900c keittää, ei keitä, vedet kiertää, ei kierrä..
900c keittää, ei keitä, vedet kiertää, ei kierrä..
Eli vetariongelmat on saatu korjattua (kiitoksia palstalta saamistani vinkeistä, niistä oli apua!), joten on aika uusien ongelmien.. Eli:
900c '89 ~370tkm
Eilen läksin ajelemaan noin nollakelistä. Lämmöt alkoivat nousemaan normaalisti, mutta sisälle puhalsi vain kylmää. Hetken päästä lämmöt nousivat punarajalle, ja edelleen sisälle puhalsi vain kylmää. Ensimmäiseksi tuli mieleen että kansipahvissahan se vika. Ajoin auton parkkiin, ja menin tutkailemaan pellin alle. Vesipumpulta lämmityskennolle menevät putket olivat kylmiä, muut vesiletkut lämpimiä. Avasin varovasti paisuntasäiliön korkkia, ja ääni alkoi muistuttaa painekattilaa. Korkkia ei pystynyt avaamaan, kun veden pinta vain nousi ja kiehunta yltyi korkkia raottaessa. Jätin auton siihen.
Tänä aamuna lähdin autolla töihin. Sama toistui, lämmöt ylös ja kylmää puhaltaa. Ajoin parkkiin ja hipsin töihin. Töistä lähtiessä otin pellin auki ja avasin paisuntasäiliön korkin. Säiliö oli tyhjä. Täytin sen vedellä MAX-merkkiin asti ja lähdin ajamaan. Lämmöt nousivat normaalisti vajaaseen puoliväliin asti ja sisällekin tuli lämmintä. Ajoin parkkiin, ja kokeilin letkut. Ylävesiletku oli kylmä, lämmitinkennon letkut oli lämpimiä. Sammutin auton ja avasin varovasti paisuntasäiliön korkkia; normaalipaineet! Eli ei mitään normaalia isompaa suhahdusta, ja nesteet normaalitasolla.
Kävin mutkan kaupungissa ja palattuani tarkistin taas, ja kaikki letkut olivat lämpimiä, ja paisuntasäiliössä nestepinta normaali, ja paine normaali.
Missä ihmeessä siis vika voi olla? Voisiko tämän verran ajetussa saabissa olla jo vesipumppu hajalla? Tai voiko se edes Saabissa hajota niin, että välillä pyörii ja välillä ei pyöri? Vai pitäisikö vikaa hakea termostaatista? Vai kannesta?
Ajattelin että lähtisin helpoimmasta päästä (?) liikkeelle, ja vaihtaisin huomenna termostaatin ja nesteet, ja samalla tarkistaisin vesipumpun kunnon. Sitten jos niistä ei vikaa löydy, niin kansi auki. Mutta olisiko jollakulla jotain hyvää vinkkiä, tai kokemusta vastaavista oireista? Itse olen autojen kanssa melkolailla noviisi, mutta ajattelin kuitenkin tuota alkaa itse huomenna purkamaan. Myös purkamiseen saa antaa vinkkiä, jos jotain erityishuomioitavaa noitten purkamisessa on, mitä aloittelija ei ehkä huomaa.
Kiitokset!
900c '89 ~370tkm
Eilen läksin ajelemaan noin nollakelistä. Lämmöt alkoivat nousemaan normaalisti, mutta sisälle puhalsi vain kylmää. Hetken päästä lämmöt nousivat punarajalle, ja edelleen sisälle puhalsi vain kylmää. Ensimmäiseksi tuli mieleen että kansipahvissahan se vika. Ajoin auton parkkiin, ja menin tutkailemaan pellin alle. Vesipumpulta lämmityskennolle menevät putket olivat kylmiä, muut vesiletkut lämpimiä. Avasin varovasti paisuntasäiliön korkkia, ja ääni alkoi muistuttaa painekattilaa. Korkkia ei pystynyt avaamaan, kun veden pinta vain nousi ja kiehunta yltyi korkkia raottaessa. Jätin auton siihen.
