Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saab?
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Katastrofi iski, taka-akseli petti.

Viesti Kirjoittaja Saab? »

Nyt lyö tyhjää. Valistaisitteko vähän ja kertoisitte, miten nuo navat saa irti tuosta akselista? Taitaa tulla vähän pidempi remontti. Aattelin vaihtaa samalla jarruletkut ja -putket samaan jamaan ja levyt ja palat tottakai. Saapi nähä mitä tuleman pitää, kun tämmönen poropeukalo pääsee hommiin...
Viimeksi muokannut Saab?, Ke Elo 22, 2012 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja jus »

Navan saa irti kun keskikupin alta avaa napamutterin ja vetää navan pois. Sovitus on aika justiinsa, muttei mikään prässillä asennettava. Jos on päässyt vettä väliin, voi olla tiukassa, mutta normaalisti pitäisi tulla ihan sormin vetämällä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja stara »

hassu homma kun pahemmalla puolella on heikommat hitsit ja yleensäkin erilaiset. ilmeisesti eri hitsari on vasenta puolta vedellyt.
ruoste turvottaa ja repii hitsit irti, myös yläsauma kannattaa vahvistaa reilusti, koska siinä on ainepaksuutta ja umpisilmukka sitoo eri puoliskot paremmin toisiinsa.
Pitänee ottaa lopultakin työlistalle tuokin homma ettei ala maha maata raapimaan..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vähän samaa vikaa täälläkin 91 mallisessa. Ja nimenomaan vasen puoli. Hyvä, että tämäkin asia tuli foorumilla esille, tiesi oikein tarkemmin syynäillä. Josko kesällä koittais hitsailla, kesät tuo auto on muutenkin seissyt jo useamman vuoden. Vetokoukku määrättiin katsastuksessa poistettavaksi ruostevaurioiden vuoksi, akselia ei kovin tarkkaan siellä katsottu.
Saab?
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja Saab? »

Tälläin vähän ohi aiheesta, mutta tarviiko nuo uudet jarruputket jotain tiivistysainetta kierteisiinsä? Projekti vähä levis käsiin. Jarrulevyt, -palat, -putket ja letkut tuli hankittua. Sitten jotain lesjöforssia, hiontavälineitä ja alustamassaa. Saa nuo varapyöräkotelon ja lokasuojien alkavat ruosteet pois. Takaa löytyi ihan positiivinen asia eli bilsteinin iskarit ja ainakin viime katsastuksessa iskarit olivat kunnossa. Pintapuolisestikaan niissä ei ole sanomista. Edessä oli jotkut hailakan punaset. Ei hajuakaan merkistä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei tarvitse mitään tiivistetahnoja, putkinipan pesän ja putkinipan kaksoiskartio hoitaa tiivistyksen, kierre ei pidä eikä sen kuulukaan pitää paineita eikä nesteitä.
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Nyt viisastuneena muitten kokemuksista niin kysyisin onko hankalaa korjata tämä taka-akselin panta? Pitääkö itse teettää uusi panta? Tai meneekö koko akseli vaihtoon? Tai säästyykö siltä, kun akseli vaikuttaa muutoin terveeltä.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hankaluus riippuu siitä kuinka näppärät olet autoja ropaamaan. Jos olet joskus satkun takapään pyöräntuentaa purkanut ja koonnut niin helpottaa hommaa kun rakenne on tuttu. Ensikertalaisella menee jonkin verran aikaa rakenteeseen tutustuessa. Mutta yksinkertainen se on purkaa, hankaluus riippuu siitä missä järjestyksessä ja miten teet ja kuinka paljon asiaa pitää tutkia samalla kun tekee.

Uuden pannan voi teettää jos vanha on aivan ohueksi kuihtunut. Mutta yleensä on selvinnyt ihan vanhan pannan ja akselin huolellisella putsaamisella ja hitsaamisella. Pantaa kannattaa taivuttaa auki että saa myös alta tosiaan ruosteet pois. Mekaanisen puhdistuksen jälkeen jos mahdollista niin juurikin elektrolyysi tai jokin kemiallinen ruosteenpoisto (sitruunahappo?) olisi hyvä tehdä.

Ja se taka-akselin hitsaaminen on kiellettyä, eli periaatteessa akseli pitäisi vaihtaa.

Jännä juttu kun satkun tapauksessa korjaushitsattu taka-akseli on varmasti parempi kuin tehtaalla typerästi koottu, ja se on tässäkin ketjussa todistettu moneen kertaan. Ei pitäis olla inssillä nokan koputtamista kun hyvin hitsattu, eli ei poltettu läpi, ei hitsattu liian isoja palkoja kerrallaan niin että akseli kuumentunut ja vetänyt kieroksi. Suosittelisin siis hitsaamaan sopivan isolla virralla pieniä palkoja sinne tänne välillä hyvin jäähdytellen. Jos siis taka-akseli on muuten korjattavissa eikä ole ruostunut liian ohueksi!

