Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja solex »

Aluksi hiukan taustaa.
Viikko sitten sammui kesken ajon ilman oireita. Eikä mitään eloa kovan startin pyörityksenkään jälkeen. Noh, ajattelin että selvä homma, bensapumppu tuli matkansa päähän olihan sillä jo liki 300000 ajettu. Ei kun hinuri paikalle ja rohjo tontille ja uutta pumppua hankkimaan. Ämpäri pois tankista ja pumppu ämpäristä. Sieltä löytyii Boschin tekele. Tilalle laitettiin kuitenkin Walbro, koska sellainen löytyi Takalan hyllystä hetimiten. Palikat paikalleen ja sitten käynnisteleen. Heureka, kosla heräsi samantien henkiin ja kävi nätisti... mutta mutta tätä iloa kesti vain parin minuutin ajan kunnes hyytyi uudelleen eikä herännyt enään. Kärry jäi pariksi päiväksi ilman suurempaa huomiota kunnes motivaatio heräsi ja ja tuli kokeiltua käynnistystä ja kas kummaa hörähti käyntiin muutamaksi sekunniksi kunnes jälleen sammui.

Auto on siis 900s 1992 Lucas Cu 14.1 ecu. Bensapumppu oli Bosch 580 H53 945 joka on nyt vaihdettu Walbron tekeleeseen. Kun laittaa virrat päälle besapumppu alkaa surista kunnes noin 1-2 sekunnin kulutta kuuluu "releen" naksaus boxilta ja pumppu sammuu. Pumppu pyörii myös silloin kun starttaa . Tutkitut asiat : Sytytyspuola toimii, tulpat vaihdettu samoin pyörijä ja virranjakajan kansi, tulppiin tulee kipinä. Boxin päällä olevat bensapumpun- ja systeemirele kokeiltu ja tuntuisivat toimivan. Boxi on avattu ja silmämääräisesti ei näyttäisi sisältävän kärähtäneitä komponentteja.
No kuinkas tästä kannattaisi jatkaa tutkimuksia?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tutkisin uuteen pumppuun tehdyt liitokset...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ja bensapaineensäädinkin kantsii tsekata.
Onhan se ämpäri sitten samassa asennossa (viiva kannessa) kuin ennen pumpun vaihtoa?
Omaa walbroa piti nostaa ylemmäs että jää rakoa saada kunnolla bensaa (entinen scantec oli lyhempi).
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja solex »

Viiva ämpärin kannessa, tota en huomioinutkaan. Onko sille kohdistusmerkki jossain?Tuntuisi kuitenkin että ämpäri ei oiken istu paikoilleen kuin yhdessä asennossa. Onko normaalia että virrat päälle laitettaessa pumppu hyrähtää noin sekunnin kunnes boxista tai releestä kuuluu selkä naksahdus. Sama toistuu startatessa siis pumppu surisee kunnes lopettaa startin pyörittämisen ja taas napsahtaa. Meinaan kuulostelin tota toista koslaa joka on 2.1 ja Boschin vermeillä niin siitä ei kuulu naksahdusta boxilta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla se viiva (klo 3) oikealle, bensaputket jos kiinni saa nätisti niin aika oikein menee.

Pumppu pyörii kyllä kun virrat laittaa päälle ja naksahtaa rele jolloin lopettaa.

Omasta katoin tänään vielä johdot kun pohjavanerin pois ettei ole hiulannut kuoria rikki ja ota esim. virta maihin. Laitoin vasta vanerin paikoilleen kun varma ettei ämpärin korkin o-rengas vuoda.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Nobelin palkinto pitäisi luvata sille, joka kehittää aukottoman testausmenetelmän selvittämään S-saabeihin laakista tulevan käyntiin lähtemättömyyden. Minullakin seisoo tallissa rakas 900 jolla sentään ajelin liki 20v! Totaalisen ratkaisemattomaan käynnistymättömyysongelmaan loppui minultakin ajot kerrasta. Kai syyllinen on se Lucas-pimeyden ruhtinas, joka on sähkövermeet kehitellyt?

Oli kiinni bensanpainemittaria, vaihtelin kaikkia olennaisia osia, kävin läpi kytkentöjä, mikään ei auttanut.

Ainut jatko ajatukseni ko-autoni kanssa olisi hankkia käyvä 900 S -91 ja osa kerrallaan vaihdella osia käymättömästä käyvään. Kun lakkaa käynnistymästä lie vika löytynyt??

Toisaalta liki aina myytävänä olevissa S:ssä on "tehty juuri huoltoa, vaihdettu pyörijä, virranjakajankansi, tulpat, tulpanjohdot" jne. Jotenkin aavistaisin tuon olevan lopun alkua, eli sama vika?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se tarvii ilmaa, kipinän ja bensaa. Syttytyksen pääteaate voi tehdä tommosen tai moottorin asentoanturi tai pyörijä. Irtotulppa yhteen tulpanjohtoon ja kokeilemaan heti kun vika tulee päälle. Jos ei kipinää, niin siitä pääset eteenpäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Onko hyötyä apua ruiskuttaa spray-pullosta ainetta ilmanottoon? Voiko näin
bensakonetta testailla. Mulla on vanha 'diesel-starter' pullo. Ja mulla on uusi
4hv 4-tahtinen Mercury, joka kävi n. 8 vuotta, ei starttaa enää @£$
Ruohonleikkurikin B&S käy sen 8 vuotta.
saabiturpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
Paikkakunta: valkeakoski

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja saabiturpo »

Kannattaa myös tsekata onko vikakoodeja muistissa lucaksessa. Itellä pari kertaa ongelmia ja vikakoodeista löyty vika
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Re: Ässä hyyty! Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja solex »

Palataan aiheeseen hetken tauon jälkeen. Kosla on taas ajossa ja toimii. Vika oli vaihdetussa pumpussa (siis uusi walbro). Kaikkien hyödyttömien kokeilujen ja mittausten jälkeeen otin pumpun pois ja palautin Takalaan. Siellä sitten todettiin pumpun olevan täysin jumissa ja sain uuden takuuseen. Noh, uusi verme paikoilleen ja johan rupesi pelittään. On nyt ollut pari viikkoa ajossa ilman propleemia. Tuossa yhteydessä kun selviteltiin käymättömyyden syytä tuli huomiotua joidenkin osien kuten bensapumpun releen ja hall anturin vaikea saatavuus, ei tunnu löytyvän ihan joka varaosatiskiltä.
Vastaa Viestiin