Tänä aamuna lähdin autolla töihin. Sama toistui, lämmöt ylös ja kylmää puhaltaa. Ajoin parkkiin ja hipsin töihin. Töistä lähtiessä otin pellin auki ja avasin paisuntasäiliön korkin. Säiliö oli tyhjä. Täytin sen vedellä MAX-merkkiin asti ja lähdin ajamaan. Lämmöt nousivat normaalisti vajaaseen puoliväliin asti ja sisällekin tuli lämmintä. Ajoin parkkiin, ja kokeilin letkut. Ylävesiletku oli kylmä, lämmitinkennon letkut oli lämpimiä. Sammutin auton ja avasin varovasti paisuntasäiliön korkkia; normaalipaineet! Eli ei mitään normaalia isompaa suhahdusta, ja nesteet normaalitasolla.
Kävin mutkan kaupungissa ja palattuani tarkistin taas, ja kaikki letkut olivat lämpimiä, ja paisuntasäiliössä nestepinta normaali, ja paine normaali.
Missä ihmeessä siis vika voi olla? Voisiko tämän verran ajetussa saabissa olla jo vesipumppu hajalla? Tai voiko se edes Saabissa hajota niin, että välillä pyörii ja välillä ei pyöri? Vai pitäisikö vikaa hakea termostaatista? Vai kannesta?
Ajattelin että lähtisin helpoimmasta päästä (?) liikkeelle, ja vaihtaisin huomenna termostaatin ja nesteet, ja samalla tarkistaisin vesipumpun kunnon. Sitten jos niistä ei vikaa löydy, niin kansi auki. Mutta olisiko jollakulla jotain hyvää vinkkiä, tai kokemusta vastaavista oireista? Itse olen autojen kanssa melkolailla noviisi, mutta ajattelin kuitenkin tuota alkaa itse huomenna purkamaan. Myös purkamiseen saa antaa vinkkiä, jos jotain erityishuomioitavaa noitten purkamisessa on, mitä aloittelija ei ehkä huomaa.
Kiitokset!
Saab 900c '89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Pelkkää vettäkö siellä jäähdytysjärjestelmässä oli..? ( talvella )
No vanhassa satkussa oli syylärin aukot aivan tukossa jonka johdosta lämmöt tappiin..mutta ei se lämmitimen puhallukseen vaikuttanut.
Lämmintä työnsi koko ajan.
No vanhassa satkussa oli syylärin aukot aivan tukossa jonka johdosta lämmöt tappiin..mutta ei se lämmitimen puhallukseen vaikuttanut.
Lämmintä työnsi koko ajan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Taisin ilmaista epäselvästi. Eli siis kyllä siellä ihan jäähdytinnesteet on, ja huomenna joka tapauksessa tulee vielä ihan uudet varmasti oikealla seossuhteella.
Jäätymistä mietin itsekin, mutta kun eilen ja tänään oli melkein nollakeli, ja tässä on ollut ihan pakkasiakin, eikä tuo kunnon pakkasilla ole tuolla tavalla temppuillut...
Jäätymistä mietin itsekin, mutta kun eilen ja tänään oli melkein nollakeli, ja tässä on ollut ihan pakkasiakin, eikä tuo kunnon pakkasilla ole tuolla tavalla temppuillut...
Saab 900c '89
Jos sisälle ei tule lämmintä, niin ensinmäiseksi toi nesteen vähyyteen viittaa, tosin huonoilla nesteillä, on toi lämppärinkenno ollut ensin hyhmässä.
Nesteiden hukkuminen on jo sitten mielenkiintoisenpi homma, vikaa voi joutua hakemaan tosi hartaasti.
Omassa tonnarissa haisee tosi kivalle sisällä, kaveri kaatoi kossupullon apparin lattialle, on pari kertaa ollut tosikivaa ratsiassa.
ASIAAN: Järjestelmän painevuotokoe, käsipumpulla painetta nestetilaan ja aikaa ja taskulamppua, voi löytyä kaikenlaista kivaa. CO2 koe, paisarin tulpan kohilta, selvittää myös asiaa.
Nesteiden hukkuminen on jo sitten mielenkiintoisenpi homma, vikaa voi joutua hakemaan tosi hartaasti.
Omassa tonnarissa haisee tosi kivalle sisällä, kaveri kaatoi kossupullon apparin lattialle, on pari kertaa ollut tosikivaa ratsiassa.