Uusia taka-akseleita näihin ei varmaan enää saa joten ilman hitsaamista autojen kohtalo olisi paali :-(

Laita kuvia taka-akselin pannasta niin ihmetellään yhdessä. Jos jaksat ottaa vasemman takapyörän pois niin saanee parhaat kuvat.
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Ok,Kiitos paljon tiedoista :) . Yritän ehtiä laittaa kuvia kun kerkiän, varmaan pitäisi samalla vahvistaa oikea puolta samalla.. ja muutakin kuntoon kun on vain 108 tkm ajettu Saab 900i-85 värikin on hieno (VK:117) eli ei muuta kun raivamaan autotalli ja hankimaan uudet välineet ja korjamaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja stara »

- ruostuminen turvottaa pantaa irti akselista ja lopulta korkkaa hitsit irti. panta on aika massiivinen hitseihin nähden ja siinä kyllä hyvin riittää rautaa hitsata uudelleen.
- minä hitsaisin vanhat hitsit paikoillaan uusiksi vaan, kunnolla kun tekee niin menee auton paalipaikkaan asti.
( no hyväpä on neuvoa, kun en ole ko hommaa tehnyt kuin haaveissa), mutta akselin olen kyllä poistanut ja muitakin ko homman osakokonaisuuksia useampaankin kertaan.
Monin verroin nopeampaa kuin koko akselin irroitus. Kun perän nostaa ylös niin on suht hyvät työtilat.
pannan päädyn jatkoshitsit eivät akselia mielestäni voi kieroksi tehdä , pannan ja akseliputken väliset hitsit pitää vetää suht säästeliäästi ja nimenomaan symmetrisesti , siten akselia kieroksi vetävä vaikutus hitsin krympätessä minimoituu.myös vanhojen hitsien kohdille hitsaaminen pienentää krymppivaikutusta.
Oikein "epäkiero" jannu viimeistelee/ varmistaa akselin suoruuden seuraavasti::
panee heittokellon laakeripintaan ja hitsailee sen mukaan. toisaalta tietenkin kannattaisi alkutilannekin varmistaa heittokellon kanssa, niin tietää mistä lähdetään. :mrgreen:

----------------------------------------------
Jos lähtee akselia irroitamaan, niin akselin purkaminen irti ja takaisin laitto on aika isotöinen homma, mm jarruputket korin liitoksessa menevät uusiksi ja iskarin alapään avaaminen voi olla aika hikistä myös, koska 12 kantin silmukka- avain ei aina saa otetta kupupintaisesta mutterista ( virittelin 6- kanttisen siihenkin ja vakiopituinen lenkkiavain on vähän liian pitkäkin = pitäisi nostaa koria vaikean paljon) . myös jarrukilven ruuvit ja muutama muukin ruuvi on taatusti jumissa. jarrujen ilmausruuvien aukeaminen ja jarrulevyn kiinnitysruuvin aukeaminen ja napamutterin aukeaminen noviisin kannattaa etukäteen varmistaa ennenkuin itse hommaan edes ryhtyy, niistä kun selviää, niin loppu projekti voi onnistuakin ilman "jatkoaikoja."
osa pulteista on sitten tuumakierteellä ja kantojen avainvälitkin sen mukaan, muistaakseni 18 mm tarvitaan,,
jarruputket avataan takaistuimen alta ja alatukivarret irroitetaan korista ( ei akselista), reaktiotangot ja panhardtanko irroitetaan ehkä akselista helpommin kuin korista.

Maan tasossa homma kyllä onnistuu muuten suht hyvin, ainoastaan panhardtangon ja iskarin alapään ja korin läpiviennin jarruputket kannattaa "herkistellä" etukäteen nosturilla. kallistuksen vakaajat pitää mieluusti poistaa pukilla väliaikaisesti ( jos sellaiset herkut löytyy)
- hitsit kandee tietysti naamioida sen verran, että puusilmät eivät pääsee viisastelemaan ( näitä ei saa hitsata jne..)
eli vähän paskoja poistelee muodon vuoksi ja maalilla/ massalla kaunistelee...tms maun mukaan..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Paljonkos itse akselin ainevahvuus mahtaa olla (tai paljonko se on joskus ollut...)? Ts. uskaltaako sitä hitsata puikkokoneella?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
N.O.Hääppönen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 04:20

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Tämä "näitä ei saa hitsata" juttu kysytty inssiltä, 60-luvun auto tosin kyseessä. Lähes kaikkia alustan osia saa korjata hitsaamalla jos luotettavan selvityksen mukaan (maahantuoja/varaosaliike) uusia/ehjiä osia ei ole saatavana. Ja korjaustapa neuvotellaan AINA inssin kanssa etukäteen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no ei ollu hääppönen selitys.

kuplan etuakselia saa hitsaamalla korjata mielin määrin. näin kertoi katsastusmies mulle. uusiakin saa. mut vanhaa saa kaventaa ja muokata miten tahtoo.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laitan vielä tähän muistutusta että tarkistakaa taka-akselin panta jos vasen takarengas pois rempassa tai nosturilla käytte.

Tuon toisen ässän kun hain niin tuli oman aikaisemman kävelyvauhdilla ajossa tapahtuneen taka-akselin koko vasemman pannan pettämisen takia katsottua tämänkin kunto.

Eli tämä 370tkm ajettu -90 ässä ja kuskinpuolelta vain toinen niistä pisteistä enää jotenkuten kiinni ja panta irvistää aika pahasti.

Tuo torstaina putsataan ja hepataan koko sauma umpeen, hiton varoen kauppareissut vain ajellut (vanha työautona vielä) eli ei paljon varoita ennalta kun ajossa pettää lopullisesti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mihin perustuu tässä ketjussa pariin kertaan esitetty "taka-akselin hitsaaminen on kiellettyä" ? Ihmettelen koska ainakin pariin kertaan olen katsastanut auton jossa on ihan näkyvästi hitsattu taka-akselista tukivarteen liitoskohdan korjaus ja ainakin toisella kerralla huomasin katsastusmiehen selvästi katsovan tuohon kohtaan. Kyseessä oli tonnari mutta se tuskin vaikuttaa tähän asiaan.

Yleensäkin, millä perusteella voidaan kieltää jonkin alunperinkin hitsaamalla kootun rakenteen korjaaminen hitsaamalla ?

Olisiko jotain linkkiä dokumenttiin joka kertoisi näistä tarkemmin ? Muistelisin että ainakin jotin katsastukseen liittyvää ohjeistusta löytyisi netistä.
Vastaa Viestiin