900 -87 2.0i lämpöongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Terve.

kertokaas työ miten saisin tuosta jäärata saabista pysymään lämmöt kurissa? viime talvena ei jäärataa ollut, mutta sitä edellisenä talvena jää radalla lämmöt olivat koko ajan tapissa ellei pitäny sisäpuhallusta täysillä puhaltamassa lämmintä.. (tästähän seurasi se että -30c pakkasillakin ajettiin kalsarisilleen :lol: )

syylärin olen puhistanu sisäisesti ja ulkoisesti niin hyvin kuin mahollista, tuli sisältä aika paljon moskaa ulos :? kevenikin varmaan toista kiloa.. pihalla olen nyt kesällä sitä käyttäny ja lämmöt uhkaa edelleen nousta.. lämpömittari ilmeisesti heitti veivinsä kun flekti alkaa huutamaan jo 5-10min käymisen jälkeen ja mittarinviisari näyttää vielä alaviistoon.. ja flekti jää noin kymmeneksi minuutiksi huutamaan vielä auton sammutuksenkin jälkeen.. auto on hyvä lähteen käymään kylmästäki ja käy nyt hyvin kun vaihdoin pari alipaine letkua..

auttaako esim termostaatin poistaminen?

auttakee tulevaa rallikuskia :D

Kiitos jo etukäteen!
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Varmasti termarin poistokin auttaa jos siellä termari on jumissa.

Vaihda uusi termari niin uskoisin tilanteen korjaantuvan sillä ja niitä on ainakin väliltä 82C-92C mistä valita.

Lämmöt tapissa menee kohta kannentiiviste.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

tosiaan, ei oo tullut mieleenkään että se termari saattaisi jumia :lol:

miksi en ole asiaa aikaisemmin hoksannut.. noh, ei kaikkea voi muistaa..

juu tiedän että kannentiiviste on vaarana mennä, ja epäilen että se onkin jo vähän ottanut osumaa kun öljyt lisääntyy ja vesi vähenee.. tosin suurin osa vedestä on kuskin jalkatilassa :D

onko tuossa termostaatin poistamisessa/vaihtamisessa saabissa mitään erikoisempaa? se on helpossa paikkaa ainakin, mutta onko siellä jotain tiivisteitä tai täytyykö siihen lyödä sitten jotain silikoonia tms?


ps. tässä on jakopääketjulla (ilmeisesti kaikissa saabeissa on??) ja en ole ketjujakopäällisiin tehnyt vielä kansipahvin vaihtoa, onko siinä ketjun kanssa jotain muistettavaa ajotuksessa tai muussa sellaisessa jos sen kansipahvinkin vielä tässä vaihtaisi? täytyis hommaa semmonen alfamerin tai vastaavan korjausopus, helpottaisi kummasti :D
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Peltisiipinen vesipumppu voi olla syyllinen. Halvempi kuin valurautainen, mutta siivet ei käy yhtähyvin pesään ja pumppuissa tehoero.

Toinen tyyppivika on sylinterikannen halkeama. Oire kolmella käynnistyminen ja jäähdytysnesteen kulutus sekä ylikuumiminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

tää kyllä käynnistyy kaikilla useimmiten.. ehkä 1/10 startista käynnistyy siten ettei käy kuin kolmella.. no voe helvata jos kansikin on vielä halki..

noh täytyy ottaa termari pois tai vaihtaa uuteen ja kattoa jos auttoo.. jos ei niin sitten alan tutkiin kannentiivisteen ja jos on näin huano tilanne että kansi halki niin.. kovaa menoo niin kauan ku käy :cry:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Vanhasta jäähdyttimestä ei saa uutta vaikka miten puhdistaisi. Osta uusi.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

tiedän myös tämän, mutta aina sitä voi vähän elvyttää.. autoon käytettävä budjetti on tyyliin 0€.. jäärata auto niin ei ole kovin suunnitelmissa laittaa rahaa ainakaan hirveästi.. sen termarin saatan laittaa, mutta syyläri tulee jo sen verta kalliiksi että unohdan samantien.. paitsi jos joku haluaa lahjoittaa 8)
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 900 -87 2.0i lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Mites tavallista tuo on että uusi termostaatti ei toimikkaan (avaudu)? Itsellä on kai ollut huonoa tuuria kun ostamastani kolmesta 92°C termostaatista toimi vain 1.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin