Talviautot
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Talviautot
Hei, arvon saabistit (ja muut). Halusin vain kannustaa teitä näin talven tullen pakkasten ja tuiskujen kestävien autojen pariin. Itse olen ajellut nyt noin kuukauden päivät ysiysillä ja eiliset tuiskut sekä tämän päivän auraamattomat pikkutiet ovat osoittaneet sen kulkukyvyn. Ja ovet uskaltaa laittaa talvellakin lukkoon pelkäämättä, ettei sisään enää pääsekään.
No, kyllä toi ysisatasemme lämmityslaite puhaltaa vielä hieman lämpimämmin, mutta eiköhän se ysiysistäkin saada vielä kuntoon.
Näillä keleillä näitä autoja arvostaa. Totuushan on, että kyllä se talvi koettelee uuttakin autoa. Joten siksi tämä kirjoitus tänne klassikoihin.
No, kyllä toi ysisatasemme lämmityslaite puhaltaa vielä hieman lämpimämmin, mutta eiköhän se ysiysistäkin saada vielä kuntoon.
Näillä keleillä näitä autoja arvostaa. Totuushan on, että kyllä se talvi koettelee uuttakin autoa. Joten siksi tämä kirjoitus tänne klassikoihin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Joo, ja autoista tietämätön joutuu viemään kutosen korjaamolle jo pelkästään palaneen ajovalopolttimon takiaAnt_ti kirjoitti:Jäi muuten uusi Maz*a 6 Prisman pihaan tänään, vaikka pakkasta oli vain 8 astetta!![]()
Miettikää nyt vähän..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Joo, hakematta tulee mieleen ulkomaankieliseltä Saappipalstalta luettu juttu, jossa joku 9-3TiD:n omistaja oli käynyt huollossa (muistaakseni Belgialainen kaveri) ihmetyksenänsä, kun diisuli hörppi toistakymmentä litraa satasella menovettä. Olivat laittaneet auton plugiin kiinni, ei vikakoodeja-> eli auto on kunnossa, väittivät. No, muutaman päivän päästä oli miekkonen huomannut pienen lätäkön auton alla, eli ihan perinteinen valmistusvika tankissa, joka siis lirutteli löpöjä ulos. Kukaan ei huollossa ilmeisesti ollut ajatellut, että löpöjen katoamiseen voi olla joku muukin syy kuin "mustan laatikon" toimimattomuus ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Eli tähänkö on menty myös huoltojen "ammattitaidossa": jos ei kompuutteri näytä vikaa, mitään ei osata tehdä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Eli tähänkö on menty myös huoltojen "ammattitaidossa": jos ei kompuutteri näytä vikaa, mitään ei osata tehdä
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Myös yhdellä tavalla ärsyttää nykyisten autojen tietokoneohjelmoidut luistonesto- ym. järjestelmät.
Niihin luotetaan liikaa, ja hurjastellaan kuin mitkäkin T.Mäkiset. Onhan se hyvä olla siellä "herran kukkarossa", kun mitään ei voi mennä pieleen..
Näin siis ajatellaan.
Niihin luotetaan liikaa, ja hurjastellaan kuin mitkäkin T.Mäkiset. Onhan se hyvä olla siellä "herran kukkarossa", kun mitään ei voi mennä pieleen..
Näin siis ajatellaan.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
99:n lämmönsäätövivusto
Kyllä mun -82 99:ssä lämpöä pukkaa sisään matka-ajossa hana täysillä sen verran paljon defr ja vent ja puhallin kiinni ollessa, että käytännössä hanaa on pakko laittaa pienemmälle. Kaupunkiajossa lämpöä pukkaa liikennevaloissa seistessä olennaisesti vähemmän, mutta silti hanaa joutuu kääntämään pienemmälle. Kai se vaijeri vaan pitää pitää kunnossa ja voidella hanan mekanismikin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo-o. On tullut "ajettua" penkin alle omalla ysiysillä laidasta laitaan autoja, pakkanen on ryytänyt täällä Lapin karuissa maisemissa vanhasta (jonka ymmärtää, jos jättää tien sivuun) autosta uuteen (???, tä?, luulis et uus auto ei jätä tien laitaan). Mystisenä poikeuksena, en ole ajanut kertaakaan ohi Saabista ohi, joka olisi jättänyt tienlaitaan. Poikkeuksena on yksi haalean keltainen 99combi, sillä oli viime kesänä ajettu 80km/h nopeudessa 50% nokkakolari. Sen verran oli mennyt kasaan, että hanttarinpuoleinen oviaukko oli neliönmuotoinen, kuski jäi henkiin, ja tais olla ilman vöitä.
Eli, kyllä 99 on lämmin, kulkee hyvin, kestää olla lunta niin, että pohja raapii lumen pintaa (eli auton pohjan kuvaa tulee lumenpintaan) ja pysyy ikkunat auki ku pitää ne puhtaina (ulkoa ja sisältä). Pakkasta kestää, oma testattu lämpötiloissa +38...-50°C, ja hyvin toimii...![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Eli, kyllä 99 on lämmin, kulkee hyvin, kestää olla lunta niin, että pohja raapii lumen pintaa (eli auton pohjan kuvaa tulee lumenpintaan) ja pysyy ikkunat auki ku pitää ne puhtaina (ulkoa ja sisältä). Pakkasta kestää, oma testattu lämpötiloissa +38...-50°C, ja hyvin toimii...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllähän Saabkin voi tarvita talvella apua, ei se niin tavatonta ole.
Olen pohtinut, vailla tarkempaa tietoa, millaiset noiden GM-Saabien talviominaisuudet ovat? Noin niinkuin ideologialtaan, kun on kuitenkin tämä talviauto-maine näillä Saabeilla. Että vieläkö sitä vaalitaan...
Olen pohtinut, vailla tarkempaa tietoa, millaiset noiden GM-Saabien talviominaisuudet ovat? Noin niinkuin ideologialtaan, kun on kuitenkin tämä talviauto-maine näillä Saabeilla. Että vieläkö sitä vaalitaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Talviominaisuuksia pääsee heti kokeilemaan, kunhan vain talvi tekisi tuloaan tänne Tampereen seutuville. Enää en jaksanut vanhaa og900 päivittää ja kunnostaa, niin tuli hommattua monien käänteiden jälkeen onneksi 9-3t vm.01 jossa sitten minulle uutuutena ABS-jarrut, aut.ilmastointi ja ym. veikeätä lisätoimintoa joita tulee kokeiltua talviolosuhteissakin. Tosin isällä ollut jo monta vuotta ng900T jossa vastaavat varusteet, niin ei ole muistaakseni koskaan valitellut mistään ongelmista. Ideologisesta puolestakin on mielestäni kaikki kohdallaan: edelleen hyvät ajovalot kunnon pesureilla; hyvät näkyväisyys ja ajotuntuma ominaisuudet, +Tekniikan Maailman talviautotesti vertailussa 2001 Audi A4 1.8turbo quatron jälkeen toinen sija (9-3t SE), ++ TM käyttöohjekirja vertailun voittojariha kirjoitti:Olen pohtinut, vailla tarkempaa tietoa, millaiset noiden GM-Saabien talviominaisuudet ovat? Noin niinkuin ideologialtaan, kun on kuitenkin tämä talviauto-maine näillä Saabeilla. Että vieläkö sitä vaalitaan...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hienoa! Itselläni oli mielessä lähinnä Saabin kulkuominaisuudet ja pakkasenkestävyys (käyntiinlähtö jne). Mutta Saabiinhan on kuulunut aina myös nämä ns. "turvavarusteet", kuten tehokkaat valot pesimillä jne.
Itse arvostan nyt (Fiatin, Citroenin, kahden Fordin ja vanhan Golfin jälkeen) sitä, että...
- autoon pääse sisälle jäätävän vesisateen jälkeen (eli kun illalla sataa vettä ja yöksi sitten pakastuu),
- sillä voi ajaa myös auraamattomilla pikkuteillä (lähinnä tarkoitan ihan kaupunkialuetta, kun ei ne määrärahat riitä auraamaan näitä joka tarpeeseen) ja
- auto lämpiää talvellakin (jos mahdollista, niin vieläpä nopeasti)
Nämä pohjoisen kelit nyt vain ovat tällaiset.
Itse arvostan nyt (Fiatin, Citroenin, kahden Fordin ja vanhan Golfin jälkeen) sitä, että...
- autoon pääse sisälle jäätävän vesisateen jälkeen (eli kun illalla sataa vettä ja yöksi sitten pakastuu),
- sillä voi ajaa myös auraamattomilla pikkuteillä (lähinnä tarkoitan ihan kaupunkialuetta, kun ei ne määrärahat riitä auraamaan näitä joka tarpeeseen) ja
- auto lämpiää talvellakin (jos mahdollista, niin vieläpä nopeasti)
Nämä pohjoisen kelit nyt vain ovat tällaiset.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
No joo...
Talviautona saab on hyvä kunhan se ei lähde "puskemaan" meinaa sitten se on menoa ja kässäristäkään ei ole apua saatikka sitten voisi leikkiä miksi se muuten ottaa eteen!? (no se kässäri!)
Läppärilaite on niin kova ääninen että täysillä pitäminen vaatii hermoja.
Sama vika kun volvossakin eli menee helposti huuruun, kun niin tiiviitä autoja.
pyyhkijät jättävät pläntin tuulilasiin vaikka mitkä sulat ostaisi, se on huono juttu pikatiellä kun loska ja p***ka lentää.
Panssarimainen alusta on hyvä,, mutta kun pitäisi päästä roplaamaan sitä alhaaltapäin niin se on välistä tielläkin.
Tämä oli tällaista naisenlogiikkaa, mutta jään haaveilemaan satkusta....
kylläkin yksi löytyy mutta se on Volvon "satku" se muuten heittää perää ja puskee liukkaalla tosi mielenkiintoinen..
Kyllä muuten nauratti kummelin SAAB 99 ja VOLVON kaksintaistelu..
Siitä tunnisti jotenkin itsensäkkin-"Ei riitä teho" -"Saa***nan ruottalainen!!!" -"Ajaa sivuun apina!" ......
Läppärilaite on niin kova ääninen että täysillä pitäminen vaatii hermoja.
Sama vika kun volvossakin eli menee helposti huuruun, kun niin tiiviitä autoja.
pyyhkijät jättävät pläntin tuulilasiin vaikka mitkä sulat ostaisi, se on huono juttu pikatiellä kun loska ja p***ka lentää.
Panssarimainen alusta on hyvä,, mutta kun pitäisi päästä roplaamaan sitä alhaaltapäin niin se on välistä tielläkin.
Tämä oli tällaista naisenlogiikkaa, mutta jään haaveilemaan satkusta....
kylläkin yksi löytyy mutta se on Volvon "satku" se muuten heittää perää ja puskee liukkaalla tosi mielenkiintoinen..
Kyllä muuten nauratti kummelin SAAB 99 ja VOLVON kaksintaistelu..
Siitä tunnisti jotenkin itsensäkkin-"Ei riitä teho" -"Saa***nan ruottalainen!!!" -"Ajaa sivuun apina!" ......
Re: No joo...
yskäyskä kirjoitti:Talviautona saab on hyvä kunhan se ei lähde "puskemaan" meinaa sitten se on menoa ...
... pyyhkijät jättävät pläntin tuulilasiin vaikka mitkä sulat ostaisi, se on huono juttu pikatiellä kun loska ja p***ka lentää.
puskemistaipumukseen auttaa vauhdin pudottaminen kurveissa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
täytyy toki muistaa ettei satku ole talviautona mikään legenda, kuten 95/96.
kaarevan tuulilasin takia kuskin puolen sulkaa pitää vähän taivutella. peltiosat kestää jonkin verran manipulointia: taivuta "pläntin" kohdalta varovasti tuulilasiin päin - saattaa auttaa.
terv. jt