ASIAAN: Järjestelmän painevuotokoe, käsipumpulla painetta nestetilaan ja aikaa ja taskulamppua, voi löytyä kaikenlaista kivaa. CO2 koe, paisarin tulpan kohilta, selvittää myös asiaa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Joo onnistuuhan tuo, CO2 testi hoidellaan sellaisella värmeellä, millä imetään paisuntasäiliön haisulituloksia muutaman pillin läpi nk. reagenssinesteeseen.
Tää neste on sikäli viisasta, ettei se siedä pakokaasuja, vaan vaihtaa väriään. Värinvaihto sinisestä keltaiseen kertoo, että vuotoa löytyy.
Jäähdytysjärjestelmässä tota hiilidioksia ei normaalisti esiinny, siellä kiertää vain toi vesi- ja glykooliseos, elikä jos väri muuttuu, pakokaasuja pääsee vesitilaan.
On muuten herkkä systeemi, uloshengitysilmasta antaa aina kusenkeltaista, pari pumppausta pihalta, taas on sinistä.
Tää neste on sikäli viisasta, ettei se siedä pakokaasuja, vaan vaihtaa väriään. Värinvaihto sinisestä keltaiseen kertoo, että vuotoa löytyy.
Jäähdytysjärjestelmässä tota hiilidioksia ei normaalisti esiinny, siellä kiertää vain toi vesi- ja glykooliseos, elikä jos väri muuttuu, pakokaasuja pääsee vesitilaan.
On muuten herkkä systeemi, uloshengitysilmasta antaa aina kusenkeltaista, pari pumppausta pihalta, taas on sinistä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Termostaatista kannattaa lähteä. Vaihda alkuperäinen Saab -osa, niin pelaa siltä osin. Mulla on Wahlereita, mutta vasta Saaabin omalla pysyy lämmöt just oikiena ja lämpöä tulee pirttiin, niin että riittää. Auto on mysös -89 900c
Toinen vaihtoehto on kansaipahvi. Joskus ne falskaavat siten, ettei se näy ulos. Kasaavat panietta systeemiin niin, ettei termostaatti toimi oikien. Tuo mainittu CO -testi kertoo enemmän asiasta.
Erään tietäjän mukaan juuri noissa -80 luvun lopun autoissa vaihdettiin entinen asbestia sisältänyt pahvi asbestittomaan. Ei kuulemma kestä yhtä kauaa. Elikkäs odottelen kansipahvivikaa myös.
Toinen vaihtoehto on kansaipahvi. Joskus ne falskaavat siten, ettei se näy ulos. Kasaavat panietta systeemiin niin, ettei termostaatti toimi oikien. Tuo mainittu CO -testi kertoo enemmän asiasta.
Erään tietäjän mukaan juuri noissa -80 luvun lopun autoissa vaihdettiin entinen asbestia sisältänyt pahvi asbestittomaan. Ei kuulemma kestä yhtä kauaa. Elikkäs odottelen kansipahvivikaa myös.
# 419 Vesa Pohjalainen
kylmenee kuumenee
Morjens!
Syyläri kannattaa myös tarkistaa, vanha ja tukkoinen syyläri ei saa olla peitettynä ollenkaan ja silloin kun termostaatti on kokonaan auki sulkeutuu myös lämppärille lähtevä kanava ja kaikki vesi ohjataan syylärin kautta kulkemaan. Näin taataan että koko jäähdytyskapasiteetti on varmasti käytössä ja jäähdytysteho suurin. Kuinka vanha syyläri on kyseessä? 250tkm-> ajettu syyläri kannattaa vaihtaa jos vähääkään oikuttelee.
teevee P:n Vee
Syyläri kannattaa myös tarkistaa, vanha ja tukkoinen syyläri ei saa olla peitettynä ollenkaan ja silloin kun termostaatti on kokonaan auki sulkeutuu myös lämppärille lähtevä kanava ja kaikki vesi ohjataan syylärin kautta kulkemaan. Näin taataan että koko jäähdytyskapasiteetti on varmasti käytössä ja jäähdytysteho suurin. Kuinka vanha syyläri on kyseessä? 250tkm-> ajettu syyläri kannattaa vaihtaa jos vähääkään oikuttelee.
teevee P:n Vee
Jäähdytysnesteet näyttää espressolta..
Kiitoksia vastauksista kaikille. Vaihdettavaa osaa näkyisikin kertyvän runsaasti.
Tänä aamuna kun menin autoa käynnistelemään, niin ensiksi tietysti tankkasin hieman jäähdytysnestettä paisariin. Ajelin töihin, niin kabiiniin tuli kyllä lämmintä, mutta nyt lämmöt heittelivät molemmin puolin keskiväliä. Ajoin työpaikalle parkkiin, sammutin myllyn ja katsoin pellin alle, niin paisuntasäiliö näytti siltä kuin sen päälle olisi kaadettu Espressot. Ja samalle näytti sisältä, eli ruskehtavan vaahtoista kuravelliä oli neste tänä aamuna paisarissa.
Omituistahan tässä on kuitenkin se, että
a) kun avasin paisarin korkin, ei siellä ollut merkittävää painetta
b) öljyt näytti ihan öljyiltä ainakin tikussa, eikä kai paljon olleet vajenneetkaan (auto heti ajosta, "pystyssä" eli keula vähän ylempänä kuin perä, ja silti öljyt tikun puolivälissä)
Eli tuo omituisen näköinen neste kyllä viittaisi pahvi-/kansivikaan, mutta kai noiden öljyjenkin pitäisi näyttää kummalliselta? Vai mistä se sen kuravellin näön sinne tekee?
Kun tässä tosiaan alkaa näyttämään siltä, että itse joutuu alkamaan opettelemaan tuon vehkeen korjausta (tähän asti olen purkanut ja kasannut 2-tahtikoneita, sekä vähän moottoripyörän 4-tahtikoneen yläkertaa), niin olisiko viisainta hakea varaosa-auto? Olisi kohtuuhintaan tiedossa 900i '87. Ilmeisesti '87 ruiskumalli on jo viistokeula, vai? Kuinka hyvin tuon 900i:n osat sopii 900c:hen, esimerkiksi vesipumppu, syyläri, pakoputki?
Mitenkäs sitä nykypäivänä muuten pääsee tuollaisesta raadosta sitten eroon, jos siitä irrottelisi ne osat mitä itse tarvii? Se 900i on vielä kilvissä, olisiko viisaampaa pitääkin kilvissä (ja maksaa veroa..) vai viedä saman tien kilvet konttorille, kun ei se ajokunnossa kuitenkaan tule olemaan sen jälkeen kun siitä osia irrottelee?
Niin joo, ja erityisesti tällainen tyhmä kysymys tulee mieleen; sopiiko tuon 900i:n kansi 900c:hen? Kun sehän saattaa olla jo kalliimpi osa, jolloin tuo tosiaan ainakin kannattaisi hakea tuo varaosapeli.
Tänä aamuna kun menin autoa käynnistelemään, niin ensiksi tietysti tankkasin hieman jäähdytysnestettä paisariin. Ajelin töihin, niin kabiiniin tuli kyllä lämmintä, mutta nyt lämmöt heittelivät molemmin puolin keskiväliä. Ajoin työpaikalle parkkiin, sammutin myllyn ja katsoin pellin alle, niin paisuntasäiliö näytti siltä kuin sen päälle olisi kaadettu Espressot. Ja samalle näytti sisältä, eli ruskehtavan vaahtoista kuravelliä oli neste tänä aamuna paisarissa.
Omituistahan tässä on kuitenkin se, että
a) kun avasin paisarin korkin, ei siellä ollut merkittävää painetta
b) öljyt näytti ihan öljyiltä ainakin tikussa, eikä kai paljon olleet vajenneetkaan (auto heti ajosta, "pystyssä" eli keula vähän ylempänä kuin perä, ja silti öljyt tikun puolivälissä)
Eli tuo omituisen näköinen neste kyllä viittaisi pahvi-/kansivikaan, mutta kai noiden öljyjenkin pitäisi näyttää kummalliselta? Vai mistä se sen kuravellin näön sinne tekee?
