H-Lohkon erot 8v -> 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

H-Lohkon erot 8v -> 16v

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Elikkä onnistuuko 8venasen lohkoon istuttamaan 16v kannen? Jakoketjun ainaki tarttee pidemmän :mrgreen: Jakoketjun kiristin ja liukukiskot mahtaa olla erilaiset?

Tarkotus olis tehdä ysiysistä jokkiskäyttöön 16v koneella..

Vai onko parempi hommata suoraan 16v alakerta?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: H-Lohkon erot 8v -> 16v

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jakopään hilut erilaiset 8v - 16v, mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (alaratas, yläratas/rattaat, ketju, kiristin, ketjuohjurit)

8v-16v lohkot on samat, mutta:

H-koneita on kahta erimallia, H1 ja uudempi H2.

H1 vuoteen 84 saakka
H2 vuodesta 85 eteenpäin

H1-H2 vauhtipyörän päätylevyt erilaiset.

H1-H2 lohkot vaihtokelpoisia keskenään jos vaihtaa vauhtipyörän pään päätylevyn ja huomioi muut erot, voi käyttää kuitenkin.

H2 startti imusarjan alla
H1 startti pakosarjan alla
H2 turbon öljynpaluu 3-4 pyttyjen välissä
H1 turbon öljynpaluu 1-2 pyttyjen välissä

Jakopään koteloissa ja tarkemmin öljypumpun kansissa on eroja riippuen sytkästä. EZK-vehkeissä eli 16v vapareissa on Hall-anturin paikka öljypumpun kannessa. Ko. kansi kelpaa kuitenkin mihin vaan 16v kaveriksi.

Kampura ja kanget on samat, vuosimalli "eroja" on, osanumerot vaihtuu, sopivuus säilyy. Männät sopii ristiin kunhan pitää mielessä turbojen ja vaparien puristukset. Männän tapit samoja.

8v koneen voi ottaa 16v kannen kaveriksi kunhan vaihtaa jakopäänhilut. H-lohkon tyypistä ei tarvii murehtia jos molemmat loppupään satkuista, ovat uudempia oli venttiileitä kuinka monta tahansa. Huomioon tulee myös ottaa mahdolliset erilaiset vesi/öljyplommit tai öljylähtö jota ei ole välttämättä ole koneistettu tai nakuanturin paikka, huhua olen kuullut ettei kaikissa olisi. Mutta mitään perustavaa laatua estettä ei ole 8v <-> 16v, poikkeuksia on.

Täältä lisää tietoa mm. Passilta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 19#p828419
Tuo kampuran kaulan pituus taitaa vaikuttaa lähinnä 99-projektissa, satkuissa on käytetty holkkia hihanlinjan tasaamiseksi. Satkussa on tilaa on mitä 99:ssä ei ole.

(tekstissä en melko varmasti virheitä mutta en jaksanut joka kohtaa pistää "ehkä" tai "muistaakseni", korjatkaa virheelliset niin muokkaan tekstin oikeaksi)
Viimeksi muokannut f-19, Ke Loka 24, 2012 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: H-Lohkon erot 8v -> 16v

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

f-19 kirjoitti:Jakopään hilut erilaiset 8v - 16v, mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (alaratas, yläratas/rattaat, ketju, kiristin, ketjuohjurit)

8v-16v lohkot on samat, mutta:

H-koneita on kahta erimallia, H1 ja uudempi H2.

Kaikki T16 on H2
H1 -83 saakka

H1-H2 vauhtipyörän päätylevyt erilaiset.

H1-H2 lohkot vaihtokelpoisia keskenään jos vaihtaa vauhtipyörän pään päätylevyn ja huomioi muut erot, voi käyttää kuitenkin.

H2 startti imusarjan alla
H1 startti pakosarjan alla
H2 turbon öljynpaluu 3-4 pyttyjen välissä
H1 turbon öljynpaluu 1-2 pyttyjen välissä
Löytyy myös ainakin -84 T16 joissa starttimoottori on pakosarjan alla (aerossa).
Vai onko tämä jokin rakenneltu versio sitten.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: H-Lohkon erot 8v -> 16v

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo tuo oli yksi kohta mitä epäröin, oliko -84 vielä startti pakosarjan alla, -85 imarin?
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: H-Lohkon erot 8v -> 16v

Viesti Kirjoittaja haffu »

Sigun -85 16V Turbossa oli imusarjan alla ainakin. Rekisteröity -84, eli alkupään autoja kuitenkin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin