Jakopään hilut erilaiset 8v - 16v, mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (alaratas, yläratas/rattaat, ketju, kiristin, ketjuohjurit)
8v-16v lohkot on samat, mutta:
H-koneita on kahta erimallia, H1 ja uudempi H2.
H1 vuoteen 84 saakka
H2 vuodesta 85 eteenpäin
H1-H2 vauhtipyörän päätylevyt erilaiset.
H1-H2 lohkot vaihtokelpoisia keskenään jos vaihtaa vauhtipyörän pään päätylevyn ja huomioi muut erot, voi käyttää kuitenkin.
H2 startti imusarjan alla
H1 startti pakosarjan alla
H2 turbon öljynpaluu 3-4 pyttyjen välissä
H1 turbon öljynpaluu 1-2 pyttyjen välissä
Jakopään koteloissa ja tarkemmin öljypumpun kansissa on eroja riippuen sytkästä. EZK-vehkeissä eli 16v vapareissa on Hall-anturin paikka öljypumpun kannessa. Ko. kansi kelpaa kuitenkin mihin vaan 16v kaveriksi.
Kampura ja kanget on samat, vuosimalli "eroja" on, osanumerot vaihtuu, sopivuus säilyy. Männät sopii ristiin kunhan pitää mielessä turbojen ja vaparien puristukset. Männän tapit samoja.
8v koneen voi ottaa 16v kannen kaveriksi kunhan vaihtaa jakopäänhilut. H-lohkon tyypistä ei tarvii murehtia jos molemmat loppupään satkuista, ovat uudempia oli venttiileitä kuinka monta tahansa. Huomioon tulee myös ottaa mahdolliset erilaiset vesi/öljyplommit tai öljylähtö jota ei ole välttämättä ole koneistettu tai nakuanturin paikka, huhua olen kuullut ettei kaikissa olisi. Mutta mitään perustavaa laatua estettä ei ole 8v <-> 16v, poikkeuksia on.
Täältä lisää tietoa mm. Passilta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 19#p828419
Tuo kampuran kaulan pituus taitaa vaikuttaa lähinnä 99-projektissa, satkuissa on käytetty holkkia hihanlinjan tasaamiseksi. Satkussa on tilaa on mitä 99:ssä ei ole.
(tekstissä en melko varmasti virheitä mutta en jaksanut joka kohtaa pistää "ehkä" tai "muistaakseni", korjatkaa virheelliset niin muokkaan tekstin oikeaksi)