900C:n vasen ylätukivarsi...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ja käykö muun vuosimallin ylätukivarsi jos sattuisi löytymään?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kunhan 900 ni luulis sopivan... ei äkkiseltään tuu mieleen eroja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kirjoitit tuolla leima osiossa että alatukivarsi??? miksi nyt ylätukivarsi?? ja mitä vikaa siinä ylätukivarressa on ?

kopioitu teksti - Repsikan alatukivarsi vaihdettava - kopioitu teksti
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, niin kirjoitin. Sinne aiempaan tuli virhe. Hetkellinen muistikatkos kun katsastuslappu jäi autoon, ja aamulla kun lähdin metsästämään osia niin tuli lukastua uudestaan. Ylätukivarsi on se joka on finaalissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re:

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

jackie kirjoitti:Siellä ois nyt tukivarsi paikoillaan ja leimanki oli kaveri tänään saanu. En sen kummemmin selosta noita työvaiheita, koska jonkinlaisia poppakonsteja tuoho vaadittiin. Joka tapauksessa tuon sai tehtyä silleen, että se tukivarsi kestää ja katsastukseenki kelpas. Kuvat puhukoon puolestaan ja rivien välit loput :wink: .
Kuva Kuva

Kiitoksia neuvoista kaikille!
ps. Pakko myöntää, että Saabi antoi mersumiehenkin mielestä ihan vakaata kyytiä, kun sen eilen Korvenkylästä lappeen Rantaan ajoin. Liekö syy uusissa Sachsin pumpuissa vai missä...
aika läheltä pyörännapaa katkennu ittellä. just pitäis mennä jatkamaan irroittamista. jo jousen irrottaminenkin on työläs..
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jousityökalulla yhtä juhlaa.. siis sellainen joka suunniteltu tuohon hommaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Tuossahan ylätukivarsi on just hitsattu poikkisuuntaan. Eikö murtuma vaara ole aika suuri varren ottaessa ääri jousitus tilanteessa stoppariin?
Hitsaussauman vierestä rauta heikkenee?
En suosittelisi tuota laittaa kiinni.
Parempiakin löytyy varmasti täältä kohtalo tovereitten kautta.
Uusiahan ei saa enää juurikaan mistään.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re:

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

antti.hakamaa kirjoitti:Kyllä muuten onnistuu vasemman ylätukivarren irroitus ilman moottorin nostoa eilen vaihdoin sen kun katsastuksessa tuli hylsy ruostumisen takia.

Irroitin laturin, öljynsuodattimen jalkoineen ja sen pitkän pultin moottorin kannakkeesta ja laskin moottorin niin alas kuin se meni eli joku 2cm, sitten leikkasin sisä lokarista rälläkällä sen kohdan toisesta päästä irti mihin se juosipantteen poistin tulee ja käänsin sivuun.

Sitten se varsi mahtuikin tulemaan pois.

uusi paikalle ja mikillä pellin toinen pää kiinni sellainen 2cm sauma eli ei paha homma.

tähän kaikkeen meni noin kolme tuntia eli moottorin nostamista huomattavasti nopeammin ja vaivattomammin.
irrotin laturin ö-jalan ja koneen korvakkeen ja nostin konetta ylös tunkilla. kun näytti vielä huonommin tulevan jos laski konetta (16v koneella eli se hydraulityyny) niin ja muistaakseni tuolla ulkona irrotellessani äsken niin siinä on sisempikin pelti ennen tuota sisälokaria mistä pitäisi saada tulemaan. siis pitäisikö se mennä siis sisäänpäin se tukivarsi?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

http://www.saabersatzteile.de/ ja shop -> 900 -> fahrwerk -> vorderachse löytyy käytettyjä hyväkuntoisia ja kalliita.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos löytyy hitsauslaiteet niin sen tukivarren alla olevan vetarintunnelit ylä puolella olevan pellin irroittamalla toisesta päästä ja kääntämällä sivuun saa tukivarren pois vain öljysuodatinjalan ja laturin irroittamalla.

Tätä konstia ei kyllä kannata mihinkään ruosteettomaan yksilöön käyttää mutta muutaman satasen satkuun helpottaa kummasti tukivarren vaihtoa.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, La Loka 20, 2012 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensalinjat menee sitten siitä läheltä. Kaverin Saabi oli syttyä oikein kunnon liekkeihin kun hitsatessa tuli reikä bensaputkeen. Huh!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

antti.hakamaa kirjoitti:Jos löytyy hitsauslaiteet niin sen tukivarren alla olevan vetarintunnelit ylä puolella olevan pellin irroittamalla toisesta päästä ja kääntämällä sivuun saa tukivarren pois vain öljysuodatinjalan ja laturin irroittamalla.

Tätä konstia ei kyllä kannata mihinkään ruosteettomaan yksilöön käyttää mutta muutaman satasen satkuun helpottaa kummasti tukivarren vaihtoa.
sain omasta irti yhtenä kappaleena kun irrotti laturin ö-jalan ja koneen korvakkeen. sopi nousemaan ilman letkujen irroitusta. pikkusen on etupuoli vääntyny eli vois saada korjattuakin.

tietysti jos jollain on irrallisia edullisia ylimääräsiä välilä keskisavo keskisuomi tampere satakunta vakkasuomi niin mulle yv:tä tulemaan. kuunvaihteessa meinasin käydä savossa pullistelemassa og:llä :lol:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

mitenkäs ne shimmit? mulla ko putosi yhteensä 8 eli 6 ohkasta ja 2 vahvaa kun irrotin korinpuoleiset pultit?

tuleeko tasamäärä eteen/taakse noin lähtöoletuksena?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei tule. vaan pyörän kulmien säädössä niillä levyillä säädetään etu camber ja caster.

jos et katsonut mitkä oli missäkin niin kannattaa pyöränkulmat säädättää että saabi kulkee jatkossakin kuin juna ja renkaat kuluu tasaisesti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saabvik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 20:46

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Saabvik »

No niin, nyt 900S sitten pomppas katsastuksessa vasemman ylätukivarren takia. Motonetissä tosiaankin sanottiin että heillä ei ko. osaa ole saatavissa. Mistä näitä enää ylipäänsä saa vai saako mistään ja mikä on hinta? Onkohan tässä nyt kphta alettava miettiä koko autosta luopumista, varsinkin kun tuo vaihtötyökin on sen verran iso. Ei toisaalta viittis kun katsastuksessa ei muuta huomautettavaa ollut kun huonosti ottava käsijarru ja raidetangon pää.
Vastaa Viestiin