Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Otsikossa taas olennaisin. Ensinnä varmaan tulee vastaan nokkaketjun säätövara, jos oikein olen ymmärtänyt? Tarve olisi 1,5-2mm höylätä.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kun ei toistaiseksi ole tästä sanottavaa, niin tarkennetaan nyt vielä että kysymys on b202/b212 koneen puristusten saamisesta t5-kannella johonkin kympin tuntumaan. Tuon kannen palotila ymmärtääkseni hyvin lähellä 2,1/2,3 kannen tilavuutta, joten 2,0 alakerralla puristukset jää liian alas ajatellen etanolikäyttöä, mutta hyväkuntoinen b202 alakerta on paljon helpompi löytää kun b212, jolla siis puristukset olisi suoraa n.10. Ilmeisesti ei myöskään ole erityisen hyödyllistä tuon etanolin kannalta, jos puristuksia kasvatetaan porausta kasvattamalla.

Satku on alkanut syömään niin paljon öljyä - todennäkösesti turbo suurin syy, mutta myös virranjakajan jalka ja kampiakselin stefat vuotaa - että en tuota paikallaan olevaa konetta ala rakentelemaan, vaan pikkuhiljaa olisi tarkotus tehä uus, kun koneen nosto kerran taas on edessä. Eli kun kansi on joka tapauksessa vietävä tasotettavaksi, niin jos siitä tuon 1,5-2mm voisi ottaa kerralla pois, niin voisin aloittaa projektia hommaamalla moottoritelineen ja tuon mainitsemani b202i alakerran. Tuohon 90mm poraukseen taitaisi myös olla helpompi löytää sopiva kansipahvi ja männänrenkaat?

En tie kuuluuko tää nyt tälle vai stylinga & tuning osastolle, saa siirtää jos on osasto väärä. Ja jos skenaariossa on jotain ihan hölmöä, niin mielellään saa kertoa..? :roll:
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Jokunen vuosi takaperin tein b212 kansi/ b202 alakerta hybridin ja kantta madallettiin 1,5mm. Ei tuo madallus vielä aiheuttanut ongelmia nokkaketjun kanssa, kiristysvaraa jäi reilusti.

Tuon 1,5mm ainakin 2.1 kannesta kärsii ottaa huoletta.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitos vastauksesta, enpä huomannut tuota aiemmin.

Juu, näin sanottiin muualtakin, ettei pitäisi ketjun kanssa olla ongelmia. Mitkä männät sulla oli käytössä, tai että mahtaakohan tulla vakionokilla lähelle venttiiliä?

Nyt oon tätä himotellut niin pitkään ja moneen otteeseen foorumilla ja muissa yhteyksissä, että lokakuun aikana pitää vihdoin hakea projektikone ja alkaa kunnostamaan alakertaa, että tulis pitkästä aikaa tehtyä jotain muutakin kun foorumituunailua, niin palaampa sitten asiaan. Jos vaikka ihan projektitopikin muodossa: "Ensikertalainen ranettaa: kuinka tehdä Saabin moottori AlfaMerin ja 'etsi'-napin avustuksella". Jatko-osana sitten vaikka "Kummallisen kolinan alkulähteillä" tai "Etsitään tallipaikkaa, vanha paloi".
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Männät oli 8-venttiilisestä ruiskukoneesta. Tosiaan venttiilit tulee kyllä lähelle mäntiä vakionokilla. Itseasiassa männissä näkyi pienet kosketusjäljet venttiileistä, kun kansi oli myöhemmin irti. Kosketus oli ollut kuitenkin niin vähäinen, että olin asiasta onnellisen tietämätön ja ihan muusta syystä oli kansi pois.

Venttiilien ja mäntien kanssa saa kyllä olla tarkkana, kun enemmän kantta koneistaa. Minulla ei silloin ollut muita, kuin nuo 8-venttiilisen männät ja niitä sitten käytin.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Aika hilkulla on menty... 8O

Osaakohan joku sanoa, onko i8 männät samat kun c8, samat kun i16 vai ihan omansa?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Passi »

99T-museopeli
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Haza »

i8=c8 (mutta eri kuin i16)

ja on pienimmällä palotilalla oleva vakiomäntä B201/B202 koneissa

Ainakin muutama vuosi sitten oli helppo löytää hyvä kaasarin alakerta, eikä ollut kallista..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ok, kiitoksia. Tuota laskuria oon välillä tiiraillu, juu.

Itelläkin on yks kaasarikone tuossa, mutta yli 400tkm ajettu. Ajattelin i16 alakerrasta alkaa remppailemaan, mäntiä vois näillä aikatauluilla tarvii alkaa valitsemaan ja asentelemaan varmaan vasta alkuvuodesta. Tolla laskurilla näyttäis i16 1,5mm höylättynä aika samalta kun c8 1mm höylättynä, joten käyttötarkotukseen soveltuvammat noista pitäs varmaan valita ja sovitella kansi sen mukaan. Toi venttiilikosketus ei kuulosta hirveen hyvältä, joten senki tilan mukaan pitäis mennä.

Mimmonen kokoonpano alajpan koneessa muuten oli?
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Paljonko voi laskea 16-venttiilistä kantta?

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Oli alunperin 2,1 koneella, jonka tyypillinen mäntien kolina alkoi häiritä. Foorumilla oli juttua 2,0 alakerran ja 2,1 kannen yhdistämisestä. Hommasin sitten kasiventtiilisen ruiskukoneen, josta otin alakerran ja muut osat tuli 2,1 koneesta.

Koneesta tuli siistikäyntinen, ehkä vääntöä vähän hävisi, mutta ei merkittävästi.

Tuli muuten kokeiltua tuota moottoria aluksi ilman kannen madallusta. Myöhemmin kantta sitten madallettiin 1,5mm. Yllättävän vähän kannen lasku toi lisätehoa. Jos olisin tiennyt madalluksen vaikutuksen tehoihin, niin en varmaankaan kantta olisi alkanut purkamaan irti.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Vastaa Viestiin