Kun tässä tosiaan alkaa näyttämään siltä, että itse joutuu alkamaan opettelemaan tuon vehkeen korjausta (tähän asti olen purkanut ja kasannut 2-tahtikoneita, sekä vähän moottoripyörän 4-tahtikoneen yläkertaa), niin olisiko viisainta hakea varaosa-auto? Olisi kohtuuhintaan tiedossa 900i '87. Ilmeisesti '87 ruiskumalli on jo viistokeula, vai? Kuinka hyvin tuon 900i:n osat sopii 900c:hen, esimerkiksi vesipumppu, syyläri, pakoputki?
Mitenkäs sitä nykypäivänä muuten pääsee tuollaisesta raadosta sitten eroon, jos siitä irrottelisi ne osat mitä itse tarvii? Se 900i on vielä kilvissä, olisiko viisaampaa pitääkin kilvissä (ja maksaa veroa..) vai viedä saman tien kilvet konttorille, kun ei se ajokunnossa kuitenkaan tule olemaan sen jälkeen kun siitä osia irrottelee?
Niin joo, ja erityisesti tällainen tyhmä kysymys tulee mieleen; sopiiko tuon 900i:n kansi 900c:hen? Kun sehän saattaa olla jo kalliimpi osa, jolloin tuo tosiaan ainakin kannattaisi hakea tuo varaosapeli.
Saab 900c '89
Ookoo, no siltä osin sen saanee sitten unohtaa..
Jos mä nyt sitten nyhdän sen kannen irti, niin näkeekö siitä mitenkään kotikonstein että onko se halki? Kun eräs saabinmies meinasi, että saabin kannesta on hyvin hankala nähdä onko se halki vai ei. Pitänee tietysti paikkansa minkä tahansa kannen kohdalla, ei kai mitään hiushalkeamaa oikein paljaalla silmällä erota.. Mutta onko mitään kotikonstia millä edes karkeaa testausta voisi tehdä?
Jos mä nyt sitten nyhdän sen kannen irti, niin näkeekö siitä mitenkään kotikonstein että onko se halki? Kun eräs saabinmies meinasi, että saabin kannesta on hyvin hankala nähdä onko se halki vai ei. Pitänee tietysti paikkansa minkä tahansa kannen kohdalla, ei kai mitään hiushalkeamaa oikein paljaalla silmällä erota.. Mutta onko mitään kotikonstia millä edes karkeaa testausta voisi tehdä?
Saab 900c '89
Juuuu... Tulin tuossa tallilta, ja kyllähän ne melko reilusti öljyä sisälsi ne nesteet..
Koska olen melko lailla nk."käsi" noiden vehkeiden kanssa, niin jäi se remontinteko sille asteelle että laskin ne nesteet pois ja totesin että ne näyttää kuravelliltä ja tuntuu kouransilmässä voinapilta. Tästä pystyin jo päättelemään, että öljythän siellä on jäähdytinnesteen seassa, ja kansipahvi ainakin sökö. Öljyt on kuitenkin normaalin näköiset, eli sinne puolelle ei vesi pääse sotkemaan. Täten päätin lyödä uudet nesteet sisään ja ajella auton huomenna maakuntaan yhden ukon pihaan että korjaa sitten kun jaksaa.
Vois nimittäin äkkinäisellä kestää pidempään sen valmiiksi saaminen, vaikka ukko pääsisi aloittamaan vasta viikon päästä...
Paskan möivät.
Koska olen melko lailla nk."käsi" noiden vehkeiden kanssa, niin jäi se remontinteko sille asteelle että laskin ne nesteet pois ja totesin että ne näyttää kuravelliltä ja tuntuu kouransilmässä voinapilta. Tästä pystyin jo päättelemään, että öljythän siellä on jäähdytinnesteen seassa, ja kansipahvi ainakin sökö. Öljyt on kuitenkin normaalin näköiset, eli sinne puolelle ei vesi pääse sotkemaan. Täten päätin lyödä uudet nesteet sisään ja ajella auton huomenna maakuntaan yhden ukon pihaan että korjaa sitten kun jaksaa.
Vois nimittäin äkkinäisellä kestää pidempään sen valmiiksi saaminen, vaikka ukko pääsisi aloittamaan vasta viikon päästä...
Paskan möivät.
Saab 900c '89