Mistä kaikista satkuista on laatikot yhteensopivia ton 16v turbon kanssa? Ja miten välitykset eroaa malleittain?
Tuli hommattua eka satku, t16 -90, Uudenkaupungin tuotoksia. Kyllähän tuo ongelmitta 400km kotio rullasi, pellit melko huonot osittain. Alusta ja moottori yllättävänkin hyvässä iskussa, oikeastaan yllätti miten hyvästi tuo moottori ysisatkua liikuttaa vakiokunnossa, vaikka onkin kat-mallia. Kulutus myös positiivinen yllätys, reilua 7litraa/100km ripeässä matka-ajossa. Mutta vetopyörästö ujeltaa ihan selvästi, eli laatikko on loppusuoralla. Ei sinänsä ihme kun 400tkm rullattu sillä. Projektia siis riittää. Välityksillä ei niin väliä, kunhan jostain vaihtolaatikon tuohon löytäisi.
Nyt se on viimeistään myönnettävä, jotta saabismi päässyt iskemään. Niin ja tietous itsellä 900:sta vielä kovin puutteellinen.
900 t16 sopivat laatikot
900 t16 sopivat laatikot
Viimeksi muokannut SMRacing, Ti Loka 02, 2012 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Re: 900 t16 sopivat laatikot
Turhaan lähdet vielä vaihtamaan jos vaihteisto pelittää
Kyllä se vaihteisto pitää satkulle ominaista ujellusta ehjänäkin. Vaihdat kun kahjahtaa lopullisesti tai vaihteet häviää.
Jos haluat tehdä ennalta ehkäisevää korjausta niin voit toki vaihtaa heti. Täytyy vaan sanoa että vaihtamalla näennäisesti ehjään käytettyyn silti et saa silti yhtään enempää varmuutta vaihteiston kestolle!! been there done that, turboissa lootat kajahtaa joka tapauksessa, pikkuhiljaa tai sitten sen enempiä varoittelematta jos ne on käytetyistä autoista peräisin.
Jos auto on harrasteena eikä kulkemiset ole tästä kiinni niin ajelet menemään.
Laatikoiden sopivuudesta
oletuksena käsivalintainen vaihteisto
Yksinkertaistettuna:
kaikki manuaalivaihteistot kelpaa 90-99-900 akselilta.
Tarkemmin:
1) Jos vaihteisto 90:sta tai 99:sta, vaihteiston etukannake erilainen. Tilanteesta selviää vaihtamalla ensiövälityksen kansi autossa olevasta laatikosta.
2) Vetarinkupit on vanhemmissa erilaiset, tripodit pienemmät. Tästäkin selviää jos ottaa kupit omasta autosta. Kuppeja vaihtaessa pitää olla tarkkana vetarinlaippojen shimmien kanssa. Shimmit ovat laatikko/laippakohtaisia? Varmistakaa joku?! Eli kupit tripodien ja vetarien mukaan, laipat-shimmit-laatikko-pakettina niin tulee paras?
3) Vanhemmissa kepin keskitys vaihdekepissä, uudemmissa vaihteistossa. Vaikuttaa vain että jos vaihteisto on vanhemman pään autoista ilman keskitystä (-84? tai vanhempi) niin auton vaihdekepissä ei ole jousitettua keskitystä. Ei vaikuta käyttöön, tuntuma ennen tottumista "kuollut".
4) Ja sitten tosiaan ne välitykset... mutta itsekään en niistä ole ikinä niin välittänyt, ne on mitä on ja verrattain lyhyet ne on aina... Pitkät perät on harvassa ja 7:n ja 8:n ensiövälityksellä voi tilannetta parantaa mutta kyllä satasessa aina kierroksia ja melua on.
Jos meni noi väärin päin niin korjatkaa niin editoidaan.
Kyllä se vaihteisto pitää satkulle ominaista ujellusta ehjänäkin. Vaihdat kun kahjahtaa lopullisesti tai vaihteet häviää.
Jos haluat tehdä ennalta ehkäisevää korjausta niin voit toki vaihtaa heti. Täytyy vaan sanoa että vaihtamalla näennäisesti ehjään käytettyyn silti et saa silti yhtään enempää varmuutta vaihteiston kestolle!! been there done that, turboissa lootat kajahtaa joka tapauksessa, pikkuhiljaa tai sitten sen enempiä varoittelematta jos ne on käytetyistä autoista peräisin.
Jos auto on harrasteena eikä kulkemiset ole tästä kiinni niin ajelet menemään.
Laatikoiden sopivuudesta
oletuksena käsivalintainen vaihteisto
Yksinkertaistettuna:
kaikki manuaalivaihteistot kelpaa 90-99-900 akselilta.
Tarkemmin:
1) Jos vaihteisto 90:sta tai 99:sta, vaihteiston etukannake erilainen. Tilanteesta selviää vaihtamalla ensiövälityksen kansi autossa olevasta laatikosta.
2) Vetarinkupit on vanhemmissa erilaiset, tripodit pienemmät. Tästäkin selviää jos ottaa kupit omasta autosta. Kuppeja vaihtaessa pitää olla tarkkana vetarinlaippojen shimmien kanssa. Shimmit ovat laatikko/laippakohtaisia? Varmistakaa joku?! Eli kupit tripodien ja vetarien mukaan, laipat-shimmit-laatikko-pakettina niin tulee paras?
3) Vanhemmissa kepin keskitys vaihdekepissä, uudemmissa vaihteistossa. Vaikuttaa vain että jos vaihteisto on vanhemman pään autoista ilman keskitystä (-84? tai vanhempi) niin auton vaihdekepissä ei ole jousitettua keskitystä. Ei vaikuta käyttöön, tuntuma ennen tottumista "kuollut".
4) Ja sitten tosiaan ne välitykset... mutta itsekään en niistä ole ikinä niin välittänyt, ne on mitä on ja verrattain lyhyet ne on aina... Pitkät perät on harvassa ja 7:n ja 8:n ensiövälityksellä voi tilannetta parantaa mutta kyllä satasessa aina kierroksia ja melua on.
Jos meni noi väärin päin niin korjatkaa niin editoidaan.
Re: 900 t16 sopivat laatikot
Kiitos kattavasta vastauksesta. Ajellaanpa tosiaan sitten niin pitkään kun tolla laatikolla pääsee. Varalle pitänee hommata toinen loota em. tiedoilla.
Viimeksi muokannut SMRacing, Pe Elo 31, 2012 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Re: 900 t16 sopivat laatikot
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Tuolla satkun laatikoiden eri välityksistä listaa.
Tuolla satkun laatikoiden eri välityksistä listaa.
Re: 900 t16 sopivat laatikot
Tuo selvensi paljon asiaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000