OG900 vanne- ja rengasasiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No siinä tapauksessa muistetaan Achillekset hankintavaiheessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Sepi93
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Tammi 19, 2012 22:06

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Sepi93 »

Soppiiko satkun alla pyörimään 17 tuuman vanteet?
Saab 900c -89
Saab 900s -91
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Sopii, kunhan on sopiva vanne. Jopa vanne-rengas -yhdistelmä mahtuu pyörimään satkun pyöränkoteloissa, kunhan setti on sopivan kokoinen ja oikealla kohtaa. Siihen sopivuuteen ei paljoa vaikuta, missä kohtaa menee vanteen ja kumin raja, kunhan jarrusatula ei ota vanteeseen tai painoihin kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1097
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kysytäämpä täältäkin, ostin tuossa aluvanteet Fondmetal 7X15 ET30 pultijako 4X108 keskireikä n.65, olleet ennen Volvo 850 alla. Päällä vanhat talvirenkaat kokoa 185/65-15, jotka taidan vaihtaa uudempiin? Minkä kokoiset renkaat sopisi pyörimään satkun -91 alla, jossa vähän (n.25) madallettu alusta, vai onko mahdoton yhdistelmä?
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... nteet.html
Tuossa on 16 tuumaisille ehdoteltu tuotaa 30-35 ET:tä, miten tuolle 15 tuumaisille?
En ole vielä sovitellut alle, mutta kun saisin tietoa tai ehdotelmia tuosta rengaskoosta, ettei tulisi susiostosta ainakaan renkaiden osalta. Mieluimin mahdollisimman kapeat, saisi enempi pintapainetta talviolosuhteisiin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Siis meneekö ysitonnisen orkkis aluvanne 195/65R15 renkaineen heittämällä ysisatkuun?
Toi tais pelastaa mun talveni. Pähkäilin tossa juuri tänään sitä,kun ysisatkun talvirenkaat on ihan loppu,ja rengasliikkeessä karmeat jonot vannetöille. Projektitonnarissa taas alla melkein uudet nastat orkkis aluvanteilla.

Aattelin,että ET on kuitenkin niin metsässä ettei joko mahdu lokasuojan sisään tai sitten ei käänny tarpeeksi. Täytyy viikonloppuna ajaa projektin luo testaamaan.
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikähän se mee.. miul ogsatkussa tällä hetkellä ford focukseen ostetut tarvikealut alla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Pelle kirjoitti:Siis meneekö ysitonnisen orkkis aluvanne 195/65R15 renkaineen heittämällä ysisatkuun?
"koko" ajan ollut tonnarin 6" sunburstit talvivanteina. Renkaat tosin 185/65, mutta reilusti tuntuis joka puolella olevan tilaa. Eilen tuli laitettua alle.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pelle kirjoitti:Siis meneekö ysitonnisen orkkis aluvanne 195/65R15 renkaineen heittämällä ysisatkuun?
Toi tais pelastaa mun talveni. Pähkäilin tossa juuri tänään sitä,kun ysisatkun talvirenkaat on ihan loppu,ja rengasliikkeessä karmeat jonot vannetöille. Projektitonnarissa taas alla melkein uudet nastat orkkis aluvanteilla.

Aattelin,että ET on kuitenkin niin metsässä ettei joko mahdu lokasuojan sisään tai sitten ei käänny tarpeeksi. Täytyy viikonloppuna ajaa projektin luo testaamaan.
Kyllä ne menee heittämällä ainakin kun kyse on aluperäisistä vanteista. Pikkuisen pyörä on korkeampi, mutta ei niin paljon, että se juurikaan haittaisi. Sinne vaan alle pyörimään. :) Ai niin satkun pitää olla -88 tai nuorempi, jotta pulttijako olisi sama, muuten ei passaa, eli käppäri takapyöriin, on paras tuntomerkki OG 900:n osalta tunnistaa se 108 jakoinen. Varmaan ihan ennestään tiedettyä asiaa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Säästyi sitten paljon aikaa,vaivaa ja rahaakin :D
Ei vaan ollut tullut itselle mieleen,kun noi tonnarit on mulla levällään pitkin naapurikuntaa.Projekti ei kuitenkaan etene ainakaan tällä nastarengaskaudella,eli ei kun päikseen vaihtelemaan. Eikä ne tonnarin alut välttämättä ole edes hullumman näköiste ysisatkun alla.
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samoja vanteita on saanu 900/9000 lisävarusteena.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ekassa viestissä mainittiin mukavuus. 185/65 tai 185/60 kesä ja talvi renkaisiin. 195 on liian leveä og satkuun jos mukavuus on tärkeintä. Itsekin ekan kymmenen vuotta härkäpäisesti ajelin 195 leveillä kunnes tajusin hankkia 185 leveitä renkaita. Leveämmillä saa panssarivaunumaisuutta ja radalle pitoa, mutta normiajossa ei aina niin kiva ajella.
Citroen C5, OG900t16
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

nalleolut kirjoitti:samoja vanteita on saanu 900/9000 lisävarusteena.
Sen verran on pakko rakastella pilkkua, että pommarin vanteet ovat kai yleensä puoli tuumaa leveämpiä ja eri ET:llä.

Mutta joo, omassa ässässäkin on ex-pommarista peräisin olevat sunburstit 195/65R15 -renkailla ja hyvin mahtuvat pyörimään.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Ne mä taidan sovitella alle joka tapauksessa,niin säästyy rengasliikkeeseen jonottamisesta.Tonnari ei kuitenkaan liiku ennen ens kesää,ja mulla on siihen vielä pari sarjaa Sunburstejakin jos näille sattuis talven aikana jotain tapahtumaan....Kuukaudessa kun ei tuhatta kilometriä enempää ajele näin talvella,niin melkein sama mitä on alla kunhan pitoa riittää.
Pelle
9000CS 2.0t -97
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Vähän menee ohi aiemman keskustelun, mutta ite laitan 18" kiekot 7,5" leveinä, 215/35/18 renkailla. Sovittelin allekin ja näyttäs passaavan ok. Alustana -35mm lesjöt. Raportoin panssariautomaisuudesta/ajettavuudesta jahka kesä taas koitta...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omien kokemusten mukaan 195/60R15 on oikein hyvä koko 99/900 alle, kunhan vanne on vähintään 6" leveä. 7.5" leveä vanne menee et33:lla eikä raapinut minnekään. 5.5" vanteelle mieluummin 185/65R15. Halvin ja silti hyvä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin