Noviisi kyselee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Noviisi kyselee

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Terve! Olen tässä kuunnellut ja tutkaillut vainoharhaisena tuota autoa ja olisin kysynyt osaavammilta ihmisiltä tietoa muutamaan asiaan:


1. Kytkin: Esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä ja laitettaessa vaihde vapaalle: Kytkin pohjassa ei kuulu mitään ihmeellistä, mutta kytkin ylhäällä kuuluu sellainen tasainen ”urina”, joka ei ole mitenkään kova, mutta selvästi erottuva. Syitä/seurauksia/aihetta huoleen?

2. Ketju: Konepelti auki kuunnellessa kuuluu ketjulta tasainen kahina tyhjäkäynnillä. Konepelti kiinni ääntä todella vaikea erottaa. Mitään syytä huoleen vai pelkkä ominaisuus?

3. Nakutus: Varsinkin kylmä kuuluu selvästi matalammilla kierroksilla nakutusta, kierroksia nostettaessa ääni häviää tai peittyy. Koneen lämmetessä ääni häviää. Olen ajanut viime aikoina 95:lla. Palaan jatkossa 98:siin. Jälleen yksi ominaisuus?

4. Ulostus: Käynnistettäessä autoa pakoputkesta tulee selvästi tippoja mustaa töhnää. Moottorin lämmettyä vaikea havaita enää mitään tulevan. Moottoriöljyä ei ole 2kk kulunut lainkaan. Normaalia hävytöntä käytöstä?

Autonahan oli 900 -86 yhdellä kaasarilla. 8)

Tyhmiä kysymyksiä varmaan suurin osa, mutta olen autoilijana hiukan vainoharhainen ja jokaiseen pikkuisenkaan epätavalliseen asiaan täytyy löytyä vastaus mielellään varmasta lähteestä. :roll:

Kiitoksia vastuksista kovasti jo näin etukäteen! :)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Noviisi kyselee

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Petkele kirjoitti:
1. Kytkin: Esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä ja laitettaessa vaihde vapaalle: Kytkin pohjassa ei kuulu mitään ihmeellistä, mutta kytkin ylhäällä kuuluu sellainen tasainen ”urina”, joka ei ole mitenkään kova, mutta selvästi erottuva. Syitä/seurauksia/aihetta huoleen?

2. Ketju: Konepelti auki kuunnellessa kuuluu ketjulta tasainen kahina tyhjäkäynnillä. Konepelti kiinni ääntä todella vaikea erottaa. Mitään syytä huoleen vai pelkkä ominaisuus?

3. Nakutus: Varsinkin kylmä kuuluu selvästi matalammilla kierroksilla nakutusta, kierroksia nostettaessa ääni häviää tai peittyy. Koneen lämmetessä ääni häviää. Olen ajanut viime aikoina 95:lla. Palaan jatkossa 98:siin. Jälleen yksi ominaisuus?

4. Ulostus: Käynnistettäessä autoa pakoputkesta tulee selvästi tippoja mustaa töhnää. Moottorin lämmettyä vaikea havaita enää mitään tulevan. Moottoriöljyä ei ole 2kk kulunut lainkaan. Normaalia hävytöntä käytöstä?


Kiitoksia vastuksista kovasti jo näin etukäteen! :)
1. painelaakeri saattaa pyöriä hieman mukana. hipaise kytkinpoljinta kevyesti, loppuuko urina? jos loppuu, kyse on painelaakerista, sama ääni kuuluu minun autostanikin.

2. tuntuisi nokkaketjun normaalilta ääneltä. Konepellissä on äänieristys juuri moottorin ääniä varten. Paljonko on ajettuna. Kulumisen myötä erilaliset resonanssit yms. äänet lisääntyy luonnollisesti.

3. Kylmänä koneen käynti on aina karkeampaa kuin lämpimänä.

4. Kondenssivettä putkistossa. Normaali ilmiö. Jos tulee lämpimänäkin, silloin taitaa tulla jotain raakana ulos :)

Aikalailla normaalin oloisia ilmiöitä sentään liki 20v. vanhassa autossa.
Jos pelit muuten pelaa, niin tuskinpa noista on kauheaa huolta.
# 419 Vesa Pohjalainen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just samoja ääniä ja ilmiöitä mulla , ei syytä huoleen.
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja Aux »

tuntuu olevan 1:nen tyypillinen ääni saabille? itsellä sama ääni ilmenee niinkun kaverillakin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juu, meikun 900i:ssä kiljuu ilmeisesti painelaakeri nimenomaan kytkimen ollessa ylhäällä. Kytkinrempan jälkeen toi tuli. Ikävää, kun uusilla osilla tommosta peliä. Kaiken lisäksi se vihellys kuuluu vain talvella ja se voi hiljetä, kun nappaisee kengän kärellä kytkinpoljinta muutaman kerran. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Kiitoksia vain kaikille taas vastauksista! :)
Voi taas rauhassa paukuttaa menemään kun ei tartte huolestua muista "äänistä" kuin pään sisäisistä. 8)
Vastaa Viestiin