja kuluuhan ne kumet tietysti 300-tuhannen kilsan ajoilla, mutta voisko ajatella, että ne menis vielä ne vanhat? Onko vähän köpelö homma purkaa kansi ihan atomeiksi koneistamoa varten ja sitten laittaa vanhat kumit takas kasatessa?
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mitä aiot kannesta koneistuttaa, muuta kuin tiivistepinnan tasohionta? Onko tiedossa venttiilivika tms.? Jos sattuu niin hyvä tuuri että 2,1/2,3(pitkälohkotonnareissa siis sama)- kansi on säröilemätön niin äärimmäisen harvoin niissä mitään muuta vikaa on, venttiilit ja seetinsä on tehty melko hemmetin hyvistä materiaaleista kuten ohjuritkin. Kumit tahtovat kovettua ja kutistua ja kannentiiviste niistä maatuu noin 300 000, viimeistään 400 000km paikkeilla huolimatta asiallisesta nestehuollostakin. Itse en lähtisi ehjää enempiä korjaamaan, ainoastaan liekkirenkaiden syömien urien hävitys plaanaamalla.

Viimeksi Tammer-Dieseliltä kysyttynä keväällä taisi venttiilinvarren tiivisteillä olla hintaa huimat 4€/kpl, ja siis tunnettua merkkitavaraa, samojahan 7mm stanukumeja käyttää orkkiksena mm. MB ja BMW ja jotkut PSA- konsernin pulkat.

Kannentiivisteeksi Elring eli orkkis, ja sama on yleensä majaillut Motonetin yläpään sarjoissakin ja tiukkaamalla saman on saanut irtotavaranakin. Imu- ja pakosarjan tiiviste irtotavarana ja muutahan ei oikeastaan tarvita. Oikeastaan siksi että esim. venttiilikopan kumitiivistettä ei kannata huonolla tarvikkeella (esim. motonetin scan-tech tai Pro Parts Sweden) korvata jos alkuperäinen on vielä pehmeä. Tarvikkeissa on lähes säännönmukaisesti yhdistettynä huono mittatarkkuus ja alkuperäistä, jopa käytettyä sellaista kovempi materiaali joten ikäviä vuotoja voi odottaa.

Pakosarjan pinnapulttien katkeamisiin kannattaa jo etukäteen varautua hankkimalla varalle uusia tai vaihtaa suosiolla kaikki, vaihto on suht. helppoa kun kansi on pöydällä. OG900:n vinon koneen tapauksessa jo paikoillaan olevasta kannesta katkenneiden ronkkiminen on lievästi sanottuna harmillista puuhaa.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-6264

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-2323

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-2279

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-1500

Turusta eli postimyynnistä näyttäisi löytyvän kaikkia, hinnatkin siedettäviä.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Minuteman kirjoitti:Mitä aiot kannesta koneistuttaa, muuta kuin tiivistepinnan tasohionta? Onko tiedossa venttiilivika tms.?

... Itse en lähtisi ehjää enempiä korjaamaan, ainoastaan liekkirenkaiden syömien urien hävitys plaanaamalla.

Viimeksi Tammer-Dieseliltä kysyttynä keväällä taisi venttiilinvarren tiivisteillä olla hintaa huimat 4€/kpl, ja siis tunnettua merkkitavaraa, samojahan 7mm stanukumeja käyttää orkkiksena mm. MB ja BMW ja jotkut PSA- konsernin pulkat.

Kannentiivisteeksi Elring eli orkkis, ja sama on yleensä majaillut Motonetin yläpään sarjoissakin ja tiukkaamalla saman on saanut irtotavaranakin.
Plaanauttaa oli tarkotus, ja tarkistuttaa venttiilien tiiviys, kun lupasi samaan hintaan molemmat hommat. Pääsi vähän keittämään kone tuossa viime kesänä ja jäi mökille seisomaan. :mrgreen: Samallahan sen näkee miten paljon on ehkä vääntynyt tai onko halkeillut.

Pitääkin soitella tuonne Motonettiin kannentiivisteestä ja jakoketjusta, jos sais ne oikeanlaiset. Ja paikallisesta noita seiskamillin kumeja, tuohan oli hyvä vinkki. Pultit menee varmaan myös hankintaan, katkiaa ne kumminki. Kannenpulttien venymät voi varmaan mittaamalla tsekata.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannenpulteille ei ole ilmoitettu varsinaisia mittoja venymien suhteen, eikä ole tarvettakaan sillä ne ovat kyllä venyviä (jousiterästyyppisiä) mutta eivät suunniteltu kiristettäessä pysyvästi muotoaan muuttaviksi, ovat uudelleenkäytettäviä. Keskenäänhän noita toki kannattaa vertailla ja jos kovin eri mittaisilta näyttää tai jos varsissa on pistemäisiä syöpymiä mahdollisesti sijoissaan maanneen veden tekosina niin sitten uudet.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Henke »

No nyt on purkuhommat aloiteltu. Siihen kohtaan tyssäsi, missä pitäisi ruveta irrottamaan nokka-akselien hammaspyörät ja kannen pultit. Ei meinaan löytynytkään pakista sitä e16 -hylsyä. No, huomenna kauppaan.

Öljyt ja glykolit on menneet aika huolella sekaisin, venttiilikopan alta löytyi sellaista suklaakastiketta muistuttavaa lillinkiä. Huuhtelua jollain naftalla tai etanolilla ilmeisesti suositellaan kasauksen yhteydessä.

Varmistan vielä pari juttua, aloittelija kun olen... :oops:

a) Kuinka paljon sen kiristimen sopii olla ulkona ennen kuin kannattaa pistää myös ketju vaihtoon?

b) kun merkit sekä vauhtipyörässä että nokka-akseleissa on kohillaan, nokat ja rattaat voi purkaa ihan huoleti - laittaa vaan ne merkit kasatessa samalla tavalla kohilleen? Joskus on puhuttu siitä, että köyttelis nuo rattaat ketjuun kiinni, mutta ei kai sille pitäis olla tarvetta? Mahtuuko edes kannesta läpi?
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja aero »

Molemmat tuskin mahtuu kannesta läpi, mutta jätä toinen ratas nipparilla siihen merkiksi, niin ajoitusta ei tartte miettiä. Kasatessa nokkien merkkien väliin tulee muistaakseni 15 niittiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 2.1 -> 2.0 -16 Kansiremppa vai koneenvaihto?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

muistaakseni kiristimen ulkonema kun on yli 11mm saabin kirjan mukaan ketju tulisi vaihtaa. tarkastan illemmalla kirjasta vielä tuon milli määrän.

kiristinhän irroitetaan niin, että ensiksi irroitetaan kiristimen keskeltä pieni ruuvi,jousi ja muovi tappi, sitten kierretään koko kiristin irti, niin nähdään paljonko ulkonemaa on. kiristimen irroitukseen tarvitset melko ison ja pitkän hylsyn koko en nyt muista ulkoa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin