900c keittää, ei keitä, vedet kiertää, ei kierrä..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ääh, ei se mikään paska oo :D

Se on vain semmoinen juttu, että tuo pahvi menee ennemmin tai myöhemmin. Se paukkuu vaikka mistä kikottimesta.

Eikä se kannen irroitus ole niin vaikeaa 8 tappisessa vessassa. Katsot manuskasta vain 0- kohdan ja pulttia niin perskeleesti irti vain...

Sitten koneistamoon plaanaukseen ja uutta pahvia paikalleen. Samalla venat ja seetit kondikseen...

Tulee taas 100tkm huoletonta tygittämistä...

-H-
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Enpä *askasta tiedä, mutta itseltäni meni vuotta vanhemmasta kansipahvi jo 270tkm kohdalla, joten kun nyt laitat tuon kuntoon, niin ajelet ilman kansipahvihuolia varmaan 500tkm paikkeille. :D
juhoa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 20, 2004 14:29

Viesti Kirjoittaja juhoa »

Noh, saattaahan se olla ihan huippukampekin, en vaan ole päässyt huomaamaan sitä kun se on ollut koko omistusajan enemmän remontissa kuin ajossa, ja rahaa on palanut enemmän kuin auton ostohinnan verran. :P

Joka tapauksessa, rahaa poltettiin taas lisää ja hain saabinliikkeestä alkuperäisen termostaatin, sekä tarvikkeesta kansipahvin, venakopan tiivisteen ja vesipumpun. Nyt se kyllä maakuntaan viedessä falskas nesteet pihalle, noin 10L sitä sinne lisättiin ja näkyi valuvan sieltä syylärin alta. Eli voipi olla että se syylärikin on räjähtänyt kun se on painetta kasannut sinne, tai jostain vaan muutenvaan alkanut vuotamaan. Remonttiukolla kuitenkin taitaa syyläreitä siellä olla mistä laittaa. :) Eli saapa nähdä josko saabbi sieltä vielä joskus tulee ajoon, toistaiseksi jatketaan tässä apostolinkyytiä, mikä tässä saabin kanssa on tullutkin jo hyvin tutuksi! Yhdessäkään autossani ei ole ollut noin paljoa vikoja, vaikka saman korimallin turbosaabbikin on joskus ollut... Siitäkin meni kansipahvi, ja vasen takaiskari tuli takakontin puolelle, mutta tämä jälkimmäinen oli enempi oma vika..
Saab 900c '89
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Heh,

Kyllä se siitä!

Niin, se voi paukata paineita jos johonkin suuntaan, riippuen pahvin soronoo tilasta.
Se voi olla tzägällä vain alemman jäähyputken liitos, mikä on päässyt vänkäämään pois paikoiltaan. Näin kävi vanhempien kauppakassi satkussa, ennen kansiremppaa.

Se muuten pelittää niin kauniisti nyt! Käy tasaiseen, ei nakuta ja kulutuskin laski, seetien hiomisen jälkeen. Sitten kun sammuttaa, niin ei pömpötä puolta minuuttia, vaan toppaa kone kuin prätkässä :P

-H-
juhoa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 20, 2004 14:29

Viesti Kirjoittaja juhoa »

Juu, itse asiassa omituisinta tuossa on se, että kone toimi käytännössä normaalisti koko ajan, noin niinkuin käynniltään. Muutaman kerran vain meinasi heti käynnistyksen jälkeen käydä kolmella, mutta hetken käytyään kävi tasaisesti kaikilla, ja tuntui vetävän läpi kierrosalueen sen mitä tuollainen nyt voi vetää. Ilmeisesti se pieni vuoto kannessa ei niin moottorin perustoimintaa saabissa haittaa. :P

Itse asiassa se alavesiletkun liitos itseäkin ensimmäiseksi arvelutti, kun sen käytin nimittäin itse auki. Siitä kyllä olin varma että se on kiinni, kun sen huolella kiristelin, mutta en tiedä olisinko saanut kiristeltuä niin huolella että se olisi murtanut syyläristä lähtevän putken tai jotain vastaavaa. Joka tapauksessa, nesteet tuli iloiseen ulos, paitsi sitten kun jätettiin paisarin korkki vähän löysälle. Sitten päästiin yli 5km ajamaan ilman että alkoi kylmää hönkimään ja lämmöt nousemaan.

Miten muuten tapahtuu kansivikaisen vehkeen jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen? :) Kun nimittäin sen kanssa tuossa toissa iltana ihmettelin, kun löin uudet nesteet sisälle ja ensin kone sammuksissa ilmausruuvin löysäsin ja katsoin että tulee tasainen noro vettä. Sitten ohjeissa neuvottiin laittamaan ruuvi kiinni, kone käyntiin, ja ruuvi taas auki niin pitkäksi aikaa että tulee tasainen noro. Noh, normaaleilla tyhjäkäyntikierroksilla sieltä ei kyllä tullut mitään. :P Lähinnä vain kun kone sykytteli sammumisen vaiheilla, sieltä vähän räki nestettä tulemaan. Tuli sitten mieleen että jos se pukkaa sieltä kansipahvin välistä painetta ja tekee ilmalukon, niin eiköhän se ilmaaminen ole aika mahdotonta?
Saab 900c '89
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Se riittää, että pahvissa on pienen pieni halkeama/ runtu. Pukkaa pihalle paineet ja se on siinä.

Kone käy kuitenkin hyvin. Hukkaa nestettä. Pesee hyvin sen männän puhtaaksi karstasta :P

Sen ilmauksen kanssa on tehtävä minun mielestä vähän eri tavalla. Kone käyntiin ja antaa käydä niin kauan, että alaputki on myös lämmin. Eli, termari auennut ja vesi kiertää joka sopessa. Samalla se ruuvi auki. Siinä annat rallatella vaan, se ilmaantuu issekseen.

Sinun kohdalla se voi olla vähän nihkeää, auton kondista ajatellen tällä hetkellä.
Katso nyt kuitenkin, että siellä on nestettä koko ajan, kun ajat. Ei mene pahemmin kieroksi kansi. Ja muista! Älä anna sen kaverisi laittaa kantta takaisin ENNEN KUIN SE ON OIKAISTU, sanokoon kuka mitä tahansa. Se Saabin kansi on ihan samanlainen kieroutumaan kuin muutkin.

-H-
Vastaa Viestiin